Του Ηλία Καραβόλια
Ενώ πέφτουν βόμβες και εκτοξεύονται πύραυλοι σε συνθήκες πραγματικού πολέμου, οι εμπορικοί πόλεμοι πέρασαν από τις πρώτες ύλες, την ηλεκτροκίνηση, την ενέργεια και τα εμπορεύματα, στα microchips και στο tik-tok.
Άλλωστε είμαστε στην εποχή που το αυτοκίνητο έγινε υπολογιστής και τα smartphones κάτι σαν ατομικά logistics.
Στα νέα αυτά πεδία ανταγωνισμού μεταξύ Κίνας- ΗΠΑ- ΕΕ, ο σημειοκαπιταλισμός των ψηφιακών δικτύων μετατοπίζει τους ανταγωνισμούς του κεφαλαίου από την χώρο στον χωροχρόνο.
Η ώσμωση κεφαλαίου και επικοινωνίας καθιστά ομήρους της πληροφορίας και του θεάματος ακόμη και τις εθνικές βιομηχανίες των μεγάλων δυνάμεων.
Έχουμε περάσει σε μια ανεξέλεγκτη επικράτεια ανταγωνισμών όπου η φράση «εμπορικός πόλεμος» αφορά πλέον τα κλάσματα του δευτερολέπτου στην διακίνηση της πληροφορίας και στις προβολές θεάματος και ειδήσεων στα social media.
Η παραγωγή εμπορευμάτων έγινε δέσμια της σημειωτικής παραγωγής και αφορά τόσο τα υλικά (σπάνιες γαίες, καύσιμα) όσο και τα άυλα πεδία ανταγωνισμού.
Οι «εφοδιαστικές αλυσίδες» της πληροφορίας και των ψηφιακών ταχυτήτων είναι πλέον οι τόποι κυκλοφορίας και αναπαραγωγής του κεφαλαίου, το οποίο αναζητά το κέρδος ακόμη και στις σκιώδεις ψηφιακές επικράτειες…