Σύμφωνα με την τουρκοκυπριακή εφημερίδα Χαλκίν Σεσί, σε δημοσίευμα της την περασμένη εβδομάδα, πάνω από 2 εκ. ξένοι υπήκοοι και περισσότεροι από 1 εκ. ήταν οι Ελληνοκύπριοι που πέρασαν στα κατεχόμενα κατά το πρώτο πεντάμηνο του 2022.
Σύμφωνα με το ίδιο δημοσίευμα το 65% όσων εισήλθαν στα κατεχόμενα από τα οδοφράγματα είναι Ελληνοκύπριοι. Κατά τη διάρκεια του πενταμήνου Ιανουαρίου – Μαΐου 2022, εισήλθαν στα κατεχόμενα 1.033.953 Ελληνοκύπριοι ενώ παράλληλα εισήλθαν και 567.166 άτομα από 40 διαφορετικές χώρες. Ο αριθμός των Ελληνοκύπριων που εισήλθε στα κατεχόμενα αυξήθηκε κατά 16.208% ενώ των υπηκόων τρίτων χωρών κατά 5.771% σε σχέση με το 2021.
Φαντάζει τρομακτικό το νούμερο αν αναλογιστεί κανείς ότι ο πληθυσμός των Ελληνοκυπρίων είναι κοντά στις 900 χιλιάδες, κάτι που σημαίνει δυνητικά ότι όλοι οι Ελληνοκύπριοι πέρασαν τουλάχιστον μια φορά στα κατεχόμενα από την Τουρκία εδάφη της Κύπρου.
Αν και οι λόγοι είναι πολλοί που κάνουν τους Ελληνοκύπριους να εισέρχονται στα κατεχόμενα, σημαντικότερος είναι τους τελευταίους μήνες η αύξηση του πληθωρισμού και η άνοδος των τιμών.
Ο πληθωρισμός (Εναρμονισμένος Δείκτης Τιμών Καταναλωτή) παρουσίασε αύξηση 8.8% το Μάιο του 2022 σε σχέση με αύξηση 8.6% τον Απρίλιο του 2022 και 7,13% τον Μάρτιο, ενώ για την περίοδο Ιανουαρίου-Μάϊου 2022 είναι στο 6.9%.
Η κατηγορία που ξεχωρίζει στις μεγάλες αυξήσεις είναι αυτή της ηλεκτρικής ενέργειας, με άνοδο 44,55% σε ετήσια βάση, του πετρελαίου 41,24%, της βενζίνης 26,18% και του υγραερίου 34,55%.
Στα κατεχόμενα πάλι, η τουρκική λίρα ως επίσημο νόμισμα, κατρακυλάει με την ισοτιμία να έχει φτάσει στις 17,5 λίρες για ένα ευρώ, κάνοντας το σύνολο των προϊόντων στα κατεχόμενα να είναι ασύγκριτα φθηνότερα και «μαγνήτης» για τους ταλαιπωρημένους οικονομικά Ελληνοκύπριους που βλέπουν την αγοραστική τους δύναμη να εξασθενεί.
Ο πόλεμος στην Ουκρανία επιδείνωσε τις οικονομικές συνθήκες για τους Ελληνοκύπριους πολίτες που ήταν ήδη επιβαρυμένες από την διετή πανδημία του κορωνοϊού και το κλείσιμο των συνόρων για μεγάλο χρονικό διάστημα, που είχε ως αποτέλεσμα την μείωση των εσόδων από τον τουρισμό, την βαριά βιομηχανία της Κυπριακής Δημοκρατίας.
Αναζητώντας τις πιο πρόσφορες λύσεις για την αύξηση της αγοραστικής τους δύναμης οι Ελληνοκύπριοι βρήκαν στα κατεχόμενα την λύση για φθηνά καύσιμα και προϊόντα καθημερινής χρήσης.
Αυτό όμως είχε και έχει αντίκτυπο στις επιχειρηματικές δραστηριότητες των εμπόρων της ελεύθερης Κύπρου, αλλά και τα φορολογικά έσοδα της Κυπριακής Δημοκρατίας. Σ’ αυτό συμβάλει και το καθεστώς της Πράσινης Γραμμής που χωρίζει την ελεύθερη Κύπρο από τα κατεχόμενα, με την ελευθερία στις μετακινήσεις ανθρώπων αλλά και προϊόντων.
Κάτι που επισημαίνει και ο Γενικός Γραμματέας του Κυπριακού Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου (ΚΕΒΕ), Μάριος Τσακής που μίλησε στη Euractiv.
«Δεν είναι κάτι νέο η μετακίνηση από τις ελεύθερες περιοχές προς τις κατεχόμενες. Σ’ αυτό έχει συμβάλει και το καθεστώς της Πράσινης Γραμμής που επιτρέπει την αγορά προϊόντων μέχρι 260 ευρώ το άτομο, ανά είσοδο-έξοδο στα κατεχόμενα» σημειώνει ο κ. Τσακής.
Το καθεστώς της Πράσινης Γραμμής ή επίσημα «Παρεμβαλλόμενη γραμμή του Ο.Η.Ε. στην Κύπρο» είναι το όριο μεταξύ ελεύθερων περιοχών και κατεχόμενων από την Τουρκία περιοχών της Κυπριακής Δημοκρατίας. Όπως και όλα τα εδάφη του νησιού ανήκουν στην Κυπριακή Δημοκρατία. Δημιουργήθηκε για πρώτη φορά στις 30 Δεκεμβρίου 1963 μετά από συμφωνία Ελληνοκυπρίων, Τουρκοκυπρίων και Άγγλων, όταν ξέσπασαν οι πρώτες σοβαρές διακοινοτικές ταραχές στη νεαρή ακόμη τότε Κυπριακή Δημοκρατία.
Σκοπός της ήταν να αποτρέψει κλιμάκωση της έντασης μεταξύ Ελληνοκυπρίων και Τουρκοκυπρίων. Ονομάστηκε «Πράσινη Γραμμή» επειδή ο τότε διοικητής των βρετανικών δυνάμεων στην Κύπρο στρατηγός Γιανγκ την χάραξε με πράσινο μολύβι πάνω στον χάρτη.
Τότε δεν εκτεινόταν σε όλο το νησί, υπήρχε μόνο στη Λευκωσία και αργότερα εκεί που υπήρχαν τουρκοκυπριακοί θύλακες. Από τον Μάρτιο του 1964, οπότε κατέφτασαν στο νησί στρατιώτες του ΟΗΕ, η φύλαξή της έχει ανατεθεί σε αυτούς. Επεκτάθηκε κατά πολύ μετά την εισβολή της Τουρκίας στην Κύπρο το 1974. Η γραμμή αυτή εκτείνεται πλέον σε μήκος 300 χλμ. και χωρίζει το νότιο από το βόρειο μέρος του νησιού, στο οποίο έχει δημιουργηθεί ένα μη αναγνωρισμένο κράτος.
Η Πράσινη Γραμμή ελέγχεται από τους άνδρες των Ηνωμένων Εθνών (Ο.Η.Ε.), οι οποίοι φροντίζουν για τη διατήρηση της ομαλότητας στην περιοχή. Ονομάζεται επίσης Νεκρή ζώνη και Γραμμή κατάπαυσης του πυρός.
Η Πράσινη Γραμμή χωρίζει από το 1964 τη Λευκωσία σε δύο μέρη, καθιστώντας την τη μόνη διαιρεμένη πρωτεύουσα στον κόσμο σήμερα. Πρόσωπα και προϊόντα διακινούνται από εννέα (9) σημεία διέλευσης που είναι τα εξής: Λήδρα Πάλλας (μόνο για πεζούς), Άγιος Δομέτιος, Πέργαμος, Στροβίλια, οδός Λήδρας (μόνο για πεζούς), Αστρομερίτης-Ζώδια, Κάτω Πύργος- Καραβοστάσι, Λεύκα-Απλίκι και Δερύνεια. Υπάρχουν άλλα δυο σημεία διέλευσης τα οποία όμως έχουν μείνει μόνο στα χαρτιά καθώς δεν έχουν ανοίξει ποτέ και είναι τα Κόκκινα – Παχύαμμος και Κάτω Πύργος- Κόκκινα.
«Η επιλογή των Κύπριων συμπολιτών μας να περνούν στα κατεχόμενα οφείλεται στην ακρίβεια, καθώς οι τιμές των προϊόντων έχουν αυξηθεί και η αγοραστική δύναμη των πολιτών στις ελεύθερες περιοχές έχει μειωθεί», λέει στη Euractiv ο ΓΓ του ΚΕΒΕ, Μάριος Τσακής προσθέτοντας ότι «κανείς δεν μπορεί να τους κατηγορήσει γι’ αυτό, καθώς προέχει η επιβίωση τους.»
Το αίσθημα της επιβίωσης είναι ισχυρότερο από την ενίσχυση του ψευδοκράτους και τα πατριωτικά αισθήματα των Κυπρίων απέναντι στους κατακτητές.
Το μεγαλύτερο πρόβλημα καταγράφεται στα καύσιμα, όπως επισημαίνει ο Μάριος Τσακής, με πολλούς να καταφεύγουν στα κατεχόμενα για να γεμίσουν τα ρεζερβουάρ των αυτοκινήτων τους δημιουργώντας πρόβλημα στους βενζινοπώλες της περιοχής της Λευκωσίας που πλέον αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα επιβίωσης.
Για το λόγο αυτό, σύμφωνα με πληροφορίες από κυβερνητικές πηγές, προγραμματίζεται να χρωματίζονται τα καύσιμα στην Κυπριακή Δημοκρατία, ώστε να γίνεται έλεγχος ποιοι γεμίζουν τα ρεζερβουάρ τους στις κατεχόμενες περιοχές.
Σύμφωνα με τον ΓΓ του ΚΕΒΕ, το πρόβλημα αυτό εντοπίζεται στην περιοχή της Λευκωσίας, καθώς είναι μακρινές οι αποστάσεις για τους υπόλοιπους Κύπριους πολίτες να περάσουν στην τουρκοκυπριακή πλευρά.
Όμως δεν είναι τα καύσιμα ο μόνος τομέας που χάνει έσοδα από τις μετακινήσεις στα κατεχόμενα, με αρκετές επιχειρήσεις στην ένδυση την υπόδηση αλλά και στα προϊόντα καθημερινής χρήσης να αντιμετωπίζουν σημαντικά οικονομικά προβλήματα, χωρίς όμως να είναι γνωστό το μέγεθος του προβλήματος σύμφωνα με τον Μάριο Τσακή.
Όπως τονίζει ο κ. Τσακής, οι ισορροπίες είναι λεπτές για τις αποφάσεις που μπορεί να πάρει η κυβέρνηση ώστε να προστατεύσει τους εμπόρους στην ελεύθερη Κύπρο. Κάθε απόφαση θα πρέπει να παρθεί προσεκτικά ώστε να μην εγείρει ζητήματα στην τουρκοκυπριακή πλευρά ότι γίνεται προσπάθεια να «στραγγαλιστεί» η οικονομία στα κατεχόμενα. Κάτι που θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί από την ηγεσία των Τουρκοκυπρίων αρνητικά για την επίλυση του Κυπριακού ζητήματος.
Σπύρος Σιδέρης
Πηγή: www.euractiv.gr