Πολύτιμες συμβουλές από το HARVARD BUSINESS REVIEW

340

Του Αθαν. Χ. Παπανδρόπουλου

Πολύτιμες συμβουλές από το HARVARD BUSINESS REVIEW, των Εκδόσεων Πατάκη

Ο τίτλος είναι «150 Συμβουλές για σωστό ΜΑΝΑΤΖΜΕΝΤ» και πρόγευση για τα όσα περιέχει το μικρό αλλά χρήσιμο βιβλιαράκι αυτά που ακολουθούν. Διαβάστε τα και θα κερδίσετε.

Σκέψου σαν μια μικρή επιχείρηση
Παλαιότερα, οι μεγάλες επιχειρήσεις υπερτερούσαν των μικρών εξαιτίας της εμπειρίας τους, της εντυπωσιακής λίστας πελατών και της φαινομενικής σταθερότητάς τους. Εμπιστευόμασταν τις μεγάλες επιχειρήσεις λόγω του μεγέθους τους, αλλά η οικονομική κρίση έχει πλέον αλλάξει την κατάσταση. Σήμερα οι μικρές επιχειρήσεις κερδίζουν την εμπιστοσύνη των πελατών. Ανεξάρτητα από το μέγεθος της εταιρείας σου, ανάκτησε την εμπιστοσύνη του πελάτη κάνοντας αυτό που κάνουν καλά οι μικρές επιχειρήσεις:

  • Να είσαι διαθέσιμος. Οι πελάτες των μικρών εταιρειών δε χρειάζεται να ουρλιάξουν στο τηλέφωνο τη λέξη «εκπρόσωπος» για να μιλήσουν σε ένα πραγματικό πρόσωπο. Επίτρεψε στους πελάτες σου να σε βρίσκουν εύκολα, και απάντησε γρήγορα στα ερωτήματα και τα αιτήματά τους.
  • Κράτα τις υποσχέσεις σου. Να φέρνεις πάντοτε σε πέρας ό,τι έχεις πει ότι θα κάνεις.
  • Αναπτύξου με βιώσιμο τρόπο. Η εμπιστοσύνη του πελάτη έχει κλονιστεί, και οι πελάτες θέλουν να γνωρίζουν ότι οι επιχειρήσεις θα είναι εκεί ανεξάρτητα από την οικονομική κατάσταση. Διαβεβαίωσε τους πελάτες ότι ενεργείς με έναν οικονομικά υπεύθυνο και βιώσιμο τρόπο.

Να καινοτομείς με λιγότερα
Ακόμη και οι μεγάλες επιχειρήσεις πρέπει να καινοτομούν όπως οι νεοπαγείς επιχειρήσεις όταν σπανίζουν οι πόροι και ο χρόνος. Αυτές είναι τέσσερις συμβουλές για να καινοτομείς σε μια δύσκολη οικονομία:

  • Ξέχνα τους μεγάλους προϋπολογισμούς. Η καινοτομία δε χρειάζεται να κοστίζει πολύ. Στηρίξου στο λογισμικό ανοιχτής πηγής (open-source software), στα διαδικτυακά εργαλεία έρευνας της αγοράς και σε εικονικά πρωτότυπα για να δοκιμάσεις με φθηνό τρόπο τις ιδέες σου.
  • Δοκιμάσου στην πραγματική αγορά. Μη σπαταλάς χρόνο τελειοποιώντας ατέρμονα τις ιδέες σου πριν τις παρουσιάσεις. Βγάλε έξω στην αγορά ένα «αρκετά καλό» σχέδιο, και στη συνέχεια δοκιμάσου και βελτιώσου.
  • Παράλειψε το επιχειρησιακό πλάνο. Εστίασε στην υλοποίηση της ιδέας, όχι στον σχεδιασμό κάθε λεπτομέρειας.
  • Λάβε αποφάσεις και προχώρα. Οι δύσκολοι καιροί απαιτούν γρήγορες αποφάσεις. Μη φοβάσαι να εγκαταλείπεις ιδέες όταν αρχίζουν να αποτυγχάνουν. Θα ελευθερώσεις δυσεύρετους πόρους, χρήσιμους για την επόμενη καλή ιδέα.

Δημιουργία συνεργασιών
Οι στρατηγικές συμπράξεις επιφέρουν σημαντικά πλεονεκτήματα στους συμμετέχοντες σε αυτές, συνάμα όμως αποτελούν εύθραυστες οντότητες. Για να διασφαλίσεις την επιτυχία, μην ξεχνάς αυτά τα οκτώ σημεία όταν ενώνεις τις δυνάμεις σου με άλλους οργανισμούς:

  • Ατομική αριστεία. Και οι δύο πλευρές έχουν τα δυνατά σημεία τους, και από καμία δεν αναμένεται να στηρίξει την άλλη.
  • Σπουδαιότητα. Η σχέση πρέπει να έχει στρατηγική σημασία και για τις δύο πλευρές.
  • Αλληλεξάρτηση. Πρέπει να χρειάζεται ο ένας τον άλλον.
  • Επένδυση. Η επιτυχία του συνεταίρου πρέπει να έχει αντίκτυπο και σε σένα.
  • Πληροφορία. Η διαφάνεια ενδυναμώνει τη συνεργασία. Η απόκρυψη πληροφοριών εμποδίζει την εμπιστοσύνη.
  • Ενοποίηση. Δημιούργησε αρκετά σημεία επαφής μεταξύ των οργανισμών.
  • Θεσμοθέτηση. Μια τυπική δομή μπορεί να βοηθήσει στην αντικειμενικότητα και να διασφαλίσει ότι η σύμπραξη θα έχει αποτέλεσμα και για τις δύο πλευρές.
  • Ακεραιότητα. Η εμπιστοσύνη είναι κρίσιμη και οι κώδικες ηθικής επιβάλλονται.

Χτίσε δυνατές συνεργασίες
Η σημερινή οικονομία αναγκάζει πολλές επιχειρήσεις, μικρές και μεγάλες, να εξετάσουν το ενδεχόμενο εξαγορών ή συγχωνεύσεων. Πριν συνενώσεις πλήρως την επιχείρησή σου με μια άλλη, σκέψου να σχηματίσεις μια στρατηγική συμμαχία η οποία μπορεί να προσφέρει σε σένα και τον συνέταιρο σου χαμηλότερα κόστη, μεγαλύτερη κλίμακα ή μεγαλύτερο μερίδιο στην αγορά, χωρίς να θυσιάζεται η ανεξαρτησία σας. Για τις μικρότερες επιχειρήσεις, σκέψου τον σχηματισμό συμπράξεων με σκοπό τη μείωση του κόστους των διπλών εργασιών. Μη κερδοσκοπικοί οργανισμοί μπορούν να δημιουργήσουν συμπράξεις για να προωθήσουν το έργο τους σε πιθανούς δωρητές. Ανεξάρτητα από τους λόγους, προχώρα με προσοχή, καθώς οι συμμαχίες δύσκολα σχηματίζονται, ενώ η διατήρησή τους είναι ακόμη πιο περίπλοκη υπόθεση να ετοιμαστείτε και για τη διαχείριση της αντίστασης σε νέες ιδέες. Σε κάθε εταιρία, κοινωνία και οργάνωση, πάντα υπάρχουν θύλακες αντίδρασης και άρνησης σε καινοτομίες και αλλαγές. Δημιουργούνται έτσι καταστάσεις που θέλουν ειδικούς χειρισμούς. Η συμβουλή τους είναι:

  • Ακούστε ποιο είναι το βασικό αίτιο της αντίστασης. Μήπως το άτομο πιστεύει ότι η καινοτομία δεν είναι απαραίτητη; Δεν είναι εφικτή; Απειλεί τη θέση του;
  • Ζητήστε από την ομάδα να παρουσιάσει με πειστικά επιχειρήματα την ιδέα.
  • Κάντε με ένα άτομο μια ενεργητική συζήτηση για τους προβληματισμούς του. Ωθήστε το να συμμετέχει σε έναν πραγματικά διάλογο και συντονίστε μια αμφίδρομη συζήτηση ανάμεσα στο συγκεκριμένο άτομο και τους υποστηρικτές της ιδέας.
  • Ανακατευθύνετε τη συζήτηση όταν τα αρνητικά σχόλια δεν μπορούν να αντιμετωπιστούν παραγωγικά.