Πρωτοφανής ανευθυνότητα μπροστά στο ενδεχόμενο κρίσης και πλήρης έλλειψη σχεδιασμού, πρόβλεψης και ελάχιστης φαντασίας
Του Αθαν. Χ. Παπανδρόπουλου
Το γόητρο του ιδιωτικού επιχειρείν υπέστη σοβαρό κτύπημα τις τελευταίες ημέρες, αν και οι ευθύνες για τα όσα συνέβησαν στην Αττική Οδό δεν βαρύνουν μόνο την εταιρία «Αττικές Διαδρομές ΑΕ». Υπάρχουν επίσης τεράστιες ευθύνες των περιφερειών και του κρατικού μηχανισμού.Το γενικό συμπέρασμα πάντως είναι ότι ο ιδιωτικός όμιλος πρωτίστως και οι ανεκδιήγητες κρατικό περιφερειακές υπηρεσίες στη συνέχεια, βαθμολογούνται με μηδέν στο μάθημα διαχείριση κρίσεων.Δράσεις και αντιδράσεις που μάλλον εύκολα θα μπορούσαν να έχουν προβλέψει,σχεδιάσει και εφαρμόσει τις παρέπεμψαν στον Καιάδα της ελληνικής οθωμανικού τύπου γραφεικρατία και ανεύθυνο λατρεία.Παράλληλα όμως μεγάλη είναι και η επίδειξη ανευθυνότητας από συγκεκριμένες κατηγορίες πολιτών και επαγγελματιών.
Οι ευθύνες ιδιωτών και κράτους είναι τεράστιες, γιατί ακόμα και οι πέτρες γνώριζαν μια εβδομάδα πριν τη χιονοθύελλα, ότι από τη Δευτέρα 24 Ιανουαρίου η χώρα θα δεχόταν πρωτοφανές κύμα κακοκαιρίας. Αυτός ήταν και ο λόγος εξάλλου που από την Παρασκευή 21 Ιανουαρίου μέχρι την Κυριακή 23 Ιανουαρίου, έγιναν τρεις συσκέψεις της Πολιτικής Προστασίας με τους παραχωρισιούχους των οδικών αξόνων, οι οποίοι ως φαίνεται εκ των αποτελεσμάτων θα ασχολήθηκαν περισσότερο για το ποιο είναι το σεξ των αγγέλων, παρά με την επερχόμενη δριμεία κακοκαιρία. Διότι δεν εξηγείται διαφορετικά το γεγονός ότι τη Δευτέρα 24 Ιανουαρίου το πρωί, η Αττική Οδός λειτουργούσε σαν να μην συνέβαινε τίποτα. Έτσι, όπως λένε οι αριθμοί, μέχρι την ώρα που δίπλωσε ένα φορτηγό στον κόμβο με τη Λεωφόρο Μαραθώνος να έχουν περάσει από τον οδικό άξονα περίπου 5.700 βαριά οχήματα και 67.000 Ι.Χ. Ακολούθησε ντόμιμο που οδήγησε σε απίστευτη ταλαιπωρία περισσότερων από 5.000 οδηγών, απεγκλωβισμούς με τη βοήθεια του Στρατού και την εικόνα του πιο κερδοφόρου οδικού άξονα της χώρας να δέχεται βαρύτατο πλήγμα. Πλήγμα που πλήττει και το ιδιωτικό επιχειρείν σε μια κρίσιμη εποχή για την ανάπτυξη του.
Στη συνέχεια, έγινε προσπάθεια απεγκλωβισμού των αυτοκινήτων μέσω του κόμβου της Λεωφόρου Κηφισίας, αλλά επειδή δεν είχε καθαριστεί το χιόνι από την Περιφέρεια Αττικής, ούτε στους κεντρικούς δρόμους η διαδικασία ήταν αργή με αποτέλεσμα να χειροτερέψει η κατάσταση.
Και να γίνει ηλίου φαεινότερο ότι Δήμαρχοι και Περιφερειάρχες ασχολούνται περισσότερο με την πώληση φιγούρας, παρά με ουσιαστικό έργο αναβάθμισης τοπικών κοινωνιών και εξυπηρέτησης του πολίτη. Το ίδιο πράττει και ο υπουργός προστασίας του πολίτη, ο οποίος συγχέει προφανώς την κοινοτική τεχνοκρατία με την ελληνική δημόσια διοίκηση, αφαιρουμένου του Κυριάκου Πιερακκάκη.
Από την άλλη πλευρά, μεγάλες είναι και οι ευθύνες πολιτών και επαγγελματιών, οι οποίοι παρά τις πολυήμερες προειδοποιήσεις, το πρωί της Δευτέρας τις αψήφησαν, όπως κάποιοι άλλοι «αγνοούν» ότι ο κορωνοϊός σκοτώνει.
Τέλος, θα θέλαμε να επισημάνουμε ότι για την «Αττικές Διαδρομές ΑΕ» είναι καλά τα βραβεία και οι έπαινοι για τις ενέργειες της στο επίπεδο της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης, αλλά αν είχε φροντίσει λίγο και την πτυχή του crisis management, είναι πολύ πιθανόν να είχε αποφύγει δυσάρεστες εκπλήξεις. Κυρίως δε να μην είχε συμβάλλει με αυτόν τον τρόπο στον διασυρμό της ιδιωτικής επιχείρησης. Οσο για τα 2000 ευρώ, που κανείς δεν ξέρει ακόμα ποιοι θα έχουν δικαίωμα να εισπράξουν ως αντίτιμο απίστευτης ταλαιπωρίας, έχουμε την αίσθηση ότι θα δημιουργήσουν μεγαλύτερο πρόβλημα στις ασφαλιστικές εταιρίες που καλύπτουν αστικές ευθύνες παρά στην εταιρία που διαχειρίζεται την Αττική Οδό. Και της οποίας το γενικό μάνατζμεντ ανελλαβε μετά την παραίτηση του CEO της κυρίου Βασίλη Χαλικιάς, ο μάλλον υπεύθυνος του χάους της Δευτέρας. Και εις ανώτερα λοιπόν…!