Η Μεγάλη Βρετανία πρωταγωνίστρια του e-commerce στην Ευρώπη… Της Νατάσας Φραγκούλη

454

Της Νατάσας Φραγκούλη

Ναυαρχίδα της αγοράς e-commerce στην Ευρώπη αναδεικνύεται η Μεγάλη Βρετανία, η οποία παράγει τη μερίδα του λέοντος των online Β2C πωλήσεων που γίνονται επί ευρωπαϊκού εδάφους. Από τα €899 δισ., που ήταν ο τζίρος του ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ευρώπη τα €291 δισ. προήλθαν από ηλεκτρονικές πωλήσεις στη Μεγάλη Βρετανία.

Οι άλλες κορυφαίες χώρες στον τζίρο του ηλεκτρονικού εμπορίου B2C το 2022 ήταν η Γαλλία με €146 δισ., η Γερμανία με €102 δισ. και η Ισπανία με €72 δισ.

Στο μεταξύ, οι υψηλότεροι ρυθμοί ανάπτυξης (χωρίς προσαρμογή για την πληθωρική έκρηξη) στον τζίρο του ηλεκτρονικού εμπορίου καταγράφηκαν στην Εσθονία (106%), τη Ρουμανία (51%), τη Βουλγαρία (31%), την Ισπανία (31%) και το Βέλγιο (22%).

Η Δυτική Ευρώπη είναι κατά πολύ η μεγαλύτερη περιοχή για το ηλεκτρονικό εμπόριο στην Ευρώπη, κατέχοντας το 67% του συνολικού τζίρου του e-commerce B2C για το 2022, ενώ ακολουθεί η Νότια Ευρώπη, με ποσοστό μόλις 16%.

Η Κεντρική Ευρώπη (8%), η Βόρεια Ευρώπη (7%) και η Ανατολική Ευρώπη (2%) έχουν σημαντικά μικρότερο μερίδιο στον συνολικό τζίρο του ηλεκτρονικού εμπορίου B2C.

e-commerce_europe1

Οι εκτιμήσεις

Για το τρέχον έτος, οι προβλέψεις για τα στοιχεία τζίρου του B2C για το 2023 αναφέρουν ότι το ηλεκτρονικό εμπόριο θα αυξηθεί κατά 8%. Όπως προκύπτει από τα στοιχεία που δημοσιοποίησε ο Ελληνικός Σύνδεσμος Ηλεκτρονικού Εμπορίου, ο E-commerce Europe και το EuroCommerce, το ευρωπαϊκό ηλεκτρονικό εμπόριο αυξήθηκε σε €899 δισ. το 2022, παρά τις προκλήσεις, όπως ο πόλεμος στην Ουκρανία και η οικονομική αστάθεια.

Η επίδοση του 2022 είναι αυξημένη κατά 6%, ρυθμός που υπολείπεται κατά πολύ, ωστόσο, έναντι του αντίστοιχου που επιτεύχθηκε το 12% το 2021, κάτι που μπορεί να αποδοθεί στην κορεσμένη κατάσταση των αγορών ηλεκτρονικού εμπορίου μετά την εξαφάνιση της πανδημίας του Covid-19 το 2022.

e-commerce_europe2

Ο ρόλος του πληθωρισμού

Η έκθεση υπογραμμίζει τον ρόλο του πληθωρισμού στην αύξηση του τζίρου και τονίζει την ανθεκτικότητα του τομέα και την αναμενόμενη ανάπτυξή του το 2023. Το 2022, η κύρια πρόκληση για τις αγορές του ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ευρώπη ήταν ο πόλεμος στην Ουκρανία, που αύξησε τις τιμές της ενέργειας και άλλων εμπορευμάτων.

Αυτό είχε σημαντική επίπτωση στην αγοραστική δύναμη των καταναλωτών. Για πολλές ευρωπαϊκές χώρες, η αύξηση του τζίρου του ηλεκτρονικού εμπορίου οφείλεται, κυρίως, σε υψηλότερες τιμές (πληθωρισμός), όχι σε όγκο πωλήσεων. Η μείωση του όγκου αντισταθμίζεται κάπως από την αύξηση των αγορών υπηρεσιών στο διαδίκτυο – όπως τα ταξίδια και ο ελεύθερος χρόνος – μετά την λήξη του lockdown λόγω του Covid-19.

e-commerce_europe3
 
Πηγή: sepe.gr