Του Βασίλη Σ. Κανέλλη
Με ένα απλό ψάξιμο στη Διαύγεια βρίσκει κανείς αποφάσεις για μετατάξεις υπαλλήλων από φορείς του Δημοσίου στον ΟΣΕ και στη θέση του σταθμάρχη
Στην επιχειρησιακή ικανότητα του σταθμάρχη να διαχειρίζεται το σιδηροδρομικό δίκτυο, αν ήταν δηλαδή κατάλληλα εκπαιδευμένος για να διαχειριστεί μια κατάσταση όπως αυτή που οδήγησε στη σύγκρουση στα Τέμπη, στρέφονται πλέον τα φώτα της δημοσιότητας.
Και όχι μόνο στον μοιραίο σταθμάρχη, αλλά και σε όλους τους σταθμάρχες που κρατούν στα χέρια τους ανθρώπινες ζωές καθημερινά.
Την ίδια στιγμή δηλαδή που βγαίνουν στο φως της δημοσιότητας πληροφορίες για το μπάχαλο ετών στον ελληνικό σιδηρόδρομο και τις διαχρονικές ευθύνες των διοικήσεων της εταιρείας και των κυβερνήσεων, για έλλειψη συστημάτων ασφαλείας, φαίνεται ότι υπήρχε πρόβλημα και με το προσωπικό του ΟΣΕ σε καίριες θέσεις.
Η θέση του σταθμάρχη ασφαλώς και είναι μία τέτοια θέση ευθύνης, ειδικά από τη στιγμή που στη βάρδια μένει μόνος του, όπως έγινε την αποφράδα νύχτα του δυστυχήματος στα Τέμπη.
Εχει τις γνώσεις και την εκπαίδευση να αντεπεξέλθει στις δυσκολίες που εμφανίζονται; Εχει τη νηφαλιότητα να πάρει αποφάσεις που θα σώσουν ζωές; Υπάρχει η κατάλληλη πειθαρχία ώστε να φέρει σε πέρας ένα σημαντικό έργο, την ομαλή κυκλοφορία των τρένων, με τα οποία χιλιάδες επιβάτες ταξιδεύουν αμέριμνοι καθημερινά;
Παρά το γεγονός ότι πηγές του ΟΣΕ αναφέρουν ότι η εκπαίδευση που γίνεται για να αναλάβει κάποιος τη θέση του σταθμάρχη είναι προσεκτική, πολλά θα μπορούσαν να ειπωθούν για τα πρόσωπα που επιλέγονται.
Το in έψαξε στη Διαύγεια για αποφάσεις με τις οποίες μετατάχθηκαν στον ΟΣΕ και σε καίριες θέσεις, συγκεκριμένοι υπάλληλοι από άλλους φορείς του Δημοσίου.
Τα στοιχεία που βρήκε αν μη τι άλλο είναι εντυπωσιακά. Χωρίς να θέλουμε να στοχοποιήσουμε κανέναν, χωρίς να γνωρίζουμε το επίπεδο της εκπαίδευσής του ή την πείρα που έχει, γεννούν απορίες οι μετατάξεις αυτές.
Ηταν άραγε απόλυτα αξιοκρατικές ή προϊόν κομματικής – πολιτικής παρέμβασης, κοινώς έγιναν ρουσφέτια σε θέσεις κρίσιμες για τη λειτουργία των τρένων;
Οι περισσότεροι, αν όχι όλοι, ήταν στο παρελθόν υπάλληλοι στον ΟΣΕ και μετακινήθηκαν σε άλλες υπηρεσίες του Δημοσίου την εποχή που έπρεπε να «αδειάσει» ο Οργανισμός. Ακόμη κι αν στο παρελθόν είχαν θέσεις στα τρένα, μετά από 10 και πλέον χρόνια, όλα έχουν αλλάξει και σίγουρα η εκπαίδευση θα έπρεπε να είναι διαφορετική.
Πώς άραγε αυτοί οι σταθμάρχες θα μπορούσαν να διαχειριστούν το νέο σύστημα τηλεδιοίκησης και ασφάλειας;
Από τις αποφάσεις αυτές που υπογράφηκαν τα τελευταία χρόνια, βλέπει κανείς περίεργα πράγματα.
Με απόφαση στις 18-12-2019, μεταφέρονται δύο υπάλληλοι (όλα τα ονόματα στη διάθεση του in.) από το Κατάστημα Κράτησης Πάτρας σε κενές οργανικές θέσεις του ΟΣΕ στη θέση του σταθμάρχη, στον κλάδο κυκλοφορίας. Από τις φυλακές Αγίου Στεφάνου Πάτρας δηλαδή πήγαν σταθμάρχες. Είναι προφανές ότι πέρασαν από εκπαίδευση, αλλά δεν δημιουργεί ερωτήματα μια τέτοια μεταφορά; Είχαν γνώσεις για κάτι τέτοιο ή τις γνώσεις για να γίνουν σταθμάρχες τις αποκομίζουν μόνο από την εκπαίδευση και τα όποια ψυχομετρικά τεστ περνούν;
Στις 13 Νοεμβρίου 2019 διοικητικός υπάλληλος που εργάζεται με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου και ειδικότητα… γραμματέας σε νοσοκομείο της περιφέρειας, πηγαίνει σε κενή οργανική θέση στον ΟΣΕ για να γίνει… σταθμάρχης. Από γραμματέας στην κρίσιμη θέση της κυκλοφορίας των τρένων.
Υπάλληλος, ηλεκτρολόγος που εργάζεται στο Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας, μετατάσσεται σε κενή οργανική θέση ειδικότητας σταθμάρχη στη Νότια Ελλάδα.
Με άλλη απόφαση στις 18-12-2019 υπάλληλος που εργάζεται σε παράρτημα ΑΜΕΑ κάποιου φορέα κοινωνικής πρόνοιας, γίνεται σταθμάρχης του κλάδου κυκλοφορίας στη… Λάρισα.
Άλλος υπάλληλος που δουλεύει σε μεγάλο νοσοκομείο μεταφέρεται στην Αλεξανδρούπολη για να γίνεται σταθμάρχης. Πρόκειται για επαναφορά στον ΟΣΕ καθώς ήταν και στο παρελθόν και ο ίδιος έκανε αίτηση επαναφοράς.
Σε άλλη απόφαση για επαναφορά υπαλλήλων στον ΟΣΕ, με ημερομηνία, ξανά 18-12-2019, έχουμε τρεις υπαλλήλους που εργάζονται σε νοσοκομείο της Θεσσαλονίκης να μεταφέρονται στον ΟΣΕ, οι δύο ως τεχνικοί υποστήριξης και ο ένας ως σταθμάρχης.
Και πάλι στην… περίεργη ίδια ημερομηνία, έχουμε τρεις υπαλλήλους που εργάζονται σε φορείς του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων. Μεταφέρονται στον ΟΣΕ για να εργαστούν ως τεχνίτες γραμμής και ως… σταθμάρχες.
Σε άλλη απόφαση με ημερομηνία 23-12-2019, τρεις ακόμη υπάλληλοι από Αποκεντρωμένη Διοίκηση μεταφέρονται στον ΟΣΕ ως τεχνίτες γραμμής και ο ένας ως σταθμάρχης.
Υπάρχει ακόμη απόφαση για μεταφορά εργαζόμενου σε πρωτοδικείο σε οργανική θέση στη διεύθυνση κυκλοφορίας στο Βόλο ως σταθμάρχης.
Κι άλλες αποφάσεις μπορεί να αναζητήσει κανείς στο Διαύγεια για την επιλογή συγκεκριμένων εργαζόμενων σε διάφορους φορείς του Δημοσίου ώστε να γίνουν σταθμάρχες.
Φυσικά μετά από εκπαίδευση, κανείς δεν αμφισβητεί κάτι τέτοιο. Αλλά πόσο αρκετή είναι η εκπαίδευση για τέτοιες θέσεις; Κανείς δε θα μάθει…
Κάποιοι από αυτούς ήταν στο παρελθόν στον ΟΣΕ. Εγινε μετάταξή τους στο πλαίσιο εξυγίανσης του Οργανισμού και μετά από χρόνια που άνοιξαν ξανά οι θέσεις, επέστρεψαν δηλώνοντας κάποιοι ότι θέλουν να γίνουν σταθμάρχες. Πόσοι από αυτούς πήραν συγκεκριμένες θέσεις με «ρουσφέτι» και κάποιοι επειδή το άξιζαν, μπορεί μόνον ο ΟΣΕ να απαντήσει.
Ο μοιραίος σταθμάρχης της Λάρισας
Μιλώντας στο Mega για τον μοιραίο σταθμάρχη της Λάρισας, ο σύμβουλος διοίκησης του ΟΣΕ, Π. Τερεζάκης, επιβεβαίωσε ότι στο παρελθόν ήταν αχθοφόρος στην εταιρεία.
Όπως είπε: «Ο σταθμάρχης ήταν στην διακίνηση εμπορευμάτων. Το 2011 με τις μετατάξεις πήγε σε άλλο οργανισμό του Δημοσίου, στα πλαίσια περικοπής προσωπικού. Εν συνεχεία, πριν από ενάμιση χρόνο, ανοίξανε πάλι οι μετατάξεις και είχαν την δυνατότητα άτομα που ήταν σε κάποιους οργανισμούς να έρθουν ακόμη και στον ΟΣΕ και δήλωσε ότι θέλει να γίνει σταθμάρχης».
Για την εκπαίδευση ως σταθμάρχης ο κ. Τερεζάκης επιβεβαίωσε ότι προβλέπεται ένας χρόνος εκπαίδευσης για τα βασικά συστήματα χειρισμού.
Πρόσφατα, ο Γιάννης Κολλάτος, πρώην σταθμάρχης του ΟΣΕ στη Λάρισα κατήγγειλε ότι ο σταθμάρχης Λάρισας που έχει συλληφθεί ως μοναδικός -μέχρι στιγμής – υπαίτιος της τραγωδίας στα Τέμπη, πήγε στη θέση του «φυτευτός και με ρουσφέτι».
«Η θέση αυτή χρειάζεται γνώση, εμπειρία και εκπαίδευση. Ο εν λόγω δεν μπορούσε να εργαστεί ως σταθμάρχης. Ο μόνος σταθμάρχης που έγινε μόνιμος με ρουσφέτι ενώ οι άλλοι μπήκαν με μπλοκάκι» σημείωσε ο Γιάννης Κολλάτος, μιλώντας στο Kontra. «Ποιος είναι υπεύθυνος που έγινε αυτός σταθμάρχης; Δούλεψε 15 μέρες στη Καλαμπάκα και τον έφεραν «φυτευτό» στη Λάρισα και άπειρο. Ο Σταθμός Λάρισας χρειάζεται δύο σταθμάρχες σε κάθε βάρδια. Τους έδιωξαν για το κέρδος».
«Αν λειτουργούσε η τηλεδιοίκηση δεν θα είχαμε δυστύχημα
«Υπάρχουν ενδείξεις ότι ο σταθμάρχης είχε τοποθετηθεί στη συγκεκριμένη θέση με παρέμβαση πολιτικού» ανέφερε ο γνωστός ποινικολόγος, Αλέξης Κούγιας, μιλώντας στον ΑΝΤ1 για το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη.
Ο δικηγόρος που έχει αναλάβει την εκπροσώπηση συγγενών 6 ακόμα θυμάτων, δεν κατονόμασε συγκεκριμένο πολιτικό, καθώς όπως σημείωσε «η πληροφορία είναι άτυπη και με βάση το απόρρητο του δικηγόρου, αν δεν είμαι εντελώς βέβαιος δεν επιθυμώ να καταστρέψω την πολιτική του καριέρα».
Ο ίδιος πάντως επιφυλάχθηκε να το πράξει ενώπιον των δικαστικών αρχών, υλοποιώντας την εντολή που έχει από τους γονείς των δίδυμων κοριτσιών, για ποινικό κολασμό των υπαιτίων του δυστυχήματος.
Πηγή: in.gr