Της Εύας Δ. Οικονομάκη
Η υγιής διάρθρωση του Ομίλου αλλά και οι θετικές προοπτικές της ελληνικής οικονομίας έφεραν το μεγάλο επενδυτικό πρόγραμμα της SKY express κόντρα στη συγκυρία, εξηγεί ο κ. Ιωάννης Γρύλος, Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου IOGR.
Στο πνεύμα αυτό, ο κ. Γρύλος εκθέτει τους υψηλότερους στόχους των εταιρειών του Ομίλου, εξηγεί σε ποια κατεύθυνση πρέπει να διαφοροποιηθεί το ελληνικό προϊόν στον τουρισμό και δίνει τον οδικό χάρτη των κινήσεων του Ομίλου στον ευρύτερο κλάδο.
Κατ’ αρχάς, σας ανησυχεί η διάρκεια της πανδημίας και η εμφάνιση νέων μεταλλάξεων παρά τους εμβολιασμούς;
Η πανδημία αποδεικνύεται ένα κρίσιμο στοίχημα και ένας αγώνας αντοχής, που οφείλουμε όμως να κερδίσουμε. Απαιτείται διαρκής εγρήγορση και προσαρμοστικότητα στα νέα δεδομένα, χτίζοντας με σταθερά βήματα τη μακροπρόθεσμη στρατηγική ανάπτυξης και εξωστρέφειάς μας. Στηριζόμαστε στην υγιή οικονομική μας βάση για να αντιπαρέλθουμε τις προκλήσεις που δημιουργεί η εμφάνιση των νέων μεταλλάξεων και η εύλογη αναστάτωση του κόσμου για την πορεία της πανδημίας. Στους επιβάτες της SKY express έχουμε αποδείξει, τηρώντας αυστηρά τα υγειονομικά πρωτόκολλα, ότι τα αεροπορικά ταξίδια είναι ασφαλής επιλογή μετακίνησης. Επιπλέον, η εταιρεία μας έχει δημιουργήσει νέα προϊόντα και υπηρεσίες προσαρμοσμένα στη συγκυρία που ζούμε. Πιστεύω ότι με συνέπεια και με τη συνεργασία όλων θα καταφέρουμε να αντεπεξέλθουμε στις όποιες δυσκολίες.
Οι αερομεταφορές ήταν ένας από τους κλάδους που επλήγησαν περισσότερο εξαιτίας της πανδημίας. Ποια είναι η επόμενη μέρα για τον κλάδο των αερομεταφορών; Πώς εκτιμάτε ότι θα διαμορφωθεί το 2022 η αεροπορική κίνηση και πότε θα επιστρέψει στα προ πανδημίας επίπεδα;
Πράγματι, οι αερομεταφορές επλήγησαν καίρια την τελευταία διετία. Υπήρξαν παγκοσμίως απώλειες εκατοντάδων εκατομμυρίων και φυσικά μεγάλες απώλειες και σε θέσεις εργασίας. Αυτό, βέβαια, στη δική μας περίπτωση δεν ίσχυσε. Όχι μόνο διατηρήσαμε όλες τις θέσεις εργασίας μας, αλλά τις αυξήσαμε, καθώς την περίοδο αυτή η εταιρεία μας μεγάλωσε. Αυτό δεν οφείλεται μόνο στις πολιτικές στήριξης του κλάδου, που πρέπει να τις αναγνωρίσουμε, αλλά κυρίως στη δική μας υγιή οικονομική βάση, που μας επέτρεψε να προχωρήσουμε σε σημαντικές επενδυτικές και στρατηγικές κινήσεις. Ως προς τη γενικότερη εικόνα, είναι ενθαρρυντικό ότι από τον Ιούνιο έχουμε σημαντική αύξηση στην επιβατική κίνηση και, μετά από ένα καλοκαίρι καλύτερο των αρχικών προσδοκιών, εκτιμώ ότι μόνο ανοδική πορεία θα έχουμε. Το γεγονός, μάλιστα, ότι πολλοί διεθνείς αερομεταφορείς ποντάρουν στη χώρα μας, με κάνει να πιστεύω ότι εντός του 2022 θα πλησιάσουμε στα προ πανδημίας επίπεδα.
Εκτιμάτε ότι το 2022 ο ελληνικός τουρισμός θα καταφέρει να καλύψει το χαμένο έδαφος και θα επανέλθει στα επίπεδα του 2019; Συμμερίζεστε την άποψη για ανάγκη αλλαγής του τουριστικού μοντέλου;
Οι παγκόσμιες και ευρωπαϊκές εκτιμήσεις θέλουν το 2023 την τουριστική κίνηση να φτάνει στα επίπεδα του 2019. Νομίζω ότι και η χώρα μας θα ακολουθήσει ανάλογη πορεία. Είναι ακόμα νωρίς για οριστικές εκτιμήσεις, καθώς υπάρχουν πάντα οι απρόοπτες εξελίξεις γύρω από την πανδημία, όμως φαίνεται ότι η κατάσταση βελτιώνεται αισθητά. Ήδη το 2021 ήταν χρονιά-rebound συγκριτικά με το 2020. Οι θετικές φετινές επιδόσεις και το γεγονός ότι οι tour operators ποντάρουν σημαντικά στη χώρα μας για τη χρονιά που έρχεται, δημιουργεί αισιόδοξους οιωνούς για το 2022 και γεννά την ελπίδα ότι θα φτάσουμε σε πλήρη ανάκαμψη το 2023. Ως προς το τουριστικό μοντέλο, σίγουρα μπορούν να γίνουν πολλά ακόμα. Με έμφαση στην περαιτέρω ψηφιοποίηση των υπηρεσιών και στην ανάπτυξη συνεργειών μεταξύ διαφορετικών κλάδων, που θα δίνουν πρόσθετη αξία στα τουριστικά μας προϊόντα. Παράλληλα, σε συνδυασμό πάντα με τους παγκόσμιους στόχους για τη βιώσιμη ανάπτυξη, πρέπει και ο ελληνικός τουρισμός να αναπτύξει μια πιο πράσινη φιλοσοφία.
Αρκετές αεροπορικές εταιρείες παγκοσμίως αιτήθηκαν κρατικής ενίσχυσης λόγω της έλλειψης ρευστότητας και των ισχυρών απωλειών που προκάλεσε η υγειονομική κρίση. Πρόσφατα ζητήσατε και εσείς αντίστοιχη βοήθεια. Θεωρείτε ότι ήταν επαρκή τα μέτρα;
Τα μέτρα που ελήφθησαν για τη στήριξη των αερομεταφορών από τις παγκόσμιες κυβερνήσεις, ήταν χρήσιμα και αναγκαία για την επιβίωση ενός πολύ τραυματισμένου κλάδου. Στην κατεύθυνση αυτή, και η ελληνική κυβέρνηση, αναγνωρίζοντας την ανάγκη στήριξης του κλάδου, έλαβε οριζόντια μέτρα που αφορούσαν το σύνολο των εταιρειών. Η αξιοποίηση των μέτρων αυτών απ’ όλες τις εταιρείες του χώρου – και από τη SKY express – ήταν καθοριστική, προκειμένου να αποφευχθούν στρεβλώσεις και να διατηρηθεί ένα υγιές επίπεδο ανταγωνισμού στην αγορά.
Μέσα στην πανδημία η SKY express προχώρησε σε ένα από τα μεγαλύτερα επενδυτικά προγράμματα στον χώρο των αερομεταφορών και παράλληλα επέκτεινε τις πτήσεις της προς το εξωτερικό. Ποια είναι η στρατηγική διαμόρφωσης του πτητικού σας προγράμματος για το 2022;
Πράγματι, η επένδυσή μας έγινε εν μέσω πανδημίας, στη δυσκολότερη περίοδο για τον κλάδο των αερομεταφορών. Μέσα στην κρίση, όμως, είδαμε μια ευκαιρία για τη SKY express. Ευκαιρία να πετάξουμε ψηλότερα, συνεχίζοντας μια σταθερά ανοδική πορεία ετών. Και παράλληλα στείλαμε ένα μήνυμα αισιοδοξίας και εμπιστοσύνης στις προοπτικές της ελληνικής οικονομίας και του ελληνικού τουρισμού. Το καταφέραμε επειδή είμαστε ένας υγιής όμιλος επιχειρήσεων, χωρίς ανοίγματα, χωρίς δυσβάσταχτες υποχρεώσεις, χωρίς δεσμεύσεις. Πατάμε γερά στα πόδια μας και αυτό μας επέτρεψε να κάνουμε σημαντικές κινήσεις για την περαιτέρω ανάπτυξή μας. Με την απόκτηση των 6 υπερσύγχρονων Airbus A320neo και των 6 νέων ATR 72-600, σήμερα η SKY express διαθέτει το μεγαλύτερο δίκτυο πτήσεων στο εσωτερικό της χώρας και ξεκίνησε τις πτήσεις στο εξωτερικό. Δραστηριοποιείται πλέον πετώντας καθημερινά σε Παρίσι, Λονδίνο, Βρυξέλλες, Λάρνακα, Ρώμη. Και όλα αυτά με τον πιο πράσινο στόλο στην Ελλάδα και έναν από τους πιο πράσινους σε όλη την Ευρώπη. Μέσα στο 2022 θα έχουμε την παραλαβή και νέων αεροσκαφών με στόχο να μεγαλώσουμε ακόμα περισσότερο και να βελτιώνουμε καθημερινά τις υπηρεσίες μας προς τους πελάτες μας. Στοχεύουμε στο να ηγηθούμε των τάσεων που θα διαμορφωθούν ως προς τις ανάγκες των επιβατών στη μετα-Covid περίοδο και να καθιερωθούμε έτσι ως η αεροπορική εταιρεία της νέας εποχής.
Δεν περιορίζεστε, όμως, μόνο στις αερομεταφορές. Ο Όμιλος IOGR δραστηριοποιείται στον πρωτογενή τομέα και στον ξενοδοχειακό κλάδο. Μάλιστα, ο Όμιλος, σε κοινοπραξία με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, έχει εκδηλώσει το ενδιαφέρον του για την απόκτηση του 67% του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου. Σας ενδιαφέρει η μετοχική διείσδυση σε συμπληρωματικούς κλάδους, όπως η ενοικίαση αυτοκινήτων και η ακτοπλοΐα; Τι περιλαμβάνουν τα σχέδιά σας για το μέλλον;
Ως δυναμικός και εξωστρεφής Όμιλος, παρακολουθούμε στενά τόσο τις διεθνείς επιχειρηματικές τάσεις όσο και τις ευκαιρίες που δημιουργούνται στη χώρα μας. Προσπαθούμε συνεχώς να εξελισσόμαστε και να επεκτείνουμε τις δραστηριότητές μας, με γνώμονα πάντα την παροχή βέλτιστων υπηρεσιών σε όσους μας εμπιστεύονται και με βάση τις αρχές τις αειφορίας και κοινωνικής ευθύνης. Θεωρούμε ότι οι προοπτικές της ελληνικής οικονομίας τα επόμενα χρόνια θα είναι πολύ ενδιαφέρουσες και θέλουμε ως Όμιλος να είμαστε παρόντες στην προσπάθεια για ισχυρή ανάπτυξη στην πατρίδα μας.
Πηγή: euro2day.gr