Της Αλεξάνδρας Γκίτση
Πάνω από 8 στους 10 Έλληνες καταναλωτές (ποσοστό 83%) σκέφτονται να αγοράσουν ή αγοράζουν ήδη φυτικά εναλλακτικά προϊόντα (plant based), ενώ 2 στους 10 (ποσοστό 18%) δηλώνουν πρόθυμοι να πληρώσουν περισσότερο για να τα αποκτήσουν.
Η έρευνα της Nielsen IQ πραγματοποιήθηκε τον περασμένο Οκτώβριο και τα ευρήματά της αποτυπώνονται και στο καλάθι. Πέρυσι οι πωλήσεις φυτικών “γαλακτοκομικών” προϊόντων αυξήθηκαν 24% σε σχέση με το 2020. Τη μεγαλύτερη ανάπτυξη στην κατηγορία εμφάνισαν τα φυτικά “γιαούρτια” +34%, οι πωλήσεις φυτικών ροφημάτων αυξήθηκαν 34% και 8,5% των φυτικών “τυριών”. Ακόμη μεγαλύτερη είναι η ποσοστιαία αύξηση κατά 160% των ετήσιων πωλήσεων του φυτικού “κρέατος”.
Συνολικά οι κατηγορίες φυτικών “γαλακτοκομικών” και “κρέατος” τζίραραν πέρυσι 40,5 εκατ. ευρώ, που μπορεί να αποτελεί “σταγόνα” στον ωκεανό των πωλήσεων των συμβατικών προϊόντων των εν λόγω κατηγοριών που πραγματοποιούν πωλήσεις άνω του 1 δισ. ευρώ μέσα από τις σάλες των σούπερ μάρκετ. Ωστόσο, αυτή η ποσοστιαία ανάπτυξη δείχνει την τάση και την στροφή των καταναλωτών σε εναλλακτικά προϊόντα, που προσπαθούν να καρπωθούν και παραδοσιακοί παίκτες, όπως η Γαλακτοβιομηχανία Δωδώνη που πριν από λίγες ημέρες παρουσίασε τη δική της πρόταση στην κατηγορία.
Το ακόμη πιο ενδιαφέρον όμως εύρημα της έρευνας της Nielsen IQ είναι ότι σημαντική μερίδα καταναλωτών δηλώνει την πρόθεσή της να πληρώσει ακόμη περισσότερο για να αποκτήσει τα συγκεκριμένα προϊόντα. Τη στιγμή μάλιστα που η ψαλίδα της τιμής μεταξύ των συμβατικών και των εναλλακτικών είναι ήδη σημαντική.
Σήμερα η τιμή για ένα συμβατικό γάλα πλήρες ξεκινά κάτω από το 1 ευρώ το λίτρο αν πρόκειται για προϊόν ιδιωτικής ετικέτας, η επικρατούσα τιμή κινείται στα επίπεδα του 1,3-1,6 ευρώ το λίτρο και γύρω στα 3 ευρώ πωλείται το φρέσκο βιολογικό κατσικίσιο γάλα.
Οι τιμές στα ροφήματα αμυγδάλου κυμαίνονται από τα 2,9 ευρώ το λίτρο (χωρίς γλουτένη), στα 3,64 ευρώ με κακάο, 2,9 ευρώ με βρώμη και 3 με “super” σπόρους, κ.ά.
Αντίστοιχη εικόνα και στα τυροκομικά και στα γιαούρτια. Σε ότι αφορά τα υποκατάστατα “κρέατος”, η τιμή κιλού για φυτικά burger ή κιμά κινείται από 20 ευρώ και προς τα πάνω.
Η στροφή στα φυτικά από τα ζωικά προϊόντα δεν αποτελεί ελληνικό φαινόμενο. Διεθνής μελέτες όπως αυτή τη ProVeg International και της Innova Market Insights έδειξαν πως το 46% του δείγματος έχει ήδη μειώσει την κατανάλωση κρέατος, με λίγο λιγότερο από το 40% να λέει ότι σκοπεύει να το κάνει στο μέλλον.
Σε παγκόσμιο επίπεδο, μια μελέτη από το Euromonitor διαπιστώνει πως οι νεότερες ηλικίες είναι πολύ πιο πιθανό να υιοθετήσουν μια φυτική διατροφή, με το 54% των ερωτηθέντων της Gen Z να λέει ότι αποφεύγει τα ζωικά προϊόντα, σε σύγκριση με το 34% των baby boomers.
Την ίδια στιγμή πάνω από 1 στους 4 Ευρωπαίους (ποσοστό 28%) σκοπεύει να μειώσει την κατανάλωση γαλακτοκομικών προϊόντων (π.χ. γάλα, γιαούρτι, τυρί) τους επόμενους έξι μήνες, ποσοστό 26% του δείγματος σκοπεύει να αυξήσει την κατανάλωση «γαλακτοκομικών« προϊόντων φυτικής προέλευσης (π.χ. σόγια/βρώμη) ενώ ποσοστό 28% δήλωσε πως πιθανότατα θα αγόραζε τυρί φυτικής προέλευσης σε τακτική βάση εάν η γεύση και η υφή είναι πανομοιότυπα ως προς τη γεύση και την υφή των αντίστοιχων συμβατικών.
Όπως και στην Ελλάδα, 1 στους 5 Ευρωπαίους καταναλωτές δηλώνει πρόθυμος να πληρώσει υψηλότερη τιμή για «τυρί» φυτικής προέλευσης από ό,τι για το συμβατικό τυρί. Όμως 1 στους 2 (ποσοστό 52%) δήλωσε πως η τιμή είναι το κύριο εμπόδιο για την κατανάλωση περισσότερων φυτικών τροφίμων, ακολουθούμενη από την έλλειψη ενημέρωσης (45%) και την έλλειψη επιλογής όταν τρώει έξω (41%).
Η επιλογή των εναλλακτικών προϊόντων σχετίζεται με λόγους υγείας -58% των ευρωπαίων πιστεύει ότι η κατανάλωση υψηλών ποσοτήτων κρέατος μπορεί να προκαλέσει σοβαρά προβλήματα υγείας και το 51% των ανθρώπων θα μείωνε την κατανάλωση κρέατος εάν το συνιστούσε ο γιατρός τους- και με την προστασία των ζώων (ποσοστό 45%).
Πηγή: euro2day.gr