Edward Codrington, Βρετανός Ναύαρχος και πολιτικός

548
Ναύαρχος Sir Edward Codrington. Πίνακας του Hugh Patterson.

Ο Edward Codrington (1770 – 1851), ήταν Βρετανός Nαύαρχος και πολιτικός, διοικητής του Βρετανικού στόλου της Μεσογείου, επικεφαλής του συμμαχικού στόλου στη ναυμαχία στο Ναυαρίνο και σημαίνων Φιλέλληνας.

Γεννήθηκε στο Dodington και ήταν το νεότερο από τα 4 τέκνα της οικογένειάς του. Πατέρας του ήταν ο γαιοκτήμων Edward Codrington ο πρεσβύτερος (1736 – 1775), και παππούς του ο William Codrington, 1ος βαρονέτος του Dodington (+1738)[1]. Μητέρα του ήταν η Rebecca Lestourgeon (1736 – 1770), η οποία απεβίωσε κατά τη διάρκεια του τοκετού[2].

Η οικογένεια Codrington κατείχε μεγάλες εκτάσεις γης. Παράλληλα όμως, είχε και σημαντική στρατιωτική, πολιτική, αλλά και πνευματική παράδοση. Ο γενάρχης της οικογενείας, John Codrington, διακρίθηκε το 1415 στη νικηφόρα για τους Άγγλους μάχη του Agincourt, ως σημαιοφόρος του Άγγλου βασιλέα Ερρίκου Ε’[3]. Ο απόγονός του Christopher Codrington (1668 – 1710), θείος του ναυάρχου Edward Codrington, ήταν στρατηγός, κυβερνήτης της Γουαδελούπης και των Νήσων Barbados το 1703 – 1710, και πολιτικός. Παράλληλα ήταν και ευεργέτης του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης, στο οποίο ίδρυσε την βιβλιοθήκη Codrington στο All Souls College, το οποίο υπάγεται διοικητικά στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης[4]. Επίσης, ο μεγάλος αδερφός του ναυάρχου Codrington, ο Christopher Bethell Codrington, διετέλεσε βουλευτής του Βρετανικού Κοινοβουλίου[5].

Ο Edward Codrington δεν γνώρισε την μητέρα του και έμεινε ορφανός σε παιδική ηλικία. Έτσι, η ανατροφή του, και αυτή των αδελφών του, ανατέθηκε στον θείο του πατέρα τους Christopher Bethell, χάρη στον οποίο έλαβαν την καλύτερη δυνατή μόρφωση. Με τους μεγαλύτερους αδερφούς του Christopher Bethell Codrington και William John Codrington, ο Edward Codrington σπούδασε στο κολλέγιο Harrow[6]. Στην πορεία όμως αποφάσισε να μην συνεχίσει την εκπαίδευσή του. Tο 1783, σε ηλικία μόλις 13 ετών, κατετάγη στο Βρετανικό Βασιλικό Ναυτικό ως δόκιμος αξιωματικός, με πρώτη τοποθέτηση στη φρεγάτα ”HMS Augusta”[7].

O νεαρός δόκιμος αξιωματικός Codrington, υπηρέτησε στην Μοίρα περιπολίας των Ανατολικών Ακτών, πέριξ των Ηνωμένων Πολιτειών, στο Βρετανικό Στόλο της Μεσογείου και σε πλοία του Μητροπολιτικού Στόλου της Μεγάλης Βρετανίας. Το 1788 έλαβε το βαθμό του σημαιοφόρου[8].

Στις 28 Μαΐου 1793, προήχθη σε ανθυποπλοίαρχο και τοποθετήθηκε ως αξιωματικός σηματονόμος στην φρεγάτα ”HMS Queen Charlotte”, ναυαρχίδα του Στόλου της Μάγχης, με ναύαρχο τον Richard Howe, 1ο κόμη του Howe (1726-1799), ως διοικητή [9]. Από τη θέση αυτή, την 1η Ιουνίου 1794, έλαβε μέρος στη νικηφόρα για τους Βρετανούς 4η ναυμαχία του Ushant εναντίον των Γάλλων[10]. Η δράση του Codrington στην ναυμαχία αυτή, εκτιμήθηκε και οδήγησε στις 7 Οκτωβρίου 1794, στην προαγωγή του σε πλωτάρχη, για να ακολουθήσει στις 6 Απριλίου 1795, η προαγωγή του σε αντιπλοίαρχο[11].

Ο αντιπλοίαρχος Codrington, τοποθετήθηκε κυβερνήτης της κορβέτας ”HMS Babet” και πολέμησε στη νικηφόρα για τους Βρετανούς ναυμαχία του Groix, στις 23 Ιουνίου 1795[12]. Εκεί διακρίθηκε και πάλι για τη γενναιότητα και τις διοικητικές του ικανότητες, και επιβραβεύθηκε με τον διορισμό του ως κυβερνήτη της φρεγάτας ”HMS Druid”, τον Ιούλιο του 1796[13].

Ως κυβερνήτης της φρεγάτας ”HMS Druid”, ο Codrington ανέλαβε ως τον Ιανουάριο του 1797 αποστολές περιπολίας στο Στενό της Μάγχης και στις ακτές της Πορτογαλίας[14]. Σε μία από τις αποστολές αυτές, στις 7 Ιανουαρίου 1797, σε συνεργασία με τις φρεγάτες ”HMS Doris” και ”HMS Unicorn”, αιχμαλώτισε στο Στενό της Μάγχης, τη γαλλική φρεγάτα ”Ville de l’Orient”, η οποία μετέφερε 400 ουσάρους που είχαν ως αποστολή να ενωθούν με τους Ιρλανδούς επαναστάτες[15].

Μετά από τη  επιτυχή έκβαση αυτής της αποστολής, μετατέθηκε σε υπηρεσίες ξηράς του Βρετανικού Βασιλικού Ναυτικού, και παρέμεινε εκεί ως τον Μάιο του 1802. Την περίοδο αυτή επεδίωξε τη μετάταξή του στο Βρετανικό Εμπορικό Ναυτικό, χωρίς όμως αποτέλεσμα[16].

Εν τω μεταξύ, ήδη από τα τέλη του 1797, ο Codrington και τα αδέλφια του William John Codrington και Caroline Codrington, κληρονόμησαν την περιουσία του θείου τους Christopher Bethell. Στην περιουσία αυτή συμπεριλαμβανόταν και μία φυτεία στην Antigua[17].

Μετά την Ειρήνη της Αμιένης στις 27 Μαΐου 1802, ο Codrington τοποθετήθηκε κυβερνήτης του πλοίου γραμμής ”HMS Orion”[18]. Τον Δεκέμβριο του 1802 νυμφεύθηκε την Jane Hall, κόρη βρετανικής οικογένειας του Kingston της Τζαμάικα, με την οποία απέκτησε 3 γιους. Το στρατηγό William John Codrington (1804 – 1884), το ναυτικό δόκιμο Edward Codrington (1805-1822) και το ναύαρχο Henry John Codrington (1808 – 1877)[19].

Την άνοιξη του 1805, το πλοίο γραμμής ”HMS Orion” εντάχθηκε στον Βρετανικό Στόλο στον οποίο είχε ανατεθεί να αποκλείσει τον λιμένα του Cadiz[20]. Διοικητής του στόλου ήταν ο μεγάλος και εμβληματικός ναύαρχος Horatio Nelson και ο Codrington ήταν ο πλέον άμεσος συνεργάτης του[21].

Κατά τη Ναυμαχία του Trafalgar, η οποία έλαβε χώρα στις 21 Οκτωβρίου 1805 και έληξε νικηφόρα για τους Βρετανούς, ο Codrington αιχμαλώτισε το γαλλικό πλοίο ”Swiftsure”[22]. Στη συνέχεια προσπάθησε να αιχμαλωτίσει την ισπανική ναυαρχίδα ”Principe de Asturias”, χωρίς επιτυχία[23]. Αμέσως μετά κατόρθωσε να αναγκάσει με συνεχείς κανονιοβολισμούς το γαλλικό πλοίο ”Intrepide”, το μόνο πλοίο της Βόρειας Μοίρας του Γαλλο-ισπανικού Στόλου που είχε διαφύγει ανέπαφο, να παραδοθεί[24].

Μετά τη ναυμαχία του Trafalgar, η βρετανική ασφαλιστική εταιρεία Lloyd’s, προσέφερε ως δώρο από ένα αναμνηστικό ξίφος στους κυβερνήτες των πλοίων που έλαβαν μέρος σε αυτήν, καθώς και από 10 λίρες στους κατώτερους αξιωματικούς[25]. Ο Codrington αρνήθηκε να παραλάβει το ξίφος, καθώς υποστήριζε ότι πέραν των αξιωματικών, έπρεπε να λάβουν χρήματα και οι απλοί ναύτες, οι οποίοι πολέμησαν γενναία[26].

Το 1808, ο Codrington συνεργάσθηκε με τους Ισπανούς εναντίον των Γάλλων στη Μεσόγειο θάλασσα. Την περίοδο αυτή διοικούσε μια μοίρα, η οποία κατέστρεφε γαλλικά πλοία και διενεργούσε καταδρομικές επιχειρήσεις στις γαλλικές ακτές[27]. Στη συνέχεια, από τον Ιούλιο έως τον Δεκέμβριο του 1809, συμμετείχε στην επιχείρηση του Walcheren στην Ολλανδία, η οποία είχε σκοπό να ανοίξει ακόμη ένα μέτωπο κατά των Γάλλων και να ανακουφίσει τους Αυστριακούς που πολεμούσαν εναντίον του Γαλλικού στρατού στην ξηρά[28]. Η επιχείρηση όμως αυτή απέτυχε και οι Βρετανοί, ανάμεσά τους κι ο Codrington, επέστρεψαν στην πατρίδα τους με σημαντικές απώλειες[29].

Από τον Μάιο έως τον Ιούνιο του 1811, ο Codrington ανέλαβε διοικητής μοίρας του Βρετανικού Στόλου της Μεσογείου. Την περίοδο αυτή ήταν υπεύθυνος για την ενίσχυση της Tarragona, την οποία πολιορκούσε η στρατιά του Γάλλου στρατηγού Louis-Gabriel Suchet[30]. Ο Codrington είχε την πεποίθηση ότι ο μαρκήσιος του Campo Verde (και στρατιωτικός διοικητής της Tarragona), δεν ήταν ικανός να υπερασπισθεί την περιοχή. Έτσι αφού μελέτησε την κατάσταση, ο Codrington, βοήθησε τον Βρετανό στρατιωτικό Charles William Doyle να σχεδιάσει την υποστήριξη των πολιορκημένων[31].

Σύμφωνα με το σχέδιο και τις ενέργειες του Codrington, η Tarragona ενισχύθηκε με 6.300 Ισπανούς πεζούς και 291 πυροβολητές. Συγχρόνως, η μοίρα του υποστήριζε τους πολιορκημένους με την μεταφορά στρατού και πολεμοφοδίων, αλλά και με την διενέργεια νυκτερινών βομβαρδισμών κατά των γαλλικών θέσεων[32].

Με την κατάληψη της Tarragona από τους Γάλλους, στις 29 Ιουνίου 1811, παρά το σφοδρό εχθρικό πυρ, ο Codrington συνέβαλε στη διάσωση άνω των 600 ανθρώπων, ενώ φρόντισε προσωπικά για την επανένωση οικογενειών οι οποίες είχαν χωρισθεί κατά την εκκένωση της πόλης[33].

Μετά την αποχώρηση από την Tarragona, ο Codrington ανέλαβε σειρά από πολιτικές πρωτοβουλίες, με σκοπό να μην διαλυθεί η Καταλανική Πολιτοφυλακή όπως σχεδίαζε o Ισπανός στρατηγός Luis Roberto de Lacy[34].

Admiral Sir Edward Codrington. Επιχρωματισμένη λιθογραφία του Thomas Lawrence.

Την περίοδο 1814 – 1815, ο Codrington, που είχε εν τω μεταξύ προαχθεί σε αρχιπλοίαρχο, υπηρέτησε στη Μοίρα Βορείου Αμερικής και Δυτικών Ινδιών του Βρετανικού Βασιλικού Ναυτικού ως κυβερνήτης του πλοίου ”HMS Tonnant”, υπό τις διαταγές του ναυάρχου Alexander Inglis Cochrane[35] (θείου του Φιλέλληνα και μετέπειτα αρχηγού του Ελληνικού στόλου το 1827, Thomas Cochrane). Από τη θέση αυτή, με αρχικό ορμητήριο τις Βερμούδες[36], έλαβε μέρος στον Αμερικανοβρετανικό πόλεμο του 1812, και συμμετείχε στις επιχειρήσεις εναντίον της Washington, της Βαλτιμόρης και της Νέας Ορλεάνης[37]. Οι διοικητικές του ικανότητες και οι αξιέπαινες υπηρεσίες του, συνέβαλαν στην προαγωγή του σε υποναύαρχο στις 4 Ιουνίου 1814. Στη συνέχεια, το 1815 η Βρετανική Κυβέρνηση τον τίμησε με το μετάλλιο του Ιππότη Ταξιάρχη του Τάγματος του Λουτρού[38].

Στις 10 Ιουλίου 1821, σε αναγνώριση της μακράς θητείας του και των υπηρεσιών του, η Βρετανική Κυβέρνηση προβίβασε τον Codrington σε αντιναύαρχο και τον τίμησε με το Χρυσό Στρατιωτικό Σταυρό[39], ενώ τον Φεβρουάριο του 1822, η Βασιλική Εταιρεία τον τίμησε με τον τίτλο του Εταίρου[40].

Η περίοδος αυτή ήταν εξαιρετικά κρίσιμη για την πορεία του Codrington. Η έναρξη της Ελληνικής Επαναστάσεως το 1821 συμπίπτει περίπου χρονικά με την τραγική απώλεια του γιου του Edward Codrington, δοκίμου αξιωματικού της φρεγάτας ”HMS Cambrian”. Ο γιός του πνίγηκε όταν το πλοίο του αντιμετώπισε μία κακοκαιρία κοντά στην Ύδρα το Νοέμβριο του 1822. Ήδη από την περίοδο αυτή ο Codrington αναπτύσσει ένα έντονο ενδιαφέρον για τις εξελίξεις στην Ελλάδα και προοδευτικά, Φιλελληνικά αισθήματα[41].

Από το 1822 έως το 1826 υπηρέτησε σε επιτελικές υπηρεσίες στην Μεγάλη Βρετανία. Την περίοδο αυτή συμπεριλαμβανόταν στους συνδρομητές της Φιλελληνικής Επιτροπής του Λονδίνου, που ιδρύθηκε το 1823, και ήταν από τους χορηγούς των εράνων που πραγματοποιούσε το φιλελληνικό κομιτάτο του Λονδίνου. Μάλιστα από το καλοκαίρι του 1826, είχε πυκνή αλληλογραφία με τον αρχηγό του Ελληνικού Στρατού, στρατηγό Richard Church, τον αρχηγό του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού, ναύαρχο Thomas Cochrane, 10ο κόμη του Dundonald και τον πλοίαρχο Frank Abney Hastings, κυβερνήτη της ”Καρτερίας”, του πρώτου ατμοκίνητου πολεμικού πλοίου στην Ελλάδα[42]. Η αλληλογραφία αυτή ήταν αποφασιστικής σημασίας για την καλλιέργεια του Φιλελληνισμού του μεγάλου ναυάρχου Codrington. Παράλληλα όμως, είχε την ευκαιρία να μελετήσει και να κατανοήσει όσα ελάμβαναν χώρα στην Ελλάδα, την δυναμική των εξελίξεων, τις ισορροπίες δυνάμεων, την γεωστρατηγική της περιοχής, τον ρόλο των Τούρκων και των Αιγυπτίων και την ψυχοσύνθεση των πρωταγωνιστών της Επανάστασης. Οι γνώσεις αυτές αποδείχθηκαν ιδιαίτερα χρήσιμες, τόσο για τον ίδιο ως στρατιωτικό, όσο και για το μέλλον του απελευθερωτικού αγώνα των Ελλήνων.

Μετά τον Απρίλιο του 1826, η έξοδος του Μεσολογγίου συγκλόνισε  καθοριστικά την Ευρώπη και πυροδότησε την πλέον κρίσιμη και εντατική φάση του διεθνούς Φιλελληνικού κινήματος. Η κοινή γνώμη και ο τύπος έβλεπαν ότι η Ελληνική Επανάσταση έσβηνε και απαιτούσαν μία δυναμική παρέμβαση υπέρ των Ελλήνων.

Κάτω από την πίεση αυτή και μία σειρά άλλων παραγόντων, οι Μεγάλες Δυνάμεις της εποχής (Μεγάλη Βρετανία, Γαλλία και Ρωσία) αποφάσισαν να επέμβουν. Η κίνηση αυτή εξυπηρετούσε την Ρωσία, η οποία επιδίωκε την εξασθένηση της οθωμανικής αυτοκρατορίας και την μείωση των εδαφών της, και παράλληλα την σύσταση ενός ανεξαρτήτου Ορθοδόξου Χριστιανικού κράτους, στο οποίο θα μπορούσε να ασκεί επιρροή. Οι Βρετανοί και οι Γάλλοι εδέχοντο μία διαρκώς διογκούμενη πίεση από τα φιλελληνικά κινήματα για να βοηθήσουν τους ομόθρησκους Ευρωπαίους και να ελευθερώσουν την κοιτίδα του δυτικού πολιτισμού. Παράλληλα, οι βιαιοπραγίες των Τούρκων, οι σφαγές των Ελληνικών πληθυσμών στη Χίο, την Κάσο, τα Ψαρά, το Μεσολόγγι, κλπ., και τέλος η πολιτική «καμένης γης», βίαιου εξισλαμισμού και μαζικής μεταφοράς του Ελληνικού πληθυσμού στην Αφρική, που υλοποιούσε ο Ιμπραήμ, δεν μπορούσαν να αγνοηθούν από την πολιτισμένη Δύση. Όταν ανέλαβε στην Μεγάλη Βρετανία πρωθυπουργός ο μεγάλος Φιλέλληνας George Canning, οδήγησε με πρωτοβουλίες του τις τρεις Μεγάλες Δυνάμεις στην υπογραφή της Συνθήκης του Λονδίνου στις 6 Ιουλίου 1827.

Υπενθυμίζεται ότι η Μεγάλη Βρετανία είχε ήδη υπογράψει το Πρωτόκολλο της Αγίας Πετρούπολης το 1826 με την Ρωσία, και ότι τώρα ενέτασσε τους Γάλλους στην υπόθεση με στόχο να χειραγωγηθεί σε κάποιο βαθμό η Ρωσία[43]. Η Συνθήκη απαιτούσε από την Πύλη άμεση ανακωχή και τη δημιουργία μιας αυτόνομης Ελλάδας, φόρου υποτελής στο Σουλτάνο.

Παράλληλα, οι τρείς δυνάμεις συμφώνησαν να στείλουν τους στόλους τους στην Ελλάδα, με εντολή να επιβάλουν την εφαρμογή της Συνθήκης του Λονδίνου.

Ο Ναύαρχος Codrington είχε διορισθεί ήδη από τον Δεκέμβριο του 1826, διοικητής του Βρετανικού Στόλου της Μεσογείου και κατέπλευσε στη Μάλτα την 1η Φεβρουαρίου 1827, επιβαίνοντας στη ναυαρχίδα ”HMS Asia”[44]. Με την ιδιότητα του αρχηγού του Βρετανικού Στόλου της Μεσογείου, η πρώτη του αποστολή ήταν να ακολούθησε την πολιτική του προκατόχου του, ναυάρχου Harry Burrard-Neale για την προστασία των Βρετανών υπηκόων και των Επτανήσων, που αποτελούσαν τμήμα της Βρετανικής Αυτοκρατορίας[45]. Συγχρόνως, συνεχίζει την αλληλογραφία με τον Church, τον Cochrane, τον Hastings και άλλους αξιωματούχους των Ελληνικών δυνάμεων, λειτουργώντας κατά κάποιον τρόπο ως σύνδεσμος των Ελλήνων με τη Βρετανική κυβέρνηση[46].

Ο Ναύαρχος Admiral Sir Edward Codrington. Πίνακας του Hugh Patterson (1805/1806–1871)

Στις 19 Ιουνίου 1827, μετά την υποβολή υπομνήματος και σχετικού αιτήματος του Stratford Canning, Βρετανού πρέσβη στην Κωνσταντινούπολη και συγγενούς του George Canning, ο Βρετανικός Στόλος της Μεσογείου, απέπλευσε από τη Μάλτα και έφθασε στην Ελλάδα στις αρχές Ιουλίου, με αποστολή να επιβάλει την Συνθήκη του Λονδίνου[47].

Η συνθήκη αυτή, προέβλεπε τη σύναψη συμφωνίας ειρήνης μεταξύ Ελλήνων και Τούρκων, με βασικό όρο τον άμεσο τερματισμό των εχθροπραξιών. Υπήρχε όμως και ένα μυστικό, άκρως σημαντικό, άρθρο, βάσει του οποίου, αν η τουρκική πλευρά δεν απαντούσε ή απέρριπτε τη μεσολάβηση, οι Μεγάλες Δυνάμεις θα αναγνώριζαν την Ελληνική Ανεξαρτησία και θα λάμβαναν κάθε απαραίτητο μέτρο για τον τερματισμό των συγκρούσεων, ιδανικά χωρίς να αναλάβουν στρατιωτική δράση[48]. Με δεδομένο όμως ότι η Οθωμανική αυτοκρατορία ήταν σαφώς και κατηγορηματικά αντίθετη με τους όρους της Συνθήκης, ενώ υλοποιούσε παράλληλα ένα σχέδιο συστηματικής εξόντωσης του Ελληνισμού, ο όρος αυτός ουσιαστικά προέβλεπε την χρήση στρατιωτικών μέσων. Γι’αυτόν εξάλλου τον λόγο είχαν συγκεντρωθεί οι τρείς στόλοι στην περιοχή.

Για την ακρίβεια, το μυστικό πρωτόκολλο της Συνθήκης απαρτίζετο από τρία άρθρα, σύμφωνα με τα οποία η Υψηλή Πύλη είχε διορία ενός μηνός για να αποδεχθεί την παρέμβαση των τριών Δυνάμεων. Μετά την πάροδο της διορίας, οι τρεις πολεμικοί στόλοι ήταν εξουσιοδοτημένοι να αναλάβουν οιαδήποτε ενέργεια έκριναν απαραίτητη για να επιβάλουν την ειρήνευση. Σύμφωνα με τον τύπο, οι ενέργειες αυτές θα εντάσσονταν στο πλαίσιο των «φιλικών σχέσεων» με την Οθωμανική Αυτοκρατορία. Στην πράξη όμως, από την στιγμή που ήταν γνωστή η αδιαλλαξία των Τούρκων και του Ιμπραήμ, προδιέγραφαν μία μεγάλης κλίμακας στρατιωτική παρέμβαση.

Μάλιστα η Συνθήκη ανέθετε στη Γαλλία να επιβάλει την ειρήνη στην ξηρά, ουσιαστικά προβλέποντας την εκδίωξη των δυνάμεων του Ιμπραήμ. Σύμφωνα με την Συνθήκη του Λονδίνου, η νέα χώρα που θα προέκυπτε θα ήταν «η κλασσική Ελλάς», που θα περιελάμβανε την Πελοπόννησο, τις Κυκλάδες, την Αττική και μέρος της Στερεάς Ελλάδας και την Εύβοια.

Το περιεχόμενο της Συνθήκης, συμπεριλαμβανομένου του μυστικού άρθρου, δημοσιεύθηκε στους ”Times” του Λονδίνου, στις 12 Ιουλίου 1827[49]. Ολόκληρη η Συνθήκη δημοσιεύθηκε στην «Ανεξάρτητο Εφημερίδα της Ελλάδος» στις 6 Αυγούστου 1827.

Ο μεγάλος Βρετανός πολιτικός και πρωθυπουργός George Canning, στον οποίο η Ελλάδα οφείλει την ανεξαρτησία της, είχε ήδη λάβει τις αποφάσεις του, και είχε δώσει σαφείς οδηγίες στον μεγάλο Ναύαρχο Codrington.

Όταν στις 8 Αυγούστου 1827 απεβίωσε ο George Canning, που ήταν ο ουσιαστικός πρωτεργάτης της συνεννόησης των τριών χωρών, ο Metternich και οι φίλα προσκείμενοι σε αυτόν κύκλοι της Ευρώπης πανηγύρισαν, θεωρώντας δεδομένη τη διάλυση της συμμαχίας. Η Συνθήκη είχε όμως στηθεί σε γερές βάσεις[50].

Την ίδια περίοδο, ο Ιμπραήμ Πασάς στην Πελοπόννησο και οι Τούρκοι στην Στερεά Ελλάδα, επέμεναν ότι η Επανάσταση είχε κατασταλεί. Τρομοκρατούσαν τους κατοίκους, κατέστρεφαν χωριά και καλλιέργειες, υποχρέωναν τους Έλληνες να προσκυνήσουν, ενώ χιλιάδες πολιτών συλλαμβάνονταν και οδηγούνταν μεθοδικά ως σκλάβοι στην Αίγυπτο.

Στους κύκλους των Ευρωπαίων Φιλελλήνων, και στην Ευρωπαϊκή κοινή γνώμη, ήταν πλέον σαφές ότι οι Τούρκοι σκόπευαν να ερημώσουν την Πελοπόννησο από τους Έλληνες και να εγκαταστήσουν εκεί Αιγύπτιους μουσουλμάνους. Παράλληλα, ο σουλτάνος Μαχμούτ Β’ και ο κυβερνήτης της Αιγύπτου Μεχμέτ Αλή, πατέρας του Ιμπραήμ Πασά, σχεδίαζαν μία τελική επίθεση εναντίον της Ύδρας, την οποία θεωρούσαν τον κεντρικό τροφοδότη των αγωνιζομένων Ελλήνων[51] και τελευταίο προπύργιο του αγώνα. Με τα δεδομένα αυτά, η κάθοδος του συμμαχικού στόλου στην Ελλάδα και η σύγκρουση με Τούρκους και Αιγύπτιους, ήταν αναπόφευκτη.

Η ναυμαχία στο Ναυαρίνο. Πίνακας από τον κύκλο του βρετανού ζωγράφου Thomas Whitcombe (συλλογή ΕΕΦ).

Έτσι στις 5 Αυγούστου 1827 ο βρετανικός στόλος, με επικεφαλής τον Codrington, και ο γαλλικός, με επικεφαλής τον De Rigny, έφθασαν στο Ναύπλιο. Εκεί, ανήγγειλαν επίσημα στην Ελληνική κυβέρνηση τη Συνθήκη του Λονδίνου. Παράλληλα, ζήτησαν να μεταφερθεί η πρωτεύουσα του κράτους στην Αίγινα, πράγμα που έγινε[52].

Ο Ναύαρχος Codrington έφθασε στο Ναυαρίνο στις 12 Σεπτεμβρίου 1827. Εκεί συναντήθηκε με τον Ιμπραήμ πασά, και του εξήγησε τις θέσεις των Μεγάλων Δυνάμεων. Στη συνέχεια μετέφερε τον στόλο του στη Ζάκυνθο. Στο Ναυαρίνο παρέμεινε μια φρεγάτα με αποστολή να περιπολεί και να παρακολουθεί τις κινήσεις των Τουρκο-αιγυπτίων.

Στον κόλπο του Ναυαρίνου, είχε αναπτυχθεί ο επιβλητικός τουρκο-αιγυπτιακός στόλος, που απαρτίζετο από 88 πλοία που διέθεταν 2.180 κανόνια. Συνολικά υπήρχαν 3 θωρηκτά, 17 φρεγάτες, 30 κορβέτες, 28 μπρίκια, 5 σκούνες και 5 πυρπολικά, και επιπλέον, 41 μεταγωγικά[53]. Αρχηγός των Τούρκων ήταν ο Ταχήρ Μπέης και των Αιγυπτίων ο Μουσταφά Μπέης κι ο Μωχαρέμ μπέης. Ο Ιμπραήμ έβλεπε ότι ο τουρκοαιγυπτιακός στόλος υπερείχε σε δύναμη πυρός, και θεώρησε ότι θα μπορούσε να στήσει μία παγίδα στους συμμάχους στο Ναυαρίνο. Ο τουρκοαιγυπτιακός στόλος υπερτερούσε αριθμητικά σε κανόνια και ταυτόχρονα υποστηριζόταν από επάκτια πυροβολεία[54]. Τα πυρά των πυροβολητών τους όμως αποδείχθηκαν στην πορεία σε μεγάλο βαθμό άστοχα. Αντίθετα οι βολές των συμμάχων ήταν πολύ εύστοχες.

Τα γεγονότα αποδεικνύουν όμως τόσο τα φιλελληνικά αισθήματα του μεγάλου Codrington, όσο και την αποστολή που του είχε αναθέσει ο άλλος μεγάλος Φιλέλληνας George Canning. Θεωρητικά η αποστολή του Codrington ήταν να επιβάλει μία εκεχειρία, και την κατάπαυση πυρός και από τα δύο μέρη. Παρόλα αυτά, ο Codrington συμφώνησε να επιτρέψει στον Άγγλο ναύαρχο και ανιψιό του παλιού του διοικητή, Thomas Cochrane, να συνεχίσει καθοριστικής σημασίας πολεμικές επιχειρήσεις στον Κορινθιακό κόλπο. Έτσι ο μεγάλος Φιλέλληνας Hastings επέτυχε ανενόχλητος να διαλύσει ολόκληρο τον Τουρκικό στόλο στον Κορινθιακό κόλπο. Η νίκη αυτή ήταν απαραίτητη για την πρόοδο των επιχειρήσεων για την απελευθέρωση της Στερεάς Ελλάδας. Ομοίως ο Codrington επέτρεψε στις Ελληνικές στρατιωτικές δυνάμεις να δημιουργήσουν επαναστατικές εστίες στην Ήπειρο, και στον Στρατηγό Church να στείλει στρατό εναντίον της Πάτρας και των τουρκικών θέσεων στην δυτική Στερεά Ελλάδα.

Είναι σαφές λοιπόν ότι στον Codrington οφείλουν οι Έλληνες την ενσωμάτωση των εδαφών της Στερεάς Ελλάδας στο νεοσύστατο Ελληνικό κράτος.

Στο τέλος Σεπτεμβρίου 1827 οι στόλοι Μεγάλης Βρετανίας και Γαλλίας, καθώς και ο Ρωσικός στόλος, ο οποίος είχε μόλις φθάσει, αγκυροβόλησαν έξω από τη Σφακτηρία[55].

Όταν στις 1 και 4 Οκτωβρίου, επιχείρησε ο ίδιος ο Ιμπραήμ, να κινηθεί με τον στόλο του προς την υπό αποκλεισμό Πάτρα, ο Codrington τον ανάγκασε να επιστρέψει άπρακτος στο Ναυαρίνο. Η σύγκρουση ήταν πλέον θέμα ημερών.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο Ιμπραήμ αγνοούσε τους απεσταλμένους του συμμαχικού στόλου, και το αίτημά τους να συμμορφωθεί με την Συνθήκη του Λονδίνου και να τηρήσει τις υποσχέσεις του για εκεχειρία. Μάλιστα ο Ιμπραήμ δεν είχε πεισθεί για την αποφασιστικότητα των συμμάχων, και έτσι όταν πληροφορήθηκε ότι ελληνικά πλοία επιτίθεντο στα παραθαλάσσια οχυρά των Τούρκων στον Κορινθιακό, έστειλε 49 πολεμικά πλοία για να ενισχύσουν την Πάτρα κα να καταδιώξουν τον Ελληνικό στόλου του Hastings.

Σύμφωνα με τις οδηγίες που είχε λάβει από τον Cochrane, o Hastings επιχειρούσε  στην περιοχή σε συνεργασία με τον Church στην ξηρά, για να ελευθερώσουν περιοχές της Στερεάς Ελλάδας. Ο Codrington εξοργίσθηκε, διότι ο Ιμπραήμ είχε δώσει το λόγο της τιμής του ότι δεν θα μετακινούσε κανένα πλοίο του από  το Νεόκαστρο, μέχρι να λάβει οδηγίες.

Τότε ο μεγάλος Βρετανός ναύαρχος έδρασε με αποφασιστικότητα και κινήθηκε εναντίον του τουρκοαιγυπτιακού στόλου. Μόλις 4 Βρετανικά πλοία που διέθεταν συνολικά 170 πυροβόλα, συνάντησαν δεκαπλάσια εχθρικά πλοία στον Άραξο, που διέθεταν 1.200 πυροβόλα. Η τόλμη του Codrington ήταν απίστευτη. Η ναυαρχίδα «Asia» άρχισε ένα σφοδρό κανονιοβολισμό εναντίον των πλοίων του Ιμπραήμ. Αμέσως τα 49 πλοία του εχθρού άλλαξαν κατεύθυνση και επέστρεψαν στη βάση τους.

Οι 3 ναύαρχοι πραγματοποίησαν μία σύσκεψη στις 6 Οκτωβρίου. Όλοι επιθυμούσαν να επισπευσθεί η ανάληψη δράσης, καθώς δεν ήθελαν να τους βρει ο χειμώνας στο Ναυαρίνο. Την περίοδο αυτή έλαβαν και μια επιστολή από τον Κολοκοτρώνη, που τους ενημέρωνε ότι οι άνδρες του Ιμπραήμ προέβαιναν σε γενοκτονία στη Μεσσηνία. Με αυτήν την αφορμή έστειλαν τον συνταγματάρχη Peter Cradock, για να επιδώσει τελεσίγραφο στον Ιμπραήμ, ούτως ώστε να δεχθεί κατάπαυση του πυρός και να δρομολογηθεί η αποχώρηση των στρατευμάτων του. Ο Ιμπραήμ απέφυγε να συναντήσει τον Cradock, κι έτσι οι ναύαρχοι αποφάσισαν να εισέλθουν στον Κόλπο του Ναυαρίνου, ούτως ώστε να εκδιώξουν τον τουρκοαιγυπτιακό στόλο που βρισκόταν εκεί[56]. Ο Ιμπραήμ γνώριζε ότι δεν μπορούσε να αντιμετωπίσει τον συμμαχικό στόλο σε ανοικτή θάλασσα, και είχε στήσει μία παγίδα, αποσκοπώντας αλαζονικά σε μία μεγάλη νίκη εναντίον των συμμάχων. Είχε διατάξει τα πλοία του σε σχηματισμό ημικυκλίου, με στόχο να οργανώσει μία σημαντική δύναμη πυρός, αξιοποιώντας και το σημαντικό παράκτιο πυροβολικό.

Στις αρχές Οκτωβρίου, ενώθηκαν τα ρωσικά και τα γαλλικά πλοία με τα βρετανικά, και σχηματίσθηκε ο συμμαχικός στόλος, υπό την διοίκηση του Ναυάρχου Codrington. Όμως και πάλι ο ενιαίος στόλος υστερούσε σε σχέση με αυτόν του εχθρού. Ο ενιαίος συμμαχικός στόλος διέθετε 27 πλοία με 1.258 κανόνια (10 θωρηκτά, 10 φρεγάτες, 4 μπρίκια και 3 σκούνες), με τα οποία όφειλε να αντιμετωπίσει τα κανόνια των πλοίων του εχθρού, αλλά και αυτά των οχυρών που έβαλαν από την ακτή. Η συμμαχική δύναμη απαρτιζόταν από 12 βρετανικά πλοία, συγκεκριμένα τα: ”Asia” (ναυαρχίδα), ”Genoa», ”Albion», ”Darmouth», ”Cabrian», ”Glasgow», “Talbot», ”Rose», ”Mosquito», ”Brisk», ”Philomel” και ”Hind», 8 ρωσικά, τα: ”Azov” (ναυαρχίδα), ”Ezekiel», ”Cangut», ”Aleksandr», ”Provornoy», ”Elena», ”Konstantin” και ”Kastor” και 7 γαλλικά: ”Sirene” (ναυαρχίδα), ”Scipion», ”Trident», ”Breslaw», ”Armide», ”Daphne” και ”Alkyone»[57]. Αρχηγός των συμμαχικών δυνάμεων ήταν ο Codrington, ο οποίος έφερε το βαθμό του αντιναυάρχου, ενώ οι De Rigny και Heyden, ήταν υποναύαρχοι.

Πίνακας του John Christian Schetky (British 1778-1874), του 19ου αιώνα. Παρουσιάζει την ναυμαχία στο Ναυαρίνο. Στο κέντρο του πίνακα παρουσιάζεται ένα από τα πλοία που συμμετείχε στον Βρετανικό στόλο. Το H.M.S. Talbot, του οποίου κυβερνήτης ήταν ο Hon. F. Spencer. Αξίζει να σημειωθεί ότι λίγα χρόνια αργότερα, ανέλαβε κυβερνήτης στο πλοίο αυτό ο Henry Codrington, ο γιός του Ναυάρχου Codrington, που είχε πολεμήσει με τον πατέρα του στο Ναυαρίνο, και είχε τραυματισθεί σοβαρά.

Στις 8 Οκτωβρίου, ο Codrington διέταξε τον στόλο να εισέλθει στον κόλπο του Ναυαρίνου και τα πλοία να αγκυροβολήσουν σε συγκεκριμένες θέσεις μπροστά από αυτά του εχθρού. Η κατάσταση ήταν ιδιαίτερα τεταμένη. Τα πλοία της Βρετανικής μοίρας είχαν τοποθετηθεί στο κέντρο. Ακολούθησαν τα Γαλλικά και τα Ρωσικά. Ο Ιμπραήμ έστειλε απεσταλμένο στον Codrington και ζήτησε επιτακτικά την άμεση αποχώρηση του συμμαχικού στόλου, υπενθυμίζοντας ότι δεν είχε δώσει άδεια για να εισέλθει στο Ναυαρίνο. Ο υπερήφανος και γενναίος Codrington απάντησε ότι «ήρθε για να δώσει διαταγές και όχι για να λάβει» και ξεκαθάρισε με κατηγορηματικό τρόπο, πως οποιαδήποτε επιθετική ενέργεια των Τουρκο-αιγυπτίων θα οδηγούσε άμεσα σε σύγκρουση και στην καταστροφή του στόλου τους.

Ο Ιμπραήμ ανέμενε αυτήν την σύγκρουση και θεωρούσε ότι είχε στήσει μία παγίδα στον συμμαχικό στόλο.

Από την άλλη όμως ο Codrington είχε μελετήσει την κατάσταση και ήταν ιδιαίτερα αισιόδοξος, παρά την συντριπτική αριθμητική ισχύ του αντιπάλου. Ο συμμαχικός στόλος διέθετε «υψηλότερα» σκάφη, εξοπλισμένα με ταχύτερα πυροβόλα με μεγαλύτερη εμβέλεια και εξαιρετικά εκπαιδευμένους και εμπειροπόλεμους πυροβολητές. Επιπλέον, λόγω της θέσης του, είχε δυνατότητες ελιγμών σε αντίθεση με τα στοιβαγμένα και αγκυροβολημένα οθωμανικά πλοία.

Όταν εισήλθε ο συμμαχικός στόλος στον κόλπο, ο Codrington έστειλε αντιπροσώπους στον Ιμπραήμ για να του ζητήσει να επιστρέψουν οι στόλοι των Οθωμανών στις βάσεις τους. Οι Τούρκοι στα Δαρδανέλια και οι Αιγύπτιοι στην Αλεξάνδρεια. Στην αντιπροσωπεία συμμετείχε και ο Έλληνας πλοηγός Πέτρος Μικέλης, τον οποίο δολοφόνησαν Τούρκοι ναύτες[58].

Επίσης, ο Βρετανός κυβερνήτης της φρεγάτας «Dartmouth», που είχε εισέλθει πρώτη στον κόλπο με αποστολή αγγελιαφόρου, υψώνοντας λευκή σημαία, εντόπισε ένα τουρκικό πυρπολικό που εκινείτο προς το μέρος του[59].  Αμέσως έστειλε ένα απόσπασμα για να ζητήσει την απομάκρυνσή του, το οποίο δέχθηκε πυρά με αποτέλεσμα να φονευθεί ο υποπλοίαρχος Fitzroy[60], και να τραυματισθούν ορισμένοι ναύτες, ενώ οι Τούρκοι άναψαν φωτιά στο πυρπολικό. Τότε, ο πλοίαρχος Fellows, κυβερνήτης του ”Darmouth”, έστειλε άλλο πλοιάριο, το οποίο βύθισε το εχθρικό πυρπολικό[61].

Οι φρεγάτες «Sirene» και «Dartmouth», απάντησαν στις προκλήσεις με πυροβολισμούς. Τότε τα τουρκο-αιγυπτιακά πλοία άρχισαν να κανονιοβολούν την «Sirene», ενώ η “Asia” δέχθηκε τα πυρά της τουρκικής ναυαρχίδας και η ναυμαχία του Ναυαρίνου άρχισε. Ήταν η τελευταία ναυμαχία στην ιστορία μεταξύ ιστιοφόρων πλοίων.

Λεπτομερείς περιγραφές της μάχης αναφέρουν ότι τα πλοία ήταν τόσο κοντά μεταξύ τους, ώστε εμπλέκονταν τα ξάρτια τους, ενώ οι ναύτες έβαλαν ακόμη και με πιστόλια.

Ένα άλλο τουρκικό πυρπολικό επιτέθηκε στο γαλλικό θωρηκτό «Skipion» και παραλίγο να επιτύχει να το πυρπολήσει. Σώθηκε την τελευταία στιγμή μετά από παρέμβαση του γαλλικού θωρηκτού «Trident». Το «Sirene» βύθισε την αιγυπτιακή φρεγάτα «Isania» και εξουδετέρωσε τα πυροβόλα της αριστερής πλευράς της εισόδου του λιμανιού. Τα βρετανικό πλοίο «Albion» και το ρωσικό «Azov», κινδύνευσαν. Τότε το γαλλικό θωρηκτό «Breslaw» παρενέβη και βύθισε το θωρηκτό «Γκιου Ρεβάν», που αποτελούσε την ναυαρχίδα του ναυάρχου Ταχίρ πασά, που διοικούσε το στόλο, στη θέση του Ιμπραήμ. Το «Breslaw» βύθισε και άλλες τέσσερις εχθρικές φρεγάτες.

Η ναυαρχίδα του Codrington «Asia», εξουδετέρωσε το θωρηκτό «Φάχτι Μπάρι» και τη φρεγάτα «Γκεριέρ», με τη βοήθεια του ρωσικού «Azov», το οποίο με την σειρά κατέστρεψε τρεις εχθρικές φρεγάτες και μια κορβέτα. Σε λιγότερο από δυο ώρες, τα τρία θωρηκτά και σχεδόν όλες οι οθωμανικές φρεγάτες είχαν βυθισθεί ή είχαν καταστραφεί ολοσχερώς. Ο συμμαχικός στόλος συνέχισε να κανονιοβολεί για άλλες δυο ώρες και τα μικρότερα εχθρικά πλοία. Το 90% του τεράστιου τουρκο-αιγυπτιακού στόλου βυθίσθηκε από τα πυρά των συμμάχων, ενώ πολλά από τα πλοία που σώθηκαν καταστράφηκαν από τους ίδιους τους Οθωμανούς για να μην τα αιχμαλωτίσουν οι σύμμαχοι.

Μέχρι τις 5 η ώρα το απόγευμα τα περισσότερα τουρκοαιγυπτιακά πλοία είχαν καταστραφεί ή παραδοθεί.

Τουλάχιστον 4.000 Οθωμανοί σκοτώθηκαν και περισσότεροι από 2.000 τραυματίσθηκαν, ενώ οι σύμμαχοι είχαν 181 νεκρούς και 480 τραυματίες (272 Βρετανοί, 184 Γάλλοι και 198 Ρώσοι σκοτώθηκαν ή τραυματίσθηκαν). Οι σύμμαχοι είχαν υποστεί πολλές ζημιές, αλλά δεν είχε βυθισθεί κανένα πλοίο του στόλου τους.

Ο ναύαρχος De Rigny ανέφερε ότι ”στην ιστορία δεν υπήρξε μεγαλύτερη καταστροφή στόλου». Στη διάρκεια της μάχης η ναυαρχίδα ”Asia” είχε δεχθεί πάνω από 170 βολές και είχε πάθει ζημιές σε πολλά σημεία.

Παρουσιάζεται ένα ιδιαίτερα σημαντικό στοιχείο για την ναυμαχία στο Ναυαρίνο. Πρόκειται για το προσωπικό χειρόγραφο ημερολόγιο του Βρετανού Ναυάρχου Henry Gage Morris, που μετατέθηκε ως νέος αξιωματικός στο HMS Glasgow το 1826, και συμμετείχε στη ναυμαχία στο Ναυαρίνο, υπό τον κυβερνήτη James Ashley Maude, 178 σελίδες. Περιέχει 3 χάρτες, ένας εκ των οποίων συμπληρώνεται με υδατογραφία, μέγεθος folio, καλύπτει την περίοδο 1826-28 (Συλλογή ΕΕΦ).

Η νίκη ήταν πλέον οριστική και αποφασιστική, και ο Nαύαρχος Codrington ήταν ο μεγάλος νικητής και ήρωας του Ναυαρίνου.

Ο Codrington ολοκλήρωσε την αποστολή του δέκα μήνες αργότερα, όταν επέβαλε μετά από διαπραγματεύσεις στους Αιγυπτίους να δεχθούν την οριστική συμφωνία αποχώρησης από την Ελλάδα. Μία αναχώρηση που πραγματοποιήθηκε όταν έφθασε για να την επιβλέψει στρατός 14.000 Γάλλων στην Πελοπόννησο, ένα χρόνο μετά τη ναυμαχία. Ο Σουλτάνος κήρυξε «ιερό πόλεμο», και έδωσε έτσι αφορμή στον Τσάρο να κηρύξει πόλεμο και να τον αναγκάσει να δεχθεί την ελληνική αυτονομία με τη Συνθήκη της Αδριανούπολης.

Οι Έλληνες αξιοποίησαν τον ρωσοτουρκικό πόλεμο και την αποχώρηση των Αιγυπτίων για να επικρατήσουν στη Στερεά Ελλάδα και να επιτύχουν την πλήρη ανεξαρτησία τους με τη σύσταση του πρώτου Ελληνικού κράτους.

Την επομένη ημέρα της ναυμαχίας, οι σύμμαχοι απαίτησαν από τον Ιμπραήμ, που είχε προλάβει να καταφύγει στα ορεινά της Μεσσηνίας, να διατάξει κατάπαυση του πυρός, υπό την απειλή κήρυξης γενικευμένου πολέμου. Οι Οθωμανοί αποδέχθηκαν και έτσι υπεγράφη ανακωχή στην ναυαρχίδα του Codrington. Ο μεγάλος Βρετανός ναύαρχος απέστειλε λεπτομερή έκθεση στο Βρετανικό Ναυαρχείο, στην οποία ανέφερε εμπεριστατωμένα την ανάγκη της ναυμαχίας, τόσο για την προστασία των Ελληνικών πληθυσμών που υπέφεραν από τους Τουρκοαιγυπτίους, όσο και για την τήρηση των όρων της Συνθήκης του Λονδίνου. Αφετέρου επισύναψε αναφορές υφισταμένων του, όπως του υποναυάρχου Rowan Hamilton, οι οποίες επιβεβαίωναν τις πράξεις του Ιμπραήμ[62].

Μετά την υπογραφή της ανακωχής με τους Τουρκοαιγυπτίους και την αποστολή της έκθεσης στο Βρετανικό Ναυαρχείο, ο Codrington και ο Βρετανικός Στόλος της Μεσογείου, κατέπλευσαν στη Μάλτα, με σκοπό την αναδιοργάνωση. Παρέμειναν εκεί έως το Μάιο του 1828, οπότε και επανήλθαν στην Πελοπόννησο και επανενώθηκαν με τους Γάλλους και τους Ρώσους, με σκοπό την ειρηνική αποχώρηση του Ιμπραήμ Πασά, ο οποίος έθετε διαρκώς προσκόμματα[63] και ουσιαστικά αρνείτο να αποχωρήσει. Έτσι, στις 25 Ιουλίου 1828, στην Αλεξάνδρεια ο Codrington κατέληξε μετά από διαπραγματεύσεις στη συνθήκη της 6ης Αυγούστου 1828, σύμφωνα με την οποία τα στρατεύματα του Ιμπραήμ θα εκκένωναν την Πελοπόννησο[64].

Στη Βρετανία (και σε όλη την Δύση) η νίκη των συμμάχων έγινε δεκτή με ενθουσιασμό.

Παρτιτούρα μουσικού έργου με τίτλο: “L’Echo de Navarin” (τα νέα από το Ναυαρίνο), του G. Kuhn. Στίχοι του Alphonse Jarry (Συλλογή ΕΕΦ).

Τον Ιανουάριο του 1828 άλλαξε η Κυβέρνηση στο Λονδίνο, και η εξουσία πέρασε στον δούκα του Wellington (νικητή του Ναπολέοντα στο Βατερλό). Με δεδομένο τον φόβο καθόδου της Ρωσίας στη Μεσόγειο, η στάση άλλαξε για τους τύπους. Ο Wellington χαρακτήρισε τη ναυμαχία στο Ναυαρίνο “απροσδόκητη” και “ατυχές γεγονός”. Η κίνηση αυτή ήταν αναγκαία σε πολιτικό επίπεδο για να διατηρηθούν οι διπλωματικές σχέσεις με την Οθωμανική αυτοκρατορία.

Ο στόχος είχε όμως επιτευχθεί. Η Ελλάδα θα ήταν πλέον μία ελεύθερη χώρα.

Αξίζει να αναφερθούν μερικά περιστατικά από τις κρίσιμες ώρες της μεγάλης ναυμαχίας στο Ναυαρίνο. Ο μεγάλος ναύαρχος Codrington στεκόταν διαρκώς όρθιος αγέρωχος στο κατάστρωμα της ναυαρχίδας του “Asia”, παρά το ότι αποτελούσε εύκολο στόχο για τους σκοπευτές του εχθρού, επειδή ήταν ιδιαίτερα ψηλός και επιβλητικός. Ο Τούρκος Ταχίρ πασάς είχε δώσει εντολή σε επίλεκτους σκοπευτές, προσφέροντας τεράστιες αμοιβές, να τον σκοτώσουν. Το μόνο που κατάφεραν ήταν να χτυπήσουν το καπέλο του, το μανίκι του και το ρολόι του. Ο Βρετανός ναύαρχος δεν σταμάτησε στιγμή να ηγείται και να μάχεται. Ακόμη και όταν ο γιος του, ο δόκιμος Henry Codrington, που υπηρετούσε και αυτός στην “Asia”, τραυματίστηκε σοβαρά, ο Ναύαρχος έλειψε για λίγα λεπτά για να τον δει. Αμέσως μετά επανήλθε στη θέση του, όπου παρέμεινε μέχρι το τέλος. Ακόμη υπενθυμίζεται ότι για τη γενναιότητά του, ο γιός του τιμήθηκε και με τo Γαλλικό μετάλλιο της Λεγεώνας της Τιμής[65].

Πίνακας και φωτογραφία του Henry John Codrington. Έγινε υποναύαρχος το 1857 και στη συνέχεια ήταν ο Ναύαρχος Επιθεωρητής στη Μάλτα 1858-63, και Διοικητής στο Πλύμουθ από το 1869-72.

Ο μεγάλος Βρετανός ναύαρχος και ο γιός του, αποτελούν και αυτοί ηρωικές μορφές του απελευθερωτικού αγώνα των Ελλήνων.

Στην Κωνσταντινούπολη οι πρεσβευτές των τριών συμμάχων ζήτησαν στον Σουλτάνο να δεχθεί τη Συνθήκη του Λονδίνου, σε διαφορετική περίπτωση θα αποχωρούσαν. Τελικά οι 3 πρεσβευτές αποχώρησαν από την Κωνσταντινούπολη στις 8 Δεκεμβρίου 1827, καθώς δεν είχαν πάρει σαφή απάντηση από τους Οθωμανούς.

Με την επιστροφή του στην Μεγάλη Βρετανία, το Σεπτέμβριο του 1828, ο Codrington τέθηκε σε διαθεσιμότητα. Το αιτιολογικό ήταν ότι αμέλησε να διενεργήσει πλήρεις ελέγχους στα πλοία του τουρκοαιγυπτιακού στόλου που διασώθηκαν στο Ναυαρίνο, με αποτέλεσμα να επιτύχουν οι Οθωμανοί τη μεταφορά Ελλήνων σκλάβων από την Πελοπόννησο προς την Αλεξάνδρεια με πλοία του στόλου του Ιμπραήμ που αποχωρούσαν. Είχε προηγηθεί σάλος στο Κοινοβούλιο και την κοινή γνώμη όταν τους πρώτους μήνες του 1828 έφθασαν οι πληροφορίες ότι 5.500 Έλληνες από την Πελοπόννησο, κυρίως γυναίκες και παιδιά, πωλούνταν στα σκλαβοπάζαρα της Αλεξάνδρειας, κάτι που έφερε σε δύσκολη θέση τη Βρετανική κυβέρνηση. Ο Ναύαρχος Codrington εξήγησε ότι οι συνθήκες που επικρατούσαν μετά την ναυμαχία δεν επέτρεψαν τη διενέργεια νηοψίας σε όλα τα πλοία[66].

Στη συνέχεια ακολούθησε ο Ρωσοτουρκικός πόλεμος του 1828 – 1829 και η Μεγάλη Βρετανία που φοβόταν το ενδεχόμενο καθόδου των Ρώσων στη Μεσόγειο, αντιμετώπισε πλέον την νίκη στο Ναυαρίνο με μία επιβεβλημένη συγκράτηση, με δεδομένο ότι οι Οθωμανοί αποτελούσαν ανάχωμα κατά της Ρωσίας[67].

Επί της ουσίας όμως, η ναυμαχία στο Ναυαρίνο αποτελούσε ένα πολύ καλά μελετημένο σχέδιο και στρατηγική επιλογή του George Canning, το οποίο εκτέλεσε με επιτυχία ο μεγάλος ναύαρχος Edward Codrington. Η οδηγία ήταν να εκδιώξει τον Ιμπραήμ με την διπλωματική γλώσσα, και εάν αυτό δεν αρκεί με την ισχύ των όπλων.

Το 1831 ο Codrington τοποθετήθηκε διοικητής της Εκπαιδευτικής Μοίρας του Βρετανικού Βασιλικού Ναυτικού. To 1832 εξελέγη βουλευτής των Φιλελευθέρων στον Devonport, και τιμήθηκε από το Βρετανό βασιλέα Γουλιέλμο Δ’, με το Μεγαλόσταυρο του Τάγματος του Λουτρού. Την ίδια εποχή προσκλήθηκε από το Ρώσο Αυτοκράτορα Νικόλαο Α’ στην Αγία Πετρούπολη, όπου τιμήθηκε με τον Σταυρό του Αγίου Γεωργίου 2ας Τάξεως για τη δράση του[68]. Ταυτόχρονα, τον συνόδευε και ο γιος του, υποπλοίαρχος Henry Codrington, ο οποίος τιμήθηκε με το Παράσημο του Αγίου Βλαδιμήρου για τη γενναιότητά του στο Ναυαρίνο[69].

Το 1834, υποβλήθηκε στο Βρετανικό Κοινοβούλιο πρόταση μομφής κατά του Codrington για το Ναυαρίνο. Η κίνηση αυτή είχε σαφώς ένα προσχηματικό χαρακτήρα. Ο Codrington απέδειξε την αθωότητά του και μάλιστα κατόρθωσε να επιβάλει να ψηφισθεί απόφαση για την παροχή 60.000 λιρών ως αποζημίωση, στους αξιωματικούς και ναύτες που έλαβαν μέρος στη ναυμαχία του Ναυαρίνου[70].

Το 1839, ο Codrington προήχθη σε ναύαρχο, τιμήθηκε με το Ναυτικό Μετάλλιο Γενικής Υπηρεσίας και τοποθετήθηκε αρχηγός του Βρετανικού Βασιλικού Ναυτικού, με έδρα το Portsmouth[71]. Ο βασιλέας της Ελλάδος Όθων τον τίμησε με τον Μεγαλόσταυρο του Τάγματος των Ιπποτών του Σωτήρος, αναγνωρίζοντας την συνεισφορά του υπέρ της Ελλάδος[72]. Συγχρόνως, τιμήθηκε και ο γιος του, αντιπλοίαρχος Henry Codrington[73].

Το μετάλλιο του βρετανικού ναυτικού. Το συγκεκριμένο μετάλλιο είχε απονεμηθεί στον James Collier ο οποίος είχε υπηρετήσει ως Quarter-Master στο πλοίο H.M.S. Psyche στην Java και στο πλοίο H.M.S. Genoa στο Ναυαρίνο (συλλογή ΕΕΦ).

Το 1847 η βρετανική κυβέρνηση θέσπισε ένα μετάλλιο το οποίο απένειμε σε όσους ναυτικούς συμμετείχαν σε ναυμαχίες την περίοδο 1793-1840. Το μετάλλιο Γενικής Υπηρεσίας Ναυτικού θεσπίστηκε για να απονεμηθεί στους επιζώντες των Ναπολεόντειων Πολέμων και σε όσους συμμετείχαν σε ναυμαχίες μέχρι το 1840.

Το μετάλλιο είναι κυκλικό, διαμέτρου 36 mm, κατασκευασμένο από άργυρο. Στην πρόσθια όψη φέρει την κεφαλή της βασίλισσας Βικτωρίας και την επιγραφή “VICTORIA REGINA 1848”. Δεν φέρει την κεφαλή του βασιλέως που βρισκόταν στην εξουσία όταν έγιναν οι ναυμαχίες για τις οποίες δόθηκε το μετάλλιο. Στην οπίσθια όψη φέρεται η Βρετανία, με μορφή γυναίκας, που κρατά τρίαινα και κάθεται πάνω σε θαλάσσιο ίππο. Η ταινία του μεταλλίου, λευκή με γαλάζια άκρα, αναρτάται από οριζόντια μεταλλική μπάρα. Αποτελεί έργο του Βρετανού χαράκτη William Wyon. Επί της ταινίας τοποθετούνται μεταλλικές διεμβολές, που φέρουν ονόματα ή ημερομηνίες ναυμαχιών, μικρότερης κλίμακας μαχών, ναυτικών επιχειρήσεων ή πλοίων που υπηρέτησε ο τιμώμενος. Σημειώνεται ότι απονεμήθηκαν 1142 μετάλλια στους επιζώντες (το 1848) της Ναυμαχίας του Ναυαρίνου.

Ο ναύαρχος Edward Codrington απεβίωσε στο Λονδίνο το 1851 σε ηλικία 81 ετών. Ετάφη αρχικά στον Ναό του Αγίου Πέτρου στην Πλατεία Eaton, αλλά το 1954 τα οστά του επανετάφησαν στο Κοιμητήριο του Brookwood στο Surrey. Προς τιμήν του υπάρχουν μία αναμνηστική πλάκα στον Καθεδρικό Ναό του Αγίου Παύλου στο Λονδίνο και ένας οβελίσκος στην Πύλο (Ναυαρίνο) της Πελοποννήσου.

Μνημείο στην Πύλο αφιερωμένο στον Ναύαρχο Codrington και στους Ναυάρχους De Rigny και Hayden.

Παράλληλα, πολλές οδοί φέρουν το όνομά του σε πολλές Ελληνικές πόλεις.

Η οδός Codrington στην Αθήνα, στο σημείο που τέμνει την Γ Σεπτεμβρίου.

Τέλος, τιμήθηκε το 1927 από τα Ελληνικά Ταχυδρομεία, με την έκδοση γραμματοσήμου, το οποίο έφερε τη μορφή του.

Γραμματόσημο του 1927, το οποίο εξέδωσαν τα Ελληνικά Ταχυδρομεία, επ’ αφορμή των 100 ετών από τη Ναυμαχία του Ναυαρίνου. Εικονίζεται ο αρχηγός του συμμαχικού στόλου, ναύαρχος Edward Codrington.

Μετά από ενέργειες της Ελληνικής κυβερνήσεως, της πόλεως του Brighton και φιλελλήνων Βρετανών, το 2009 τοποθετήθηκε μία τιμητική πλάκα στην οικία του μεγάλου Ναυάρχου.

Το αρχοντικό Codrington και Hampton. Μια μπλε πινακίδα προς τιμή του μεγάλου Ναυάρχου αποκαλύφθηκε στις 29 Σεπτεμβρίου 2009, στο 140 Western Road, Hampton Lodge, Brighton, από τον Έλληνα Πρέσβη στο Ηνωμένο Βασίλειο, παρουσία του Δημάρχου του Brighton & Hove και ενός τεράστιου αριθμού άλλων τοπικών και διεθνών αξιωματούχων.

Η Ελλάδα και η ΕΕΦ, τιμούν τον γενναίο Φιλέλληνα Ναύαρχο Edward Codrington, του οποίου η συνεισφορά, και αυτή του Ηνωμένου Βασιλείου, ήταν καταλυτική για την ανεξαρτησία της Ελλάδος και την κυριαρχία των αξιών και του πολιτισμού που αυτή πρεσβεύει.

 

Παραπομπές

[1] Cokayne, George Edward, ”Complete Baronetage (1707–1800)”, εκδ. William Pollard and Co, Exeter, 1906, 5ος τόμος.
[2] Βλ. στο ίδιο.
[3] Burke, John, ”A General and Heraldic Dictionary of the Peerage and Baronetage of the British Empire”, εκδ. H. Colburn and R. Bentley, Λονδίνο, 1832, α’ τόμος, σελ. 270.
[4] Chisholm, Hugh, ”Codrington, Christopher”, εγκ. ”Encyclopædia Britannica”, εκδ. Cambridge University Press, Λονδίνο, 1911, 6ος τόμος, σελ. 636.
[5] Williams, M. J., Fisher, David R., Thorne, R., ”The History of Parliament: the House of Commons 1790-1820”, εκδ. Boydell and Brewer, Suffolk, 1986.
[6] Burke, John, ”A General and Heraldic Dictionary of the Peerage and Baronetage of the British Empire”,εκδ. H. Colburn and R. Bentley, Λονδίνο, 1832, α’ τόμος, σελ. 270.
[7] Codrington, Edward, ”Memoir of the Life of Admiral Sir Edward Codrington: With Selections from His Public and Private Correspondence”, εκδ. Longmans, Green & Co., Λονδίνο, 1873, α’ τόμος, σελ. 2.
[8] Βλ. στο ίδιο.
[9] Βλ. στο ίδιο, σελ. 25.
[10] Hannay, David, ”Codrington, Sir Edward», εγκ.”Encyclopædia Britannica”, εκδ. Cambridge University Press, Λονδίνο, 1911, 6ος τόμος, σελ. 636.
[11] Βλ. στο ίδιο.
[12] Winfield, Rif,” British Warships in the Age of Sail 1793–1817: Design, Construction, Careers and Fates”, εκδ. Seaforth Publishing, Barnsley, 2008, σελ. 214.
[13] Βλ. στο ίδιο, σελ. 199.
[14] Βλ. στο ίδιο.
[15] Βλ. στο ίδιο, σελ. 200.
[16] White, Collin, ”The Trafalgar captains. Their lives and memorials”, εκδ. Naval Institute Press, Annapolis, 2005.
[17] Βλ. στο ίδιο.
[18] Βλ. στο ίδιο.
[19] Heathcote, Tony, ”The British Admirals of the Fleet 1734–1995”, εκδ. Pen & Sword, Barnsley, 2002.
[20] Codrington, Edward, ”Memoir of the Life of Admiral Sir Edward Codrington: With Selections from His Public and Private Correspondence”, εκδ. Longmans, Green & Co., Λονδίνο, 1873, α’ τόμος, σελ. 46.
[21] Heathcote, Thomas H., ”Nelson’s Trafalgar captains and their battles. A biographical and historical dictionary”, εκδ. Pen & Sword Maritime, Barnsley, 2005.
[22] Clayton, Tim, Craig, Phil, ”Trafalgar: The Men, The Battle, The Storm”, εκδ. Hodder and Stoughton, Λονδίνο, 2004.
[23] Martín, Luis Aragón, ”Militares y Navíos Españoles que participaron en Trafalgar”, εκδ. Ministerio de Defensa, Μαδρίτη, 2005, σελ. 3.
[24] Codrington, Edward, ”Memoir of the Life of Admiral Sir Edward Codrington: With Selections from His Public and Private Correspondence”, εκδ. Longmans, Green & Co., Λονδίνο, 1873, α’ τόμος, σελ. 99.
[25] Woodhouse, Christopher Montague, ”The Battle of Navarino”, εκδ. Hodder and Stoughton, Λονδίνο, 1965, σελ. 33.
[26] Βλ. στο ίδιο.
[27] Heathcote, Tony, ”The British Admirals of the Fleet 1734–1995”, εκδ. Pen & Sword, Barnsley, 2002.
[28] Howard, Martin R., ”Walcheren 1809: The Scandalous Destruction of a British Army”, εκδ. Pen & Sword, Barnsley, 2012.
[29] Βλ. στο ίδιο.
[30] Suchet, Louis Gabriel, ”Memoirs of the War in Spain, from 1808 to 1814”, εκδ. Henry Colburn, Λονδίνο, 1829, α’ τόμος, σελ. 330.
[31] Codrington, Edward, ”Memoir of the Life of Admiral Sir Edward Codrington: With Selections from His Public and Private Correspondence”, εκδ. Longmans, Green & Co., Λονδίνο, 1873, α’ τόμος, σελ. 211.
[32] Βλ. στο ίδιο.
[33] Βλ. στο ίδιο.
[34] De Lacy-Bellingari, Edward, ”The roll of the house of Lacy: pedigrees, military memoirs and synoptical history of the ancient and illustrious family of De Lacy, from the earliest times, in all its branches, to the present day”, εκδ. Waverly Press, Camden, 1928, 8ος τόμος.
[35] Codrington, Edward, ”Memoir of the Life of Admiral Sir Edward Codrington: With Selections from His Public and Private Correspondence”, εκδ. Longmans, Green & Co., Λονδίνο, 1873, α’ τόμος, σελ. 309.
[36] Βλ. στο ίδιο, σελ. 310.
[37] Βλ. στο ίδιο, σελ. 329.
[38] Heathcote, Tony, ”The British Admirals of the Fleet 1734–1995”, εκδ. Pen & Sword, Barnsley, 2002.
[39] Codrington, Edward, ”Memoir of the Life of Admiral Sir Edward Codrington: With Selections from His Public and Private Correspondence”, εκδ. Longmans, Green & Co., Λονδίνο, 1873, α’ τόμος.
[40] Βλ. στο ίδιο.
[41] Heathcote, Tony, ”The British Admirals of the Fleet 1734–1995”, εκδ. Pen & Sword, Barnsley, 2002.
[42] St Clair, William, ”That Greece Might Still Be Free: The Philhellenes in the War of Independence”, εκδ. Open Books, Λονδίνο, 2008, σελ. 331.
[43] Βλ. στο ίδιο.
[44] Heathcote, Tony, ”The British Admirals of the Fleet 1734–1995”, εκδ. Pen & Sword, Barnsley, 2002.
[45] Cokayne, George Edward, ”Complete Baronetage (1707–1800)”, εκδ. Alan Sutton Publishing, Λονδίνο, 1983, 5ος τόμος, σελ. 148.
[46] St Clair, William, ”That Greece Might Still Be Free : The Philhellenes in the War of Independence”, εκδ. Open Books, Λονδίνο, 2008, σελ. 331.
[47] Woodhouse, Christopher Montague, ”The Battle of Navarino”, εκδ. Hodder and Stoughton, Λονδίνο, 1965.
[48] Βλ. στο ίδιο.
[49] Woodhouse, Christopher Montague, ”The Battle of Navarino”, εκδ. Hodder and Stoughton, Λονδίνο, 1965.
[50] Βλ. στο ίδιο.
[51] Παπασωτηρίου, Χαράλαμπος, ”Ο αγώνας για την ελληνική ανεξαρτησία. Πολιτική και στρατηγική των Ελλήνων και της οθωμανικής αυτοκρατορίας 1821-1832”, εκδ. Ι. Σιδέρης, Αθήνα, 1996.
[52] Βλ. στο ίδιο.
[53] Κουτσονίκας, Λάμπρος, ”Γενική Ιστορία της Ελληνικής Επαναστάσεως”, εκδ. Δ. Καρακατζάνη, Αθήνα, 1863, δ’ τόμος, σελ. 359.
[54] Κόκκινος, Διονύσιος, ”Η Ελληνική Επανάστασις”, εκδ. Μέλισσα, Αθήνα, 1959, σελ. 263.
[55] Μελετόπουλος, Μελέτης, ”Ο άρχοντας με τα πολλά πρόσωπα”, εκδ. Καπόν, Αθήνα, 2017.
[56] Βλ. στο ίδιο.
[57] Βλ. στο ίδιο.
[58] Εφ.”Πρωία”, Αθήνα, φύλλο 25ης Μαρτίου 1882.
[59] Βλ. στο ίδιο, σελ. 360.
[60] Βασδραβέλλης, Ι. Κ., ”Η πολιτική των Μεγάλων Δυνάμεων και η ναυμαχία του Ναυαρίνου”, εκδ. Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών, Θεσσαλονίκη, 1973.
[61] Βλ. στο ίδιο.
[62] Brewer, David, ”The Greek War of Independence. The Struggle for Freedom from Ottoman Oppression and the Birth of the Modern Greek Nation”, εκδ. The Overlook Press, Νέα Υόρκη, 2001.
[63] Βλ. στο ίδιο.
[64] Βλ. στο ίδιο.
[65] Heathcote, Tony, ”The British Admirals of the Fleet 1734–1995”, εκδ. Pen & Sword, Barnsley, 2002.
[66] Codrington, Edward, ”Memoir of the Life of Admiral Sir Edward Codrington: With Selections from His Public and Private Correspondence”, εκδ. Longmans, Green & Co., Λονδίνο, 1873, β’ τόμος.
[67] Λούκος, Χρήστος, ”Ιωάννης Καποδίστριας”, εκδ. εφ.”Τα Νέα”, Αθήνα, 2009, σελ. 74.
[68] Heathcote, Tony, ”The British Admirals of the Fleet 1734–1995”, εκδ. Pen & Sword, Barnsley, 2002
[69] O’Byrne, William Richard, ”A Naval Biographical Dictionary”, εκδ. J. Murray, Λονδίνο, 1849, σελ. 17.
[70] Heathcote, Tony, ”The British Admirals of the Fleet 1734–1995”, εκδ. Pen & Sword, Barnsley, 2002
[71] Hannay, David, ”Codrington, Sir Edward», εγκ. ”Encyclopædia Britannica”, εκδ. Cambridge University Press, Λονδίνο, 1911, 6ος τόμος, σελ. 636.
[72] Βλ. στο ίδιο.
[73] O’Byrne, William Richard, ”A Naval Biographical Dictionary”, εκδ. J. Murray, Λονδίνο, 1849, σελ. 17.

 

Βιβλιογραφία – Πηγές:

  • Cokayne, George Edward, ”Complete Baronetage (1707–1800)”, εκδ. William Pollard and Co, Exeter, 1906, 5ος τόμος.
  • Λούκος, Χρήστος “Ιωάννης Καποδίστριας”, εκδ. εφ.”Τα Νέα”, Αθήνα, 2009.
  • O’Byrne, William Richard, ”A Naval Biographical Dictionary”, εκδ. J. Murray, Λονδίνο, 1849.
  • Hannay, David, ”Codrington, Sir Edward», εγκ.”Encyclopædia Britannica”, εκδ. Cambridge University Press, Λονδίνο, 1911, 6ος τόμος.
  • Brewer, David, ”The Greek War of Independence. The Struggle for Freedom from Ottoman Oppression and the Birth of the Modern Greek Nation”, εκδ. The Overlook Press, Νέα Υόρκη, 2001.
  • Codrington, Edward, ”Memoir of the Life of Admiral Sir Edward Codrington: With Selections from His Public and Private Correspondence”, εκδ. Longmans, Green & Co., Λονδίνο, 1873, β’ τόμος.
  • Heathcote, Tony, ”The British Admirals of the Fleet 1734–1995”, εκδ. Pen & Sword, Barnsley, 2002.
  • Κουτσονίκας, Λάμπρος, ”Γενική Ιστορία της Ελληνικής Επαναστάσεως”, εκδ. Δ. Καρακατζάνη, Αθήνα, 1863, δ’ τόμος.
  • Κόκκινος, Διονύσιος, ”Η Ελληνική Επανάστασις”, εκδ. Μέλισσα, Αθήνα, 1959, σελ. 263.
  • Βασδραβέλλης, Ι. Κ., ”Η πολιτική των Μεγάλων Δυνάμεων και η ναυμαχία του Ναυαρίνου”, εκδ. Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών, Θεσσαλονίκη, 1973.
  • Εφ.”Πρωία”, Αθήνα, φύλλο 25ης Μαρτίου 1882.
  • Μελετόπουλος, Μελέτης, ”Ο άρχοντας με τα πολλά πρόσωπα”, εκδ. Καπόν, Αθήνα, 2017.
  • Παπασωτηρίου, Χαράλαμπος, ”Ο αγώνας για την ελληνική ανεξαρτησία. Πολιτική και στρατηγική των Ελλήνων και της οθωμανικής αυτοκρατορίας 1821-1832”, εκδ. Ι. Σιδέρης, Αθήνα, 1996.
  • Woodhouse, Christopher Montague, ”The Battle of Navarino”, εκδ. Hodder and Stoughton, Λονδίνο, 1965.
  • St Clair, William, ”That Greece Might Still Be Free : The Philhellenes in the War of Independence”, εκδ. Open Books, Λονδίνο, 2008.
  • Anderson, M.S., ”The Eastern Question, 1774-1923: A Study in International Relations”, εκδ. Macmillan, Νέα Υόρκη, 1966.
  • Codrington, Edward, ”Memoir of the Life of Admiral Sir Edward Codrington: With Selections from His Public and Private Correspondence”, εκδ. Longmans, Green & Co., Λονδίνο, 1873, α’ τόμος.
  • De Lacy-Bellingari, Edward, ”The roll of the house of Lacy: pedigrees, military memoirs and synoptical history of the ancient and illustrious family of De Lacy, from the earliest times, in all its branches, to the present day”, εκδ. Waverly Press, Camden, 1928, 8ος τόμος.
  • Suchet, Louis Gabriel, ”Memoirs of the War in Spain, from 1808 to 1814”, εκδ. Henry Colburn, Λονδίνο, 1829, α’ τόμος.
  • Martín, Luis Aragón, ”Militares y Navíos Españoles que participaron en Trafalgar”, εκδ. Ministerio de Defensa, Μαδρίτη, 2005.
  • Howard, Martin R., ”Walcheren 1809: The Scandalous Destruction of a British Army”, εκδ. Pen & Sword, Barnsley, 2012.
  • Clayton, Tim, Craig, Phil, ”Trafalgar: The Men, The Battle, The Storm”, εκδ. Hodder and Stoughton, Λονδίνο, 2004.
  • Burke, John, ”A General and Heraldic Dictionary of the Peerage and Baronetage of the British Empire”, εκδ. H. Colburn and R. Bentley, Λονδίνο, 1832, α’ τόμος.
  • Winfield, Rif,” British Warships in the Age of Sail 1793–1817: Design, Construction, Careers and Fates”, εκδ. Seaforth Publishing, Barnsley, 2008.
  • Heathcote, Thomas H., ”Nelson’s Trafalgar captains and their battles. A biographical and historical dictionary”, εκδ. Pen & Sword Maritime, Barnsley, 2005.
  • White, Collin, ”The Trafalgar captains. Their lives and memorials”, εκδ. Naval Institute Press, Annapolis, 2005.
  • Williams, M. J., Fisher, David R., Thorne, R., ”The History of Parliament: the House of Commons 1790-1820”, εκδ. Boydell and Brewer, Suffolk, 1986.
  • Chisholm, Hugh, ”Codrington, Christopher”, εγκ.”Encyclopædia Britannica”, εκδ. Cambridge University Press, Λονδίνο, 1911, 6ος τόμος.

Πηγή: eefshp.org