Της κ. Ειρήνης Παπαγιαννούλη*
Η Marmomac 2024 επιβεβαίωσε ότι το ελληνικό μάρμαρο έχει όλα τα εφόδια για να ενδυναμώσει τη θέση του σε παγκόσμιο επίπεδο. Η έμφαση στη βιωσιμότητα, σε συνδυασμό με τις επενδύσεις στην καινοτομία, ανοίγουν τον δρόμο για νέες αγορές και δυνατότητες. Ταυτόχρονα, η συνεχής προσπάθεια για ενίσχυση του branding και της διεθνούς προβολής, με τη βοήθεια θεσμικών και επιχειρηματικών συνεργασιών, θα συμβάλει στη διατήρηση της ηγετικής θέσης του ελληνικού μαρμάρου. Η δημιουργία του νέου brand (Greek Marble | Then. Now. Forever) και η ένταξη της προβολής και προώθησής του στον στρατηγικό προγραμματισμό της Enterprise Greece είναι μια καθοριστική εξέλιξη για τον κλάδο.
Η έκθεση Marmomac 2024 ανέδειξε και πάλι τις παγκόσμιες τάσεις και τις νέες προκλήσεις στον τομέα των φυσικών διακοσμητικών λίθων (μάρμαρο, γρανίτης, πορόλιθος κοκ). Σε μια εποχή όπου οι αγορές στρέφονται προς την αειφορία, την καινοτομία και την ποιότητα, το ελληνικό μάρμαρο διαδραματίζει κεντρικό ρόλο, αξιοποιώντας τη μοναδική του ιστορία και τα συγκριτικά του πλεονεκτήματα. Η συμμετοχή στην έκθεση αυτή ήταν καθοριστική για την αναβάθμιση του κλάδου και για τη δημιουργία νέων συνεργασιών και ευκαιριών.
Βιώσιμη Ανάπτυξη και Τεχνολογική Αναβάθμιση: Το Μέλλον των Φυσικών Διακοσμητικών Πετρωμάτων
Πέρα από το design και την αξιοποίηση της μοναδικής ομορφιάς των φυσικών πετρωμάτων που είναι πηγή έμπνευσης κάθε χρόνο στην Marmomac, η φετινή έκθεση έφερε στο προσκήνιο την αυξανόμενη σημασία της βιώσιμης ανάπτυξης. Το παγκόσμιο ενδιαφέρον για φιλικά προς το περιβάλλον υλικά έχει οδηγήσει στην προώθηση του μαρμάρου ως ιδανική επιλογή λόγω της φυσικής του ανθεκτικότητας και των οικολογικών του πλεονεκτημάτων. Αυτά ακριβώς τα πλεονεκτήματα και η υπεροχή του χαμηλού περιβαλλοντικού αποτυπώματος κατά την παραγωγή του μαρμάρου (οι πιο εντατικές διεργασίες έχουν γίνει από τη φύση και ο άνθρωπος απλώς το αλλάζει μορφή με υγρή κοπή!), είναι που πλέον διαχωρίζουν το μάρμαρο και τα φυσικά πετρώματα από τα τεχνητά που κερδίζουν ολοένα έδαφος και πρόκειται για έναν σοβαρό ανταγωνιστή που ήρθε για να μείνει.
Σημαντική πρωτοβουλία προς αυτήν την κατεύθυνση ήταν η συνάντηση εκπροσώπων από 10 χώρες, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα, με επικεφαλής το Natural Stone Institute για την επίσημη έναρξη μιας διεθνούς συνεργασίας με τον τίτλο Global EPD Collaboration.
Τα Environmental Product Declarations (EPDs) αποτελούν βασικό εργαλείο για τη διαφοροποίηση των προϊόντων φυσικών πετρωμάτων σε μια παγκόσμια αγορά που απαιτεί διαφάνεια και υπευθυνότητα. Η Ελλάδα, με την ενεργό συμμετοχή της σε αυτές τις πρωτοβουλίες, ενισχύει το προφίλ του ελληνικού μαρμάρου ως ενός υλικού που συνδυάζει την αισθητική αριστεία με περιβαλλοντική ευαισθησία. Η τεκμηρίωση της περιβαλλοντικής απόδοσης είναι πλέον κρίσιμη για την καθιέρωση της αξίας του μαρμάρου σε έργα μεγάλης κλίμακας διεθνώς και η συνάντηση αυτή με την ενεργό συμμετοχή και το έντονο παγκόσμιο ενδιαφέρον κατέστησαν σαφές ότι η διεθνής αγορά προσανατολίζεται στη χρήση πιστοποιημένων και τεχνικά τεκμηριωμένων υλικών.
Ελληνικό Μάρμαρο: Επενδύσεις στην Καινοτομία και τη Διεθνή Προβολή
Η παρουσία του ελληνικού μαρμάρου στη Marmomac ήταν ιδιαίτερα ισχυρή, χάρη στη συνέχιση της στρατηγικής συνεργασίας που ξεκίνησε το 2022 μεταξύ του ΣΕΜΜΘ (Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Μαρμάρου Μακεδονίας Θράκης) και της Ελληνικής Εταιρείας Επενδύσεων και Εξωτερικού Εμπορίου (Enterprise Greece).
Το brand Greek Marble | Then. Now. Forever που δημιουργήθηκε στο πλαίσιο του στρατηγικού σχεδίου προβολής και προώθησης του Ελληνικού Μαρμάρου και χάρις σε αυτήν ακριβώς τη συνεργασία και στήριξη από την Enterprise Greece, προβάλλει την πλούσια ιστορία και την αντοχή του ελληνικού μαρμάρου μέσα στον χρόνο, αλλά και την ικανότητά του να εξελίσσεται σύμφωνα με τις νέες προκλήσεις της αγοράς.
Για δεύτερη συνεχή χρονιά το περίπτερο του Ελληνικού Μαρμάρου, οι διαφημίσεις σε περίοπτες θέσεις σε όλη την έκταση της έκθεσης και η προβολή του βίντεο που έχει δημιουργηθεί για την προβολή του brand στο Marmomac Theater καθ’όλη τη διάρκεια των εκδηλώσεων, κέρδισαν τις εντυπώσεις και πέρασαν ένα δυνατό μήνυμα: το ελληνικό μάρμαρο κατέχει κεντρική θέση στις διεθνείς αγορές.
Σταθερή είναι και η δυναμική συμμετοχή των ελληνικών εταιρειών με 40 επιχειρήσεις να έχουν παρουσία με εντυπωσιακά περίπτερα τόσο στους εσωτερικούς και εξωτερικούς χώρους, όσο και στο Hall 1 με τίτλο “A matter of stone”, μια πρωτοβουλία της Marmomac και του περιοδικού Elle Decoration, που στόχο έχει τη διαμόρφωση τάσεων και την έμπνευση αρχιτεκτόνων και Designers για τις δυνατότητες των φυσικών πετρωμάτων αλλά και το Marmomac Theater και το “Walk of Stone”, μια ακόμη δημιουργική πρόταση της έκθεσης.
Φέτος μάλιστα υπήρξαν και δύο σημαντικές βραβεύσεις στο πλαίσιο της έκθεσης:
- Η διάκριση της Stonetech με το βραβείο Best Communicator για το καλύτερο διεθνές περίπτερο της έκθεσης που επιβεβαιώνει την ικανότητα των ελληνικών εταιρειών να καινοτομούν και να προσαρμόζονται σε ένα συνεχώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον, παρουσιάζοντας νέες προτάσεις και προβάλλοντας την ομορφιά του ελληνικού μαρμάρου.
- Η τιμητική προσωπική μου αναγνώριση ως «Πρέσβειρα του Μαρμάρου» από την Ένωση Γυναικών Μαρμάρου της Ιταλίας που αποτελεί αναγνώριση των συλλογικών προσπαθειών που έχουν γίνει για την προβολή του ελληνικού μαρμάρου και των φυσικών πετρωμάτων εν γένει, και ενισχύει τη δέσμευση για συνέχιση της ποιοτικής παρουσίας μας στις διεθνείς εκθέσεις και πρωτοβουλίες.
Προοπτικές και Στρατηγικές για την Επόμενη Μέρα
Η έκθεση αυτή ανέδειξε ότι το μέλλον του κλάδου βρίσκεται στη σύζευξη παράδοσης και καινοτομίας αλλά και στις συνέργειες. Οι διεθνείς αγορές αναζητούν όχι μόνο προϊόντα υψηλής ποιότητας, αλλά και υλικά που εναρμονίζονται με τις νέες προδιαγραφές βιωσιμότητας και υπευθυνότητας. Το ελληνικό μάρμαρο διαθέτει τα εχέγγυα να ηγηθεί αυτής της μετάβασης, αξιοποιώντας τις άριστες φυσικές του ιδιότητες, τη μακραίωνη ιστορία του, και την ευελιξία του να ενσωματώνει νέες τεχνολογίες εξόρυξης και επεξεργασίας.
Η στρατηγική κατεύθυνση που θα πρέπει να ακολουθήσει ο κλάδος περιλαμβάνει ενίσχυση της εξωστρέφειας μέσω στοχευμένων διεθνών συνεργασιών και συνεχιζόμενων επενδύσεων σε έρευνα και ανάπτυξη. Οι ελληνικές εταιρείες οφείλουν να συνεχίσουν να διαφοροποιούνται όχι μόνο με βάση την αισθητική και την ποιότητα των υλικών τους, αλλά και μέσα από την υιοθέτηση πιστοποιήσεων και τεκμηριωμένων προδιαγραφών που αναδεικνύουν την υπευθυνότητα και την οικολογική ευαισθησία τους.
Ηγετικός Ρόλος του Ελληνικού Μαρμάρου στη Διεθνή Σκηνή
Η Marmomac 2024 επιβεβαίωσε ότι το ελληνικό μάρμαρο έχει όλα τα εφόδια για να ενδυναμώσει τη θέση του σε παγκόσμιο επίπεδο. Η έμφαση στη βιωσιμότητα, σε συνδυασμό με τις επενδύσεις στην καινοτομία, ανοίγουν τον δρόμο για νέες αγορές και δυνατότητες. Ταυτόχρονα, η συνεχής προσπάθεια για ενίσχυση του branding και της διεθνούς προβολής, με τη βοήθεια θεσμικών και επιχειρηματικών συνεργασιών, θα συμβάλει στη διατήρηση της ηγετικής θέσης του ελληνικού μαρμάρου. Η δημιουργία του νέου brand και η ένταξη της προβολής και προώθησής του στον στρατηγικό προγραμματισμό της Enterprise Greece είναι μια καθοριστική εξέλιξη για τον κλάδο. Ευελπιστούμε και πιστεύουμε πως η παρουσία του ελληνικού μαρμάρου θα είναι συνεχής και πολύ δυνατή τόσο στις επόμενες εκθέσεις της Marmomac, όσο και σε άλλες εκθέσεις και διοργανώσεις που δημιουργούν και επηρεάζουν τις τάσεις της αγοράς.
Η πορεία του ελληνικού μαρμάρου στις διεθνείς αγορές είναι ένα ταξίδι που απαιτεί στρατηγική σκέψη, συλλογική προσπάθεια και συνεχή προσαρμογή στις προκλήσεις ενός συνεχώς εξελισσόμενου περιβάλλοντος. Με τις σωστές κινήσεις, η Ελλάδα μπορεί να συνεχίσει να είναι ο απόλυτος εκφραστής της ποιότητας και της καινοτομίας στον τομέα του φυσικού μαρμάρου, παραμένοντας ένας αξιόπιστος και ηγετικός παίκτης στη διεθνή αγορά.
(Πηγή: sme.gr)
*Διεύθυντρια Μάρκετινγκ & Επικοινωνίας της εταιρείας Αφοί Ι. Παπαγιαννούλη Α.Ε., μέλος Δ.Σ. του διεθνούς οργανισμού Natural Stone Institute
Πηγή: oryktosploutos.net