Του Νίκου Αναγνωστάτου
Η αρχαία Ελλάδα και ο πολιτισμός της, είναι γεγονός ότι θαυμάζεται από όλο τον κόσμο και δέχονται ότι ο πολιτισμός αυτός μεταλαμπαδεύτηκε παντού και πάνω σε αυτόν δημιούργησαν έτσι ο καθένας το δικό του πολιτισμό. Το γεγονός αυτό επιβεβαιώνεται με το πλήθος των φιλελλήνων, οι οποίοι όχι μόνο εκτίμησαν τον αρχαίο μας πολιτισμό, αλλά πολλοί τον μελέτησαν και αρκετοί ακόμη θυσιάστηκαν για την Ελλάδα κατά την επανάσταση του 1821.
Εμείς οι νεώτεροι Έλληνες όμως, όχι μόνο δεν εκτιμάμε τελευταία το δικό μας πολιτισμό, αλλά φροντίζουμε να μην διδάσκεται σωστά στα σχολεία μας και να επικρατεί σήμερα μια ιδιόμορφη αντι-ιστορική μέχρι ανθελληνική ατμόσφαιρα και νοοτροπία.
Είναι επομένως αδήριτη ανάγκη να ζωντανέψουμε στη νέα γενιά το μεγαλείο της ελληνικής ιστορίας και τον λαμπρό μέχρι μοναδικό αρχαίο ελληνικό πολιτισμό, μέσα από τα σχολεία κατ’ αρχάς. Θα μπορέσουμε έτσι να σταθούμε επάξια και με επιχειρήματα απέναντι όλων όσων βλάπτουν ή θέλουν να βλάψουν ή έστω αδιαφορούν για τη χώρα μας γενικώς.
Η προσπάθεια αυτή θα πρέπει να επεκταθεί και εκτός Ελλάδας, έτσι ώστε να αναζωογονηθεί η αίγλη της χώρας μας σε όσο το δυνατό ευρύτερο κοινό. Αν τούτο προχωρήσει μεθοδικά και επίμονα, θα εμπνεύσουμε τον σεβασμό και την αμέριστη στήριξή όλων όπου και όταν χρειάζεται, ιδιαίτερα τώρα που η αξιοπρέπεια και η αξιοπιστία της χώρας μας έχει τρωθεί βαριά.
Για την επιτέλεση του σημαντικού αυτού εθνικού σκοπού, προτείνω έναν μάλλον απλό και περίπου ανέξοδο τρόπο, ο οποίος πιστεύω ότι θα είναι λίαν αποτελεσματικός.
Οι φοιτητές που φοιτούν σε ξένα Πανεπιστήμια, μπορούν να γίνουν πρεσβευτές και εκτελεστές αυτής της ιδέας μέσω των Πανεπιστημίων που φοιτούν. Ως έναυσμα προτείνω την ακόλουθη διαδικασία, την οποία ασφαλώς οι αρμόδιοι και ειδικοί θα την διαμορφώσουν όπως αυτοί θα κρίνουν καλλίτερα:
1.- Να εντοπιστούν και να καταγραφούν οι φοιτητές των ξένων Πανεπιστημίων, κατά Πανεπιστήμιο και να τους ζητηθεί να δημιουργήσουν μια «Επιτροπή Διάδοσης του Αρχαίου Ελληνικού Πολιτισμού».
2.- Να ανατεθεί σε έναν καλό και ικανό ιστορικό, να γράψει την αρχαία ελληνική ιστορία και πολιτισμό, σε ενότητες εν είδη διάλεξης,. Η διατύπωση της ενότητας/διάλεξης να είναι περιεκτική μεν, αλλά με εθνική ένταση των σημείων και γεγονότων που πρέπει να τονιστούν, με τρόπο που να μην κουράζει, αλλά αντιθέτως να εντείνει το ενδιαφέρον, ώστε να προκαλέσει θαυμασμό και εν τέλη ενθουσιασμό και αγάπη για την Ελλάδα.
3.- Οι ενότητες σε πρώτο στάδιο να αναφέρονται περιληπτικά στις πόλεις-κράτη, το πολιτικό τους σύστημα κάθε πόλης, τον πολιτισμό τους και τις υπόλοιπες λειτουργίες της πόλης που αξίζει να αναφερθούν.
4.- Σε δεύτερο στάδιο να αναπτυχθούν τα κυριότερα ιστορικά και πολιτιστικά επιτεύγματα κάθε πόλης, φιλοσοφία, καλλιτεχνία, , νομοθεσία, οικονομία, μηδικούς πολέμους, αλλά και την ιατρική με τον Ιπποκράτη κ.τ.τ.
5.- Ιδιαίτερη έμφαση ίσως πρέπει να δοθεί στον χρυσόν αιώνα της Αθήνας, τον Σωκράτη, τον Πλάτωνα και τον Αριστοτέλη, τον Φειδία, τους Ικτίνο και Καλλικράτη, τον Περικλή, τους στρατηγούς Μιλτιάδη και Θεμιστοκλή και όποιον άλλο κριθεί ότι προσέφερε κάτι άξιο να αναφερθεί χωρίς να κουράσει, με αποκορύφωμα τον Μέγα Αλέξανδρο και τα τεράστια επιτεύγματά του.
6.- Οι ενότητες αυτές να μεταφραστούν στις γλώσσες των χωρών των Πανεπιστημίων και ασφαλώς να τυπωθούν σε αρκετά αντίγραφα, τα οποία θα μοιράζονται στους παρακολουθούντες τις διαλέξεις, ώστε να μπορούν είτε να ανατρέχουν σε αυτά είτε να τα δίνουν σε κάποιο άλλον που θα ενδιαφερθεί.
7.- Μετά από κάθε διάλεξη θα ακολουθεί συζήτηση, κατά την οποία θα δίνεται η ευκαιρία μέσω των απαντήσεων/διευκρινήσεων, να εξάρεται το αρχαίο ελληνικό πνεύμα, η αξία του οποίου έχει και σήμερα αξία και εφαρμογή.
8.- Θα κληθούν οι φοιτητές, είτε όλοι μαζί είτε κατά ομάδες, ή κατά κράτος Πανεπιστημίων, ή τουλάχιστον οι αποτελούντες τις «Επιτροπές», για να παρακολουθήσουν ένα σεμινάριο για το σκοπό και την αξία αυτής της προσπάθειας, εμπνέοντάς τους τον αναγκαίο ενθουσιασμό και την ιερότητα του σκοπού, αλλά και τον τρόπο οργάνωσης και προβολής των διαλέξεων αυτών, οι οποίες θα γίνονται μέσα στα Πανεπιστήμια ή και αλλού αν κάτι τέτοιο τους ζητηθεί και δημιουργηθεί ανάλογο ενδιαφέρον. Ασφαλώς θα πρέπει να τους αναπτυχθεί και η ιστορία του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού, να θυμηθούν την αξία και το θάμβος της ιστορίας μας. Όλα τα έξοδα ασφαλώς θα καλύπτονται από το Υπουργείο Πολιτισμού, πλέον κάποιο «χατζιλίκι» για τους φοιτητές.
9.- Αν δεν βρεθούν ή προσφερθούν κατάλληλοι φοιτητές για την παρουσίαση των διαλέξεων, αξίζει να στέλνουμε από εδώ κατάλληλο αγορητή που να μιλά τη γλώσσα της χώρας.
10.- Στις διαλέξεις αυτές, στις οποίες θα συμμετέχουν κυρίως φοιτητές και καθηγητές, θα καλούνται δημοσιογράφοι και στελέχη εφημερίδων, ραδιοφωνικών και τηλεοπτικών σταθμών με κάμερες, για να καταγράψουν και προβάλουν τις διαλέξεις αυτές στο ευρύτερο κοινό. Είναι βέβαιο ότι θα ενθουσιαστούν και θα κάνουν τις ανάλογες προβολές.
Εάν όλα τα πιο πάνω, ή όπως αλλιώς διαμορφωθούν, προετοιμαστούν προσεκτικά και ολοκληρωμένα και εκτελεστούν μεθοδικά και μελετημένα, είναι βέβαιο ότι θα δημιουργηθεί ένα δυνατό φιλελληνικό πνεύμα και ρεύμα που θα σαρώσει κάθε αντίθετο λόγο, για να μην πούμε αντίπαλο, για τη χώρα μας που θα καταστεί καταλύτης και απαρχή επιλύσεως κάθε προβλήματός μας, ακόμη και τα οικονομικά μας, σε συνδυασμό βέβαια με μια υπεύθυνη και νοικοκυρεμένη πολιτική δική μας.
Για την συγγραφή των ενοτήτων προτείνω τον γνωστό ιστορικό/συγγραφέα κ.Καργάκο, τον οποίο άκουγα όλη μέρα από τον ΣΚΑΪ την ημέρα της αοεργίας, να έχω κολλήσει στο ραδιόφωνο που διηγιόταν την αρχαία ελληνική ιστορία. Είχα ενθουσιαστεί, παρόλο που γνωρίζω καλά την ιστορία, αλλά προκαλεί πάντοτε ενθουσιασμό όσες φορές και αν την ακούσεις από έναν καλό ιστορικό.