Λειτούργησε το 1930 και φιλοξένησε δεκάδες καπνοβιομηχανίες, μαζί με αποθήκες, τελωνείο και εστιατόρια εργαζομένων. Τμήματά του χρησιμοποιήθηκαν αργότερα ως φυλακές, καταφύγια προσφύγων και κρατικές υπηρεσίες, ενώ το 1989 χαρακτηρίστηκε διατηρητέο.
Το 2000 παραχωρήθηκε στη Βουλή των Ελλήνων, στεγάζοντας πλέον τη βιβλιοθήκη και το τυπογραφείο της, όμως το Πρώην Δημόσιο Καπνεργοστάσιο στην οδό Λένορμαν θα αποκτήσει και μερικά ακόμη χαρακτηριστικά: με μια χρηματοδότηση 1 εκατ. ευρώ από τον Οργανισμό Πολιτισμού και Ανάπτυξης ΝΕΟΝ και τον ιδρυτή του, τον επιχειρηματία και συλλέκτη Δημήτρη Δασκαλόπουλο, ένα μέρος του κτιρίου αναμορφώνεται σε χώρο πολιτισμού και ετοιμάζεται να φιλοξενήσει από τον Ιούνιο έως τον Δεκέμβριο του 2021 το Πολιτιστικό Πρόγραμμα Σύγχρονης Τέχνης 2021, που υλοποιείται από τη Βουλή και τον οργανισμό ΝΕΟΝ και περιλαμβάνει την έκθεση «Πύλη/Portals».
Στη χθεσινή παρουσίαση της συνεργασίας των δύο φορέων, που μεταδόθηκε από την Αίθουσα Γερουσίας της Βουλής, η Ελίνα Κουντούρη, διευθύντρια του ΝΕΟΝ και συνεπιμελήτρια της έκθεσης «Πύλη» (μαζί με τη Μαντλίν Γκρίνσταϊν του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης του Σικάγου), εξέθεσε τα βασικά χαρακτηριστικά του εγχειρήματος. Εκκινώντας από τη συμβολή του ΝΕΟΝ στον επικείμενο εορτασμό των 200 χρόνων από την Επανάσταση του 1821, αντλώντας έμπνευση από τη γενεαλογία της ανεξαρτησίας του ελληνικού έθνους κατά τον ιστορικό Ρόντρικ Μπίτον, αλλά και από την εκτίμηση της συγγραφέως Αρουντάτι Ρόι ότι και η πανδημία «είναι μια πύλη, ένα σημείο μετάβασης από έναν κόσμο σε έναν άλλο», η έκθεση θα διερευνά το πώς μπορεί να μοιάζει η επικείμενη «νέα κανονικότητα», ψηλαφίζοντας υπό το πρίσμα των δημοκρατικών θεσμών τέσσερα θέματα: «την Κίνηση, το Κοινό Βίωμα, τη Σύνδεση και το Σπίτι». Θα περιλαμβάνονται νέες αναθέσεις από διεθνείς και Ελληνες καλλιτέχνες, υπάρχοντα έργα, καθώς και υλικό από την ιστορία του Καπνεργοστασίου, ενώ περισσότερες λεπτομέρειες θα ανακοινωθούν το νέο έτος.
Από τη μεριά του και έπειτα από μια αναδρομή στην ιστορία του ΝΕΟΝ, που ιδρύθηκε το 2013 με την πίστη ότι «η σύγχρονη τέχνη έχει τη δύναμη να εμπνεύσει, να αφυπνίσει, να συγκινήσει, τόσο σε ατομικό όσο και σε συλλογικό επίπεδο», ο Δημήτρης Δασκαλόπουλος τόνισε τη σημασία της συνεργασίας δημόσιων και ιδιωτικών φορέων και εξέφρασε την ελπίδα πως η έκθεση «Πύλη» θα γίνει «τόπος συνάντησης, αφύπνισης και προβληματισμού», θα προωθήσει τον «αναστοχασμό προς την εθνική αυτοσυνειδησία», αλλά και θα προβάλει «τη σημαντική αναπτυξιακή διάσταση της τέχνης», προάγοντας μοντέλα συνεργασίας, μέσα από ένα εγχείρημα «αντάξιο μιας σύγχρονης και αναπτυγμένης κοινωνίας προόδου».
Επιστρατεύοντας παραδείγματα από την Ιστορία, τη λογοτεχνία, την αρχαιολογία και τη μουσική, και αναφερόμενος στην τέχνη ως «καταφύγιο και ορμητήριο» που βοηθά διαχρονικά τον άνθρωπο να ξεπεράσει τους γονιδιακούς του φόβους απέναντι στο άγνωστο, ο πρόεδρος της Βουλής των Ελλήνων Κώστας Τασούλας αναφέρθηκε στη συνεργασία των δύο φορέων, επαινώντας την αρχική πρόταση του ΝΕΟΝ, με την οποία αξιοποιείται ως πλαίσιο φιλοξενίας της τέχνης ένας δημόσιος χώρος. Απαντώντας, τέλος, σε σχετική ερώτηση τοπικού Μέσου, τόνισε πως το εγχείρημα θα μπορούσε να μη μείνει καθηλωμένο στο Καπνεργοστάσιο, αλλά να παρουσιαστεί και σε εμβληματικούς χώρους της ελληνικής περιφέρειας.