Μισθωτοί, συνταξιούχοι, καταναλωτές και ιδιοκτήτες ακινήτων, όπως πάντοτε, γεμίζουν και σε περίοδο κρίσης τα δημόσια ταμεία, τα οποία αδειάζουν από τις αντιπαραγωγικές επιχορηγήσεις και επιδοτήσεις, αναλήψεις χρεών και τόκους εξυπηρέτησης του χρέους έως το … 2070
Του Δημήτρη Στεργίου
Με σημαντικές αποκλίσεις από τους στόχους τόσο στο σκέλος των εσόδων όσο και στο σκέλος των δαπανών, οι οποίες αποδίδονται όλες στην πανδημία, η κυβέρνηση εκτιμά ότι ο κρατικός προϋπολογισμός του 2020 θα παρουσιάσει ένα έλλειμμα -18,4 δισ. ευρώ, έναντι στόχου για πλεόνασμα 3,5 δισ. ευρώ. Κι όλα αυτα στηρίζονται σε εκτιμήσεις που γίνονονται τρεις περίπου μήνες πριν από τη λήξη της χρήσης 2020 και με τις συνέπειες τις πανδημίας να εξελίσσονται σε εφιάλτη για την οικονομική δραστηριότητα, καθώς εντείνονται οι παρεμβάσεις για την αντιμετώπισή της. Κι επειδή συνήθως όχι μόνο οι στόχοι, αλλά και οι εκτιμήσεις που αναφέρονται σε προϋπολογισμούς ή προσχέδια προϋπολογισμών παρουσιάζουν αποκλίσεις ακόμα και σε περιόδους ομαλής λειτουργίας της ελληνικής οικονομίας, αντιλαμβάνεται κανείς ότι, ενδεχομένως, τα αποτελέσματα εκτέλεσης του προϋπολογισμού του 2020 να είναι δυσμενέστερα. Αλλά, ας δούμε με βάση τα στοιχεία-εκτιμήσεις του προσχεδίου προϋπολογισμού του 2021 ποιοι θα δώσουν και ποιοι θα πάρουν από τα δημόσια ταμεία το 2020, όταν σημειώνεται σημαντική μείωση της οικονομικής δραστηριότητας και ανακοινώνονται συνεχώς μέτρα κόστους πολλών δισ. ευρώ για την αντιμετώπιση των συνεπειών της υγειονομικής κρίσης.
Η εικόνα των εισροών και εκροών πόρων από τα δημόσια ταμεία εμφανίζονται γενικά στον παρατιθέμενο πίνακα, αλλά κρίναμε ότι πρέπει να παρουσιάσουμε όχι μόνο τους “πρωταγωνιστές” που υπάρχουν πίσω από τους αριθμούς, αλλά και τη συνεχιζόμενη πλημμελή διαχείριση των εθνικών πόρων και σε περιόδους κρίσεων.
Τα καθαρά έσοδα του Κρατικού Προϋπολογισμού, μετά τη μείωση των επιστροφών φόρων, εκτιμάται ότι θα διαμορφωθούν στα 50,1 δισ. ευρώ, παρουσιάζοντας μείωση κατά 4,6 δισ. Ευρώ ή 8,3%, έναντι του στόχου του Προϋπολογισμού 2020. Αυτό το ποσό καθαρών εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού εκτιμάται ότι διαμορφώθηκε από τις ακόλουθες κατηγορίες εσόδων:
Α. Φόροι
- Φόρος εισοδήματος: Από τον φόρο εισοδήματος (φυσικών προσώπων, νομικών προσώπων και λοιπών κατηγοριών), αναμένεται να εισπραχθούν έσοδα ύψους 14,0 δισ. ευρώ, παρουσιάζοντας μείωση κατά 2,7 δισ. ή 16,3%, έναντι του στόχου του προϋπολογισμού. Η μείωση αυτή προέρχεται από τον φόρο εισοδήματος φυσικών προσώπων κατά 1,3 δισ. ευρώ (περιλαμβάνονται τα μειωμένα έσοδα από την παρακράτηση του φόρου εισοδήματος των μισθωτών του ιδιωτικού τομέα λόγω μείωσης της οικονομικής δραστηριότητας, από τη μείωση προκαταβολής φόρου των ελεύθερων επαγγελματιών και από τις αναστολές φορολογικών υποχρεώσεων που αφορούν παρελθόντα οικονομικά έτη), από τον φόρο εισοδήματος νομικών προσώπων κατά 1,2 δισ. ευρώ και από τον φόρο εισοδήματος λοιπών κατηγοριών κατά 153 εκατ. ευρώ.
- Φόροι επί αγαθών και υπηρεσιών: Στην κατηγορία αυτή περιλαμβάνονται κυρίως ο ΦΠΑ, οι Ειδικοί Φόροι Κατανάλωσης (ΕΦΚ), οι φόροι με μορφή χαρτοσήμου και οι φόροι επί χρηματοοικονομικών και κεφαλαιακών συναλλαγών. Από φόρους επί αγαθών και υπηρεσιών, εκτιμάται ότι θα εισπραχθούν έσοδα ύψους 23,9 δισ. ευρώ, μειωμένα κατά 4,6 εκατ. ευρώ ή 16,2% έναντι του στόχου. Από τη μείωση αυτή, ποσό 3,4 δισ. Ευρώ αφορά μείωση του ΦΠΑ και των ΕΦΚ κατά τα 695 εκατ. ευρώ.
- Φόροι και δασμοί επί εισαγωγών: Στην κατηγορία αυτή περιλαμβάνονται κυρίως οι δασμοί και τα λοιπά τέλη που επιβάλλονται στις εισαγωγές από κράτη μη μέλη της ΕΕ με βάση το κοινό τελωνειακό δασμολόγιο. Εκτιμώνται έσοδα 242 εκατ. ευρώ, μειωμένα κατά 80 εκατ. ευρώ, έναντι του στόχου του προϋπολογισμού.
- Τακτικοί φόροι ακίνητης περιουσίας: Από τους τακτικούς φόρους ακίνητης περιουσίας, που περιλαμβάνουν κυρίως τον ΕΝΦΙΑ, αναμένεται να εισπραχθούν έσοδα ύψους 2,7 δισ. ευρώ, μειωμένα κατά 138 εκατ. ευρώ, έναντι του στόχου του προϋπολογισμού.
- Λοιποί φόροι επί παραγωγής: Τα κύρια έσοδα της κατηγορίας αυτής προέρχονται από το τέλος επιτηδεύματος και τη συμμετοχή του Δημοσίου στα κέρδη της Τράπεζας της Ελλάδος. Από τους λοιπούς φόρους παραγωγής εκτιμάται ότι θα εισπραχθούν 1,2 δισ. ευρώ, αυξημένα κατά 76 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου. Η αύξηση αυτή περιστασικαή και οφείλεται στο αυξημένο κατά 100 εκατ. ευρώ, σε σχέση με τον αρχικό στόχο, ποσό που κατέβαλε η Τράπεζα της Ελλάδος στο Ελληνικό Δημόσιο.
- Φόροι κεφαλαίου: Στην κατηγορία αυτή περιλαμβάνονται οι φόροι και τα τέλη κληρονομιών, δωρεών, γονικών και λοιπών παροχών. Εκτιμώνται έσοδα 170 εκατ. ευρώ, μειωμένα κατά 103 εκατ. ευρώ, έναντι του στόχου.
- Λοιποί τρέχοντες φόροι: Η κατηγορία αυτή περιλαμβάνει κυρίως τα τέλη κυκλοφορίας οχημάτων και τα διάφορα μη ταξινομημένα φορολογικά έσοδα. Τα έσοδα από τους λοιπούς τρέχοντες φόρους αναμένεται να ανέλθουν στο ποσό των 2,4 δισ. ευρώ, αυξημένα κατά 15 εκατ. ευρώ, έναντι του στόχου.
Β. Κοινωνικές εισφορές: Η κατηγορία αυτή περιλαμβάνει κυρίως τις εισφορές των εργαζομένων για παροχές υγείας από το Δημόσιο. Εκτιμώνται έσοδα 54 εκατ. ευρώ, πολύ κοντά στον αρχικό στόχο. Από την εξέταση των στοιχείων αυτών προκύπτει ότι οι υψηλότερες επιδόσεις του εισπρακτικού και ελεγκτικού μηχανισμού, ακόμα και σε περίοδο κρίσεων οφείλονται στα βολικά και εύκολα, δηλαδή σε αυτούς που από ανάγκη είναι συνεπείς, όπως τα εισοδήματα κυρίως μισθωτών και συνταξιούχων, οι ιδιοκτήτες ακινήτων και οι ιδιοκτήτες αυτοκινήτων!!!
Γ. Μεταβιβάσεις: Σε αυτή την κατηγορία περιλαμβάνονται κυρίως τα έσοδα που δεν προέρχονται από μέτρα ή μεταρρυθμίσεις ή παρεμβάσεις των κυβερνήσεων, αλλά είναι σχεδόν … “ετοιμα”. Συγκεκριμένα περιλαμβάνονται έσοδα από:
- το συγχρηματοδοτούμενο σκέλος του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων που αναμένεται να ανέλθει σε 5,6 δισ. ευρώ, καθώς και μέρος του εθνικού σκέλους του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ), ύψους 30 εκατ. Ευρώ (μόνο!)
- τη μεταφορά αποδόσεων λόγω της διακράτησης ομολόγων του Ελληνικού Δημοσίου στα χαρτοφυλάκια των Κεντρικών Τραπεζών του Ευρωσυστήματος (ANFAs) και από το Πρόγραμμα Αγοράς Ομολόγων (SMPs) της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας (ΕΚΤ), καθώς και επιστροφή τόκων EFSF συνολικού ύψους 999 εκατ. ευρώ. Σημειώνεται ότι τα έσοδα αυτά κατατίθενται απευθείας στον ειδικό λογαριασμό εξυπηρέτησης του δημόσιου χρέους (Segregated Account) και δεν υπολογίζονται στο αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης, σύμφωνα με τους όρους της Ενισχυμένης Εποπτείας. Το σύνολο των εσόδων από μεταβιβάσεις αναμένεται να ανέλθει στα 6,8 δισ. ευρώ, αυξημένα κατά 2,2 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου, κυρίως λόγω των αυξημένων εσόδων του ΠΔΕ κατά 1,4 δισ. ευρώ, καθώς και της είσπραξης εσόδων από ANFAs και SMPs και από επιστροφή τόκων EFSF ύψους 748 εκατ. ευρώ, τα οποία δεν είχαν προβλεφθεί στον αρχικό Προϋπολογισμό 2020. Δηλαδή πάλι βολικά και εύκολα έσοδα!
Δ. Πωλήσεις αγαθών και υπηρεσιών: Η κατηγορία αυτή περιλαμβάνει κυρίως τα έσοδα από παράβολα, μισθώματα κτιρίων και υποδομών, καθώς και από προμήθειες λόγω παροχής της εγγύησης του Ελληνικού Δημοσίου. Αναμένεται να εισπραχθούν έσοδα ύψους 556 εκατ. ευρώ, μειωμένα κατά 131 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου του Προϋπολογισμού 2020.
Ε. Λοιπά τρέχοντα έσοδα: Η κατηγορία αυτή περιλαμβάνει διάφορες κατηγορίες εσόδων, με κυριότερες τα μερίσματα από τη συμμετοχή του Δημοσίου στο μετοχικό κεφάλαιο διαφόρων εταιρειών, τους τόκους από ομόλογα που κατέχει το Ελληνικό Δημόσιο, τις διάφορες κατηγορίες προστίμων και προσαυξήσεων, το μεγαλύτερο μέρος του εθνικού σκέλους του ΠΔΕ, καθώς και τις επιστροφές ιδίων πόρων από την ΕΕ. Τα λοιπά τρέχοντα έσοδα αναμένεται να διαμορφωθούν στα 2,7 δισ. ευρώ, αυξημένα κατά 935 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου του Προϋπολογισμού. Η αύξηση αυτή οφείλεται κατά κύριο λόγο στα αυξημένα έσοδα από μερίσματα φορέων του Δημοσίου κατά 150 εκατ. Ευρώ, επιστροφές ιδίων πόρων από την ΕΕ κατά 40 εκατ. ευρώ και του εθνικού σκέλους του ΠΔΕ κατά 747 εκατ. ευρώ.
ΣΤ. Πωλήσεις παγίων περιουσιακών στοιχείων: Η κατηγορία αυτή αφορά έσοδα από την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του Ελληνικού Δημοσίου, μέσω της διαδικασίας αποκρατικοποιήσεων από το ΤΑΙΠΕΔ. Εκτιμώνται έσοδα ύψους 326 εκατ. ευρώ, πολύ κοντά στον αρχικό στόχο. Μία σταγόνα στον ωκεανό.
Ζ. Επιστροφές φόρων: Οι επιστροφές αχρεωστήτως εισπραχθέντων εσόδων αναμένεται να διαμορφωθούν στα 4,9 δισ. Ευρώ και δεν παρουσιάζουν απόκλιση έναντι του στόχου.
Η. Έσοδα Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων: Ήδη αναφέραμε τα έσοδα της κατηγορίας αυτής. Περιλαμβάνονται στις κατηγορίες «Μεταβιβάσεις» και «Λοιπά τρέχοντα έσοδα». Ειδικότερα, τα έσοδα ΠΔΕ αναμένεται να ανέλθουν στο ποσό των 6,2 δισ. Ευρώ . Είναι αυξημένα κατά 2,2 δισ. ευρώ έναντι του στόχου, αλλά μην περιμένετε ότο θα πάνε για επενδύσεις (τα “έφαγε” ήδη ο κορωνοϊός!)
Δαπάνες 68,5 δισ. ευρώ με έσοδα μόνο 54,7 δισ. ευρώ
Οι συνολικές δαπάνες του Κρατικού Προϋπολογισμού για το έτος 2020 σε δημοσιονομική βάση εκτιμάται ότι θα διαμορφωθούν στα 68,5 δισ. ευρώ, αυξημένες κατά 11,4 δισ. ευρώ, σε σχέση με τον στόχο του ψηφισμένου Προϋπολογισμού 2020. Η μεγάλη αυτή αύξηση οφείλεται κυρίως σε παρεμβάσεις για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της πανδημίας. Με βάση τον παρατιθέμενο πίνακα επιχειρούμε να παρουσιάσουμε τους αγωγούς μέσω των οποίων διοχετεύονται σε διάφορες κατευθύνσεις οι δαπάνες αυτές:
- Παροχές σε εργαζόμενους: Στην κατηγορία αυτή περιλαμβάνονται οι τακτικές αποδοχές, οι πρόσθετες αποδοχές, οι παροχές σε είδος, οι παροχές κληρωτών και οι αντίστοιχες εργοδοτικές εισφορές αιρετών, οργάνων διοίκησης, τακτικών υπαλλήλων, υπαλλήλων αορίστου χρόνου και υπαλλήλων ορισμένου χρόνου. Το 2020 οι παροχές σε εργαζόμενους εκτιμάται ότι θα ανέλθουν στα 13,4 δισ. ευρώ, αυξημένες κατά 20 εκατ. ευρώ σε σχέση με τον στόχο του προϋπολογισμού 2020. Όπως επισημαίνεται στο προσχέδιο του προϋπολογισμού, η μεταβολή αυτή οφείλεται κυρίως στη μείωση των τακτικών αποδοχών και των εργοδοτικών εισφορών κατά 28 εκατ. ευρώ και κατά 58 εκατ. ευρώ αντίστοιχα, σύμφωνα με την επανεκτίμηση των στοιχείων της μισθοδοσίας και στην αύξηση των πρόσθετων αποδοχών κατά 106 εκατ. ευρώ, κυρίως λόγω της έκτακτης οικονομικής ενίσχυσης στους υγειονομικούς υπαλλήλους και τους υπαλλήλους της Πολιτικής Προστασίας στο πλαίσιο των παρεμβάσεων που εφαρμόστηκαν για την αντιμετώπιση της πανδημίας Covid-19.
- Κοινωνικές Παροχές: Οι δαπάνες της κατηγορίας αυτής περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, το επίδομα θέρμανσης, τις συντάξεις που πληρώνονται απευθείας από το κράτος, καθώς και τις λοιπές παροχές κοινωνικής πρόνοιας σε είδος και σε χρήμα και εκτιμάται ότι θα διαμορφωθούν στα 232 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 97 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου. Η αύξηση αυτή οφείλεται κυρίως στη σχεδιαζόμενη καταβολή του επιδόματος θέρμανσης της χειμερινής περιόδου 2020-2021, συνολικού ύψους 84 εκατ. ευρώ, εντός του 2020 προκειμένου να διευκολυνθούν τα ευάλωτα νοικοκυριά, ενώ αρχικά είχε προβλεφθεί να καταβληθεί στις αρχές του 2021.
- Μεταβιβάσεις: Πρόκειται για μια κατηγορία δαπανών που είναι ένα τεράστιο χωνευτήρι του μεγαλύτερου μέρους των κρατικών εσόδων (36,6 δισ. Από το σύνολο των 50,1 δισ. ευρώ!)και που επηρεάζουν άμεσα το χρέος. Οι δαπάνες της κατηγορίας αυτής περιλαμβάνουν επιχορηγήσεις και αποδόσεις σε υποτομείς της Γενικής Κυβέρνησης, όπως οργανισμοί τοπικής αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ), οργανισμοί κοινωνικής ασφάλισης (ΟΚΑ,) νοσοκομεία και ΠΦΥ, καθώς και σε φορείς εκτός Γενικής Κυβέρνησης, οργανισμούς του εξωτερικού και στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Επίσης περιλαμβάνονται οι επιχορηγήσεις για επενδύσεις, οι καταπτώσεις εγγυήσεων, οι αναλήψεις χρεών φορέων Γενικής Κυβέρνησης, καθώς και οι αποζημιώσεις λόγω δικαστικών αποφάσεων. Οι συνολικές αυτές πληρωμές εκτιμάται ότι θα διαμορφωθούν στα 36,6 δισ. ευρώ, αυξημένες κατά 8,8 δισ. ευρώ, λόγω κυρίως της πανδημίας, που επιβαρύνουν την κεντρική διοίκηση με το ποσό των 6,5 δισ. ευρώ, ως εξής:
- η αποζημίωση ειδικού σκοπού ύψους 534 ευρώ σε μηναία βάση των εργαζομένων των οποίων οι συμβάσεις εργασίας τίθενται σε προσωρινή αναστολή,
- η αποζημίωση ειδικού σκοπού ύψους 600 ευρώ σε έξι επιστημονικούς κλάδους (οικονομολόγους/ λογιστές, μηχανικούς, δικηγόρους, ιατρούς, εκπαιδευτικούς και ερευνητές),
- η κάλυψη από τον κρατικό προϋπολογισμό των ασφαλιστικών εισφορών επί του ονομαστικού μισθού, των εργαζομένων των οποίων οι συμβάσεις εργασίας τίθενται σε προσωρινή αναστολή,
- η επιστρεπτέα προκαταβολή,
- η κάλυψη από τον κρατικό προϋπολογισμό του μέρους του δώρου Πάσχα που αναλογεί στη χρονική περίοδο της προσωρινής αναστολής της σύμβασης εργασίας,
- η επιχορήγηση για τη στήριξη του πρωτογενούς τομέα της οικονομίας μέσω του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων,
- η εισαγωγή άδειας ειδικού σκοπού για εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα με παιδιά που φοιτούν σε σχολεία (για την περίοδο που τα σχολεία είναι κλειστά),
- η αποζημίωση των ακτοπλοϊκών γραμμών,
- οι πρόσθετες υγειονομικές δαπάνες φορέων κεντρικής διοίκησης και ιδιαιτέρως του Υπουργείου Υγείας,
- το κόστος επιδότησης πρώτης κατοικίας για δανειολήπτες που επλήγησαν από τον κορωνοϊό (πρόγραμμα ΓΕΦΥΡΑ),
- η επιχορήγηση για την ενίσχυση του κλάδου του πολιτισμού μέσω του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού,
- το πρόγραμμα βραχυχρόνιας απασχόλησης ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ,
- η κάλυψη του πρόσθετου κόστους του δώρου Χριστουγέννων των υπαλλήλων που λαμβάνουν ειδική αποζημίωση λόγω προσωρινής αναστολής της σύμβασης εργασίας,
- η αποζημίωση ειδικού σκοπού για εποχιακούς εργαζόμενους στον τουρισμό,
- η αποζημίωση ανά θέση επιβάτη προς τις αεροπορικές εταιρείες,
- οι αποζημιώσεις σε ερασιτεχνικούς αθλητικούς συλλόγους,
- η κάλυψη ασφαλιστικών εισφορών των υπαλλήλων εποχιακών επιχειρήσεων,
- η κάλυψη των ασφαλιστικών εισφορών από τον κρατικό προϋπολογισμό και η επιδότηση 200 ευρώ σε περίπτωση πρόσληψης μακροχρόνια ανέργου, για περίοδο 6 μηνών, στο πλαίσιο του προγράμματος για τη δημιουργία 100.000 νέων θέσεων εργασίας,
- η αποζημίωση σε ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΚΤΕΛ λόγω του περιορισμού στις θέσεις επιβατών και
- η πρόσληψη έκτακτου υγειονομικού προσωπικού με σχέση εργασίας ΙΔΟΧ.
Οι άλλες δαπάνες (πλην Covid-19), οι οποίες οδήγησαν σε αύξηση των μεταβιβάσεων σε σχέση με τον στόχο του προϋπολογισμού 2020 είναι οι εξής:
- η αυξημένη επιχορήγηση στον e-ΕΦΚΑ για την καταβολή αναδρομικών στους συνταξιούχους του δημοσίου και του ιδιωτικού τομέα, ύψους 1.400 εκατ. ευρώ περίπου, κατόπιν των σχετικών δικαστικών αποφάσεων,
- τα βοηθήματα σε φυσικά πρόσωπα και επιχειρήσεις που επλήγησαν από τον Μεσογειακό κυκλώνα «Ιανό», ύψους 84 εκατ. ευρώ,
- το πρόγραμμα εξόφλησης ληξιπρόθεσμων οφειλών των ΟΤΑ ύψους περίπου 116 εκατ. ευρώ και η έκτακτη επιχορήγησή τους κατά 95 εκατ. ευρώ λόγω μειωμένων εσόδων,
- η αυξημένη επιχορήγηση προς τον ΕΟΠΥΥ κατά 330 εκατ. ευρώ και
- λοιπές μεταβιβαστικές δαπάνες που καλύφθηκαν με μεταφορά πιστώσεων από το τακτικό και το ειδικό αποθεματικό ύψους 273 και 51 εκατ. ευρώ αντίστοιχα.
4. Αγορές αγαθών και υπηρεσιών: Στην κατηγορία αυτή περιλαμβάνονται δαπάνες καταναλωτικού χαρακτήρα. Οι σχετικές δαπάνες για το έτος 2020 εκτιμάται ότι θα ανέλθουν στα 1,6 δισ. ευρώ, αυξημένες κατά 596 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου, κυρίως λόγω της ενίσχυσης της κατηγορίας αυτής με πιστώσεις τόσο από το τακτικό όσο και από το ειδικό αποθεματικό ύψους 230 εκατ. ευρώ, για την ενίσχυση των λειτουργικών δαπανών των υπουργείων, της ενίσχυσης από τις λοιπές υπό κατανομή πιστώσεις για την αντιμετώπιση των μη προβλέψιμων μεταναστευτικών ροών ύψους 145 εκατ. ευρώ και του επιπλέον κόστους των λειτουργικών δαπανών των υπουργείων λόγω της πανδημίας ύψους 190 εκατ. ευρώ.
5. Επιδοτήσεις: Στην κατηγορία αυτή περιλαμβάνονται κυρίως οι επιδοτήσεις στα ΕΛΤΑ για την καθολική ταχυδρομική υπηρεσία, καθώς και στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Η συνολική εκτίμηση για αυτή την κατηγορία ανέρχεται σε 102 εκατ. ευρώ, αυξημένη κατά 12 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου.
6. Τόκοι (σε ακαθάριστη βάση): Η εκτίμηση για τις δαπάνες τόκων σε ακαθάριστη δημοσιονομική βάση, ανέρχεται σε 5,9 δισ. ευρώ, μειωμένη κατά 150 εκατ. ευρώ έναντι του αρχικού στόχου. Πρόκειται για ένα ποσό που θα επιβαρύθνει τους Έλληνες φορολογουμένους ετησίως και έως το … 2070!
7. Λοιπές δαπάνες: Οι λοιπές δαπάνες περιλαμβάνουν κυρίως τη δαπάνη για τις επιστροφές στην ΕΕ από ανεκτέλεστα προγράμματα, καθώς και τη δαπάνη για τα πρόστιμα προς την ΕΕ. Η εκτιμώμενη δαπάνη ανέρχεται σε 72 εκατ. ευρώ χωρίς σημαντική απόκλιση από τον στόχο.
8.Πιστώσεις υπό κατανομή: Πρόκειτια για μια άλλη κατηγορία – χωνευτήρι, στην οποία περιλαμβάνονται κυρίως οι δαπάνες του προγράμματος δημόσιων επενδύσεων (ΠΔΕ) και το τακτικό και ειδικό αποθεματικό. Οι συνολικές δαπάνες για την κατηγορία αυτή εκτιμώνται σε 10,1 δισ. ευρώ, αυξημένες έναντι του στόχου κατά 1,8 δισ. ευρώ, γεγονός που οφείλεται κυρίως στις εκτιμώμενες αυξημένες πληρωμές του ΠΔΕ κατά 2.771 εκατ. ευρώ σε σχέση με τον στόχο (9,5 δισ. ευρώ έναντι 6,8 δισ. ευρώ), λόγω της αντιμετώπισης της πανδημίας με τα εξής μέτρα. Δηλαδή, οι δαπάνες αυτές δεν θα πάνε, ως συνήθως, για ενίσχυση επενδ΄συεων, αλλά για καταναλωτικές και άλλες ανάγκες που δημιούργησε η παδημία (αποζημίωση ειδικού σκοπού 534 ευρώ για αυτοαπασχολούμενους, ελεύθερους επαγγελματίες και εργοδότες (με έως και 20 υπαλλήλους) που επλήγησαν από την κρίση του Covid-19, μέρος της επιστρεπτέας προκαταβολής, δηλαδή ένα δισ. ευρώ εκ των 4 δισ. ευρώ, επιδότηση επιτοκίου των επιχειρηματικών δανείων των επιχειρήσεων, οι οποίες ανήκουν σε πληττόμενους κλάδους, Ταμείο Εγγυοδοσίας της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας, πρόγραμμα κοινωνικού τουρισμού του ΟΑΕΔ, έξοδα διαφήμισης του ΕΟΤ και κεφάλαιο κίνησης στο πλαίσιο του Ταμείου Επιχειρηματικότητας). Το σύνολο των προαναφερθέντων μέτρων είναι ύψους 4,3 δισ. ευρώ περίπου και καλύπτεται τόσο από τις πιστώσεις του αρχικού προϋπολογισμού 2020, όσο και από τις επιπλέον πιστώσεις που ψηφίστηκαν μέσω συμπληρωματικού προϋπολογισμού.
9.Πάγια περιουσιακά στοιχεία: Στην κατηγορία αυτή περιλαμβάνονται κυρίως οι εκτιμώμενες δαπάνες αγοράς οπλικών συστημάτων. Οι συνολικές δαπάνες εκτιμώνται σε 636 εκατ. ευρώ και περιλαμβάνουν κυρίως τις φυσικές παραλαβές εξοπλιστικών προγραμμάτων.
Πίνακας: Οι μόνιμοι αγωγοί εισροής και εκροής εσόδων από τα δημόσια ταμεία