Η πρόσφατη ιστορία έχει δείξει, με τον πιο αιματηρό και φρικτό τρόπο, ότι ένα φορτηγό μπορεί να μετατραπεί σε «φονική μηχανή» στα χέρια τρομοκρατών. Αυτό αποδείχθηκε στη Νίκαια, το Βερολίνο και τελευταία στη Στοκχόλμη.
Οι κυβερνήσεις, αλλά και η σχετική βιομηχανία, προσπαθούν να βρουν έναν τρόπο να αποτρέψουν άλλες τέτοιες επιθέσεις. «Χτυπήματα» τα οποία έχει προωθήσει και έκδοση του Ισλαμικού Κράτους, σημειώνοντας ότι «τα οχήματα είναι σαν μαχαίρια, καθώς είναι πολύ εύκολο να αποκτηθούν».
Όμως, όπως γράφει το Politico, η τεχνολογία που είναι εγκατεστημένη στα σύγχρονα φορτηγά, ώστε να είναι πιο ασφαλή, μπορεί να δυσκολέψουν τους επίδοξους τρομοκράτες. Έπειτα από την επίθεση στη Στοκχόλμη, κατά την οποία τέσσερα άτομα έχασαν τη ζωή τους, το σουηδικό υπουργείο Υποδομών συγκάλεσε σύσκεψη μεταξύ των υπηρεσιών ασφαλείας και των βιομηχανιών κατασκευής φορτηγών, Scania και Volvo Group.
Οι ιδέες που συζητήθηκαν ήταν από απλές μπαριέρες, προκειμένου να είναι πιο δύσκολο να οδηγήσει κανείς σε σημείο πεζών, μέχρι τεχνικές καινοτομίες για μεγάλα οχήματα. Τον Δεκέμβριο, στην επίθεση στο Βερολίνο, ο δράστης που είχε κλέψει το φορτηγό σκότωσε 12 ανθρώπους και τραυμάτισε δεκάδες, οδηγώντας πάνω σε χριστουγεννιάτικη αγορά. Το μακελειό θα ήταν ακόμη μεγαλύτερο, αν το φορτηγό δεν είχε σταματήσει μετά από περίπου 100 μ., καθώς- προφανώς- οι αισθητήρες ανίχνευσαν σύγκρουση και ενεργοποίησαν τα φρένα. Αντιθέτως, το φορτηγό στη Νίκαια, στην επίθεση του περασμένου Ιουλίου, σταμάτησε μόνο εξαιτίας δυσλειτουργίας έπειτα από εκατοντάδες μέτρα. Ο τραγικός απολογισμός ήταν 87 νεκροί.
Το προηγμένο σύστημα AEB, όπως εκείνο που τέθηκε σε λειτουργία στην επίθεση στο Βερολίνο, είναι υποχρεωτικό για νέα βαριά οχήματα από το 2014, υπό την ευρωπαϊκή νομοθεσία. Αρχικός στόχος της ήταν να αποφευχθούν οι συγκρούσεις σε αυτοκινητοδρόμους και αφορά τα οχήματα με βάρος που ξεπερνά τα 3.500 κιλά. Το σύστημα AEB λειτουργεί ανιχνεύοντας ένα εμπόδιο ή μία επικείμενη σύγκρουση και ειδοποιεί τον οδηγό. Αν αυτός δεν ανταποκριθεί, ή παρακάμψει την ειδοποίηση, τα φρένα ενεργοποιούνται αυτόματα.
Όμως, σημειώνει το Politico, το να γίνει το AEB ένα σύστημα που αποτρέπει τους τρομοκράτες θα απαιτήσει περισσότερη δουλειά. «Για να σχεδιαστεί ένα σύστημα AEB που θα ανιχνεύει ανθρώπους και θα φρενάρει θα πρέπει να τοποθετηθούν στα φορτηγά πιο εξελιγμένες κάμερες», δήλωσε ο Χανς-Ακε Ντάνιελσον, εκπρόσωπος της Scania.
Η Renault Trucks, θυγατρική της Volvo Group της οποίας φορτηγό χρησιμοποιήθηκε στην επίθεση στη Νίκαια, ανέφερε ότι εργάζεται σε ένα σύστημα εντοπισμού ευάλωτων χρηστών του δρόμου, για να αποφεύγονται οι συγκρούσεις με πεζούς και ποδηλάτες. Αυτό θα μπορούσε να αποτρέψει και τις επιθέσεις, αλλά το σύστημα είναι ακόμη υπό επεξεργασία.
Τεχνικές λύσεις, όπως το κλείδωμα των πορτών από απόσταση ή της μίζας επίσης θα μπορούσαν να αποτρέψουν την κλοπή των φορτηγών από επίδοξους τρομοκράτες. Σύμφωνα με την έκθεση του Γερμανού εισαγγελέα για την επίθεση στο Βερολίνο, η οποία δόθηκε στη δημοσιότητα αυτή την εβδομάδα, ο δράστης σκότωσε τον Πολωνό οδηγό του φορτηγού, κάτι που σημαίνει ότι είναι σημαντική η προστασία της καμπίνας.
Από την άλλη, οι κατασκευαστές φορτηγών υποστηρίζουν ότι τυχόν βιομετρικά συστήματα, όπως οι σαρωτές δακτυλικών αποτυπωμάτων στις πόρτες θα έθεταν σε κίνδυνο τους οδηγούς. Όπως δήλωσε ο Ντάνιελσον, οι τρομοκράτες θα στρέφονταν εναντίον τους για να αποκτήσουν πρόσβαση στα οχήματα. Σε επεξεργασία πάντως, όπως αναφέρει το Politico, είναι συστήματα που θα χρησιμοποιούν λογισμικό για τη μείωση της ταχύτητας ή την κατεύθυνση σε συγκεκριμένη περιοχή, με βάση το GPS. Θα μπορούσαν να εμποδίσουν φορτηγά να μπουν σε ζώνες πεζών.