Του Συμεών Ρωμύλου*
Οι τράπεζες είναι κερδοσκοπικές επιχειρήσεις, δεν είναι φιλανθρωπικά ιδρύματα, και συνεπώς δικαιούνται να χρεώνουν για τις υπηρεσίες τους. Δεν παράγουν υλικά αγαθά, αλλά υπηρεσίες τις οποίες όμως «πωλούν», σε -εξ ορισμού- «πελάτες» τους. Αυτό συνεπάγεται ότι, για παράδειγμα, οι πελάτες δεν «στέλνουν» «ερώτηση», «υποβάλουν» «αίτημα». Δεν στέλνουν e-mail, συμπληρώνουν την ειδική φόρμα, που είναι κατανοητό μεν ως διαδικασία που τις εξυπηρετεί, ακατανόητο όμως γιατί δεν υπάρχει δυνατότητα να έχουν βεβαιωμένο αντίγραφο του κειμένου που… «υποβάλουν», παρά μόνον μία τυποποιημένη αυτόματη απάντηση (αυτήν με e-mail, όχι με SMS, όπως η πιο κάτω). «Ευχαριστούμε που επικοινωνήσατε μαζί μας. Λάβαμε το αίτημα που υποβάλατε. Αυτή τη στιγμή…κλπ.»
Σημείωση: Στην συνέχεια, το «ΧΧΧ» θα σημαίνει μία από τις Ελληνικές συστημικές τράπεζες. Εάν το Υπουργείο Οικονομικών, η Τράπεζα της Ελλάδος, η ΑΑΔΕ, ή όποια άλλη αρχή θεωρήσει ότι όσα καταγγέλλω χρήζουν έρευνας, δηλώνω πρόθυμός να παρουσιάσω όλα τα αποδεικτικά στοιχεία.
Έρχομαι στις χρεώσεις, με συγκεκριμένη περίπτωση:
Στις 18/08/2024, έκανα «μεταφορά κεφαλαίου» με e-banking από λογαριασμό μου δολαρίων ΗΠΑ στην «ΧΧΧ» τράπεζα, προς την Εθνική Χρηματιστηριακή σε λογαριασμό της δολαρίων ΗΠΑ στην μητρική της Εθνική Τράπεζα. Η «ΧΧΧ» τράπεζα με χρέωσε με: «Έξοδα : 15,00 EUR (1 EUR = 1,0925 USD) 16,39 USD Επιμερίζονται (SHA)»
Μεταξύ «ΧΧΧ» τράπεζας και ΕΤΕ «εξαφανίστηκαν» $54,50!
Αφού είχα επιβαρυνθεί με το μέρος των εξόδων που μου αναλογούν υπέθεσα ότι αυτό ήταν η χρέωση της ΕΤΕ που η Χρηματιστική, δικαιολογημένα, την μετακύλησε σε εμένα, μειώνοντας το ποσό με το οποίο με πίστωσε. Όμως θεώρησα το ποσό υπερβολικό, διαμαρτυρήθηκα, κλπ., κλπ. και τελικά, η Χρηματιστηριακή με πληροφόρησε ότι έλαβε διαβεβαίωση από την ΕΤΕ ότι το «εισερχόμενο έμβασμά» ήταν όντως μειωμένο κατά $54,50 και ότι «έγινε χρέωση προμήθειας εντολής € 4 για τα οποία μάλιστα έχει χρεωθεί η εταιρία μας και όχι εσείς».
Στις 19/08/2024, συμπλήρωσα την «Φόρμα Παραπόνου» της «ΧΧΧ» τράπεζας αναφέροντας τα πιο πάνω και ζητώντας εξήγηση ή πίστωση του λογαριασμού μου.
Στις 20/08/2024 έλαβα SMS (όχι e-mail όπως πιο πάνω) ότι θα το ερευνήσουν. Στις 28/08/2024 συμπλήρωσα την φόρμα επικοινωνίας υπενθυμίζοντας την εκκρεμότητα. Στις 30/8/2024 έλαβα SMS ότι η έρευνα συνεχίζεται.
Στις 9/9/2024 (προσέξτε τις ημερομηνίες) έλαβα το τελευταίο SMS ότι «… ΣΥΝΕΧΙΖΟΥΜΕ ΓΙΑ ΝΑ ΒΡΟΥΜΕ ΤΗΝ ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΛΥΣΗ ΓΙΑ ΕΝΑ ΤΟΣΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ ΘΕΜΑ.» Ειρωνεία; Σαρκασμός; Απάντησα ότι χαίρομαι που συμφωνούν ότι είναι κυρίως θέμα αρχής και όχι χρημάτων….
Στις 26/9/2024 συμπλήρωσα το «ΕΝΤΥΠΟ ΑΝΑΦΟΡΑΣ Προς τον Συνήγορο του Καταναλωτή» και στις 27/9/2024, την επομένη, ώ του θαύματος!, έλαβα το εξής e-mail:
From: (Όνομα προσώπου και το e-mail του), On Behalf Of Διαχείριση Παραπόνων (σ.σ. Ακόμη δεν έχω μπορέσει να αποκωδικοποιήσω την έμφαση στο On Behalf Of….)
«Αγαπητέ κύριε Ρωμύλε,
………..
«Κατόπιν διερεύνησης της υπόθεσής σας, διαπιστώθηκε ότι, επιπρόσθετα των εξόδων USD 16,39, τα οποία χρεώθηκαν από την Τράπεζα, το επιπλέον ποσό των USD 54,50 που παρακρατήθηκε, με αποτέλεσμα το ποσό της αναφερόμενης εντολής πληρωμής να καταλήξει μειωμένο στο λογαριασμό του δικαιούχου, αφορά έξοδα της ανταποκρίτριας τράπεζας, μέσω της οποίας πραγματοποιήθηκε η πληρωμή σε νόμισμα USD.» (σ.σ.: Χρειάστηκε ένας μήνας «διερεύνησης» για να «διαπιστωθεί» ότι υπάρχει και «ανταποκρίτρια τράπεζα»…!)
«Επισημαίνεται ότι, σχετικά με τυχόν [τυχόν???] έξοδα ανταποκριτών, γίνεται ειδική αναφορά στο Iσχύον τιμολόγιο και όροι συναλλαγών | «ΧΧΧ» τράπεζα Προμήθειες και Λοιπά Έξοδα, στην ενότητα Α’ Κίνηση Κεφαλαίων/Μέσω Ψηφιακών Δικτύων (my«ΧΧΧ» Web/my«ΧΧΧ» Mobile/my«ΧΧΧ» Phone/«ΧΧΧ» Mass Payments), ως ακολούθως:‘‘ Έξοδα ανταποκριτών που τυχόν [τυχόν???] θα διαμεσολαβήσουν για την αποστολή του ποσού στην παραλήπτρια τράπεζα αφαιρούνται από το ποσό του εμβάσματος. Ενδεικτικά και όχι περιοριστικά, τα έξοδα ανταποκριτών δύναται [δύνανται???] να ανέλθουν στο ποσό των Ευρώ 50.’
«Οποιαδήποτε νεότερη ηλεκτρονική επικοινωνία σας, παρακαλούμε όπως υποβληθεί («υποβληθεί») μέσω της Φόρμας Επικοινωνίας της Τραπέζης.»
Απάντησα ότι εξακολουθώ να διεκδικώ την πίστωση του λογαριασμού μου με τα $54,50, αφού δεν υπήρχε λόγος να σκεφτώ ότι «τυχόν» να υπάρχουν και άλλα έξοδα ούτε να υποψιαστώ καν (έστω επειδή πρόκειται για ξένο νόμισμα, όμως σε λογαριασμούς δύο Ελληνικών τραπεζών) ότι χρειάζεται και μεσολάβηση τρίτου μεταξύ τους. Ερώτησα ποιος είναι αυτός ο τρίτος, πού εδρεύει, γιατί δεν εκδίδει (νόμιμο) παραστατικό είσπραξης; Θα αγόραζε η τράπεζα υπηρεσία αγνώστου κόστους και χωρίς απόδειξη;
Μάλλον δεν πρόκειται να λαβώ απάντηση…!
Επίλογος
Ακόμη αναρωτιέμαι αν είναι δυνατόν να μην γνωρίζουν οι τράπεζες τον τιμοκατάλογο των συνεργατών τους! Προσωπικά, αν ήξερα το ύψος της «πιθανής» χρέωσης, προφανώς και δεν θα επιβεβαίωνα να εκτελεστεί η μεταφορά!
Δείτε τώρα τις τραγελαφικές συνέπειες. Έστω ότι επιχείρηση παραγγέλνει εμπόρευμα τιμολογημένο σε δολάρια ΗΠΑ. Ο προμηθευτής αρνείται να αποστείλει τα παραγγελθέντα μέχρι να λάβει όλη την αξία του τιμολογίου του. Έστω ακόμη ότι ο αγοραστής είναι πρόθυμος να αναλάβει το κόστος. Πόσα να εμβάσει, αφού «Έξοδα ανταποκριτών που «τυχόν» θα διαμεσολαβήσουν για την αποστολή του ποσού στην παραλήπτρια τράπεζα αφαιρούνται από το ποσό του εμβάσματος.»;
Αυτό ακριβώς συνέβη σε φίλο επιχειρηματία. Αναφέρω ως παράδειγμα τα σχετικά ποσά και όποιος θέλει τα πιστεύει! Έστειλε στην Νέα Υόρκη (με άλλη Ελληνική συστημική τράπεζα) λιγότερο από $70,00 από τα οποία τα «τυχόν» έξοδα του άγνωστου ανταποκριτή ήταν $40,00!!!
*συνταξιούχος ανώτατο στέλεχος επιχειρησεων