ESG: Θεωρητική Αναζήτηση ή Πρακτική Ανάγκη;… Του Παναγιώτη Παπάζογλου

249

Του Παναγιώτη Παπάζογλου*

Καθώς οι εταιρικές αναφορές για θέματα περιβάλλοντος, κοινωνίας και διακυβέρνησης (ESG) αυξάνονται εκθετικά το τελευταίο διάστημα παγκοσμίως και στην Ελλάδα, είναι σημαντικό να συνειδητοποιήσουμε ότι δεν πρόκειται για μια συγκυριακή τάση, αλλά για μια μακροπρόθεσμη αλλαγή με σημαντικές επιπτώσεις για τις επιχειρήσεις. Η πανδημία άλλαξε δραματικά τον τρόπο που η κοινωνία αντιμετωπίζει τις επιχειρήσεις: επενδυτές, εργαζόμενοι και καταναλωτές απαιτούν, όλο και περισσότερο, από τις επιχειρήσεις να δημιουργούν μακροπρόθεσμη αξία για όλους, να συμβάλουν ενεργά στην αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης και να λογοδοτούν για τις δράσεις τους με διαφάνεια.

Η αλλαγή αυτή δεν είναι θεωρητική. Σύμφωνα με την τελευταία έρευνα CEO Imperative Survey της ΕΥ, οι διευθύνοντες σύμβουλοι παγκοσμίως αναγνωρίζουν τις προσδοκίες των καταναλωτών ως τον δεύτερο σημαντικότερο παράγοντα που ωθεί τον μετασχηματισμό των επιχειρήσεων, μετά τις τεχνολογικές εξελίξεις. Στην Ελλάδα, το 72% των επιχειρήσεων σκοπεύουν να υιοθετήσουν σημαντικά νέα μέτρα για να αναλάβουν την ευθύνη για τις κοινωνικές και περιβαλλοντικές επιπτώσεις των δραστηριοτήτων τους.

Η έρευνα Future Consumer Index Ελλάδα 2021 επιβεβαιώνει ότι, και στη χώρα μας, δυο στους τρεις καταναλωτές (66%) πιστεύουν ότι οι μάρκες (brands) έχουν την υποχρέωση να γίνουν καταλύτες θετικής αλλαγής στον κόσμο. Σχεδόν τρεις στους τέσσερις (71%) δηλώνουν ότι η συμπεριφορά μίας επιχείρησης είναι τόσο σημαντική όσο και τα προϊόντα / υπηρεσίες που προσφέρει, ενώ, αν χάσουν την εμπιστοσύνη τους σε μια εταιρεία, είναι αποφασισμένοι να πάψουν να αγοράζουν τα προϊόντα της (63%), ή να παροτρύνουν τους φίλους και τις οικογένειές τους να κάνουν το ίδιο (47%).

Η επενδυτική κοινότητα, παρακολουθώντας τη σημαντική αυτή στροφή, απαιτεί από τις εταιρείες να συμπεριλαμβάνουν στις αναφορές τους αναλυτικά στοιχεία για τις επιδόσεις τους σε ζητήματα ESG και κλιματικής αλλαγής.

Με αυτά τα δεδομένα μπορούμε να προβλέψουμε ότι, στα χρόνια που έρχονται, η κατανάλωση, το ανθρώπινο ταλέντο και τα επενδυτικά κεφάλαια θα μετακινηθούν σταδιακά προς τις επιχειρήσεις που έχουν τις καλύτερες επιδόσεις σε ζητήματα ESG και επικοινωνούν τα αποτελέσματα των ενεργειών τους και τη μακροπρόθεσμη αξία που παράγουν, με πειστικό τρόπο.

Οι έρευνές μας επιβεβαιώνουν ότι οι επιχειρήσεις συνειδητοποιούν την πρόκληση αυτή. Ωστόσο, υπάρχει ακόμη σημαντική απόκλιση μεταξύ διαπιστώσεων, προθέσεων και πράξεων. Η απόκλιση φαίνεται να είναι εντονότερη στη χώρα μας, καθώς οι επιχειρήσεις αγωνίζονται, συγχρόνως, να ανταποκριθούν στις μεγάλες αλλαγές, όπως η ψηφιακή επανάσταση, που συντελέστηκαν τα χρόνια που η ελληνική οικονομία έδινε μάχη επιβίωσης.

Σήμερα, οι ελληνικές επιχειρήσεις μετασχηματίζονται για να πρωταγωνιστήσουν στην ανάκαμψη της οικονομίας. Εκείνες που θα θέσουν τα ζητήματα ESG και τη βιώσιμη ανάπτυξη στο επίκεντρο της στρατηγικής τους, θα ξεχωρίσουν και θα κάνουν τη διαφορά, κερδίζοντας την εμπιστοσύνη των καταναλωτών, των επενδυτών και της ευρύτερης κοινωνίας.

*διευθύνων σύμβουλος της EY Ελλάδος

Πηγή: europeanbusiness.gr