Του ΔΙΟΝΥΣΗ ΓΟΥΣΕΤΗ
Εδιμβούργο, Σάββατο 9/12. Θερμοκρασία -5ο C. Μια ΜΚΟ είχε την ιδέα να προσκαλέσει τους κατοίκους να κοιμηθούν στο ύπαιθρο, σε ένδειξη αλληλεγγύης με τους άστεγους. Ανταποκρίθηκαν 8.000 με τους υπνόσακούς τους. Συμμετείχαν διάσημα αστέρια της ποπ μουσικής. Συγκεντρώθηκε το αστρονομικό ποσόν των 3.6 εκ. λιρών.
Τούτο το περιστατικό είναι δείγμα αλληλεγγύης ανθρώπων σε συνανθρώπους τους. Τέτοια δείγματα δύσκολα ανιχνεύονται στη χώρα μας, αφού η λέξη «αλληλεγγύη» έχει εκπορνευτεί από ιδεοληπτικούς και από συμφέροντα. Η πραγματική αλληλεγγύη έχει επικαλυφτεί από τους «αλληλέγγυους» σε μπαταχτσήδες, σε φονιάδες, σε τρομοκράτες. «Aλληλέγγυοι» σπάνε και βιτρίνες καταστημάτων ανοιχτών τις Κυριακές.
Η αλληλεγγύη δεν μπορεί να είναι υποχρεωτική. Αν είναι, δεν λέγεται αλληλεγγύη αλλά επιβολή υποχρέωσης. Το αναδιανεμητικό ασφαλιστικό σύστημα είναι υποχρεωτικό. Βασίζεται στην λεγόμενη «αλληλεγγύη των γενεών», ενώ το κεφαλαιοποιητικό κατηγορείται ότι εκτρέφει τον εγωισμό. Αυτό το σύστημα -που γοητεύει την Αριστερά- έχει καταδικάσει τους αλληλέγγυους με το ζόρι νέους και την επόμενη γενιά σε πείνα.
Επιπλέον, η επιβολή δημιουργεί αντιδράσεις. Μια τέτοια περίπτωση είναι η υποχρεωτική ποσόστωση που επέβαλε η ΕΕ στα κράτη μέλη της για υποδοχή προσφύγων, ως αλληλεγγύη στην Ελλάδα και την Ιταλία, χώρες άφιξης των προσφύγων. Οι ανατολικές πρώην κομμουνιστικές χώρες, αυτές που παλιότερα ελάμβαναν αλληλεγγύη από τις δυτικές, αρνούνται τώρα την αλληλεγγύη της ποσόστωσης. Το θέμα πήρε διαστάσεις. Οι χώρες της Ευρώπης διχάστηκαν και τα σύνορα του διχασμού είναι παρόμοια με εκείνα της ψυχροπολεμικής περιόδου. Δημιουργήθηκε για πρώτη φορά δημόσια αντιπαράθεση μεταξύ του Πολωνού προέδρου κ. Τουσκ και του Έλληνα κομισάριου κ. Αβραμόπουλου. Ίσως δεν είναι άσχετη με την εθνικότητα των δυο.
Είναι όμως φανερό ότι δεν πρόκειται για θέμα αλληλεγγύης, αλλά για σύγκρουση συμφερόντων. Οι ανατολικές χώρες κοιτούν το στενό συμφέρον της αυλής τους, ενώ το συμφέρον των δυτικών απλώνεται σε όλη την Ευρώπη και τη σταθερότητά της. Το θέμα δεν λύθηκε στη Σύνοδο κορυφής της 14/12 και η μάχη θα δοθεί τον Ιούνιο. Εύχομαι το αποτέλεσμά της να συντελέσει σε μεγαλύτερη συνοχή της Ευρώπης. Όπως ο εμφύλιος των ΗΠΑ συνετέλεσε σε μεγαλύτερη συνοχή τους. Ούτε εκείνος έγινε για την αλληλεγγύη προς τους μαύρους δούλους.


