Καθηγητής Κωνσταντίνος Ζοπουνίδης, Ακαδημαϊκός
Βασιλική Ακαδημία Οικονομικών & Χρηματοοικονομικών
Βασιλική Ευρωπαϊκή Ακαδημία των Διδακτόρων
Πολυτεχνείο Κρήτης & Audencia Business School, France
Υποψήφια Δρ Μαριάννα Εσκαντάρ
Μέλος του Εργαστηρίου Financial Engineering
Πολυτεχνείο Κρήτης
Σε ένα επαγγελματικό κόσμο που δοκιμάζεται από την πανδημία η ενίσχυση των συμπεριφορικών δεξιοτήτων είναι απαραίτητη. Ακόμη, η εύρεση προσωπικού με υψηλές δεξιότητες είναι η βάση για κάθε προσπάθεια ανάπτυξης (βλ. Μ. Καθαράκης, Κ. Ζοπουνίδης, Η εύρεση εξειδικευμένου προσωπικού βάση για κάθε προσάθεια ανάπτυξης, Ναυτεμπορική, Τετάρτη 13 Απριλίου 2016). Όπως αναφέρει η υπεύθυνη του μάνατζμεντ για τον όμιλο της επαγγελματικής επιμόρφωσης CESI, Virginie Personne, «με τις ίδιες τεχνικές δεξιότητες, είναι οι ανθρώπινες και οι σχεσιακές ιδιότητες που κάνουν τη διαφορά». Για την ίδια, η ευκινησία, η δημιουργικότητα, η ενσυναίσθηση και η συναισθηματική νοημοσύνη παραβλέπονται πολύ συχνά. Είναι, ωστόσο, απαραίτητα για τη διατήρηση ενός καλού εργασιακού κλίματος για τα κίνητρα των εργαζομένων, αλλά και για την αποτελεσματικότητά τους. Όταν προκύπτουν δυσκολίες, όπως σήμερα με την άνοδο της τηλεργασίας, την ανάγκη προόδου παρά την αβεβαιότητα, οι άνθρωποι βρίσκουν τον εαυτό τους αβοήθητο.
Ο στόχος αυτού του άρθρου είναι να προσφέρει στα διάφορα στελέχη των επιχειρήσεων τις δεξιότητες και να μάθουν να τις εφαρμόζουν στην εργασία τους. Το 45% των επιχειρήσεων ενσωματώνουν τις δεξιότητες ως κριτήριο αξιολόγησης κατά τις ετήσιες συνεντεύξεις πρόσληψης. Το ενδιαφέρον των ατόμων που προσλαμβάνουν αυξάνεται, ιδίως από την αρχή της υγειονομικής κρίσης.
Το περιοδικό Le Point, no 2545, 27 Μαϊου 2021, σελ. 74-79, παρουσιάζει επτά φάσεις για να αναδείξει τις δεξιότητες που πρέπει να έχει το κάθε στέλεχος για να προσληφθεί.
1. Ανάπτυξη των συμπεριφορικών ικανοτήτων με τη βοήθεια των αλόγων
Το ζώο χρησιμοποιείται μόνο ως καθρέφτης. Τα άλογα είναι ιδαίτερα ευαίσθητα ζώα. Οι αισθήσεις τους, τους επιτρέπουν να αισθάνονται τον καρδιακό παλμό ενός ατόμου δεκάδες μέτρα μακριά αλλά και να εκτιμήσουν τη νευρικότητά του, την καλοσύνη του, τη φυσική ηγεσία του. Υπό την έννοια αυτή, είναι εξαιρετικοί συνεργάτες για να εργαστούν τις συμπεριφορικές δεξιότητές του, δηλαδή, την ικανότητα του να διαχειρίζεται το άγχος, να επικοινωνεί, να αναγνωρίζει τα συνασθήματα των άλλων, να καθησυχάζει, να εμπιστεύεται, να συνεργάζεται και, συνεπώς, να διευθύνει.
2. Βελτίωση μιας ξένης γλώσσας μέσω της ύπνωσης
Τοποθετώντας τον εγκέφαλο σε βέλτιστη κατάσταση συγκέντρωσης, διαθεσιμότητας και χαλάρωσης, η ύπνωση καθιστά δυνατή την υπέρβαση των εμποδίων που περιπλέκουν τη μάθηση μιας ξένης γλώσσας.
Προγραμματισμένα τα μαθήματα σε συνεδρίες των είκοσι λεπτών, αυτά διαρκούν τουλάχιστον δύο ώρες και μπορούν να είναι σε αλληλουχία οκτώ ωρών την ημέρα, χωρίς πόνο, αφού όλα γίνονται υπό ύπνωση.
3. Μάθετε να αντιδράτε σε κατάσταση κρίσης σε προσομοιωτή πτήσης
Φανταστείτε ότι είστε συγκυβερνήτης ενός αεροπλάνου Α320 με κατεύθυνση τη Νέα Υόρκη. Όλα πάνε καλά. Όταν ξαφνικά, ο κυβερνήτης σας αναφέρει ότι ένας επιβάτης είναι άρρωστος. Πώς αντιδράτε; Στόχος: να δώσουν να καταλάβουν στους συμμετέχοντες για την ευθραυστότητά τους σε μια αγχωτική κατάσταση, προκειμένου να τους επιτρέψουν να προετοιμαστούν για αυτήν όσο το δυνατόν καλύτερα … με τον τρόπο των πιλότων αεροπορικών εταιρειών.
4. Ενίσχυση των δεξιοτήτων μέσω αυτοσχεδιασμού
Κάθε άσκηση σχεδιάστηκε για να ενισχύσει το θράσος των συμμετεχόντων, αλλά και για να ενισχύσει τη δημιουργικότητά τους, την ικανότητα τους να ακούνε τους άλλους, να είναι χρήσιμοι, να δεχτούν μια κατάσταση (καλή ή κακή), να διαχειριστούν μια αποτυχία.
Είναι ένας τρόπος να ανακαλύψετε τα δυνατά σας σημεία και να μάθετε να βασίζεστε σε αυτά για να βελτιώσετε την απόδοσή σας στην εργασία.
5. Μάθετε να επιλύετε πολύπλοκα προβλήματα με τη χρήση των Lego
Εδώ ο στόχος είναι να κατανοήσουμε τις εσωτερικές λειτουργίες της μεθόδου Lego Serious Play, προκειμένου να μπορέσουμε να την εφαρμόσουμε στην επιχείρησή μας (και σε οποιοδήποτε άλλο οργανισμό).
Ο στόχος είναι να διευκολυνθεί η επίλυση πολύπλοκων προβλημάτων, επιτρέποντας σε όλους τους συνεργάτες να εκφραστούν μέσω του Lego, για παράδειγμα, πώς να συνδυάζουν επαγγελματική / προσωπική ζωή με την τηλεργασία.
Για παράδειγμα, ίδρυση περιβάλλοντος εργασίας στο σπίτι: με τα διάφορα τμήματα, την ιεραρχία, τους πελάτες, τους υπεργολάβους, κλπ. Αυτό θα αποκαλύψει ίσως αδυναμίες, δυσλειτουργίες, αλλά και δυνατά σημεία που πρέπει να αξιοποιηθούν.
6. Ανάπτυξη ενός leadership με τους αξιωματικούς του Saint-Cyr ( French National Military Academy at Coetquidan, founded in Fontainebleau in 1803 by Napoleon Bonaparte).
Κατασκευάστε μια γέφυρα πάνω από ένα ποτάμι, αναζητήστε ένα τραυματισμένο σπηλαιολόγο βαθιά σε μια σπηλιά ή εξερευνήστε ένα πραγματικό – ψεύτικο βιομηχανικό χώρο που καταστράφηκε από την πυρκαγιά. Αυτές οι πρακτικές στοχεύουν να βοηθήσουν τους συμμετέχοντες να εργασθούν ομαδικά, να πάρουν αποφάσεις σε κατάσταση του επείγοντος, να οικοδομήσουν μια στρατηγική και να αποκτήσουν αποτελεσματικότητα.
Ενθαρρυνόμενοι από πρώην αξιωματικούς του στρατού που έχουν μετατραπεί στον κόσμο των επιχειρήσεων, αυτά τα σενάρια συνοδεύονται από συζητήσεις, για να παρέχουν στους εκπαιδευόμενους συμβουλές, εργαλεία και καλές πρακτικές που δοκιμάστηκαν στον τομέα από στρατιωτικούς.
7. Αυξήστε τις επιδόσεις σας χάρη στις τεχνικές διανοητικής προετοιμασίας κορυφαίων αθλητών
Ο αθλητισμός, είναι μεγάλη ψυχική προετοιμασία. Αν δεν βοηθήσουμε τους παίκτες να βρουν το κίνητρό τους, κανείς δεν μπορεί να το κάνει για αυτούς. Υπάρχουν τρεις πυλώνες που πρέπει να κυριαρχήσετε:
– Ενθάρρυνση της συγκέντρωσης των ομάδων σε ένα σύνολο στόχων,
– Μαθαίνουμε να επικοιωννούμε με ένα ακριβή τρόπο, με σαφείς στόχους και τακτικά feedback,
– Να είμαστε υποδειγματικοί, συμπεριφερόμαστε όπως θα θέλαμε να συμπεριφέρονται οι συνεργάτες μας.
Συμπερασματικά, 85% των επιχειρήσεων παραδέχονται ότι λαμβάνουν υπόψη τους τα soft skills περισσότερο από τις τεχνικές δεξιότητες στη διαδικασία πρόληψης. Οι παραπάνω φάσεις αφορούν απροσδόκητες πρακτικές για να ανακαλυφθούν οι ικανές δεξιότητες που θα οδηγήσουν τον καθένα στη βελτίωση του εαυτού του. Αυτές οι φάσεις με τις δεξιότητες πληρούν τις προυποθέσεις, πιστοποιούνται με ένα πτυχίο, γεγονός που επιτρέπει να αξιοποιηθούν σε ένα βιογραφικό.