Του Γιάννη Μαστρογεωργίου*
Οι κορυφαίοι οργανισμοί μέσων ενημέρωσης δημοσιεύουν τακτικά πλέον οδηγίες σχετικά με τη μόχλευση της τεχνητής νοημοσύνης στο newsroom την ίδια στιγμή που κάνουν συμφωνίες αδειοδότησης, ώστε να επιτρέπουν σε εταιρείες τεχνητής νοημοσύνης να χρησιμοποιούν το περιεχόμενό τους για να εκπαιδεύσουν τα μοντέλα τεχνητής νοημοσύνης.
Η ξαφνική άφιξη δημόσιων και εμπορικά διαθέσιμων εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης οδήγησε σε μια νέα σειρά δεοντολογικών επιλογών τους δημοσιογραφικούς οργανισμούς που αγωνίζονται και για την εμπιστοσύνη του κοινού, ενώ πειραματίζονται με την τεχνολογία και διατηρούν τα νόμιμα δικαιώματά τους ως προς τη δημοσίευση.
Τα περισσότερα ΜΜΕ επιτρέπουν κάποια καθορισμένη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης υπό τη συντακτική επίβλεψη δημοσιογράφου, αλλά πολλές από τις νέες οδηγίες που βλέπουν το φως της δημοσιότητας απαγορεύουν τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης για τη σύνταξη άρθρων, ενώ εφαρμόζεται επιπλέον έλεγχος σε εικόνες και βίντεο που δημιουργούνται από AI.
Το Associated Press δημοσίευσε την περασμένη εβδομάδα έναν κώδικα για τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης στην ειδησεογραφική του λειτουργία, αναφέροντας: «Οποιοδήποτε προϊόν της δουλειάς μας παράγεται από ένα εργαλείο τεχνητής νοημοσύνης θα πρέπει να αντιμετωπίζεται ως μη επαληθευμένη πηγή». Το AP δεν θα χρησιμοποιήσει την τεχνητή νοημοσύνη για να τροποποιήσει οποιοδήποτε στοιχείο των φωτογραφιών του, βίντεο ή ήχου, αλλά θα δημοσιεύσει εικόνες τεχνητής νοημοσύνης, εάν αποτελούν αντικείμενο μιας είδησης, με σαφή υποσημείωση.
Η «Guardian» τον Ιούνιο δήλωσε ότι θα χρησιμοποιεί την τεχνητή νοημοσύνη μόνο στα ειδησεογραφικά της προϊόντα «με σαφές το όφελος υπό ανθρώπινη επίβλεψη και τη ρητή άδεια ενός ανώτερου συντάκτη», χαρακτηρίζοντας την τεχνητή νοημοσύνη ως «συναρπαστική, αλλά αναξιόπιστη».
Το «Insider» νωρίτερα φέτος ανακοίνωσε στους δημοσιογράφους του ότι, παρόλο που θα πειραματιστεί με την τεχνητή νοημοσύνη, «το ChatGPT δεν είναι δημοσιογράφος. Είστε υπεύθυνοι για την ακρίβεια, τη δικαιοσύνη, την πρωτοτυπία και την ποιότητα κάθε λέξης στις ιστορίες σας».
Το Reuters σε μια πιο αφαιρετική προσέγγιση όρισε κάποιες αρχές χρήσης της τεχνητής νοημοσύνης που υπόσχονται εμπιστοσύνη και υπευθυνότητα, αφήνοντας παράλληλα ευελιξία στην προσαρμογή στις εξελίξεις της τεχνολογίας.
Το AP έγινε τον περασμένο μήνα το πρώτο μεγάλο ΜΜΕ που έκλεισε συμφωνία με την OpenAI και θα επιτρέψει στην εταιρεία να χρησιμοποιήσει το περιεχόμενο του AP για να εκπαιδεύσει τα μοντέλα τεχνητής νοημοσύνης της.
Αλλα ΜΜΕ έχουν διαφορετική στάση. Την περασμένη εβδομάδα, το NPR ανέφερε ότι οι «New York Times» εξετάζουν νομικές ενέργειες κατά του OpenAI για μη εξουσιοδοτημένη χρήση των ρεπορτάζ των «Times» ως δεδομένων εκπαίδευσης. Η εφημερίδα ανανέωσε τους όρους παροχής υπηρεσιών της στις 3 Αυγούστου ώστε να απαγορεύσει τη χρήση περιεχομένου των «Times» για την «εκπαίδευση ενός συστήματος μηχανικής μάθησης ή τεχνητής νοημοσύνης (AI)».
Ο διευθύνων σύμβουλος της News Corp., Robert Thomson, είπε στους επενδυτές σε πρόσφατη επικοινωνία ότι η εταιρεία βρίσκεται «ήδη σε ενεργές διαπραγματεύσεις για να δημιουργήσει υπεραξία για το περιεχόμενο της εφημερίδας και IP που θα διαδραματίσουν κρίσιμο ρόλο στο μέλλον της τεχνητής νοημοσύνης».
Αλλες μεγάλες εταιρείες μέσων ενημέρωσης σχηματίζουν έναν συνασπισμό για να διαπραγματευτούν συλλογικά με εταιρείες Big Tech σχετικά με τη χρήση του περιεχομένου τους στην εκπαίδευση αλγορίθμων τεχνητής νοημοσύνης.
Και κάπου εδώ μπαίνει και στην εξίσωση ο αναγνώστης, αλλά αυτός έχει ήδη απομακρυνθεί από τα παραδοσιακά ΜΜΕ…μήπως άραγε επιστρέψει στα ενισχυμένα με ΑΙ;
*Ο Γιάννης Μαστρογεωργίου είναι ειδικός γραμματέας Μακροπρόθεσμου Σχεδιασμού στην Προεδρία της Κυβέρνησης
Πηγή: ot.gr