Ένα νέο ερευνητικό έργο της διαΝΕΟσις σε συνεργασία με το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων.
Το 2017 η διαΝΕΟσις δημοσίευσε μια έρευνα για την κατάσταση της προσχολικής αγωγής στην Ελλάδα, αναδεικνύοντας τα προβλήματα και τις παθογένειες στην εκπαιδευτική βαθμίδα που, σύμφωνα με τους ειδικούς, είναι η σημαντικότερη από όλες για τη μετέπειτα ανάπτυξη των παιδιών. Ανάμεσα στα προβλήματα που υπογράμμισε η έρευνα της διαΝΕΟσις ήταν η περιορισμένη πρόσβαση των παιδιών ηλικίας 0-4 σε υποδομές διαπαιδαγώγησης και φροντίδας, ο ελλιπής έλεγχος στις μονάδες προσχολικής αγωγής και, κυρίως, η έλλειψη ενός έγκυρου, σύγχρονου, προσεκτικά σχεδιασμένου προγράμματος λειτουργίας και διαπαιδαγώγησης για τους βρεφονηπιακούς σταθμούς.
Έκτοτε, η διαΝΕΟσις είχε προγραμματίσει να εντάξει στη δράση της τη δημιουργία ενός προγράμματος “σπουδών” (ενός “curriculum” προσχολικής αγωγής) για τους ελληνικούς βρεφονηπιακούς σταθμούς στα πρότυπα άλλων κεντρικά σχεδιασμένων προγραμμάτων σε χώρες όπως η Νέα Ζηλανδία, η Ιταλία και το Ηνωμένο Βασίλειο.
Πρόσφατα το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων με πρωτοβουλία της Υφυπουργού αρμόδιας για θέματα πρόνοιας & κοινωνικής αλληλεγγύης Δόμνας Μιχαηλίδου συνέστησε ομάδα εργασίας με το ίδιο αντικείμενο, υπό τον συντονισμό του καθηγητή οικονομικών του πανεπιστημίου Yale Κωνσταντίνου Μεγήρ, και με τη συμβουλευτική υποστήριξη, μεταξύ άλλων, της διάσημης καθηγήτριας παιδικής υγείας στο UCL, Σάλι Γκράνθαμ Μαγκρέγκορ. Η Υφυπουργός προσκάλεσε κάλεσε τη διαΝΕΟσις να συμμετέχει στην προσπάθεια και να συνεισφέρει αφιλοκερδώς στο έργο της ομάδας εργασίας. Φυσικά, αποδεχτήκαμε την πρόσκληση.
Στο πλαίσιο της συνεργασίας που ανακοινώθηκε την περασμένη Πέμπτη (doc) από το Υπουργείο (μπορείτε να διαβάσετε τη σχετική ανακοίνωση εδώ), οι ερευνητές της διαΝΕΟσις θα συμμετέχουν στη σύνταξη ενός ολοκληρωμένου και σύγχρονου προγράμματος λειτουργίας και διαπαιδαγώγησης για τους δημόσιους βρεφονηπιακούς σταθμούς της Ελλάδας.
Το πρόγραμμα που θα προκύψει από τη συνεργασία θα δοκιμαστεί πειραματικά σε επιλεγμένους Δήμους και, τελικά, μετά από την απαραίτητη διαβούλευση και μετεξέλιξή του, θα αποτελέσει το επίσημο πρόγραμμα για όλους τους βρεφονηπιακούς σταθμούς που φιλοξενούν παιδιά ηλικίας 0-4.
“Έρευνες έχουν αποδείξει ότι αυτά τα χρόνια είναι εξαιρετικά σημαντικά για την ανάπτυξη των παιδιών”, γράφαμε στη έρευνα του 2017, “και πως η συμμετοχή τους σε δομές εκπαιδευτικού χαρακτήρα έχει πολλαπλά και θεαματικά οφέλη για την ανάπτυξή τους, αλλά ταυτόχρονα πολύ σημαντικές επιπτώσεις στην κοινωνική συνοχή, την οικογενειακή πολιτική, την οικονομική ανάπτυξη και την καταπολέμηση των ανισοτήτων σε μια κοινωνία”.
Γι’ αυτούς τους λόγους είμαστε πολύ χαρούμενοι για τη συμμετοχή μας στην ομάδα εργασίας του Υπουργείου, και θα βοηθήσουμε όπως μπορούμε για να πετύχει τον στόχο της.