Του Άγη Μάρκου
Ένα αποτελεσματικό όπλο ενάντια στον πληθωρισμό μπορούν να αποδειχθούν τον εφετινό χειμώνα οι τραπεζικές κάρτες, μέσω της επιβράβευσης που προσφέρουν όταν γίνεται χρήση τους.
Στην πράξη, πραγματοποιώντας μία ηλεκτρονική πληρωμή, σε φυσικό ή online κατάστημα, ο κάτοχός τους παίρνει πίσω ένα ποσοστό της αξίας της συναλλαγής, το οποίο υπό τη μορφή πόντων ή ευρώ, πιστώνεται στο λογαριασμό του εκάστοτε προγράμματος ανταμοιβής.
Στη συνέχεια, μπορεί να προχωρήσει στην εξαργύρωσή τους σε οποιονδήποτε από τους συνεργάτες της τράπεζας, πληρώνοντας λιγότερο ή και καθόλου. Δηλαδή το κέρδος του είναι πραγματικό χρήμα, μιας και μειώνει τα έξοδά του.
Το ετήσιο όφελος
Εφόσον γίνει έξυπνη χρήση της κάρτας, το ετήσιο όφελος θα μπορούσε να φτάσει ακόμη και τα 1.000 ευρώ, ποσό διόλου ευκαταφρόνητο. Και το μόνο που χρειάζεται να κάνει κάποιος, είναι να αντικαταστήσει στις πληρωμές του τα μετρητά με πλαστικό χρήμα, όπου αυτό είναι δυνατό.
Τα ποσοστά επιβράβευσης στην πλειονότητα των περιπτώσεων που αφορούν σταθερές δαπάνες, όπως πχ. τα ψώνια στα σούπερ μάρκετ ή η αγορά καυσίμων, κυμαίνονται μεταξύ 0,8% και 2%.
Ωστόσο, σε άλλες αγορές, ανελαστικές κατά βάση, το κέρδος είναι σαφώς μεγαλύτερο και μπορεί να ξεπερνά ακόμη και το 7% σε μόνιμη βάση.
Επιπλέον, κατά διαστήματα οι τράπεζες ενεργοποιούν εποχικές προσφορές, μέσω των οποίων το όφελος μπορεί να φτάσει ακόμη και το 20% ή το 30% μίας αγοράς.
Πχ. αυτήν τη στιγμή προσφέρεται ενισχυμένη ανταμοιβή για αγορά σχολικών ειδών ή προϊόντων που απευθύνονται σε μαθητές και σπουδαστές για την κάλυψη των αναγκών της περιόδου, όπως πχ. είδη τεχνολογίας, έπιπλα, ρουχισμός.
Σε κάθε περίπτωση κλειδί για τη μεγιστοποίηση του οφέλους είναι το προφίλ του καταναλωτή. Ο τελευταίος πρέπει να καταγράψει τις δαπάνες και τις επιχειρήσεις στις οποίες τις πραγματοποιεί και να βρει την κάρτα που προσφέρει το μεγαλύτερο κέρδος.
Εναλλακτικά, μπορεί να αλλάξει με βάση το πρόγραμμα επιβράβευσης της κάρτας του τις επιχειρήσεις που επιλέγει για τις αγορές του.
Προσφορές της κρίσης
Εξάλλου, μετά το ξέσπασμα της ενεργειακής κρίσης έχουν ενεργοποιηθεί προσφορές ενισχυμένης επιβράβευσης για αγαθά που έχουν ακριβύνει σημαντικά.
Το πιο πρόσφατο παράδειγμα αφορά το διπλασιασμό της επιβράβευσης για αγορές σε όλα τα σούπερ μάρκετ με τα οποία συνεργάζεται συστημικός όμιλος, στο πλαίσιο του βασικού προγράμματος ανταμοιβής των κατόχων πιστωτικών καρτών.
Το όφελος για τους επόμενους έξι μήνες θα ανέρχεται σε 2%, που αποτελεί μία μόνιμη έκπτωση για τους πελάτες της συγκεκριμένης τράπεζας.
Άλλο μεγάλο πιστωτικό ίδρυμα είχε ενεργοποιήσει το προηγούμενο διάστημα μία προσφορά με επιβράβευση 5% για κάθε πληρωμή λογαριασμού ρεύματος σε οποιαδήποτε πάροχο.
Με τον τρόπο αυτό, επιστρεφόταν ένα σημαντικό μέρος των αυξημένων ενεργειακών εξόδων, προς εξαργύρωση σε άλλες αγορές. Ανάλογες προσφορές αναμένεται να λανσαριστούν το επόμενο διάστημα.
Τα είδη των προγραμμάτων
Σε γενικές γραμμές, τα προγράμματα ανταμοιβής μπορούν να διακριθούν στις ακόλουθες κατηγορίες:
Πρώτον, σε όσα προσφέρουν επιβράβευση τόσο στους συνεργάτες της τράπεζας που έχει εκδώσει την κάρτα, όσο και σε οποιαδήποτε άλλη επιχείρηση.
Στην προκειμένη περίπτωση, το όφελος για συναλλαγές στις συνεργαζόμενες επιχειρήσεις είναι έως και οκταπλάσιο από όσες βρίσκονται εκτός λίστας.
Με τα προγράμματα αυτά, ο κάτοχος της κάρτας έχει πληθώρα επιλογών για να εξαργυρώσει το κέρδος του.
Δεύτερον, σε όσα προσφέρουν επιβράβευση μόνο στο δίκτυο των συνεργαζόμενων επιχειρήσεων. Και σε αυτήν την περίπτωση οι επιλογές εξαργύρωσης είναι πολλές.
Τρίτον, σε όσα είναι συνδεδεμένα με κάρτες co-branded. Αυτές δηλαδή που έχουν εκδοθεί σε συνεργασία με μία επιχείρηση ή με ομάδα εταιρειών, στις οποίες οι αγορές προσφέρουν ανταμοιβή που μπορεί να φτάσει ακόμη και το 10%.
Επιπλέον, η επιβράβευση σε οποιοδήποτε άλλο κατάστημα διαμορφώνεται κατά περίπτωση στο 1% – 2% κάθε συναλλαγής.
Η εξαργύρωση από την άλλη πραγματοποιείται μόνο στις συνεργαζόμενες επιχειρήσεις, που είναι λίγες σε αριθμό ή μπορεί να είναι ακόμη και μία, σε αντίθεση με τα προγράμματα επιβράβευσης των προαναφερθεισών κατηγοριών που προσφέρουν πολύ περισσότερες επιλογές.
Το αν λοιπόν συμφέρει να επιλέξει κάποιος co-branded κάρτα εξαρτάται από τις καταναλωτικές του συνήθειες. Εάν η συνδεδεμένη επιχείρηση απορροφά ένα μεγάλο μέρος των δαπανών του, τότε ενδείκνυνται αυτού του είδους τα προγράμματα.
Σημειώνεται ότι στην αγορά διατίθενται κάρτες αυτής της κατηγορίας, που είναι συνδεδεμένες με επιχειρήσεις από κλάδους των σούπερ μάρκετ και των πρατηρίων καυσίμων.
Παράδειγμα
Ακολουθεί ένα παράδειγμα για το πώς ένα μέσο νοικοκυριό μπορεί να κερδίσει 1.000 ευρώ το χρόνο, χρησιμοποιώντας τις κάρτες του.
Δαπάνες στο σούπερ μάρκετ: 9.600 ευρώ – Κέρδος 2%: 192 ευρώ
Δαπάνες για καύσιμα κίνησης και θέρμανσης: 6.000 ευρώ – Κέρδος 1%: 60 ευρώ
Δαπάνες για ηλεκτρική ενέργεια: 3.600 ευρώ – Κέρδος 3%: 108 ευρώ
Δαπάνες για ασφάλισης υγείας και 2 αυτοκινήτων: 2.500 ευρώ – Κέρδος 3%: 75 ευρώ
Δαπάνες για είδη ένδυσης: 3.000 ευρώ – Κέρδος 5%: 150 ευρώ
Δαπάνες σε εστιατόρια: 2.000 ευρώ – Κέρδος 10%: 200 ευρώ
Δαπάνες σε επικοινωνία (κινητά, σταθερά): 700 ευρώ – Κέρδος 1%: 7 ευρώ
Δαπάνες για ακτοπλοϊκά ταξίδια: 1.150 ευρώ – Κέρδος 5%: 58 ευρώ
Δαπάνες για διαμονή σε ταξίδια: 1.500 ευρώ – Κέρδος 150 ευρώ
Σημειώνεται ότι τα παραπάνω ποσοστά κέρδους είναι πραγματικά από ενεργό πρόγραμμα επιβράβευσης και αφορούν συναλλαγές που γίνονται σε επιλεγμένες συνεργαζόμενες με την τράπεζα επιχειρήσεις.
Πηγή: ot.gr