Πέντε κρίσιμες συμβουλές για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις… Του Νίκου Πετράκη

268

Του Νίκου Πετράκη*

Όταν πρόκειται για τη διαχείριση χρημάτων στην προσωπική μας ζωή, έχουμε συνηθίσει στην αμεσότητα, την αποτελεσματικότητα, την ευκολία και την ασφάλεια, είτε πληρώνουμε έναν λογαριασμό ίτε διαχειριζόμαστε τα οικονομικά μας. Δεν μπορεί ωστόσο να ειπωθεί το ίδιο και για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Ευτυχώς, η ψηφιακή καινοτομία έρχεται να γεφυρώσει αυτό το χάσμα.

Η φράση «ραχοκοκαλιά της οικονομίας» εκφέρεται, σχεδόν αυτόματα, όταν γίνεται λόγος για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις (ΜΜΕ) καθώς αυτές αποτελούν το 90% των επιχειρήσεων παγκοσμίως, απασχολώντας περισσότερο από το 50% του εργατικού δυναμικού.

Η συμβολή τους στην οικονομία είναι καθοριστική.[1] Στη Visa, θεωρούμε καθήκον μας να υποστηρίξουμε τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και πιστεύουμε πως η ψηφιοποίηση θα τις βοηθήσει να πραγματοποιούν τις συναλλαγές τους γρηγορότερα και με μεγαλύτερη ασφάλεια, επανακαθορίζοντας τον τρόπο που λειτουργούν. Καθώς εισερχόμαστε στη νέα χρονιά, διακρίνουμε πως οι ακόλουθες πέντε τάσεις θα είναι καθοριστικές για τις ΜΜΕ:

Οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις μπορούν να κερδίσουν τον πόλεμο για την προσέλκυση ταλέντου

Σίγουρα, στην προσέλκυση ταλέντου, οι μικρές επιχειρήσεις έχουν αδυναμίες. Δεν έχουν εταιρικά γυμναστήρια και δεν προσφέρουν δωρεάν γεύματα ή πάρκινγκ. Ωστόσο δεν παύουν να είναι ανταγωνιστικές καθώς μπορούν να παρέχουν καλύτερη ισορροπία μεταξύ προσωπικής και επαγγελματικής ζωής και μια ισχυρότερη αίσθηση σκοπού, που σύμφωνα με έρευνα της Gallup αποτελούν εξίσου σημαντικά κίνητρα με μισθούς και παροχές.[2]

Οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις θα ήταν χρήσιμο να γνωστοποιούν στις πλατφόρμες εύρεσης εργασίας και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης τις αξίες τους, ενώ εμπειρίες πελατών και ιστορίες εργαζομένων μπορούν να τις διαφοροποιήσουν [3] και να τις βοηθήσουν να απευθυνθούν σε μια δεξαμενή ταλέντων με μεγάλο ανταγωνισμό.

Το κλείσιμο του ψηφιακού χάσματος θα συνεχίσει να οδηγεί την ανταγωνιστικότητα των ΜΜΕ

Η ανταγωνιστικότητα των ΜΜΕ θα συνεχίσει να κατευθύνεται από το κλείσιμο του ψηφιακού χάσματος (digital equity gap). Σύμφωνα με πρόβλεψη του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ, το 70% της νέας αξίας που δημιουργείται αυτή τη δεκαετία θα βασίζεται σε ψηφιακά διαθέσιμες τεχνολογίες.[4]

Με την καθημερινότητα και την ευημερία να κρίνονται όλο και περισσότερο από τη συμμετοχή στην ψηφιακή οικονομία, η ταχεία αυτή μετάβαση μπορεί να προσφέρει ευκαιρίες σε όλους, παντού. Με τις πληρωμές να πραγματοποιούνται με ευκολία και ασφάλεια, οι μικρές επιχειρήσεις έχουν τη δυνατότητα να ανοιχτούν σε μία νέα πελατειακή βάση, να λειτουργούν αποτελεσματικότερα και να αναπτυχθούν. Αυτό θα τις καταστήσει περισσότερο ανθεκτικές σε περιόδους ύφεσης ή απέναντι σε ένα μεγάλο εξωτερικό σοκ όπως ήταν η πανδημία.

Ας σημειωθεί εδώ πως στη Visa, θέσαμε ως στόχο στις αρχές της πανδημίας να ενεργοποιήσουμε ψηφιακά 50 εκατ. μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις έως το τέλος του 2023 και βρισκόμαστε ήδη στις 40 εκατ.[5]

Οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις θα πρέπει να θέσουν την εμπιστοσύνη και την ασφάλεια στην κορυφή της ατζέντας τους

Σύμφωνα με έρευνα της Gallup, το 68% των ερωτηθέντων θεωρεί τις ΜΜΕ αξιόπιστες, ενώ οι μεγάλες επιχειρήσεις κρίθηκαν ως αξιόπιστες από το 17%.[6]

Η εμπιστοσύνη όμως είναι εύθραυστη και χρειάζεται να καλλιεργηθεί. Τα κενά στην ασφάλεια δύναται να επιφέρουν μόνιμες συνέπειες σε μια επιχείρηση και λόγω της εικαζόμενης ευπάθειάς τους, οι μικρές επιχειρήσεις ενδέχεται να εκτεθούν σε μεγαλύτερο κίνδυνο κυβερνοεπιθέσεων. Για να προστατευθούν, τόσο οι ίδιες όσο και οι πελάτες τους, θα πρέπει να δώσουν προτεραιότητα στη χρήση κατάλληλης τεχνολογίας ασφαλείας. Οι πληρωμές με χρήση Tokens και πρότυπα όπως το EMV®3-D Secure μπορούν να συμβάλλουν στη μείωση της απάτης, διασφαλίζοντας το περιβάλλον πληρωμών στο διαδίκτυο και στα φυσικά σημεία πώλησης.

Μια προσέγγιση 360 μοιρών στην ψηφιοποίηση θα αποτελέσει κύριο πλεονέκτημα για τις ΜΜΕ

Προκειμένου να επωφεληθεί  πλήρως από τα οφέλη του ψηφιακού εμπορίου, ο τρόπος με τον οποίο μια μικρή επιχείρηση πληρώνει τους προμηθευτές και τους συνεργάτες της είναι τόσο σημαντικός όσο και ο τρόπος που πληρώνεται. Οι ψηφιακές λύσεις έχουν διευκολύνει την αυτοματοποίηση και την παρακολούθηση των πληρωμών προς τους εξωτερικούς συνεργάτες. Το 2023 αναμένουμε  να δούμε τις ΜΜΕ να εστιάζουν περισσότερο στην υιοθέτηση χρηματοοικονομικών εργαλείων και εφαρμογών που βοηθούν μεταξύ άλλων στον προγραμματισμό, στις ταμειακές ροές, στον προϋπολογισμό και στην καταγραφή δαπανών. Καθώς αυτές οι εφαρμογές ενσωματώνονται όλο και περισσότερο, οι επιχειρηματίες θα μπορούν να χειριστούν τις λειτουργίες αυτές από το κινητό τους.

Η ευελιξία θα είναι κλειδί σε (ακόμη μια) χρονιά αβεβαιότητας

Όπως και το 2022, ο υψηλός πληθωρισμός, οι περιορισμοί στο εργατικό δυναμικό και οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει η εφοδιαστική αλυσίδα θα επηρεάσουν όλες τις επιχειρήσεις, συμπεριλαμβανομένων και των μικρομεσαίων. Οι ΜΜΕ θα χρειαστεί να σταθούν με ευελιξία απέναντι σε αυτές τις προκλήσεις. Σύμφωνα με έρευνά μας, το 86% των επικεφαλής μικρών επιχειρήσεων που συμμετείχαν χαρακτήρισαν την οικονομική αβεβαιότητα ως έναν από τους πιο στρεσογόνους παράγοντες. Το cloud computing, η τεχνητή νοημοσύνη και τα ψηφιακά χρηματοοικονομικά εργαλεία μπορούν να βοηθήσουν τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις να πορευθούν σε συνθήκες συνεχούς αβεβαιότητας.

Και αν αυτό ακούγεται μακρινό, πρόσφατη έρευνα έχει δείξει ότι το 44% των επικεφαλής μικρών επιχειρήσεων είτε ενσωματώνουν την τεχνητή νοημοσύνη, είτε προετοιμάζονται για την έλευσή της, είτε ακολουθούν στενά την τάση.[7] Εάν κάποιο από τα παραπάνω σάς φαίνεται υπερβολικό, θέλουμε να θυμίσουμε ότι οι πάροχοι υπηρεσιών πληρωμών -που ειδικεύονται στην υποστήριξη μικρών επιχειρήσεων με διαφορετικές ανάγκες- είναι εκεί για να βοηθήσουν.

Ως μια εταιρεία που παρέχει τη δυνατότητα ψηφιακών πληρωμών σε πάνω από 80 εκατ. εμπορικές τοποθεσίες σε όλο τον κόσμο, η δέσμευση της Visa απέναντι στις μικρές επιχειρήσεις είναι μακροπρόθεσμη και αταλάντευτη. Χωρίς καμία αμφιβολία, υπάρχει τεράστια ευκαιρία για τις μικρές επιχειρήσεις να αναπτυχθούν και να ενισχύσουν την ανθεκτικότητα της λειτουργίας τους το 2023 και πέρα από αυτό, ανεξάρτητα από το πόσο προβλέψιμα απρόβλεπτη μπορεί να είναι η χρονιά. 

* Ο κ. Νίκος Πετράκης είναι Country Manager της Visa στην Ελλάδα 

Σημειώσεις

[1] https://www.worldbank.org/en/topic/smefinance

[2] https://www.gallup.com/workplace/389807/top-things-employees-next-job.aspx

[3] https://www.inc.com/rhett-power/trust-is-as-important-as-price-for-todays-consumer.html

[4] World Economic Forum, Shaping the Future of Digital Economy and New Value Creation, World Economic Forum, 2021

[5] Visa FY 2022 Annual Report https://s29.q4cdn.com/385744025/files/doc_downloads/2022/Visa-Inc-Fiscal-2022-Annual-Report.pdf 

[6] Πηγή: https://news.gallup.com/poll/1597/confidence-institutions.aspx

[7] Visa Small Business Pulse Survey, April 2022

https://usa.visa.com/dam/VCOM/regional/na/us/run-your-business/documents/visa-2022-h1-small-business-whitepaper.pdf 

Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.

Πηγή: euro2day.gr