Του Νεκτάριου Φαρμάκη*
Στο συνέδριο AgriBusiness 5, που διοργανώθηκε αρχές Ιουνίου στη Σκαφιδιά Ηλείας, η τοπική διάσταση επανήλθε πολλές φορές στη συζήτηση. Από την εισαγωγή νέων τεχνολογιών στον αγροδιατροφικό τομέα και τις βιολογικές καλλιέργειες μέχρι το «παράπονο» για την απαγόρευση χρήσης της ονομασίας «Ελιές Καλαμών» στην ελαιοπαραγωγή της Ηλείας, παρά τα ανάλογα οργανοληπτικά χαρακτηριστικά, από την αναπτυξιακή υστέρηση της συνολικής Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας μέχρι τις στάσεις του τοπικού πληθυσμού. Θέσαμε στον 42χρονο δικηγόρο, πρωτοεκλεγμένο το 2019 Περιφερειάρχη Δυτικής Ελλάδας, Νεκτάριο Φαρμάκη μερικά ερωτήματα:
Η τοπική κοινωνία πόσο ενσωματώνει την αξία της αγροδιατροφικής αλυσίδας, τόσο οι ίδιοι οι καλλιεργητές όσο και η ευρύτερη κοινωνία; Πόσο εκτιμάτε ότι είναι διατεθειμένη να στηρίξει πρωτοβουλίες π.χ. για την ποιότητα, τη μετάβαση σε βιολογική παραγωγή, σε προτεραιότητα;
Η κοινωνία σήμερα γνωρίζει την αξία της αγροδιατροφικής αλυσίδας και είναι πιο ώριμη από ποτέ. Βλέπουμε όλο και περισσότερους παραγωγούς να στρέφονται σε βιολογικές ή καλλιέργειες που συνδυάζουν σύγχρονες τεχνολογίες και παραδοσιακές μεθόδους, καθώς μια διαρκώς αυξανόμενη τάση των καταναλωτών είναι να αγοράζουν ποιοτικά διατροφικά προϊόντα. Η περιβαλλοντική συνείδηση σε συνδυασμό με σκληρά μαθήματα που έχουμε πάρει εσχάτως, όπως με την πανδημία, μας ωθούν με μεγάλη ταχύτητα σε μια θετική ποιοτική αλλαγή.
Πώς εξηγείται η εισοδηματική υστέρηση της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, από Αιτωλοακαρνανία μέχρι Ηλεία, παρά την τουριστική δυνατότητα, παρά το πανεπιστημιακό δυναμικό, παρά και την αγροδιατροφική ικανότητα παραγωγής;
Το έχω πει πολλές φορές: Η Δυτική Ελλάδα, για πολλά χρόνια, ζούσε πολύ κάτω από τις πραγματικές της δυνατότητες. Έλλειμμα υποδομών, έλλειμμα προσανατολισμού, αλλά και έλλειμμα ουσιαστικής αναπτυξιακής στρατηγικής από ανθρώπους που διοίκησαν, αρκούμενοι μόνο να διαχειρίζονται τη… φτώχεια και την εσωστρέφεια. Αυτά τα ελλείμματα τρέχουμε να καλύψουμε τα τελευταία τρία περίπου χρόνια ως Περιφερειακή Αρχή, ενώ παράλληλα έχουμε ξεκινήσει να υλοποιούμε εκείνες τις παρεμβάσεις που θα μας οδηγήσουν στη Δυτική Ελλάδα του 2030, μια Περιφέρεια σύγχρονη, ελκυστική και εξωστρεφή. Καλύψαμε σημαντικό έδαφος, αλλά η προσπάθεια πρέπει να συνεχιστεί.
Με πρόσφατη την υπόθεση της ονομασίας «Ελιά Καλαμών», πόσο έχει συνειδητοποιηθεί η σημασία του branding για την εμπορία στον αγροδιατροφικό τομέα – συνολικά; Πόσο έχει προχωρήσει σ’ εσάς (Δυτική Ελλάδα) σε σχέση π.χ. με περιοχές όπως η Κρήτη; Τι μπορεί να γίνει;
Παραλάβαμε μια Περιφέρεια που είχε 15 προϊόντα ΠΟΠ και ΠΓΕ, και πλέον έχουμε ήδη υποβάλει φακέλους για τον χαρακτηρισμό ως ΠΟΠ/ΠΓΕ και ΕΠΙΠ άλλων 11 τοπικών προϊόντων, ενώ διερευνούμε την υποβολή φακέλων στην ΕΕ για ακόμα 10 τοπικά προϊόντα. Παράλληλα, ήμασταν η πρώτη Περιφέρεια που χρηματοδοτήθηκε για την προώθηση οίνων στις αγορές της Ιαπωνίας και της Κορέας, συμμετέχουμε σε συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα για την ανάδειξη άλλων προϊόντων, όπως και η ελιά που αναφέρατε, ενώ είμαστε παρόντες σε όλα τα μεγάλα εκθεσιακά γεγονότα. Κάνουμε λοιπόν μια μεγάλη προσπάθεια ενίσχυσης και ανάδειξης των τοπικών προϊόντων, καθώς ξέρουμε τη σημασία που έχει ο πρωτογενής τομέας για την περιοχή μας, αλλά και η ενίσχυση της θέσης μας στον παγκόσμιο χάρτη.
*Περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδας
**πρώτη δημοσίευση: www.economia.gr