Δεξιότητες και επαγγελματικά προσόντα (η εξάσκηση οδηγεί στην τελειότητα)… Του Αντώνη Γκορτζή

319

Του Αντώνη Γκορτζή*

«Η Γνώση του εαυτού μας είναι η αρχή της υγιούς σοφίας,
η ενέργεια του μυαλού είναι η ουσία της ζωής» τάδε έφη Αριστοτέλης.

«Οι απαντήσεις σε αυτά τα ερωτήματα οδηγούν στην αυτογνωσία και στην κατανόηση.
Είναι θεμελιώδεις αφού συνθέτουν την πυξίδα, που προσδιορίζει την στάση στις συμπεριφορές, τις επιλογές μας και τις σχέσεις μας με τους άλλους» γράφει σε ένα από τα βιβλία του ο καλός μου φίλος καθηγητής Δημήτρης Μπουραντάς.

Είμαι υπέρμαχος της επιχειρηματικής ηθικής της αγοράς.
Θεωρώ ότι η ευημερία δε διασφαλίζεται μόνο μέσα από ένα οικονομικό σύστημα αλλά και μέσω ηθικής συμπεριφοράς.
Καθώς το οικονομικό σύστημα απομακρύνεται από τους κανόνες της ηθικής, η κοινωνία χάνει τη σταθερότητά της.
Η πιο σημαντική απειλή εμφανίζεται με την εξαφάνιση των κοινωνικών αξιών από την καταναλωτική συνείδηση, όπως και ανθρώπων που πιστεύουν σε αυτές
Για πολλά χρόνια, οι ηθικοί κανόνες έχουν χαθεί μέσα στην οικονομική ζωή, και αυτή η τάση συνεχίζεται έως και σήμερα.
Η σημασία της Επιχειρηματικής Ηθικής στην καθημερινότητα θα μπορούσε να αποτρέψει πολλά από τα σημερινά δεινά της κρίσης.
Σε αυτό το πλαίσιο διάφορα όργανα αλλά και οργανώσεις έχουν δημιουργηθεί ώστε να προωθήσουν την επιχειρηματική ηθική στην θεωρία αλλά και στην πράξη.
Το ΕΒΕΝ είναι ένα διακεκριμένο μη κερδοσκοπικό όργανο, που εκφράζει την Ευρωπαϊκή άποψη αλλά και την επιθυμία σχετικά με την επιχειρηματική ηθική.
Στην χώρα μας το όραμά μας είναι η διάχυση των ηθικών αξιών και μεθόδων σε όλο τον επιχειρηματικό κόσμο.
Από την άλλη μεριά το Ινστιτούτο Επαγγελματικού Προσανατολισμού και Σταδιοδρομίας έχει σαν αποστολή την προσέγγιση των νέων, αλλά και ανθρώπων κάθε ηλικίας και προέλευσης, προκειμένου να αποκτήσουν την αυτοπεποίθηση και τα μέσα που χρειάζονται, ώστε να μπορούν να θέτουν και να πραγματώνουν ρεαλιστικούς στόχους για τη ζωή τους.
Οι υπηρεσίες του ΙΕΠΑΣ βασίζονται στην επιστημονική και φιλοσοφική αρχή ότι η εργασία δεν αποτελεί μόνο μέσον βιοπορισμού. Η κατάλληλη εργασία μπορεί να αποτελέσει για κάθε άνθρωπο το μέσο για μία πολύπλευρη κοινωνική, εσωτερική και πνευματική του ολοκλήρωση, παράλληλα με την υλική ευμάρεια που μπορεί να του προσφέρει.
Αποστολή του ΙΕΠΑΣ είναι η αύξηση της προσαρμοστικότητας του κάθε ανθρώπου στις σύγχρονες συνθήκες και η ανάπτυξη της απασχολησιμότητας, μέσω της ανάδειξης των κλίσεων κάθε ανθρώπου και η διευκόλυνση της αξιοποίησης του στην επαγγελματική κατεύθυνση που θα του επιτρέψει την ανάπτυξη του ιδιαίτερου δυναμικού που διαθέτει, ανεξαρτήτως φύλου, ηλικίας, εθνικής και φυλετικής καταγωγής ή φυσικής κατάστασης. Ειδικότερα οι ενέργειες του Σωματείου αποβλέπουν στη διευκόλυνση της παραγωγικής απασχόλησης κάθε ανθρώπου, προς όφελος του ιδίου, της οικογένειάς του, των φορέων με τους οποίους συνεργάζεται και της κοινωνίας συνολικά, επιδίωξη δε είναι η ενδυνάμωση της αυτογνωσίας των ατόμων, η συμβολή στην ανάπτυξη των ατομικών δυνατοτήτων καθενός και ο εναρμονισμός τους με τις ευκαιρίες που προσφέρονται στο σύγχρονο εργασιακό περιβάλλον.
Επιτακτική ανάγκη λοιπόν είναι η ενημέρωση και πληροφόρηση όλων των κοινωνικών συνόλων για τη σπουδαιότητα του θεσμού ώστε να εξοικειωθούν πλήρως με το θεσμό και τα οφέλη του και να αποκτήσουν μια θετική στάση προς αυτό. Ακόμη, σημαντικό είναι η στήριξη από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων.
Προτείνουμε λοιπόν, να υπάρχει πιο στοχευόμενη πολιτική, και η ανάπτυξη μιας κουλτούρας συνεργασίας μεταξύ όλων των φορέων ούτως ώστε να αξιοποιούνται στο μέγιστο οι ανθρώπινοι πόροι. Με αυτό το τρόπο επιτυγχάνεται η αύξηση της παραγωγικότητας και αποδοτικότητας των επιχειρήσεων καθώς και η προσωπική ικανοποίηση των εργαζομένων.
Αποτέλεσμα όλων των προαναφερόμενων είναι η ανάπτυξη του βιοτικού επιπέδου της χώρας καθώς και η δημιουργία μιας αναπτυγμένης και ανταγωνιστικής κοινωνίας σωστά δομημένης, με γερά θεμέλια και με περισσότερες δυνατότητες ανάκαμψης και προόδου.
Στόχος του προγράμματος Συμβουλευτικής Σταδιοδρομίας είναι να βοηθήσει τα άτομα να κατανοήσουν καλύτερα τον εαυτό τους, να ελέγχουν καλύτερα την ζωή τους και αυτά που τους συμβαίνουν, να θέτουν στόχους και να παίρνουν τις σωστές αποφάσεις για το μέλλον τους, ώστε να μπορέσουν να μπορέσουν να διεκδικήσουν μία θέση στο διαρκώς μεταβαλλόμενο και ανταγωνιστικό χώρο της αγοράς εργασίας.
Ο στόχος αυτός επιτυγχάνεται με την χρήση τεστ Προσωπικότητας, Ικανοτήτων, Ενδιαφερόντων και Επαγγελματικών Αξιών.
Το τεστ Προσωπικότητας θα δείξει τι ταιριάζει στο άτομο, το τεστ Ικανοτήτων θα το βοηθήσει να διαπιστώσει τις κλίσεις, τα ταλέντα και τα χαρίσματά του. Αντίστοιχα το τεστ Ενδιαφερόντων ποιες εργασιακές συνθήκες θα προτιμούσε και το τεστ Αξιών, τι και γιατί είναι σημαντικό για αυτό.
Η διερεύνηση των χαρακτηριστικών προσωπικότητας, των αξιών και κινήτρων και των ικανοτήτων των ενδιαφερόμενων με την έγκαιρη γνώση των διαθέσιμων επαγγελματικών επιλογών και κατευθύνσεων, συντελεί στο να τους καταστήσει απασχολήσιμους σε μια ανταγωνιστική και ευμετάβλητη αγορά εργασίας.
Ο αντικειμενικός τρόπος αξιολόγησης των ενδιαφερόμενων είναι κομβικός για την στελέχωση των θέσεων εργασίας, βοηθώντας στην διαδικασία τοποθέτησης των υποψηφίων στις καταλληλότερες θέσεις εργασίας.

Κλείνοντας, προσδοκούμε ότι με τις αναφερόμενες δράσεις που προτείνονται να επιτευχθεί η εδραίωση και η διάδοση του θεσμού.
Η Πολιτεία αξίζει να θυσιάσει και χρόνο και χρήμα για αυτό, καθώς βρισκόμαστε σε μια περίοδο όπου για για να επιτευχθεί μια εύρυθμη και βιώσιμη κοινωνία πρέπει να διαμορφώσει στους πολίτες μια νέα κουλτούρα, βασισμένη στην ανάδειξη της σημαντικότητας του

Ο καθηγητής Χρηστος Ταραντηλης αναφέρετε σε μερικά θεμελιώδη κριτήρια ,η ικανοποίηση των οποίων μπορεί να συνθέσει ένα σχέδιο δράσης για την προσέγγιση της αριστείας
Κοινωνικός σκοπός της αποστολής (η πίστη στο κοινωνικό καθήκον για σωστή εκπαίδευση των πολιτών δεν εξαντλείται ποτέ )
Κουλτούρα μάθησης ,ηθικής κ καινοτομίας θεμελιώδη στοιχεία της κουλτούρας που προσεγγίζει την αριστεία είναι α)επιθυμία για συνεχή μάθηση β) τήρηση ηθικών κανόνων γ) διάθεση για καινοτομία
Στρατηγικό σχεδιασμό α) όραμα β) στόχος –στόχοι γ)σχέδιο Β εναλλακτικές ενέργειες δ) Λύσεις (καθορισμός ενεργειών για λύσεις)
Σωστοί συνεργάτες η σωστοί δάσκαλοι (συλλογική προσπάθεια κ όχι μόνο ατομική)
Αντικειμενική αξιολόγηση ,από εξειδικευμένους πχ. Δασκάλους
Μετά από όλα αυτά ,όλοι μας κ ιδιαίτερα το κράτος να επιδοθεί σε εθνική σωτηρίας της χώρας μας ώστε οι επόμενες γενιές να μας δώσουν διακεκριμένους ανθρώπους ώστε να σηματοδοτήσουν μια μεγάλη αλλαγή ιδιαίτερα Στην χώρα μας ,στην χώρα του Αριστοτέλη ,του Πλάτωνα ,του Σωκράτη
«Το μυαλό δεν είναι ένα δοχείο για γέμισμα, αλλά μια φωτιά για άναμμα», Πλούταρχος

*Προεδρος ΕΒΕΝ κ ΙΕΠΑΣ