Της Σώτης Τριανταφύλλου
Δίκη για τη δολοφονία του Σαμουέλ Πατί: Η κατάθεση του ιμάμη Χασέν Τσαλγκούμι εναντίον του Αμπντελχακίμ Σεφριουί
Συνεχίστηκε χθες σε εξαιρετικά τεταμένη ατμόσφαιρα η δίκη των δύο τζιχαντιστών που φέρονται να προσέλαβαν τον Τσετσένο εκτελεστή ο οποίος αποκεφάλισε τον καθηγητή ιστορίας και γεωγραφίας Σαμουέλ Πατί τον Οκτώβριο του 2020. Αν και οι αποδείξεις είναι αδιάσειστες —υπάρχουν στοιχεία επαφών των Γαλλο-αράβων ισλαμιστών με τον Τσετσένο και μαρτυρίες από τη συνοικία και το σχολείο— οι κατηγορούμενοι και οι συνήγοροί τους ρίχνουν το φταίξιμο στην έφηβη κόρη του ενός εκ των δύο κατηγορουμένων, του Μπραχίμ Σνινά, η οποία είπε ψέματα ότι ο Πατί έδειξε στα παιδιά «τον Μωάμεθ γυμνό», άρα διέπραξε έγκλημα καθοσιώσεως. (Στην πραγματικότητα, τους έδειξε τις γελοιογραφίες του Μωάμεθ μιλώντας τους για την ελευθερία του λόγου και της έκφρασης: η μικρή δεν ήταν καν στην τάξη, είχε πάρει δύο μέρες αποβολή.) Προπάντων, οι κατηγορούμενοι και οι συνήγοροί τους —μουσουλμάνοι κι αυτοί— ρίχνουν το φταίξιμο στη γαλλική κοινωνία που, σύμφωνα με τα λεγόμενά τους, εφαρμόζει γενοκτονική πολιτική εναντίον τους.
Με λίγα λόγια, η υπερασπιστική γραμμή είναι η επίθεση· η αντιστροφή: οι κατηγορούμενοι γίνονται κατήγοροι. Ο Σνινά και ο Σεφριουί, αν και επιδεικνύουν διαφορετικό χαρακτήρα —ο Σεφριουί κραδαίνει ισλαμιστικές σημαίες, ο Σνινά διατηρεί χαμηλότερους τους τόνους— αποτελούν ένα δίδυμο με μακρά ιστορία ισλαμιστικού ακτιβισμού στην περιοχή: μαζί γύρισαν το βίντεο που ανήρτησαν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ζητώντας τον θάνατο του Σαμουέλ Πατί· μαζί ανέθεσαν στον Αμπντουλάχ Ανζόροφ την τιμωρία του για τη «βλασφημία» σύμφωνα με τις δικές τους θρησκευτικές πεποιθήσεις. Η μοναδική διαφωνία μεταξύ τους ήταν ότι ο Σνινά δεν ήθελε να βιντεοσκοπήσει την κόρη του ενώ έλεγε τα ψέματα που έλεγε, διότι, όπως είπε στο δικαστήριο, στα βίντεο των σόσιαλ μίντια δεν επιτρέπεται να εμφανίζονται γυναίκες. Όμως υποχώρησε διότι η τιμωρία του Πατί ήταν ιερή αποστολή.
Να ποιοι είναι οι στόχοι των δικηγόρων του Σεφριουί και του Σνινά, οι οποίοι διαχειρίζονται συχνά τέτοιου είδους υποθέσεις που απασχολούν τον χώρο της γαλλικής ισλαμοαριστεράς: 1) να μετατραπεί η υπόθεση σε δίκη κατά της ισλαμοφοβίας και 2) να αθωωθούν ο Σνινά και ο Σεφριουί 3) να ζητήσουν αποζημίωση από το γαλλικό κράτος για την άδικη προφυλάκισή τους ανοίγοντας τον δρόμο σε σειρά τέτοιων διεκδικήσεων εναντίον της υποτιθέμενης κακομεταχείρισης των μουσουλμάνων στη Γαλλία. Υπενθυμίζω ότι πριν από 25 χρόνια, η Γαλλία βρέθηκε υπόλογη στο Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων έχοντας καταδικάσει τρεις ισλαμιστές συμμορίτες (και έχοντας αθωώσει καμιά πενηνταριά συνεργάτες τους): ήδη από τότε, η «υπόθεση Chalabi» έδειχνε την άνευ όρων παράδοση της Ευρώπης στον ισλαμοφασισμό. Αναρωτιέται κανείς αν από το 1999 οι νοοτροπίες έχουν αλλάξει· αν η 9/11 και τα γεγονότα περί το Ισλαμικό Κράτος έχουν αφυπνίσει τις συνειδήσεις όχι μόνο σχετικά με την ισλαμική τρομοκρατία αλλά με το σοβαρότερο πρόβλημα του εξισλαμισμού.
Πάντως, οι δικηγόροι των Σνινά και Σεφριουί καταγγέλλουν τις κατηγορίες εναντίον των πελατών τους ως περιορισμό της ελευθερίας της έκφρασης, ειδικότερα «της ελευθερίας του να μην είσαι Charlie». Μέσα σ’ αυτόν τον τραγέλαφο, σκαρώνουν ένα νομικίστικο αφήγημα γύρω από το τι είναι και τι δεν είναι «τρομοκρατία»: η αντίδραση των Σνινά και Σεφριουί δεν μπορεί να θεωρηθεί «συστηματική χρήση βίας για την επίτευξη ενός πολιτικού στόχου»· είναι αυθόρμητη αγανάκτηση μπροστά στο ότι «Το Ισλάμ και ο Προφήτης προσεβλήθησαν σε δημόσιο σχολείο.» Μάλιστα, η αγανάκτηση έχει επιδεινωθεί εξαιτίας της πολιτικής του Εμμανουέλ Μακρόν ο οποίος δείχνει «πραγματικό μίσος για τους μουσουλμάνους» ενθαρρύνοντας τους Γάλλους σε γενοκτονία. Άρα, λένε αυτοί οι τιτάνες της νομικής επιστήμης, ποιος είναι ο αληθινός τρομοκράτης; Ο Μακρόν!
Οι μάρτυρες κατηγορίας έχουν διαφορετική γνώμη. Η θυρωρός του σχολείου είπε ενόρκως ότι οι κατηγορούμενοι προσπάθησαν να μπουν στο σχολείο με τη βία κι ότι δεν έκρυβαν τις προθέσεις τους. «Αν ήμασταν Εβραίοι θα μας άνοιγες την πύλη!» φώναζαν έξω από την περίφραξη του σχολείου. Και καθώς η θυρωρός δεν τους επέτρεψε την είσοδο, φαίνεται ότι έθεσαν σε εφαρμογή το σχέδιο του εκτελεστή που θα περίμενε τον Πατί ενώ επέστρεφε στο σπίτι του. Ο Τσετσένος δεν ζει πια για να ακούσουμε τη δική του εκδοχή. Έτσι, ούτε ο αριθμός των ηθικών αυτουργών μπορεί να γίνει γνωστός: πάντως, μετά τη δημοσίευση του βίντεο, γύρω στα 600 άτομα φέρονται να ζήτησαν την «άμεση εξόντωση» του Πατί.
Οι μάρτυρες υπεράσπισης είναι μέλη ΜΚΟ και διάφοροι ιμάμηδες που δραστηριοποιούνται στην οργάνωση «Ιμάμηδες της Γαλλίας». Στο πλευρό των κατηγορουμένων τάσσεται και το πανίσχυρο τηλεοπτικό δίκτυο Αλ Τζαζίρα που μεταδίδει τα τεκταινόμενα στην αίθουσα κάνοντας το απαραίτητο μοντάζ. Το Αλ Τζαζίρα επικεντρώθηκε στα λεγόμενα του Σνινά, ο οποίος ισχυρίζεται πως μετά τη φατουά εναντίον του Πατί δέχτηκε απειλές για τη ζωή του, αλλά απέκρυψε ότι στην εκστρατεία εναντίον του καθηγητή πρωτοστατούσε ολόκληρο το τζαμί του παρισινού προαστίου Pantin, ο ιμάμης του οποίου είχε ζητήσει αμέσως από τον Σνινά τη διεύθυνση του σπιτιού του Πατί —πράγμα που o Σνινά έκανε. Το ότι πρόλαβε να σκοτώσει τον Πατί ο Τσετσένος ήταν μάλλον θέμα τύχης.
Τις προηγούμενες μέρες της δίκης έγινε φανερό ότι ο Σεφριουί και ο Σνινά είχαν μιλήσει στο τηλέφωνο την ημέρα της επίθεσης με τσεκούρι στα παλιά γραφεία του Charlie Hebdo τον Σεπτέμβριο του 2020. Το περιεχόμενο της συνομιλίας δεν είναι γνωστό εφόσον οι επικοινωνίες τον δύο ισλαμιστών δεν παρακολουθούνταν. Ξέρουμε όμως ότι ο Σνινά μίλησε εννέα φορές στο κινητό με τον Αμπντουλάχ Ανζόροφ· παρ’ όλ’ αυτά, χθες επέμεινε ότι του ήταν εντελώς άγνωστος κι ότι ο νεαρός Τσετσένος έδρασε μόνος του ή, εν πάση περιπτώσει, σε συνεργασία με τα πέντε άτομα που διαμένουν στη Νορμανδία τα οποία κατηγορούνται επίσης: δύο από αυτά τού προμήθευσαν μαχαίρι από την Ρουάν, ειδικό για αποκεφαλισμούς· τα υπόλοιπα ήξεραν τι σκόπευε να κάνει.
Χθες, η πιο εντυπωσιακή παρουσία ήταν εκείνη του ιμάμη της περιοχής του Ντρανσί, Χασέν Τσαλγκούμι, ο οποίος κατέθεσε εναντίον του Σεφριουί. O Τσαλγκούμι είναι ο μοναδικός μουσουλμάνος ιερωμένος που εκφράζεται ανοιχτά εναντίον των φανατικών και ο μοναδικός μουσουλμάνος μάρτυρας που δεν υπαναχώρησε από τον φόβο των αντιποίνων: πάνω από πέντε μάρτυρες κατηγορίας άλλαξαν γνώμη τούς τελευταίους μήνες και δεν εμφανίστηκαν στο δικαστήριο. Σύμφωνα με τον Χασέν Τσαλγκούμι, ο Σαμουέλ Πατί δολοφονήθηκε λόγω της ρητορικής μίσους του Σεφριουί εναντίον του· «ο Σεφριουί χειραγωγεί εδώ και πολλά χρόνια νέους κάνοντάς τους πλύση εγκεφάλου», πρόσθεσε ο Τσαλγκούμι. «Είμαι ιμάμης στο Ντρανσί από το 2004» είπε. «Ο ρόλος μου ήταν πάντοτε να καθοδηγώ τη θρησκευτική λατρεία. Έχω επίσης κοινωνικό ρόλο, να βοηθώ ανθρώπους σε δύσκολες στιγμές […] και να φροντίζω για τον διαθρησκειακό διάλογο. Στο Ντρανσί φτιάξαμε την “ομάδα του Αβραάμ”, με τον ραβίνο και τον Καθολικό ιερέα και κάναμε σημαντικό έργο μνήμης: 70 Εβραίοι από το Ντρανσί χάθηκαν στα ναζιστικά στρατόπεδα. Επί χρόνια ζούσα ειρηνικά ως πατέρας πέντε παιδιών και διατηρώντας ισχυρούς δεσμούς με την εβραϊκή κοινότητα του Ντρανσί. Πήγαινα να πάρω τον γιο μου από το σχολείο, την κόρη μου από το κολυμβητήριο. Μου άρεσε να πηγαίνω στο θέατρο, στα εστιατόρια, στον κινηματογράφο με τη γυναίκα μου. Αυτή ήταν η ζωή μου πριν από το 2009, το 2010, κύριε Πρόεδρε. Ύστερα, ο Αμπντελχακίμ Σεφριουί μπήκε στη ζωή μου: επειδή είχα τοποθετηθεί εναντίον της μπούρκας, ερχόταν κάθε Παρασκευή, επί έξι μήνες, στο τζαμί, μαζί με την παρέα του, και με αποκαλούσε ιμάμη των Εβραίων. Ξέρετε ποιος είναι ο Σέικ Γιασίν, το όνομα του οποίου έχει δώσει στη συλλογικότητά του; Είναι ο πνευματικός ηγέτης της Χαμάς που σκότωσε 270 Παλαιστίνιους της Φατάχ, προτού βαλθεί να σκοτώνει Ισραηλινούς. Με αποκαλεί ξεπουλημένο, σιωνιστή. Και στο στόμα ενός ισλαμιστή αυτοί οι χαρακτηρισμοί είναι κάλεσμα για φόνο. Το Αλ Τζαζίρα χρησιμοποίησε τα βίντεό του εναντίον μου. Απαίτησαν το κεφάλι μου, το κεφάλι της γυναίκας μου.[…] Ο άνθρωπος που βρίσκεται σήμερα στο εδώλιο κατέστρεψε και τη δική μου ζωή. […] Ο ισλαμισμός είναι γάγγραινα στον εγκέφαλο. Ευχαριστώ τη Δημοκρατία, γιατί αν δεν με προστάτευε, δεν θα βρισκόμουν τώρα μπροστά σας. Ο Αμπντελχακίμ Σεφριουί είναι πολύ προσεκτικός όταν μιλάει στα γαλλικά, αλλά πολύ βίαιος όταν μιλάει στα αραβικά. Στα αραβικά λέει πράγματα όπως: “Θα πεθάνεις με το αίμα των μουσουλμάνων”. Και διανθίζει τα λόγια του με στίχους του Κορανίου όπως: “Αυτό είναι το καθήκον μας”. Τέτοια είναι η στρατηγική των ισλαμιστών, της Μουσουλμανικής Αδελφότητας: θυματοποιητικός λόγος για τις “διακρίσεις”, ύστερα εκκλήσεις για δήθεν υπεράσπιση της τιμής των μουσουλμάνων. Ο Αμπντελχακίμ Σεφριουί χρησιμοποίησε ακριβώς την ίδια τακτική και τους ίδιους όρους εναντίον μου και εναντίον του Σαμουέλ Πατί. Εξαιτίας του, είμαι προκηρυγμένος, δεν μπορώ να βγω ούτε στη βεράντα του σπιτιού μου. Είμαι ο μόνος ιμάμης στον κόσμο που κηρύττει με αλεξίσφαιρο γιλέκο. […] Αναλαμβάνω την ηθική δέσμευση να σας το πω εδώ ότι πρέπει να κάνετε τα πάντα για να προστατέψετε τη νεολαία μας από τον Αμπντελχακίμ Σεφριουί: είναι ο πιο επικίνδυνος άνθρωπος στη Γαλλία. Ειδάλλως, θα υπάρχουν κι άλλοι νεκροί δάσκαλοι, κι άλλοι άνθρωποι που δεν θα μπορούν να ζήσουν τη ζωή τους.» Αν και ορισμένοι μάρτυρες προστατεύονται και διατηρούν την ανωνυμία τους φορώντας μάσκες, ο Τσαλγκούμι έδειξε θάρρος —δεν ήταν η πρώτη φορά.
Πηγή: athensvoice.gr