Αντ. Γκορτζής: Η εταιρική φήμη εργαλείο για αύξηση τζίρου και κερδών… Του Αθαν. Χ. Παπανδρόπουλου

721

Του Αθαν. Χ. Παπανδρόπουλου

Στα 35 και πλέον χρόνια που γνωρίζω τον Αντώνη Γκορτζή, με έχει εντυπωσιάσει η πολυσχιδής δραστηριότητά του στο χώρο του ελληνικού μάνατζμεντ-μάρκετινγκ, η σεμνότητα του ως στελέχους στο υψηλότερο επίπεδο τεράστιας παγκόσμιας εταιρίας και ο ήρεμος, αλλά διαπεραστικός τρόπος με τον οποίον προσεγγίζει και χειρίζεται ζωτικά προβλήματα της εποχής μας. Και ένα από αυτά, είναι σίγουρα η Επιχειρηματική Ηθική και η συναφής με αυτήν Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη.

Πρόεδρος για την Ευρώπη και την Ελλάδα του Δικτύου Επιχειρηματικής Ηθικής (ΕΒΕΝ), ο Αντώνης Γκορτζής συνέγραψε με αντικείμενο το θέμα αυτό ένα περιεκτικό και ευκολοδιάβαστο βιβλίο, το οποίο χωρίς φιλοσοφικές και μεταφυσικές φιοριτούρες προαναγγέλλει θέματα ηθικής συμπεριφοράς που σήμερα θα πρέπει να ενδιαφέρουν και να απασχολούν κάθε επιχείρηση, είτε είναι μικρή, μεσαία, μεγάλη, πολυεθνική ή όχι.

Έτσι, στο 90 σελίδων βιβλίο του με θέμα «Επιχειρηματική Ηθική και Δράση» (Εκδόσεις Διάνοια), ο Αντώνης Γκορτζής, που μεταξύ άλλων υπήρξε ανώτατο ηγετικό στέλεχος της Ελαϊς – Unilever Hellas, τονίζει με έμφαση ότι η επιχειρηματική υπευθυνότητα αποτελεί σημαντικό άϋλο πόρο για τις επιχειρήσεις, αν αυτές επιδιώκουν ένα βιώσιμο μέλλον.

«Η επιχειρηματικότητα δεν είναι αποκομμένη από την υπόλοιπη κοινωνία», γράφει. «Η επιχειρηματικότητα και η κοινωνία λειτουργούν ανεξάρτητα και πρέπει να διασφαλίσουμε, με αμοιβαία κατανόηση και υπεύθυνη συμπεριφορά, ότι ο ρόλος της επιχειρηματικότητας στη διαδικασία οικοδόμησης ενός καλύτερου μέλλοντος αναγνωρίζεται και ενθαρρύνεται. Η καλή εταιρική φήμη γίνεται όλο και περισσότερο εργαλείο για την αύξηση του τζίρου και των κερδών και δικαιολογεί το αυξανόμενο ενδιαφέρον των εταιρειών να δείξουν ότι είναι και καλοί «πολίτες». Στόχος είναι η αναγνώριση των επιχειρήσεων που έχουν προσφέρει κοινωνικό έργο και η κινητοποίηση ακόμα περισσότερων προς την ίδια κατεύθυνση.

Λόγω της μακρόχρονης παρουσίας μου στο επίκεντρο των εξελίξεων του επιχειρηματικού χώρου, γνωρίζαμε ότι πολλές επιχειρήσεις ήδη πριν πολλές δεκαετίες, προσέφεραν κοινωνικό έργο, συχνά σιωπηρά. Στο Ηνωμένο Βασίλειο και στην Ολλανδία υπάρχει ειδικός Υπουργός για την Κοινωνική Υπευθυνότητα. Πολλές εταιρείες, ιδίως πολυεθνικές έχουν συμπεριλάβει τον κοινωνικό ρόλο στη φιλοσοφία, το όραμα και την αποστολή της εταιρείας, και έχουν υιοθετήσει κώδικες συμπεριφοράς Κοινωνικής Υπευθυνότητας».

Κατά συνέπεια, οι εταιρείες αυτές, διαθέτουν συγκριτικά πλεονεκτήματα, που κάποιοι άλλοι, δήθεν επιχειρηματίες αδυνατούν να καταλάβουν. Δεν γνωρίζουν καν ότι, κατά τον συγγραφέα και την έρευνα που έχει υπόψη του, επτά στους δέκα Ευρωπαίους, επιλέγουν ή πιστεύουν ότι επιλέγουν προϊόντα με βάση τη συμπεριφορά της επιχείρησης στο πλαίσιο της κοινωνίας των πολιτών.

Πέραν του καθεαυτού «προϊόντος» οι καταναλωτές επιλέγουν ένα προϊόν ή μια υπηρεσία λαμβάνοντας υπόψη την κοινωνική ευαισθησία στις σχέσεις με τους εργαζομένους, την περιβαλλοντική προστασία, την εκπαίδευση, την ισότητα ευκαιριών που έχει να επιδείξει η επιχείρηση.

«Οι υπεύθυνες εταιρείες, θα είναι οι αυριανές κερδοφόρες εταιρείες. Οι πελάτες τους θα τις εμπιστεύονται περισσότερο. Οι υπάλληλοι τους θα έχουν μεγαλύτερο αίσθημα αφοσίωσης και περισσότερα κίνητρα. Οι ηθικά ευαίσθητοι επενδυτές-καταναλωτές θα τις επιλέγουν. Επίσης, εκτός των άλλων, στόχος ενός συστήματος κοινωνικής υπευθυνότητας είναι να βελτιώσει τις συνθήκες εργασίας και να εξασφαλίσει την ευημερία του εργαζόμενου», γράφει ο Αντώνης Γκορτζής και πολλά στελέχη επιχειρήσεων καλά θα έκαναν να διαβάσουν το περιεκτικό βιβλίο του.

Θα τους έπαιρνε 90 λεπτά περίπου, η ανάγνωσή του. Θα είχαν, όμως, πολύτιμη τροφή για σκέψη στη διάθεση τους. Και αυτό είναι σημαντικό στους σημερινούς αβέβαιους καιρούς μας των ταχύτατων αλλαγών και των συνεπειών τους.

Πηγή: euro2day.gr