Το Ταμείο Ανάκαμψης και η επόμενη ημέρα για τον τουρισμό

260

Του Χάρη Θεοχάρη*

Είναι άραγε ζήτημα τόλμης το να μιλά κανείς σήμερα για το μέλλον του ελληνικού τουρισμού, για την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό υποδομών, για την υιοθέτηση σύγχρονων ψηφιακών λύσεων ή για «πράσινη» αειφόρο ανάπτυξη; Αμέσως απαντώ «όχι». Διότι πιστεύω ακράδαντα ότι καθήκον και έργο της κυβέρνησης, σε οποιονδήποτε τομέα της ευθύνης της, είναι να αντιμετωπίζει κάθε κρίση σαν μια μεγάλη ευκαιρία επανεκκίνησης, αναγέννησης. Και μετά αυτή τη φιλοσοφία, με αυτή την πολιτική αρχή, θα αξιοποιηθεί το μερίδιο που αναλογεί στο υπουργείο Τουρισμού από τα έκτακτα κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης.

Ως υπουργείο Τουρισμού γνωρίζουμε πολύ καλά πόσο σκληρά έχει πληγεί η ελληνική τουριστική βιομηχανία από την πανδημία COVID-19. Ο κορωνοϊός χτύπησε ανελέητα τον κλάδο, όμως αυτό είναι ένα φαινόμενο παγκόσμιο. Και, συγκριτικά με άλλες χώρες- ιδιαιτέρως δε, τις αμέσως ανταγωνιστικές μας στην τουριστική αγορά της Μεσογείου- η Ελλάδα βρίσκεται σε πολύ καλύτερη μοίρα. Όπως είπε ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, προ ημερών στη Βουλή, πολλοί θεωρούσαν το φετινό καλοκαίρι εντελώς χαμένο.

Εμείς, όμως, αποδείξαμε ότι, ακόμη και εν μέσω έξαρσης του δεύτερου κύματος της πανδημίας, ο ελληνικός τουρισμός μπορεί να σταθεί όρθιος. Πάνω από όλα με ασφάλεια για την υγεία των φιλοξενούμενων και των εργαζομένων, αλλά και με άγρυπνη μέριμνα για τη μακροπρόθεσμη προστασία της εθνικής τουριστικής οικονομίας.

Υποστηρίζω, λοιπόν, πως σημαντικό μέρος των κεφαλαίων του Ταμείου Ανάκαμψης πρέπει να κατευθυνθεί στον τουρισμό και φυσικά σε επενδύσεις ουσίας. Επενδύσεις μακρόπνοες, η απόδοση των οποίων δεν θα αυξήσει απλώς τη συμβολή του τουριστικού κλάδου στο ΑΕΠ της Ελλάδας, αλλά θα πολλαπλασιάσει τα οφέλη για το σύνολο του ελληνικού λαού.

Η ορθολογική διαχείριση των πόρων του Ταμείου είναι απαράβατος όρος για την κυβέρνησή μας. Και στο πλαίσιο αυτό, σε πλήρη αντίθεση με την επιδοματική και λαϊκίστικη λογική των προκατόχων μας, εμείς μιλάμε για καίρια και στοχευμένα έργα υποδομών, τα οποία θα δώσουν την ευκαιρία στον ελληνικό τουρισμό να απελευθερώσει τις πραγματικές του δυνατότητες. Αυτό γίνεται άμεσα αντιληπτό, ακόμη και με μια απλή ανάγνωση των προτάσεων, τις οποίες μελέτησε ενδελεχώς και υπέβαλε το υπουργείο μας.

Από μια δέσμη 13 προτεινόμενων δράσεων που αγκαλιάζει σχεδόν κάθε πτυχή του τουριστικού μηχανισμού, αναφέρω επιγραμματικά τις εξής: Την ίδρυση, την αναβάθμιση και τον ποιοτικό εκσυγχρονισμό για τα τουριστικά καταλύματα, με προδιαγραφές οικολογικώς ορθής ανάπτυξης, ψηφιακού μετασχηματισμού και προσβασιμότητας για εμποδιζόμενα άτομα οποιασδήποτε κατηγορίας. Κατόπιν εστιάζουμε στην αναβάθμιση των τουριστικών λιμένων ανά την Ελλάδα και παράλληλα στον εκσυγχρονισμό του στόλου των επιβατηγών πλοίων. Στους στόχους μας περιλαμβάνεται επίσης η άμεση διασύνδεση του τουριστικού προϊόντος με την αγροτική παραγωγή και τη γαστρονομία, ώστε να προωθήσουμε σε όλο τον κόσμο τον έως τώρα ανεκμετάλλευτο διατροφικό θησαυρό της πατρίδας μας. Τόσο σε επίπεδο πρώτων υλών, όσο και σε συνδυασμούς γεύσεων, η Ελλάδα μπορεί να γοητεύσει την υφήλιο και να μετατραπεί σε εμβληματικό γαστρονομικό προορισμό.

Περαιτέρω, στο Ταμείο Ανάκαμψης έχουμε καταθέσει προτάσεις για την προώθηση ειδικών μορφών τουρισμού (ορεινός, ευεξίας, πολιτιστικός κ.ά.), καθώς και την οριζόντια ψηφιοποίηση όλων των παρεχόμενων υπηρεσιών. Μαζί με το Εθνικό Παρατηρητήριο για τη Βιώσιμη Τουριστική Ανάπτυξη, το οποίο ιδρύουμε, θα λειτουργεί η ηλεκτρονική πλατφόρμα ελέγχου της λειτουργίας του συνόλου των τουριστικών επιχειρήσεων, βάσει σχετικού μητρώου.

Εξυπακούεται ότι ετοιμάζουμε επικοινωνιακή και διαφημιστική «επίθεση» για τη διεθνή προβολή της Ελλάδας, ενισχύοντας διαρκώς τους ψηφιακούς διαύλους του ΕΟΤ, όπως την εφαρμογή visitgreeceapp. Ταυτόχρονα, η εκ βάθρων μεταρρύθμιση στην επαγγελματική εκπαίδευση αποτελεί σαφώς θεμελιώδες στοιχείο και το αντιμετωπίζουμε με τη δέουσα προσοχή. Διότι με καλύτερα στελέχη, σε ένα καλύτερα οργανωμένο, σύγχρονο και τεχνολογικά προηγμένο περιβάλλον, ο ελληνικός τουρισμός θα αποκτήσει πολύ ισχυρά ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα. Προκειμένου να βρεθεί στην κορυφή της παγκόσμιας τουριστικής αγοράς, όπως του αξίζει- αλλά και για να παραμείνει εκεί.

*υπουργός Τουρισμού