Τα φάρμακα καταπολέμησης της παχυσαρκίας αρχίζουν να διαδίδονται ευρέως και πολλές εταιρείες -κυρίως τροφίμων– δεν γνωρίζουν τι επίδραση θα έχει αυτό στις επιχειρήσεις τους – και η εξάπλωση αυτή τις ανησυχεί δεόντως.
Ο αντίκτυπος των φαρμάκων, συμπεριλαμβανομένων των Ozempic και Wegovy, μπορεί να ποικίλλει ανάλογα με τον κλάδο, είπε ο Διευθύνων Σύμβουλος της Novo, Λαρς Φρούεγκαρντ Γιόργκενσεν. Επεσήμανε την επιτυχία των κλινικών δοκιμών του Wegovy σε ασθένειες που συνδέονται με το βάρος, όπως νεφροπάθειες και αρθρίτιδα του γόνατος, καθώς πρόσφατη έρευνα της Wall Street που δείχνει μικρή αλλαγή στη συμπεριφορά των καταναλωτών που όμως μπορεί να έχει σημαντικές οικονομικές επιπτώσεις.
Αγορά 80 δισ. δολαρίων μέχρι το 2030
Η νέα κατηγορία φαρμάκων που είναι γνωστά ως GLP-1, που συνταγογραφούνται για τον διαβήτη καθώς και την παχυσαρκία, προκαλούν απώλεια βάρους σε επίπεδα που προηγουμένως πετυχαίνονταν μόνο με χειρουργική επέμβαση. Με έναν νέο ανταγωνιστή από την Eli Lilly & Co., τη Zepbound, στην αγορά από τον Δεκέμβριο, το Bloomberg εκτιμά ότι η αγορά φαρμάκων απώλειας βάρους από μόνη της θα μπορούσε να φτάσει τα 80 δισεκατομμύρια δολάρια μέχρι το 2030.
Αυτό άφησε εταιρείες από τη Walmart έως την Chipotle Mexican Grill να απασχολούνται με το πώς oι λιγότερο πεινασμένοι, δυνητικά πιο υγιείς πελάτες θα επηρεάσουν τις επιχειρήσεις τους. Κάποιοι ισχυρίζονται ότι τα φρέσκα τρόφιμα θα εξακολουθούν να προτιμούνται από άτομα που προσπαθούν να χάσουν βάρος.
Ενώ, η γαλλική εταιρεία Danone, η οποία παράγει τα δημοφιλή γιαούρτια, βλέπει επίσης τα φάρμακα κατηγορίας GLP-1 να ενισχύουν κάποιες επιχειρήσεις. Οι άνθρωποι που λαμβάνουν αντίστοιχα φάρμακα «αναζητούν προϊόντα με υψηλή περιεκτικότητα σε πρωτεΐνες και χαμηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά», δήλωσε ο Οικονομικός Διευθυντής της Danone, Γιούργκεν Έσερ, στο Bloomberg.
Οι εξελίξεις απαιτούν προσοχή
«Δεν μπορούμε όμως να εθελοτυφλούμε σε όποια εξέλιξη και αν υπάρχει – πρέπει να κάνουμε κάτι», εξήγησε ο Διευθύνων Σύμβουλος της Unilever, Χάιν Σουμάχερ, στο Bloomberg TV την Πέμπτη.
Στο πλαίσιο αυτό η Nestlé ανακοίνωσε τον Οκτώβριο ότι σχεδιάζει προϊόντα που συμπληρώνουν τη νέα κατηγορία φαρμάκων για την απώλεια βάρους για να βοηθήσουν στον περιορισμό της απώλειας μυϊκής μάζας.
Άλλοι όμως παρακολουθούν και περιμένουν. Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Conagra Brands, Σον Κόνολι, εξήγησε σε αναλυτές πέρυσι ότι η εταιρεία σνακ έχει ολόκληρο τμήμα ειδικών που αναλύουν τις τάσεις ζήτησης. Αυτό μελετά τις αλλαγές στη συμπεριφορά των καταναλωτών επί ημερησίας βάσεως.
«Υπάρχουν ακόμη τόσα πολλά άγνωστα σχετικά με το πόσο υιοθετούνται [αυτά τα σκευάσματα] και τον αντίκτυπο στις επιλογές τροφίμων», επισήμανε η Διευθύνων Σύμβουλος της Hershey Co. Μισέλ Μπακ. «Κάνουμε περισσότερα συνεχώς για να κατανοήσουμε αυτές τις μελλοντικές πιθανές επιπτώσεις στα προϊόντα μας».
Ό,τι και να κάνουν ωστόσο, μέχρι στιγμής, ο αντίκτυπος των Wegovy και Ozempic έχει μετριαστεί από την αδυναμία της ίδιας της Novo να καλύψει επαρκώς τη ζήτηση.
Νέες παραγωγικές μονάδες
Ο Γιόργκενσεν επεσήμανε την εξαγορά τριών εργοστασίων της Catalent από τη Novo έναντι 11 δισεκατομμυρίων δολαρίων ως κλειδί για την ενίσχυση της παραγωγής.
Τόνισε ότι η φαρμακοβιομηχανία θα εφαρμόσει τις δικές της διαδικασίες ποιοτικού ελέγχου στα εργοστάσια. Η Catalent αντιμετώπισε προβλήματα παραγωγής σε ορισμένα σκευάσματα, συμπεριλαμβανομένου του εμβολίου Covid της Moderna και ενός ευρέως χρησιμοποιούμενου οφθαλμικού φαρμάκου της Regeneron Pharmaceuticals. Η προσπάθεια βελτιστοποίησης ενός εργοστασίου μπορεί να επιβραδύνει την παραγωγικότητα βραχυπρόθεσμα, είπε ο Γιόργκενσεν.
Μακροπρόθεσμα, η Novo θα είναι σε θέση να χρησιμοποιήσει την επιπλέον παραγωγή της Catalent πιο αποτελεσματικά και να ενισχύσει την προσφορά, τόνισε ο Γιόργκενσεν. Προέβλεψε ότι η Novo θα είναι σε θέση να κάνει διαθέσιμα φάρμακα για την παχυσαρκία όχι μόνο «για τους πλούσιους, αλλά στην πραγματικότητα για τους πολλούς».
«Η ζήτηση είναι πολύ μεγαλύτερη από αυτή που μπορούμε να ικανοποιήσουμε σήμερα», υπογράμμισε.
Προέβλεψε ότι η είσοδος της Lilly στην αγορά θα ωφελήσει και τη Novo. «Αν υπάρχει μια ακόμη εταιρεία που προσπαθεί να πείσει τους εργοδότες να καλύψουν ασφαλιστικά την παχυσαρκία, αυτό είναι στην πραγματικότητα όφελος και όχι ανταγωνιστική απειλή».
Πηγή: ot.gr