Αναστασιάδης: Περιορισμένες οι προοπτικές διαλόγου

335

Οι προοπτικές για επανέναρξη των διαπραγματεύσεων στο Κυπριακό είναι περιορισμένες, παραδέχεται ο Πρόεδρος Αναστασιάδης. Σε αποκλειστική κοινή συνέντευξη στον «Φιλελεύθερο» και το «Βήμα», ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας αναφέρεται στις εξελίξεις στο Κυπριακό και τις δυνατότητες επανέναρξης των συνομιλιών.

Όπως σημειώνει ο ΠτΔ στην έκθεσή του, η οποία δημοσιοποιήθηκε αυτή την εβδομάδα, ο Γενικός Γραμματέας των Ηνωμένων Εθνών θεωρεί τον διορισμό απεσταλμένου ως σημαντική παράμετρο στις προσπάθειες εξεύρεσης κοινού εδάφους για επανέναρξη των συνομιλιών. Εκφράζει παράλληλα δυσφορία για το γεγονός ότι ο ΓΓ στην έκθεσή του δεν αναφέρεται στην πλευρά που υπαναχώρησε στο θέμα του απεσταλμένου. Στη συνέντευξή του ο Ν. Αναστασιάδης αναφέρεται στα έγγραφα του Κραν Μοντάνα και τις προτάσεις Τατάρ στη Γενεύη και διαμηνύει πως στόχος του παραμένει η διαφύλαξη της κρατικής οντότητας της Κυπριακής Δημοκρατίας.

– Πρόσφατα, προκλήθηκε στην Κύπρο μεγάλος θόρυβος μετά τη διαρροή διαφόρων εγγράφων σχετικά με όσα συνέβησαν στη Διάσκεψη του Κραν Μοντανά το 2017. Φαίνεται από τα έγγραφα ότι στο δείπνο στραφήκατε εναντίον του Γενικού Γραμματέα του ΟΗΕ. Για ποιον λόγο το κάνατε; Πιστεύετε ότι ήταν διακείμενος θετικά ή και αφελής προς τις τουρκικές θέσεις που είχε διατυπώσει ο Μεβλούτ Τσαβούσογλου; 

– H δημοσιοποίηση αυτούσιων των πρακτικών των Ηνωμένων Εθνών, για όσα έλαβαν χώρα κατά τις διαπραγματεύσεις στο Κραν Μοντανά, όχι μόνο αποκάλυψαν τους λόγους του ναυαγίου, αλλά και διέψευσαν τα αφηγήματα διαφόρων που απέδιδαν στην Ελληνοκυπριακή πλευρά, εις εμέ, την ευθύνη κατάρρευσης του όλου εγχειρήματος. Από τα πρακτικά, γίνεται σαφές πως ουδέποτε και εις ουδένα των διαλόγων, είτε των κατ’ ιδίαν συναντήσεων, είτε κατά τη διάρκεια του δείπνου, υπήρξε η οποιαδήποτε αντιπαράθεση του ιδίου με τον κ. Γκουτέρες.

Αντιπαράθεση υπήρξε πράγματι, μεταξύ εμού και του κ. Τσαβούσογλου, αλλά και διαφωνία του ΥΠΕΞ της Τουρκίας με τον ΓΓ του ΟΗΕ, για όσα μετέφερε στο δείπνο για θέματα που αφορούσαν τις θέσεις της Τουρκίας στα θέματα κατάργησης εγγυήσεων, σε βαθμό  που υποχρέωσαν τον ΓΓ να απολογηθεί,  λέγοντας πως δεν αντελήφθη πλήρως τι είχε διαμειφθεί κατά τις κατ’ ιδίαν συναντήσεις τους.

Να σημειώσω ότι οι διαφωνίες, αλλά και ο λόγος κατάρρευσης των συνομιλιών, οφείλετο στην εμμονή της Τουρκίας για συνέχιση του αναχρονιστικού συστήματος των εγγυήσεων, με μόνη υποχώρηση την εντός 15 ετών συζήτηση για αναθεώρηση και όχι  τον οριστικό τερματισμό της συμφωνίας ισχύος των εγγυήσεων. Η πιο πάνω εμμονή του κ. Τσαβούσογλου οδήγησε στο αδιέξοδο, που υποχρέωσε τον ΓΓ να τερματίσει τη διάσκεψη, προκειμένου να διατηρήσει τη διαδικασία εν ζωή. Κάτι που καταγράφηκε και στην έκθεση του Σεπτεμβρίου του 2017 με την απόδοση καλής πίστεως στις εγγυήτριες δυνάμεις, αποδίδοντας ευθύνη στους ηγέτες των δύο κοινοτήτων. Για αυτό και τότε διακριτικά σχολίασα τις πιο πάνω αναφορές, αφού όπως παραδέχεται στην ίδια έκθεση ο ΓΓ,  οι δύο ηγέτες είχαν σχεδόν ολοκληρώσει τη συμφωνία που άπτετο των εσωτερικών πτυχών της λύσης.

Επιβεβαίωση της αμετάθετης τουρκικής θέσης αποτελούν και οι πρόσφατες δηλώσεις του κ. Τσαβούσογλου, στην τουρκική εθνοσυνέλευση  στις 13 Δεκεμβρίου όπου δήλωσε ότι ουδέποτε απεδέχθη την κατάργηση των εγγυητικών δικαιωμάτων της Τουρκίας και ότι σε αυτό συμφωνεί με τους ισχυρισμούς της ελληνοκυπριακής πλευράς.

– Ποιο είναι για εσάς το πρότυπο μίας βιώσιμης λύσης; Θέλετε μία λύση που θα προβλέπει από την πρώτη ημέρα μηδενικές εγγυήσεις και καθόλου τουρκικά στρατεύματα; Θα δεχόσασταν π.χ. μία πλήρη αποχώρησή τους εντός πενταετίας ή την παραμονή τους υπό τη μορφή των ΕΛΔΥΚ και ΤΟΥΡΔΥΚ για μεγαλύτερη διάρκεια; Τι είστε διατεθειμένος να προσφέρετε ως αντάλλαγμα; Την εκ περιτροπής Προεδρία; Ή κάτι άλλο; 

– Η ελληνοκυπριακή πλευρά, είναι η μόνη η οποία στο Κραν Μοντανά, κατέθεσε γραπτώς ολοκληρωμένη και σαφή πρόταση για όλα τα θέματα, περιλαμβανομένων  αυτών της ασφάλειας. Υπήρξε συναντίληψη για «δραστική μείωση όλων των ξένων στρατευμάτων», από την πρώτη μέρα της εφαρμογής της λύσης, και στη συνέχεια οι αριθμοί να καταστούν σταδιακά ισοδύναμοι με εκείνους των συνθηκών του 1960, με τη μηδενική παρουσία να συζητηθεί και συμφωνηθεί σε μία νέα διάσκεψη με την παρουσία του Προέδρου της Τουρκίας και των Πρωθυπουργών Αγγλίας και Ελλάδας.

Η θέση της δικής μας πλευράς, στο θέμα κατάργησης των εγγυήσεων συνοψίζετο στην άμεση κατάργηση του μονομερούς δικαιώματος επέμβασης της Τουρκίας και της εντός ευλόγου χρονικού διαστήματος, οριστικής κατάργησης του όλου συστήματος που όπως ο ΓΓ το χαρακτήρισε, ήταν ένα αναχρονιστικό σύστημα με τα σημερινά δεδομένα.

Όσον αφορά, τα λεγόμενα ανταλλάγματα που αφορούσαν την αποτελεσματική συμμετοχή και την εν γένει διάρθρωση της κεντρικής κυβέρνησης, οι προτάσεις που κατέθεσα, ήταν αρκούντος δημιουργικές όπως και ο ίδιος ο ΓΓ στην έκθεση του αναγνωρίζει, καταγράφοντας συγκεκριμένα πως στο κεφάλαιο αυτό ελάχιστα απέμειναν για ολοκλήρωση της συμφωνίας.

– Στην άτυπη πενταμερή διάσκεψη της Γενεύης, ο Ερσίν Τατάρ κατέθεσε έγγραφο περί δύο κρατών, ουσιαστικά πλήρως έξω από τις παραμέτρους των Ηνωμένων Εθνών. Γιατί δεν καταγγείλατε ευθέως εκεί τον κ. Γκουτέρες που το πήρε και δεν αποχωρήσατε; Δεν ήταν σαν να νομιμοποιείτε τη διαδικασία; Μήπως αυτή η πρόταση των Τουρκοκυπρίων αποτελεί πλέον ένα, έστω άτυπο, κεκτημένο μελλοντικών συνομιλιών; 

– Είμαστε πάντοτε πολύ προσεκτικοί όταν οι ενέργειές μας αφορούν τους εκάστοτε Γενικούς Γραμματείς των Ηνωμένων Εθνών. Η  ιδέα αποχώρησης από το τραπέζι των συζητήσεων, στο οποίο προΐσταται ο ΓΓ του ΟΗΕ, δεν αποτελεί την απάντηση ούτε και θεωρείται η σοφότερη. Παραμείναμε, υπερασπιστήκαμε τις θέσεις μας και εκθέσαμε την τουρκική πλευρά που στην έδρα του ΟΗΕ στη Γενεύη,  επιχείρησε να στείλει στον κάλαθο των αχρήστων το σύνολο των ψηφισμάτων που αφορούν την Κύπρο.

Ο ίδιος ο ΓΓ του ΟΗΕ, απάντησε ουσιαστικά στον κ. Τατάρ, με την έκθεση του στις 9 Ιουλίου του 2021 όπου ρητώς αναφέρει πως «το Συμβούλιο Ασφαλείας έχει καταστήσει σαφές σε πολλά ψηφίσματα, πάνω από πενήντα χρόνια, ότι υπάρχει μόνο ένα κυρίαρχο κράτος στο νησί της Κύπρου».

Λίγες μέρες αργότερα ο Πρόεδρος του Συμβουλίου Ασφαλείας, μετά από ειδική για την Κύπρο σύνοδο, τόνισε ότι το σώμα «επιβεβαιώνει τη δέσμευσή του για μια διαρκή, συνολική και δίκαιη διευθέτηση σύμφωνα με τις επιθυμίες του κυπριακού λαού και βασισμένη σε μια δικοινοτική, διζωνική ομοσπονδία με πολιτική ισότητα, όπως ορίζεται στα σχετικά ψηφίσματα του Συμβουλίου Ασφαλείας». Συνεπώς η ψύχραιμη και μέσα στα διπλωματικά θέσμια συμπεριφορά μας, είναι αυτή που οδήγησε στην απόρριψη από τα ίδια τα Ηνωμένα Έθνη των τουρκικών θέσεων.

– Κύριε Πρόεδρε, από τον Σεπτέμβριο και μετά περιμένουμε από τον Γενικό Γραμματέα των Ηνωμένων Εθνών να προχωρήσει σε διορισμό απεσταλμένου στο Κυπριακό. Έχουμε κάτι νεότερο σ’ αυτό το θέμα;

– Καταβλήθηκαν προσπάθειες από διάφορους, προκειμένου να υπάρξει σχετική απόφαση από τον ΓΓ του ΟΗΕ, αλλά δυστυχώς δεν υπάρχει κάτι νεότερο. Από τη δημοσιοποιηθείσα έκθεση του ΓΓ, διαφαίνεται σαφώς πως και ο ίδιος θεωρεί πως ο διορισμός απεσταλμένου, θεωρείται μία σημαντική παράμετρος στις προσπάθειες δημιουργίας κοινού εδάφους για επανέναρξη των συνομιλιών.

– Η κωλυσιεργία που οφείλεται;

–  Από τα γεγονότα όπως καταγράφονται, ο ΓΓ επιβεβαιώνει ότι κατά τη συνάντηση της 27ης Σεπτεμβρίου, υπήρξε συμφωνία και απόφαση. Δυστυχώς στην έκθεση δεν αναφέρεται πως η πλευρά που υπαναχώρησε όσον αφορά τους όρους εντολής του ειδικού απεσταλμένου που είχαν αποφασιστεί, δεν είναι άλλη από την τουρκική και την τουρκοκυπριακή ηγεσία.

– Άρα, με αυτά τα δεδομένα, είναι δύσκολο να δούμε επανεκκίνηση των προσπαθειών στο εγγύς μέλλον;

– Με τις θέσεις όπως εκφράζονται από τον κ. Τατάρ, με τα προαπαιτούμενα που θέτει και με τους όρους εντολής που ζητά να έχει ο απεσταλμένος, αντιλαμβάνεστε ότι η προσπάθεια που καταβάλλεται από τουρκικής πλευράς είναι η με κάθε τρόπο αναγνώριση των δύο κρατών, προτού καν αρχίσουν οι διαπραγματεύσεις. Με αυτά ως δεδομένα, οι διαφαινόμενες προοπτικές είναι δυστυχώς περιορισμένες.

– Σε περίπου ένα χρόνο θα διεξαχθούν προεδρικές εκλογές στο νησί. Ποιον θα υποστηρίξετε από τον ΔΗΣΥ για επόμενο Πρόεδρο της Κύπρου; Θα δώσετε δαχτυλίδι και σε ποιον;

– Όπως συνηθίζω να  λέγω δακτυλίδια παραδίδουν οι βασιλείς.  Εγώ κυβερνώ και αυτό θα συνεχίσω να πράττω μέχρι την τελευταία ημέρα της θητείας μου, έχοντας υπόψη ότι υπάρχουν πολλά ακόμη να γίνουν, ειδικότερα στις μεγάλες μεταρρυθμίσεις που αποτελούν στρατηγικό στόχο της διακυβέρνησης μου.

Διαφύλαξη της κρατικής οντότητας της ΚΔ

– Αν σας ρωτούσα να μου περιγράψετε με τρία σαφή σημεία τι εννοείτε με τον όρο «αποκεντρωμένη ομοσπονδία», ποια θα μου λέγατε; Σε τι διαφέρει από τη συνομοσπονδία; 

– Είχα καταθέσει αρχικά την ιδέα της αποκεντρωμένης ομοσπονδίας, το 2010, πριν καν εκλεγώ στην Προεδρία της Δημοκρατίας. Είναι αλήθεια πως στη συνέχεια η πρωτοβουλία μου ατόνησε και την επανάφερα ως μία πρόταση που θα μπορούσε να συμβάλει στη λειτουργικότητα και βιωσιμότητα της επιδιωκόμενης λύσης. Η βασική φιλοσοφία της πρότασης  είναι ο περιορισμός των θεμάτων που θα μπορούσαν να φέρουν σε ρήξη ή να προκαλούν τριβές στην κεντρική κυβέρνηση ή ακόμη και στη λειτουργικότητα του κράτους, αφού πάγιο αίτημα της τουρκοκυπριακής πλευράς, ήταν πως για κάθε απόφαση απαιτείται τουλάχιστον μία θετική τ/κ ψήφος. Η ιδέα της αποκέντρωσης μείωνε συνεπώς τις εξουσίες της Κεντρικής Κυβέρνησης περιορίζοντας την τ/κ αξίωση για θετική ψήφο, εκεί και όπου από τις προτάσεις της ελληνοκυπριακής πλευράς θα μπορούσε να επηρεαστούν αρνητικά τα συμφέροντα της τουρκοκυπριακής κοινότητας. Η αποκέντρωση εξουσιών, ενίσχυε τις συνιστώσες πολιτείες σε θέματα που αφορούσαν την καθ΄ ημέρα ζωή των πολιτών και με κανένα τρόπο δεν επηρεάζει και δεν καταργεί τη βασική αρχή πως το ομόσπονδο κυπριακό κράτος, θα είχε μία διεθνή προσωπικότητά μία και μόνη κυριαρχία, μία και μόνη ιθαγένεια. Κατ’ αντίθεση των ανωτέρω, η συνομοσπονδία προϋποθέτει την ύπαρξη δύο ανεξαρτήτων  κρατών, τα οποία συμφωνούν στην επί καθορισμένων θεμάτων άσκηση κοινής πολιτικής. Να επισημάνω πως η πρόταση για αποκεντρωμένη αντιμετωπίστηκε από τον κ. Ακιντζί ως ένα θετικό βήμα στην προσπάθεια να ξεπεραστούν διαφαινόμενα αδιέξοδα.

– Βλέποντας τη διαιώνιση του πολιτικού προβλήματος, τη σκλήρυνση του πολιτικού σκηνικού στα κατεχόμενα, ανησυχείτε μήπως η ελπίδα για επανένωση της νήσου φθίνει ολοένα και περισσότερο; Δεν νομίζετε ότι αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει νομοτελειακά σε οριστική διχοτόμηση ή και σε προσάρτηση των κατεχομένων στην Τουρκία; 

– Η διαιώνιση του πολιτικού προβλήματος, ιδιαίτερα λαμβάνοντας υπόψη τις διαχρονικές θέσεις της Τουρκίας, δεν είναι δυνατόν να μην με ανησυχεί.   Και με ανησυχεί περισσότερο, γιατί η κατά καιρούς κατάρρευση των συνομιλιών, οφείλετο στις τουρκικές αδιάλλακτες θέσεις, που ήταν απόρροια του αμετάθετου στόχου, για οριστική διχοτόμηση της Κύπρου και τη δημιουργία ενός πλήρως ελεγχόμενου ανεξάρτητου σε εισαγωγικά τουρκοκυπριακού κρατιδίου. Ή μέσα από τους μηχανισμούς λειτουργίας του ομόσπονδου κράτους, η μετατροπή της Κύπρου σε ένα πλήρως ελεγχόμενο από την Τουρκία κράτος. Είναι ακριβώς αυτές οι ανησυχίες που με οδήγησαν σε σωρεία προτάσεων προκειμένου να επαναρχίσει ένας δημιουργικός διάλογος. Αυτό που θέλω να σας υπενθυμίσω είναι πως μετά την εισβολή και τα επί του εδάφους τετελεσμένα, ενόψει και της αδυναμίας στρατιωτικής αντίδρασης οδηγηθήκαμε σε ένα επώδυνο ιστορικό συμβιβασμό με την αποδοχή της μετεξέλιξης της Κυπριακής Δημοκρατίας από ενιαίο, σε ομόσπονδο- διζωνικό κράτος.  Ούτε και επιθυμώ να απαριθμήσω σωρεία υποχωρήσεων προκειμένου να ικανοποιήσουμε ανησυχίες που απασχολούσαν την τ/κ κοινότητα. Συνεπώς παρά την αναγνώριση των κινδύνων από την παράταση του αδιεξόδου, θα πρέπει να ληφθούν υπόψη και οι γραμμές ασφαλείας για την ε/κ κοινότητα, που δεν είναι άλλες από τη διαφύλαξη της Κυπριακής Δημοκρατίας ως διεθνώς αναγνωρισμένου και κυρίαρχου κράτους μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η διαφύλαξη της κρατικής οντότητας είναι η μόνη που μας επιτρέπει να συνεχίσουμε τον αγώνα ανατροπής των επιδιώξεων της Τουρκίας αξιοποιώντας τα διεθνή βήματα, τα θεσμικά όργανα της Ευρώπης, αλλά και τις διμερείς και πολυμερείς συνεργασίες που αναπτύσσουμε με πλειάδα χωρών.

Οι τριμερείς αναβαθμίζουν τον ρόλο της Κύπρου

– Πόσο επιτυχημένη θεωρείτε για τα κυπριακά συμφέροντα την πολιτική των τριμερών συνεργασιών, κρίνοντας από τα αποτελέσματα επί του πεδίου; Η Τουρκία επιμένει να ερευνά και να κάνει γεωτρήσεις εντός της ΑΟΖ σας;

– Έχω ήδη απαντήσει για τη σημασία διαφύλαξης της κρατικής μας οντότητας. Ένα εκ των θετικών αποτελεσμάτων, είναι και η οριοθέτηση των θαλασσίων ζωνών μεταξύ Κυπριακής Δημοκρατίας και του συνόλου των γειτονικών χωρών με βάση το διεθνές δίκαιο και τη σύμβαση για το δίκαιο της θάλασσας.

Οι τριμερείς συνεργασίες, χωρίς να αποκλείουν κανέναν που σέβεται το διεθνές δίκαιο, αναβαθμίζουν τον ρόλο που η Κυπριακή Δημοκρατία διαδραματίζει στην περιοχή, αλλά και αποτρέπουν τις προσπάθειες της Τουρκίας, που με δελεαστικές προτάσεις  προς συγκεκριμένες χώρες, επεδίωξε την ακύρωση των πιο πάνω συμφωνιών οριοθέτησης.

Ένα πρόσθετο στοιχείο ενίσχυσης της κρατικής κυριαρχίας, στην ΑΟΖ της Κύπρου, είναι η επιτυχής αδειοδότηση εταιρειών που επηρεάζουν ύψιστα οικονομικά συμφέροντα χωρών όπως οι ΗΠΑ, η Γαλλία, η Ιταλία, το Κατάρ και της ΕΕ,  διασφαλίζοντας έτσι την εφαρμογή του ενεργειακού μας προγράμματος, παρά την παραβατική συμπεριφορά της Τουρκίας.

Θέλω να σας επισημάνω, πως η αναθεωρητική στάση της Τουρκίας, δεν εκδηλώνεται μόνο στην ΑΟΖ της Κυπριακής Δημοκρατίας, δεν θέτει υπό αμφισβήτηση μόνο τα κυριαρχικά δικαιώματα της Ελλάδας στο Αιγαίο, αλλά εκτείνεται σε αμφισβήτηση και παρεμβάσεις της κυριαρχίας κρατών όπως η Συρία, η Λιβύη, το Ιράκ, η Αρμενία και αλλού.

Συνεπώς εκ των ως άνω θεωρώ απόλυτα επιτυχείς και ταυτισμένες με τα συμφέροντα της Κυπριακής Δημοκρατίας, τις πολυμερείς συνεργασίες που αναπτύσσουμε.

– Οι ευρω-κυρώσεις που είχαν διαφημιστεί τόσο πολύ δεν έχουν αποφέρει καρπούς, οι ανακοινώσεις της αμερικανικής κυβέρνησης δεν μοιάζουν να αποθαρρύνουν την Άγκυρα. Στα παραπάνω, ίσως θα έπρεπε να προσθέσει κανείς και το άνοιγμα της κλειστής πόλης των Βαρωσίων από την τουρκοκυπριακή πλευρά. Έχετε αναλογιστεί, μήπως έχουν αποτύχει οι κινήσεις σας;

–  Θεωρώ πως ήδη έχω απαντήσει για τις αναθεωρητικές συμπεριφορές της Τουρκίας. Συμπεριφορές που ενθαρρύνονται δυστυχώς, από τα συμφέροντα και την ανοχή που επιδεικνύεται. Και δεν θεωρώ ότι η παρούσα συνέντευξη προσφέρεται για πλήρη ανάλυση, των γεωπολιτικών δεδομένων, συμφερόντων και ισορροπιών που καθορίζουν αυτή τη στάση ανοχής.

Θέλω όμως να επισημάνω, πως οι εναντίον της Τουρκίας κυρώσεις δεν ήταν αυτοσκοπός. Και παρά τις δυσκολίες και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε με όσα έχω προαναφέρει, η ιδιότητα μας ως κράτος μέλος της ΕΕ  και τα δικαιώματα που απορρέουν εξ αυτής, επιτρέπουν εν καιρώ την αποτροπή ζωτικής σημασίας διεκδικήσεων της Τουρκίας στη σχέση της με την ΕΕ.

EastMed: Βρίσκεται ακόμα στο στάδιο μελέτης

– Διαφαίνεται μία αλλαγή των σχεδιασμών στην Ανατολική Μεσόγειο αναφορικά με την εξαγωγή των κοιτασμάτων φυσικού αερίου προς την Ευρώπη. Μοιάζει σαν να εγκαταλείπεται το σχέδιο του αγωγού EastMed όπως τον είχαμε γνωρίσει τόσα χρόνια και η μετατροπή της Αιγύπτου σε κόμβο όλης της περιοχής, στον οποίο θα μεταφερθούν και τα ισραηλινά κοιτάσματα. Από εκεί μοιάζει να προκρίνεται η μεταφορά τους προς την Ελλάδα. Σας ενοχλεί αυτή η επιλογή, θεωρείτε ότι υποβαθμίζει τον ρόλο της Κύπρου στην περιοχή;

– Αυτό που μπορώ να σας διαβεβαιώσω είναι πως το σχέδιο για τον αγωγό East Med, αποτελεί μία επιλογή η οποία ευρίσκεται  ακόμη στο στάδιο της μελέτης. Η υλοποίηση του πράγματι πολύπλοκου αυτού προγράμματος, εξαρτάται κυρίως από την οικονομική του βιωσιμότητα, γεγονός που μένει να τεκμηριωθεί μετά τη μελέτη των τελικών πορισμάτων. Υπενθυμίζω πως ο εν λόγω αγωγός, αποτελεί μία από τις επιλογές της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθότι ήδη από το 2013 η κατασκευή του αγωγού EastMed αναγνωρίστηκε βάσει του κανονισμού 347/2013 της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ως Έργο Κοινού Ενδιαφέροντος. Για αυτό άλλωστε και στις 2 Ιανουαρίου 2020 υπεγράφη στην Αθήνα η συμφωνία για την κατασκευή του αγωγού EastMed από τους ηγέτες της Ελλάδας, της Κύπρου και του Ισραήλ. Σε κάθε περίπτωση όμως η μελέτη και άλλων επιλογών δεν θεωρώ ότι πλήττει τα συμφέροντα οποιουδήποτε από εμάς. Την κρίσιμη ώρα είμαι βέβαιος, οι αποφάσεις θα ληφθούν λαμβάνοντας υπόψη όλες τις παραμέτρους. Άλλωστε να σας θυμίσω ότι και η Κύπρος, έχει υπογράψει από το 2018 διμερή συμφωνία με την Αίγυπτο για μεταφορά φυσικού αερίου από το κοίτασμα «Αφροδίτη» σε εργοστάσιο υγροποίησης στην πόλη Εντκού της Αιγύπτου.

– Με αφορμή τη συμφωνία με τις Ηνωμένες Πολιτείες και το Κατάρ, ο υπουργός Εξωτερικών της Τουρκίας είχε κάνει μια δήλωση υποστηρίζοντας πως οι δύο χώρες  -Κατάρ και ΗΠΑ- έχουν υποσχεθεί πως δεν θα προχωρήσουν σε έρευνες σε περιοχή που χαρακτηρίζεται ως «τουρκική υφαλοκρηπίδα». Ήταν υπόψη της κυβέρνησης αυτά;

– Ουδείς επιβεβαιώνει τους ισχυρισμούς του κ. Τσαβούσογλου. Εκείνο το οποίο γνωρίζω είναι πως με βάση τα συμβόλαια που υπεγράφησαν από τις ExxonMobil και Qatar Petroleum υλοποιείται το πρόγραμμα που έχει καταρτιστεί και συμφωνηθεί με την Κυπριακή Δημοκρατία.

 Ανδρέας Πιμπίσιης  

Πηγή : philenews.com