Η μεγάλη αλλαγή που απαιτείται για τις επιχειρήσεις και την χώρα μας είναι συμπεριφορική. Η Ηγεσία και η Αριστεία είναι έννοιες που βασίζονται σε συμπεριφορά και μπορούν να οδηγήσουν τις Επιχειρήσεις και την Οικονομία μας πέρα από την κρίση
Της Μαρίνας Καραστεργίου
Είναι σε όλους γνωστό ότι υπάρχουν πάρα πολλοί τρόποι για να προσεγγίσει κανείς το θέμα της βιώσιμης ανάπτυξης Επιχειρήσεων και Οικονομιών. Η δική μου προσέγγιση βασίζεται σε συμπεράσματα που απεκόμισα μέσα από εμπειρίες 25 περίπου ετών, τις περισσότερες στον χώρο της επικοινωνίας. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι οι απόψεις μου πήραν την συγκεκριμένη τους μορφή μέσα από συγκεκριμένες εμπειρίες που απέκτησα είτε ως διοικούμενη είτε ως διοικούσα συγκεκριμένες ομάδες ανθρώπων σε περιβάλλοντα που λειτουργούσαν με διαφορετικά μοντέλα εργασίας. Συνεπώς οι απόψεις μου παρότι συμφωνούν με συγκεκριμένες θεωρίες αντικατοπτρίζουν σαν συμπέρασμα συγκεκριμένες πρακτικές Διοίκησης και λειτουργίας Επιχειρήσεων που πρέπει να ακολουθηθούν αν στοχεύουμε στην βιώσιμη ανάπτυξη.
Συμπέρασμα Πρώτο: Η Ηγεσία δεν αποτελεί δεξιότητα αλλά είναι το σύνολο συγκεκριμένης συμπεριφοράς του Διοικούντος είτε Ομάδα, είτε Επιχείρηση και που χαρακτηρίζει την συγκεκριμένη Ομάδα η Επιχείρηση. Ο ρόλος του επικεφαλής είναι ουσιαστικός για τον προσδιορισμό της πορείας μιας Επιχείρησης. Είναι καθοριστικός για την πορεία και την ανάπτυξη των ανθρώπων που αποτελούν το κυριότερο περιουσιακό στοιχείο κάθε Επιχείρησης. Είναι ουσιαστικός για το πλαίσιο πάνω στο οποίο θα βασισθεί η πορεία και η ανάπτυξη της Επιχείρησης που ηγείται. Οι αρχές και οι αξίες του ουσιαστικά καθορίζουν το πλαίσιο αρχών και αξιών πάνω στο οποίο θα βασισθεί όλο το συμπεριφορικό πλαίσιο των εργαζομένων στην Επιχείρηση.
Συμπέρασμα δεύτερο: Βασική προϋπόθεση για κάθε Ηγέτη είναι το να κατανοήσει ότι τίποτα δεν μπορεί να επιτευχθεί χωρίς τους ανθρώπους του. Είναι σημαντικό για κάθε Ηγέτη να έχει Ανθρωποκεντρική συμπεριφορά και να κατανοήσει πώς οφείλει να μοιραστεί το Όραμα του με τους συνεργάτες του, να τους δεσμεύσει ώστε να το πιστέψουν και να το ακολουθήσουν και ουσιαστικά να κατανοήσει ότι χωρίς την συνδρομή κατάλληλων συνεργατών, που πρέπει να έχουν κοινές αρχές και αξίες με την Εταιρεία, δεν μπορεί να επιτύχει συγκεκριμένους στόχους και επιτεύγματα. Η έννοια αυτών που ακολουθούν τον Ηγέτη (followers)είναι εξίσου σημαντική με την έννοια της Ηγεσίας.
Συμπέρασμα τρίτο: Ο Ηγέτης πρέπει να έχει ένα συγκεκριμένο Όραμα για το έργο που του έχει ανατεθεί. Το Όραμα αυτό θα πρέπει να το μοιραστεί με τους συνεργάτες του, οι οποίοι και πρέπει να το υιοθετήσουν για να μπορέσει να γίνει πραγματικότητα η υλοποίηση του.
Συμπέρασμα τέταρτο: Η Ηγεσία θα πρέπει να βασίζεται στην ειλικρίνεια που θα δημιουργήσει σταδιακά την εμπιστοσύνη. Είναι πολύ σημαντική η έννοια της εμπιστοσύνης στην πορεία μιας Εταιρείας προς την βιώσιμη ανάπτυξη. Η εμπιστοσύνη είναι αποτέλεσμα της ειλικρινούς επικοινωνίας που πρέπει να υπάρχει μεταξύ όλων μέσα σε μία Εταιρεία και ειδικότερα του επικεφαλής με τους υπόλοιπους. Αυτό σε συνδυασμό με το πλαίσιο αρχών και αξιών έχει σαν αποτέλεσμα την ύπαρξη ισότητας και δικαιοσύνης μέσα στην εταιρεία.
Συμπέρασμα πέμπτο: Ο ρόλος του Ηγέτη θα πρέπει να είναι Μοντέλο για όλους τους εργαζόμενους μιας Εταιρείας. Ο Ηγέτης θα πρέπει να είναι Role model όχι μόνο για τους εργαζόμενους αλλά θα έλεγα για όλους τους Stakeholders της Εταιρείας που Ηγείται.
Συμπέρασμα έκτο: Η Ηγεσία σαν συμπεριφορά πρέπει να χαρακτηρίζει και όλους τους επικεφαλής ομάδων εργαζομένων σε μία Επιχείρηση. Οι επικεφαλής των Ομάδων εργαζομένων μιας Επιχείρησης οφείλουν στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων τους να επιδεικνύουν Ηγετικά χαρακτηριστικά και Ηγετική συμπεριφορά. Πρέπει να μοιράζονται, να συνεργάζονται, να εμπνέουν ,να βοηθούν να καθοδηγούν, να δημιουργούν, να αναπτύσσουν τους συνεργάτες τους, να επικοινωνούν με ειλικρίνεια, να τους δεσμεύουν, να δημιουργούν ισχυρές ομάδες που θα μπορούν να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις της αγοράς, ιδιαίτερα σε δύσκολες περιόδους σαν κι αυτές που βιώνουμε.