Του Αλέξανδρου Βασιλικού*
Από την αρχή μέχρι και σήμερα το ΞΕΕ μέσω του ΙΤΕΠ επιτελεί ένα κρίσιμο ερευνητικό έργο γιοα τις επιπτώσεις του COVID- 19 στα ελληνικά ξενοδοχεία. Μέσω διαρκούς πρωτογενούς έρευνας σε δείγμα που υπερκαλύπτει την αντιπροσωπευτικότητα του συνόλου του κλάδου, συγκεντρώνουμε την πραγματικότητα όπως τη βιώνουν οι Έλληνες ξενοδόχοι σε πραγματικό χρόνο.
Τα αχαρτογράφητα νερά δεν είναι σχήμα λόγου. Ο μόνος τρόπος για να έχουμε πραγματική εικόνα της ξενοδοχειακής αγοράς είναι αυτός της επιστημονικής έρευνας. Και μόνο έχοντας τεκμηριωμένη την πραγματική εικόνα μπορούμε να ανταποκριθούμε στην θεσμική αποστολή του ΞΕΕ ως συμβούλου της πολιτείας για την τουριστική πολιτική της χώρας.
Η πραγματική εικόνα που έχουμε φτάνοντας πλέον στον Σεπτέμβρη είναι πως δυστυχώς επιβεβαιώθηκε το χειρότερο σενάριο. Ό, τι φαινόταν ως ανησυχητικό ενδεχόμενο τον Απρίλιο, με τα πρώτα δεδομένα που είχαμε στη διάθεσή μας, είναι πλέον η πραγματικότητα που βιώνουν χιλιάδες συνάδελφοι.
Ο ρόλος του ΞΕΕ, δεν είναι ούτε να δραματοποιεί ούτε να ωραιοποιεί. Είναι ευθύνη του όμως να προβλέπει εγκαίρως, να προειδοποιεί με εγκυρότητα, να επισημαίνει με επιστημονική αξιοπιστία. Οι αριθμοί δεν είναι ούτε αισιόδοξοι ούτε απαισιόδοξοι. Είναι αυτοί που είναι για να δίνουν ένα αντικειμενικό κριτήριο ανάγνωσης της πραγματικότητας. Από εκεί και πέρα είναι οι δημόσιες πολιτικές που θα στηριχθούν πάνω σε αυτούς τους αριθμούς και θα κάνουν τελικά τη διαφορά μεταξύ αισιοδοξίας και απαισιοδοξίας.
Από τον μήνα Απρίλιο το ΞΕΕ επισήμανε την αναγκαιότητα να χτιστεί μια γέφυρα βιωσιμότητας με μια σειρά μέτρων που θα εξασφαλίσει στα ελληνικά ξενοδοχεία να φτάσουν μέχρι την άνοιξη του 2021.
Τα εποχικά ξενοδοχεία θα διανύσουν για πρώτη φορά έναν χειμώνα χωρίς να έχουν στη διάθεσή τους τα συνήθη χρηματοδοτικά εργαλεία. Επίσης τα 12μηνης λειτουργίας, έχοντας υποστεί ήδη μια μεγάλη ζημιά καθώς η πανδημία τα βρήκε σε λειτουργία, έχουν τώρα μπροστά τους έναν χειμώνα πολύ διαφορετικό, χωρίς ταξίδια, χωρίς εκδηλώσεις, χωρίς συνέδρια κ.λπ.
Αυτή είναι η πραγματικότητα του αγώνα και της αγωνίας επιχειρήσεων και εργαζομένων στον ξενοδοχειακό κλάδο. Στις αρχές του Οκτωβρίου θα αποτυπώσουμε την πραγματική εικόνα σε ό,τι αφορά τα βασικά μεγέθη που παρακολουθούμε σε εβδομαδιαία βάση. Επίσης, μέσα στον Οκτώβριο θα δημοσιοποιήσουμε άλλη μια μεγάλη έρευνα του ΙΤΕΠ για τις επιπτώσεις της COVID, όπου εκεί διερευνώνται στοιχεία για τον τζίρο, τις θέσεις εργασίας, τον βαθμό απόδοσης των χρηματοδοτικών εργαλείων.
Με βάση αυτή τη συνολική τεκμηρίωση, θα επανέλθουμε με μια συνολική πρόταση εξειδικευμένων μέτρων στήριξης. Η πραγματική κατάσταση στον κλάδο είναι τέτοια που για να κερδηθεί αυτός ο αγώνας επιβίωσης απαιτούνται τολμηρές δράσεις, περισσότερη ευελιξία εφαρμογής, αξιοποίηση κάθε κοινοτικού πόρου για την ευρωπαϊκή ανάκαμψη. Επένδυση στον τουρισμό σημαίνει επένδυση σε μια ρεαλιστική αναπτυξιακή προοπτική για όλους, σε όλη την Ελλάδα. Όπως έχει τονίσει εμφατικά και ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, «κανείς να μη μείνει πίσω». Ο τουρισμός μπορεί να εγγυηθεί αυτό γιατί το έχει αποδείξει έμπρακτα.
Τα πράγματα πλέον είναι καθαρά γιαόλους. Για να μπορούμε να ελπίσουμε σε μια επόμενη σεζόν, μετά το Πάσχα του 2021, και εφόσον έχουμε θετικές υγειονομικές εξελίξεις, θα πρέπει πρώτα να έχουμε επιβιώσει μέχρι τότε. Η κλεψύδρα είναι γυρισμένη ανάποδα. Η στάση αναμονής μέχρι να φανεί το τι μπορεί να δώσει η σεζόν 2020 τελείωσε. Από τη στιγμή που επιβεβαιώνεται μια χρονιά απωλειών, τώρα είναι η στιγμή των μεγάλων αποφάσεων.
*πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδας {ΞΕΕ}