Από τους ισολογισμούς των μεγάλων επιχειρήσεων λιανικών πωλήσεων δεν προκύπτει ότι αυτές ευθύνονται για τον πληθωρισμό, στο βαθμό που κατηγορούνται γι’ αυτόν.
Του Αθαν. Χ. Παπανδρόπουλου
Με ετήσιο ρυθμό πληθωρισμού κοντά στο 3-4%, ποσοστό που είναι περίπου έξη φορές χαμηλότερο από το αντίστοιχο της περιόδου 1975-1995, η κοινή γνώμη βομβαρδίζεται με τίτλους που κάνουν λόγο για «υπερκέρδη των σούπερ μάρκετ» και άλλα παρόμοια. Συνήθως δε, οι σχετικοί αρθρογράφοι συγχέουν τους τζίρους με τα κέρδη, γεγονός που δείχνει και το επίπεδο των γνώσεών τους. Σε κάθε περίπτωση όμως, αυτός οι «ογκόλιθοι» της ενημέρωσης πετυχαίνουν το στόχο τους που είναι η εμπέδωση του οικονομικού αναλφαβητισμού και η καθιέρωση στο πολιτικό προσκήνιο…. πωλητών αλοιφών και άλλων τινών. Υπάρχει όμως και η άλλη όψη του νομίσματος.
Η αλήθεια είναι ότι τα περισσότερα σουπερμάρκετ δουλεύουν με ζημιές ή οριακά κέρδη. Οι πιο πετυχημένοι, όπως ο Σκλαβενίτης έχουν κέρδη 1,5 – 2,0%. Το μέσο κέρδος είναι περίπου 1%. Δηλαδή για κάθε 10 ευρώ που πληρώνουμε η επιχείρηση κερδίζει 10 λεπτά.
Τα σουπερμάρκετ ξένης ιδιοκτησίας (ΑΒ, Lidl κλπ) αγοράζουν ένα μέρος των προϊόντων από τα δίκτυα των ξένων μητρικών εταιρειών. Με τον τρόπο αυτό μπορούν να περάσουν ένα μέρος των κερδών τους στο εξωτερικό, αλλά αυτό δεν αλλάζει την συνολική εικόνα.
Για το θέμα αυτό, ο Σωτήρης Χήνος είχε την παρακάτω επιτυχημένη δημοσίευση στο FB.
«Οι πολίτες σε ένα κράτος οφείλουν να αγνοούν τις εύκολες αιτιάσεις και τις εύκολες επεξηγήσεις που τους πλασάρουν κάποιοι για να αιτιολογήσουν τα οικονομικά φαινόμενα. Κατανοώ ότι το εύκολο είναι και ευκολοχώνευτο και δεν φέρνει και πονοκεφάλους, όμως…ο σωστός πολίτης οφείλει να αναζητά τα γιατί…και τα γιατί των γιατί.
Ο πίνακας που επισυνάπτεται παρουσιάζει τους ετήσιους τζίρους 35 supermarkets στην Ελλάδα, το μερίδιο αγοράς κάθε Supermarket, το σύνολο των ετήσιων κερδών και το συνολικό περιθώριο κέρδους. Γιατί; Γιατί πολλοί βρίσκουν υπερβολικά εύκολο, άνετο και βολικό να δικαιολογούν τον πληθωρισμό με το «καρτέλ» των supermarkets που θησαυρίζουν στην πλάτη μας, τη ανοχή των κυβερνώντων. Πάμε λοιπόν…
Έχουμε ολιγοπώλιο; Γενικά σε κλάδους που η είσοδος απαιτεί μεγάλες επενδύσεις κεφαλαίων, πάντα ο ανταγωνισμός είναι μικρότερος. Τα πολλά κεφάλαια είναι βασικό barrier to entry. Έχουμε όμως 35 βασικούς παίκτες αν και οι πολύ μεγάλοι (ΑΒ, Σκλαβενίτης, Metro, Μασούτης, Lidl) μοιράζονται και το μεγαλύτερο μερίδιο.
Στη Γερμανία, οι 4 μεγάλοι (Edeka, Rewe, Schwatz και Aldi) μοιράζονται σχετικά ισομερώς το 75%. Στην Ισπανία, οι 5 μεγάλοι (Mercadona, Carrefur, Lidl, Eroski και Dia) μοιράζονται το 51%.
Στη Γαλλία, οι 4 μεγάλοι (Ε. Leclerc, Carrefur, Groupement Les Mousquetaires και Groupement U) μοιράζονται το 70%.
Στο Η.Β. μόνο δύο εταιρείες (Tesco και Sainsbury’s) κατέχουν το 45%.
Η Ελλάδα δεν αποτελεί κάποια μορφής εξαίρεση, αντιθέτως υπό προϋποθέσεις δύναται να εκληφθεί και ως πιο σωστά δομημένη αγορά.
Τρελάθηκαν τα Supermarkets στα λεφτά;; Η μέση ετήσια ανακεφαλαιοποιημένη ανάπτυξη του τζίρου, είναι στο 7%. Αν αφαιρέσουμε μια μεσοσταθμική ανάπτυξη του Ελληνικού ΑΕΠ της τάξης του 2,3%, ο τζίρος ανέβηκε 4,7% ανά έτος. Στα όρια του γενικού πληθωρισμού, χαμηλότερα από τον πληθωρισμό των τροφίμων.
Θησαύρισαν στην πλάτη μας;; Όλα τα Supermarkets μαζί, τα περισσότερα κέρδη τα εμφάνισαν το 2021 με €154 εκ. Δύο φορές τα ετήσια κέρδη μιας μόνο εταιρείας ενοικίασης αυτοκινήτων. Της Avis ας πούμε. 35 εταιρείες σε κλάδο που «θησαύρισε» κέρδισαν όσο 2 σε κλάδο με σταθερή ανάπτυξη…Δεν κόβω και φλέβα…
Το περιθώριο κέρδους ανέβηκε αρχικά στο εντυπωσιακό …. 1,81% το 2020 (όσο μπορούσαν να περάσουν οι πληθωριστικές πιέσεις στον καταναλωτή), για να περιοριστεί στο 1% το 2023 (όταν ο φόβος μειωμένης ζήτησης οδήγησε τις αλυσίδες να απορροφήσουν μεγάλο κομμάτι των αυξήσεων).
Τι σημαίνει πρακτικά περιθώριο κέρδους 1%; Μπαίνετε σε ένα supermarket αγοράζετε κάτι μπανάνες, coca cola 1,5Lt και ένα κουτί προφυλακτικά. Δίνετε €10. Πόσα κέρδισε το supermarket; 10 ολόκληρα λεπτά… Θησαύρισε στην πλάτη σας…
Το κακό με τους αριθμούς είναι πρώτον ότι δεν αμφισβητούνται και δεύτερον ότι καταρρίπτουν και το πιο χαβαλέ επιχείρημα…
Και κατά τη γνώμη μου…καλά κάνουν…”
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
|
€9.164.693,00 |
€9.756.755,00 |
€ 10.801.605,00 |
€ 11.142.865,00 |
€ 12.104.786,00 |
€12.934.134,00 |
|
ΑΒ |
21,67% |
19,96% |
18,71% |
17,65% |
16,37% |
15,23% |
Σκλαβενίτης |
25,87% |
26,98% |
29,16% |
29,79% |
30,68% |
34,56% |
Ανδριόπουλος |
0,55% |
0,53% |
0,54% |
0,49% |
0,45% |
0,46% |
Κρητικός |
2,80% |
3,25% |
3,29% |
3,77% |
4,11% |
5,43% |
Bazaar |
1,84% |
1,88% |
1,70% |
1,76% |
1,85% |
0,00% |
Χαλκιαδάκης |
1,69% |
1,63% |
1,59% |
1,58% |
1,58% |
1,70% |
Discount Market |
1,09% |
1,17% |
1,23% |
1,24% |
1,32% |
1,39% |
Γκουντζίδης |
0,51% |
0,48% |
0,46% |
0,44% |
0,43% |
0,42% |
Market In |
3,10% |
3,27% |
3,21% |
3,17% |
3,10% |
0,42% |
Μασούτης |
8,41% |
8,51% |
8,17% |
7,93% |
7,63% |
8,32% |
Metro |
12,99% |
12,91% |
12,32% |
12,25% |
12,32% |
12,19% |
Γαλαξίας |
4,91% |
4,61% |
4,74% |
4,52% |
4,24% |
4,14% |
Θανόπουλος |
0,49% |
0,49% |
0,51% |
0,48% |
0,42% |
0,42% |
Lidl |
12,00% |
12,30% |
12,96% |
13,46% |
14,04% |
13,92% |
Λοιποί |
2,07% |
2,05% |
1,94% |
1,97% |
1,90% |
1,86% |
Σύνολο κερδών |
€41.795,00 |
€55.882,00 |
€ 166.705,00 |
€ 154.031,00 |
€ 107.459,00 |
€112.814,00 |
Περιθώριο κέρδους |
0,53% |
0,67% |
1,81% |
1,63% |
1,06% |
1,04% |