Μια εφαρμογή τής “Αναλογικής Συμπληρωματικότητας”… Του Λαυρέντιου Δελλασούδα

340

Του Λαυρέντιου Δελλασούδα

Έχοντας κατ’ επανάληψη διαπιστώσει την αναγκαιότητα αντιμετώπισης της ‘’ανισότητας’’ της ισότητας[i], δηλαδή τής εφαρμογής τής μαθηματικής ισότητας στα ζητήματα των αναγκών των προσώπων που επιδιώκουν κοινωνικής προοπτικής στόχους, καθώς και της διαθεσιμότητας/προσφοράς των κατάλληλων μέσων κάλυψης των αναγκών αυτών, αναζητούσα στο πλαίσιο διαφόρων ερευνητικών προγραμμάτων και μελετών τρόπους πρακτικής αντιμετώπισης του προβλήματος.

Διότι η εν ονόματι της ισότητας δωρεάν χορήγηση, π.χ., ενός συγγράμματος σε έντυπη μορφή τόσο σε έναν φοιτητή βλέποντα όσο και σε έναν φοιτητή με προβλήματα όρασης συνιστά οτιδήποτε άλλο εκτός από πράξη κοινωνικής δικαιοσύνης.

Όμως την απάντηση στον προβληματισμό, και μάλιστα με γενικής ισχύος μορφή, έμελλε να την δώσει ένα γεγονός τελείως άγνωστο όχι μόνο σε μένα αλλά όπως πιστεύω και σε ένα πολύ μεγάλο ποσοστό άλλων ανθρώπων. Συγκεκριμένα κατά την παρακολούθηση των Παραολυμπιακών αγώνων τού 2004 στην Ελλάδα διαπίστωσα ότι μία αθλήτρια με προβλήματα όρασης έτρεχε με την συνεργασία δρομέα βλέποντα (με τον οποίο ήταν συνδεδεμένη με ελαστικό σύνδεσμο) και έτσι δεν κινδύνευε να βγει από τον ορισμένο γι’ αυτήν διάδρομο ή/και να συγκρουστεί με συναθλήτριές της.

Το γεγονός αυτό παρήγαγε σειρά κοινωνικών μηνυμάτων και πρακτικών εφαρμογών, όπως αυτά της Αρχής τής «αναλογικής συμπληρωματικότητας»[ii] και της “μεταγωγής” ενός αρχαίου συμβολισμού ως γκρέμισμα πλέον του τείχους τής διάκρισης και της διαφοράς[iii].

Έτσι είδαμε την αναλογική συμπληρωματικότητα και μέσω τής χρήσης τής Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας κατά την μετάδοση από τηλεοράσεως των Ιερών Ακολουθιών[iv], ενώ πρόσφατα ξεκίνησε και μία εφαρμογή της εντός του Ιερού Ναού κατά την διάρκεια της Θείας Λειτουργίας[v]. Πρόκειται για μία άλλη εφαρμογή μιας από 40ετίας πρότασης για την εγκατάσταση οθόνης εντός πολλών ιερών ναών προς κάλυψη των θρησκευτικών αναγκών των προσώπων με προβλήματα ακοής μέσω τής προβολής των σχετικών λειτουργικών κειμένων. Η προσπάθεια αυτή, σύμφωνα πάντοτε με την υπόψη πρόταση, θα επιτελείται με την βοήθεια συντονιστή, γεγονός το οποίο θα έχει επιπρόσθετη κοινωνική αξία, αφού έτσι δημιουργούνται και νέες θέσεις εργασίας, μέχρι βέβαια να τις εξαφανίσει και αυτές προοδευτικά η δημιουργική ικανότητα του ανθρώπου.

Γιατί τα γράφω αυτά σήμερα 9 Αυγούστου 2013 στην Πάτρα; Ασφαλώς όχι γιατί βλέπω εικόνες εξωφύλλων συγγραμμάτων μου σχετικών με την σχολική, επαγγελματική, οικονομική και κοινωνική λειτουργική ένταξη και ενσωμάτωση των κοινωνικά ευπαθών ομάδων και ιδιαίτερα των Προσώπων με Αναπηρία[vi]. Ούτε γιατί βλέπω και ακούω ευχαρίστως στην τηλεόραση διαφημίσεις από τις οποίες προκύπτει εφαρμογή τής υπόψη Αρχής μέσω της εξυπηρέτησης Προσώπων με Αναπηρία σε κάποιες πλαζ τής Πελοποννήσου! Ο λόγος είναι ο ακόλουθος. Δηλαδή το παράδειγμα ουσιαστικής έμπρακτης εφαρμογής τής κοινωνικής συναντίληψης[vii], το οποίο προβάλλεται από το παρακάτω γεγονός που δεν πρέπει να περάσει απαρατήρητο.

1 Στο νοσοκομείο “Άγιος Ανδρέας” τής Πάτρας αρχίζουν σήμερα οι εργασίες (εκσκαφή) για την ανέγερση Νέας Πτέρυγας, η οποία στη συνέχεια θα εξοπλιστεί με υπερσύγχρονα μέσα διάγνωσης και θεραπείας τού καρκίνου με συνολικό κόστος που ανέρχεται σε πολλά εκατομμύρια δολάρια. Η χορηγία με αυτεπιστασία ανήκει στην “κοινωνική ευαισθησία” τού ομογενούς Αθανάσιου

Στεφανόπουλου, πάλαι ποτέ συμμαθητή τού γράφοντος στο Α’ Γυμνάσιο Αρρένων Πάτρας, ο οποίος βέβαια δίνει συνεχώς το παρών και μέσα από έργα πολιτισμού αλλά και τοπικής ιστορικής ταυτότητας.

Ας ευχηθούμε το παράδειγμά του να αποτελέσει ερέθισμα για άλλες ανάλογες ενέργειες και πολλών άλλων χορηγών ευεργετών . Ομότιμος καθηγητής ΕΚΠΑ

Λαυρέντιος Γ. Δελλασούδας

ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Για την άμεση ανάγνωση του περιεχομένου των παρακάτω υποσημειώσεων μπορείτε να επισκεφθείτε και την διεύθυνση http://scholar.uoa.gr/lavdellas/biocv/cv

  1. ΄΄Συνιστώσες και προεκτάσεις τής ισότητας: Ενδεικτικά παραδείγματα΄΄. Ομιλία κατά τον εορτασμό τής Παγκόσμιας Ημέρας Φιλοσοφίας, τον οποίο διοργάνωσε το Παγκόσμιο Φιλοσοφικό

Forum και η Εστία Νέας Σμύρνης (16.11.17). (δείτε ομιλία εδώ)

  1. α. Βλέπουμε τις “ειδικές ανάγκες” μέσα από την “αναλογική συμπληρωματικότητα”. Άρθρο

2020. (δείτε εδώ ή εδώ ή εδώ)

β. «Η συμβολή της Τεχνολογίας στην Ποιότητα Ζωής των Προσώπων με Αναπηρία». Άρθρο

[2020]. (δείτε εδώ)

  1. α. Τα κοινωνικά μηνύματα των Παραολυμπιακών αγώνων. Ο αθλητισμός ως παράγων κοινωνικής αγωγής:

Ομιλία (Στέγη Γραμμάτων Κωστής Παλαμάς, Πάτρα [3.9.19]). ( δείτε εδώ )

β. Προσεγγίζοντας τα μηνύματα των Παραολυμπιακών Αγώνων (2018). (Μέρος 1ο), (Μέρος 2ο), (Μέρος 3ο)

(Μέρος 1ο), (Μέρος 2ο), (Μέρος 3ο)

  1. Καθηγητής Δελλασούδας: «Συγχαίρω τον Πρόεδρο της ΕΡΤ». ( δείτε εδώ )
  2. Είδε” η… ακοή μας μία “Αναστάσιμη” ημέρα! (12 Μαΐου 2023). ( δείτε εδώ )
  3. (δείτε (εδώ) και (εδώ)
  4. Μηνύματα Ολυμπιακών και Παραολυμπιακών Αγώνων. Ομοιότητες και διαφορές: Άρθρο (27, 28.9.21). (δείτε άρθρο εδώ ή εδώ)

ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Το εν λόγω άρθρο δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα ΓΝΩΜΗ στο φύλλο της 10ης Αυγούστου του 2023

ΠΑΡΑΛΛΗΛΕΣ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ

https://www.efsyn.gr/stiles/apopseis/401196_miaefarmogitisanalogikissympliromatikotitasapenantistinanisotitatis https://pelop.gr/miaefarmogitisanalogikissybliromatikotitasapenantistinanisotitatisisotitas/

https://newideas.gr/miaefarmogitisquotanalogikissympliromatikotitasquotapenantistinquotanisotitaquottisisotitastoylayrentioygdellasoyda/ https://www.ekirikas.com/miaefarmogitisanalogikissyblir/