Οι μισοί Έλληνες Gen Zs θεωρούν ότι το GenAI θα βελτιώσει την εργασία τους… Της Νατάσας Φραγκούλη

113

Της Νατάσας Φραγκούλη

Ριζικές αλλαγές στο εργασιακά δεδομένα φέρνει, ήδη, η παραγωγική τεχνητή νοημοσύνη, με το GenAI να δημιουργεί μεν αβεβαιότητα και να επηρεάζει τις αποφάσεις για σταδιοδρομία, την ίδια στιγμή που, η θετική αντίληψη γι’ αυτό, αυξάνεται σε μεγάλο βαθμό με τη συχνή χρήση του. Οι Gen Zs και οι millennials πιστεύουν ότι το GenAI θα έχει σημαντικό αντίκτυπο στην επαγγελματική τους πορεία και τον τρόπο με τον οποίο εργάζονται.

Σχεδόν έξι στους δέκα Gen Zs (59%) και λίγο περισσότεροι από τους μισούς millennials (52%) πιστεύουν ότι η επικράτηση του GenAI θα τους κάνει να αναζητήσουν ευκαιρίες εργασίας, που είναι λιγότερο ευάλωτες στην αυτοματοποίηση, όπως τα εξειδικευμένα επαγγέλματα ή η χειρωνακτική εργασία. Για την Ελλάδα, 45% των Gen Zs και 31% των millennials θεωρούν ότι το GenAI θα βελτιώσει κάπως ή αρκετά το πώς εργάζονται μέσα στους επόμενους 12 μήνες.

Οι Gen Zs και οι millennials πιστεύουν ότι το GenAI θα έχει σημαντικό αντίκτυπο στην επαγγελματική πορεία και τον τρόπο που εργάζονται

Η αβεβαιότητα είναι το κορυφαίο συναίσθημα, που δηλώνουν ότι νιώθουν οι Gen Zs και οι millennials, όταν σκέφτονται το GenAI. Σύμφωνα με νέα έρευνα της Deloitte, ιδίως οι γυναίκες, εκφράζουν μεγαλύτερη αβεβαιότητα για το GenAI απ’ ό,τι οι άνδρες και είναι λιγότερο πιθανό να αισθάνονται άνετα να το συμπεριλάβουν στην εργασία τους.

Η εξοικείωση μειώνει την αβεβαιότητα

Όπως δείχνει η έρευνα, η έλλειψη εξοικείωσης μπορεί να επιτείνει τα συναισθήματα αβεβαιότητας. Οι Gen Zs και οι millennials, που χρησιμοποιούν το GenAI στην εργασία τους, συνεχώς ή πολύ συχνά είναι πιο πιθανό να αισθάνονται εμπιστοσύνη και ενθουσιασμό, παρά αβεβαιότητα. Είναι, επίσης, πιο πιθανό να πιστεύουν ότι το GenAI θα απελευθερώσει το χρόνο τους, θα βελτιώσει τον τρόπο εργασίας τους και θα βελτιώσει την ισορροπία μεταξύ εργασίας και προσωπικής ζωής.

Αλλά, αντίθετα με τα παραπάνω, οι συχνοί χρήστες του GenAI είναι, επίσης, ακόμη πιο πιθανό να έχουν ορισμένες συγκεκριμένες ανησυχίες, όπως η πεποίθηση ότι η αυτοματοποίηση με βάση το GenAI θα καταργήσει θέσεις εργασίας και θα δυσκολέψει την είσοδο των νέων στο εργατικό δυναμικό.

Ως απάντηση σε αυτού του είδους τις ανησυχίες, και οι δύο γενιές επικεντρώνονται στην επανεκπαίδευση και την κατάρτιση. Ωστόσο, μόνο οι μισοί περίπου από τους Gen Zs (51%) και τους millennials (45%) αναφέρουν ότι ο εργοδότης τους εκπαιδεύει επαρκώς σχετικά με τις δυνατότητες, τα οφέλη και την αξία του GenAI.

Συγκρατημένη αισιοδοξία για την οικονομία

Για τρίτη συνεχή χρονιά, τα ελληνικά δεδομένα της έρευνας της Deloitte δείχνουν ότι το κόστος ζωής αποτελεί την κύρια ανησυχία της Gen Z και των millennials. Ειδικά για την Ελλάδα, οι Gen Zs κατά 40%, αλλά και οι millennials κατά 48%, κατατάσσουν το κόστος διαβίωσης στην πρώτη θέση των ανησυχιών τους.

Παγκοσμίως, περίπου έξι στους δέκα Gen Zs (56%) και millennials (55%) ζουν μήνα με τον μήνα – πέντε μονάδες παραπάνω για τους Gen Zs συγκριτικά με πέρυσι και αντίστοιχα τρεις μονάδες παραπάνω για τους millennials – ενώ περίπου τρεις στους δέκα δηλώνουν ότι δεν αισθάνονται οικονομικά ασφαλείς.

Ωστόσο, υπάρχει συγκρατημένη αισιοδοξία ότι οι συνθήκες μπορεί να βελτιωθούν. Λίγο λιγότερο από το ένα τρίτο της Gen Ζ και των millennials πιστεύουν ότι η οικονομική κατάσταση στις χώρες τους θα βελτιωθεί κατά το επόμενο έτος – το υψηλότερο ποσοστό από το 2020, όπως καταγράφηκε στην έρευνα για τους millennials, η οποία διεξήχθη λίγο πριν από την έναρξη της πανδημίας COVID-19. Σχεδόν οι μισοί από τους Gen Zs (48%) και τέσσερις στους δέκα millennials (40%) αναμένουν ότι η προσωπική τους οικονομική κατάσταση θα βελτιωθεί κατά το επόμενο έτος.

Πηγή: sepe.gr