Της Νατάσας Φραγκούλη
Πολλαπλά και σημαντικά οφέλη για πολίτες, Δημόσια Διοίκηση, οικονομία και περιβάλλον, φέρνει η απλούστευση και ψηφιοποίηση διοικητικών διαδικασιών της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ). Αυτήν την εικόνα αποτυπώνει μέτρηση του διοικητικού βάρους (χρηματικού κόστους και χρόνου) της διαδικασίας, που αφορά την απόδοση Αριθμού Φορολογικού Μητρώου (ΑΦΜ) και κλειδάριθμου σε φυσικά πρόσωπα.
Η διαδικασία απόδοσης ΑΦΜ και κλειδάριθμου για φυσικά πρόσωπα, πλήρως ψηφιοποιημένη από τον Δεκέμβριο 2023, επιτρέπει στους πολίτες να υποβάλλουν αιτήσεις και να ολοκληρώνουν όλη τη διαδικασία ηλεκτρονικά μέσω της πλατφόρμας myAADΕ. Από τα στατιστικά δεδομένα προκύπτει ότι το 2019 εκδόθηκαν 207.054 ΑΦΜ και αντίστοιχοι Κλειδάριθμοι. Δεδομένου ότι δεν υπάρχουν ακόμα τα πλήρη στοιχεία για το έτος 2024, αλλά και για λόγους συγκρισιμότητας, χρησιμοποιείται το ίδιο πλήθος (207.054) και για το 2024.
Εξοικονομήθηκαν €4,9 εκατ. ετησίως για πολίτες και Δημόσια Διοίκηση, από εξάλειψη μετακινήσεων και αναμονής σε “ουρές”
Σύμφωνα με το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης και Ηλεκτρονικού Περιεχομένου (ΕΚΤ), από την απλοποίηση & ψηφιοποίηση της διαδικασίας απόδοσης ΑΦΜ και κλειδάριθμου σε φυσικά πρόσωπα εξοικονομήθηκαν περίπου €4,9 εκατ. ετησίως για πολίτες και Δημόσια Διοίκηση από εξάλειψη μετακινήσεων και αναμονής σε “ουρές”, ποσό που αντιστοιχεί σε μείωση κατά 71%.
Από την έρευνα προκύπτει, εξάλλου, ότι εξαλείφθηκαν 414 χιλ. “ουρές” σε ετήσια βάση και ότι 32’ λεπτά είναι ο μέσος χρόνος, που αφιερώνει πλέον ο αιτών για ολοκλήρωση της διαδικασίας, έναντι 2 ωρών και 37’που χρειάζονταν αρχικά, καθώς δύνανται να εξαλειφθούν οι χρόνοι μετάβασης και αναμονής σε ΔΟΥ.
Το διοικητικό βάρος, σε όρους χρόνου που δαπανάται, μειώθηκε κατά 79% για τους πολίτες και κατά 23% για τη Δημόσια Διοίκηση (μεσοσταθμική εξοικονόμηση χρόνου υλοποίησης διαδικασίας: 70% για φυσικά πρόσωπα και Δημόσια Διοίκηση).
Τα πολλαπλά οφέλη της ψηφιοποίησης σε χρόνο και κόστος για το περιβάλλον
Η απλούστευση και ψηφιοποίηση της διαδικασίας της απόδοσης ΑΦΜ και Κλειδαρίθμου Φυσικού Προσώπου, εκτός των οφελών και εξοικονομήσεων κόστους και χρόνου που συνεπάγονται, επιφέρουν επιπρόσθετα οφέλη για την κοινωνία εν γένει, αλλά και για το περιβάλλον.
Η εξοικονόμηση που επιτυγχάνεται, ως προς τη χρήση εντύπων (φύλλων χαρτιού), υπολογίζεται στο 97% ή 1,5 εκατ. φύλλα ετησίως. Η εξοικονόμηση σε όρους εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα που επιτυγχάνεται λόγω της μείωσης των μετακινήσεων (393 χιλ. λιγότερες μετακινήσεις με αυτοκίνητο) και της χρήσης χαρτιού εκτιμάται στους 945 τόνους CO₂ ετησίως.
Η απλούστευση/ψηφιοποίηση της διαδικασίας επιφέρει επιπρόσθετα έμμεσα οφέλη σε όρους περιβαλλοντικών ωφελειών από την ηλεκτρονική εξυπηρέτηση των πολιτών. Συγκεκριμένα, η ψηφιοποίηση των βημάτων της διαδικασίας μεταβίβασης έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση των μετακινήσεων από και προς τα φυσικά σημεία εξυπηρέτησης. Ως εκ τούτου, δεν μειώνονται μόνο οι ώρες που καταναλώνει ένας πολίτης στις “ουρές”, στη μετακίνησή του, βιώνοντας πολλές φορές την “κίνηση” ή δυσκολία να φτάσει στην εκάστοτε υπηρεσία, αλλά υπάρχει και σημαντική μείωση των εκπομπών CO2, που οφείλονται σε αυτές τις μετακινήσεις.
Εξοικονόμηση χώρων
Επιπρόσθετα, όφελος ως προς τις μειωμένες εκπομπές CO2 προκύπτει και από τη μείωση της χρήσης χαρτιού για τον πολίτη και για τη Δημόσια Διοίκηση. Τέλος, οι παραπάνω εξοικονομήσεις έχουν άμεσα οφέλη όχι μόνο για το περιβάλλον, αλλά και για τη συνολική οργάνωση της Δημόσιας Διοίκησης, μέσω της εύκολης πρόσβασης σε αρχεία και της εξοικονόμησης χώρων αποθήκευσης.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η μείωση της πίεσης στις διοικητικές υπηρεσίες επιτρέπει στα στελέχη να επικεντρωθούν σε άλλες εργασίες, που απαιτούν φυσική παρουσία, αυξάνοντας την αποτελεσματικότητα και βελτιώνοντας τη συνολική λειτουργία των υπηρεσιών.
Τα οφέλη, που προκύπτουν από την εξοικονόμηση χρόνου και κόστους λόγω της απλούστευσης/ψηφιοποίησης, συμβάλλουν στην ευρύτερη βελτιστοποίηση της παροχής των κρατικών υπηρεσιών και τη βελτίωση της εμπειρίας των πολιτών και της διαφάνειας των διαδικασιών.
Πηγή: sepe.gr