RETAIL BOOK: ΠΟΙΕΣ ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΕΥΚΑΙΡΙΕΣ… Του Βαγγέλη Παπαλιού

47

Μια εντυπωσιακή έκδοση του Ομίλου Direction για το λιανεμπόριο και την ελληνική παραγωγική οικονομία.

Του Βαγγέλη Παπαλιού*

Σε ένα διεθνές περιβάλλον όπου κυριαρχούν η γεωπολιτική αστάθεια, οι προκλήσεις της κλιματικής αλλαγής και η παραγωγική αξιοποίηση της τεχνητής νοημοσύνης, τα ζητούμενα για την ελληνική οικονομία είναι η διαφύλαξη της ανθεκτικότητας στις κρίσεις και η σταθερή αναπτυξιακή πορεία. Το δύσκολο περιβάλλον καθιστά αναγκαία όσο ποτέ τη διατήρηση υψηλών ρυθμών ανάπτυξης παράλληλα με την ενίσχυση της δυναμικής των μεταρρυθμίσεων, τόσο σε θεσμικό επίπεδο όσο και στο πεδίο της αγοράς. Μετά από μια μακρά περίοδο 13 χρόνων, η χώρα ανέκτησε την επενδυτική βαθμίδα, γεγονός που υπογραμμίζει την εμπιστοσύνη των διεθνών αγορών και επενδυτών στην ασκούμενη οικονομική πολιτική, χωρίς ωστόσο κανείς να αμφισβητεί ότι ακόμα χρειάζονται πολλές αλλαγές.

Η χώρα δείχνει να επιστρέφει στο δρόμο της ανάκαμψης. Οι δημοσιονομικοί στόχοι της κυβέρνησης επιτυγχάνονται, ενώ η υπεραπόδοση των φορολογικών εσόδων διευρύνει το πρωτογενές πλεόνασμα, επιτρέποντας τη χρηματοδότηση έκτακτων παρεμβάσεων απαραίτητων για την αντιμετώπιση εξωγενών πιέσεων, όπως για παράδειγμα το ενεργειακό κόστος. Οι τιμές δείχνουν να σταθεροποιούνται, αν και σε υψηλότερη βάση, φυσικά, από το παρελθόν. Η κανονικότητα, όμως, που έχει εισέλθει η ελληνική οικονομία χρειάζεται περαιτέρω θωράκιση, για να διαφυλαχθούν τα κεκτημένα των τελευταίων χρόνων. Πολιτική σταθερότητα, δημοσιονομική σταθερότητα, χρηματοπιστωτική σταθερότητα, είναι δημόσια αγαθά και πρέπει να διαφυλαχθούν ως κόρη οφθαλμού, ειδικά στην Ελλάδα που μόλις πριν από λίγα χρόνια εξήλθε από τη μεγαλύτερη οικονομική κρίση στη σύγχρονη ιστορία της, όπως χαρακτηριστικά επισημαίνεται στην έκθεση του διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος. Η χώρα παράλληλα πρέπει να γίνει περισσότερο ελκυστική στις ξένες επενδύσες, με αιχμή του δόρατος τη βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος. Πρέπει να επιταχυνθούν οι μεταρρυθμίσεις σε τομείς όπως η απονομή δικαιοσύνη η καταπολέμηση της γραφειοκρατίας, ο ψηφιακός μετασχηματισμός της δημόσιας διοίκησης, η απλοποίηση του φορολογικού συστήματος και η εξάλειψη ολιγοπωλιακών πρακτικών.

Σε αυτό το περιβάλλον το λιανεμπόριο είναι ένας από τους κλάδους της ελληνικής οικονομίας που συμβάλλει καθοριστικά στην ανάπτυξη, δημιουργεί νέες θέσεις εργασίας άμεσα ή έμμεσα και συντελεί στην αύξηση του εθνικού εισοδήματος. Είναι ένας από τους ισχυρότερους κρίκους στην αλυσίδα της κατανάλωσης και συμμετέχει στη διαμόρφωση πολλών βασικών οικονομικών δεικτών. Οι εγχώριες επιχειρήσεις που κινούνται στο χώρο του λιανεμπορίου έχουν μπροστά τους τα επόμενα χρόνια σημαντικές ευκαιρίες ανάπτυξης, καθώς έχουν διαμορφώσει μια αγορά ιδιαίτερα ανταγωνιστική και εφάμιλλη εκείνων των ανεπτυγμένων ευρωπαϊκών χωρών. Βρίσκονται όμως και αντιμέτωπες με μεγάλες προκλήσεις που μπορούν να τις μετατρέψουν σε ευκαιρίες. Η ενσωμάτωση της Τεχνητής Νοημοσύνης σε κάθε στάδιο της εμπορικής δραστηριότητας του λιανικού εμπορίου μπορεί να αλλάξει ριζικά τα δεδομένα. Τα πλεονεκτήματα της σύγχρονης τεχνολογία είναι τα απαραίτητα εργαλεία που θα οδηγήσουν σε βελτίωση της ανταγωνιστικότητας, οικονομίες κλίμακος και ενίσχυση της κερδοφορίας. Οι μελέτες καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι η αυτοματοποίηση πολλών διαδικασιών μπορεί να μειώσει το λειτουργικό κόστος, να ενισχύσουν την κερδοφορία και να αυξήσουν την αποδοτικότητα των επιχειρήσεων έως και στο 70%. Είναι μια ευκαιρία που δεν πρέπει να χαθεί. Ειδικά στη σημερινή ελληνική πραγματικότητα, όπου οι κυβερνητικές παρεμβάσεις συμπιέζουν τα κέρδη των επιχειρήσεων.

Στην νέα έκδοση του Retail Book που κρατάτε στα χέρια σας έχουμε καταγράψει με μεθοδικότητα και με την αξιοπιστία των αριθμών την πραγματικότητα στο συνεχώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον που διαμορφώνεται για το ελληνικό λιανεμπόριο. Στις επόμενες σελίδες θα βρείτε αναλυτικό οικονομικά στοιχεία, όπως τα συγκέντρωσε και τα ανέλυσε η Direction Business Reports, αναλύσεις αγοράς από τις Circana και NielsenlQ, έρευνες για διάφορους κλάδους της οικονομίας και άρθρα εκπροσώπων των σημαντικότερων θεσμικών φορέων του κλάδου. Το βασικό συμπέρασμα που προκύπτει, είναι πως το 2024 ήταν σίγουρα μία ακόμα ιδιαίτερη χρονιά, αλλά έδειξε και σημάδια αισιοδοξίας για το μέλλον. Ένα μέλλον που φαντάζει γεμάτο προκλήσεις, οι οποίες είναι πολυσύνθετες, πολυπαραγοντικές και ιδιαίτερα έντονες. Μέσα όμως από αυτές προκύπτουν ακόμη περισσότερες ευκαιρίες. Ειδικά για εκείνους που έχουν καταλάβει πως πλέον η omnichannel παρουσία δεν αποτελεί πια στόχο. Αποτελεί προαπαιτούμενο, βάση και αφετηρία για ακόμη περισσότερα…

*Εκδότης, Διευθυντής και ιδρυτής Ομίλου Direction.