Ο αναξιοποίητος θησαυρός των δεδομένων

253

Τα δεδομένα αποτελούν το νέο πετρέλαιο είχε αναφέρει ο Βρετανός μαθηματικός Κλάιβ Χάμπι, πριν από 16 χρόνια. Εάν όμως, το 2006, το Διαδίκτυο των Πραγμάτων (Internet of Things – ΙοΤ) δεν βρισκόταν σε εμβρυακή μορφή, ίσως ο Χάμπι να μην επέλεγε τη λέξη πετρέλαιο, του οποίου τα παγκόσμια αποθέματα είναι πεπερασμένα. Αυτή όμως η διαρκώς αυξανόμενη ποσότητα δεδομένων θέτει ως μεγάλο ζητούμενο την αξιοποίηση και επεξεργασία τους. Κι αυτό με δεδομένο ότι, σύμφωνα με όσα ανέφερε στο Technology Summit ο Σπύρος Πουλίδας, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της IBM Ελλάδας και Κύπρου, σε καθημερινή βάση παράγονται δυόμισι πεντάκις εκατομμύρια bytes δεδομένων, από τα όποια το 65%-70% παραμένει αναξιοποίητο.

Η στρατηγική του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης προβλέπει τα δεδομένα που παράγονται από ψηφιακές υπηρεσίες, όπως για παράδειγμα αυτές που διατίθενται μέσω του Gov.gr, να είναι πλήρως αξιοποιήσιμα από ιδιώτες και επιχειρήσεις. Αυτή η ανάγκη γίνεται αντιληπτή εάν ληφθεί υπόψη ότι, μέσω του Gov.gr, έχουν εκδοθεί περισσότερα από 200 εκατομμύρια έγγραφα, ενώ στα ψηφιακά συστήματα του Δημοσίου εισέρχονται 8 εκατομμύρια «πελάτες»-ΑΦΜ, όπως ανέφερε ο Αριστείδης Σωτηρόπουλος, διευθύνων σύμβουλος του ΕΔΥΤΕ. Σε μηνιαία, δε, βάση αποστέλλονται προς τους πολίτες ένα εκατομμύριο μηνύματα κινητής για την έκδοση και παροχή κωδικού μίας χρήσης (ΟΤΡ).

Τη μεγαλύτερη αξιοποίηση και εκμετάλλευση των δεδομένων θα εξασφαλίσει η περαιτέρω διείσδυση του ψηφιακού νέφους (cloud), όπως σημείωσε ο Μιχάλης Κασιμιώτης, διευθύνων σύμβουλος της Hewlett Packard Enterprise για τη γεωγραφική περιοχή της Ελλάδας και της Κύπρου. Εκτός όμως από τη δυνατότητα επεξεργασίας, ύψιστης προτεραιότητας είναι η ασφάλεια των δεδομένων. Έχει υπολογιστεί ότι από τη στιγμή της διαρροής – υποκλοπής δεδομένων (data breach), ωσότου η κυβερνοεπίθεση εντοπιστεί, ενδέχεται να μεσολαβήσουν έως και 200 ημέρες.

Από την πλευρά της η Persado, που εξειδικεύεται στην παροχή υπηρεσιών ψηφιακού μάρκετινγκ με τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης, έχει καταφέρει να πραγματοποιήσει μια διαφορετικού είδους ανάλυση δεδομένων για να δημιουργήσει εξατομικευμένα μηνύματα για την προώθηση προϊόντων και υπηρεσιών. Αυτού του είδους η αγορά υπολογίζεται ότι θα αποφέρει τα επόμενα χρόνια έσοδα της τάξεως των 800 δισ. ευρώ, όπως σημείωσε ο Αλέξης Βρατσκίδης, συνιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας. Η κατάλληλη, εξάλλου, συλλογή, επεξεργασία και διαχείριση δεδομένων, σε συνδυασμό με τη χρησιμοποίηση τεχνολογιών, όπως η τεχνητή νοημοσύνη, επέτρεψαν στη Pfizer να δημιουργήσει το εμβόλιο κατά του κορωνοϊού «σε πρωτόγνωρα σύντομο χρονικό διάστημα», όπως ανέφερε ο Νίκο Γκαριμπόλντι, ανώτερος διευθυντής, Site Lead του Κέντρου Ψηφιακής Καινοτομίας (CDI) της φαρμακοβιομηχανίας στη Θεσσαλονίκη.