Τον περασμένο Σεπτέμβριο, η Amazon αναδείχθηκε ως ο 5ος πιο δημοφιλής διαδικτυακός ιστότοπος παγκοσμίως, έχοντας προσελκύσει 5,2 δισεκατομμύρια επισκέπτες μόνο για τον συγκεκριμένο μήνα και τοποθετούμενη πίσω από Google, YouTube, Facebook και Wikipedia.
H «οικουμενικότητα» της πλατφόρμας ηλεκτρονικού εμπορίου την καθιστά δε και ηγέτη στην εγχώρια αγορά των marketplaces, με μερίδιο αγοράς που άγγιξε το 2019 το 45%-55%. Κατά πόδας ακολουθεί και η ebay, με ποσοστό που κυμαίνεται στο αντίστοιχο εύρος, ενώ μόλις το 5% της εγχώριας αγοράς των marketplaces μοιράζονται η Public αλλά και η Skroutz, η οποία μετασχηματίζεται από μηχανή αναζήτησης τιμών σε πλατφόρμα ηλεκτρονικού εμπορίου.
Τα παραπάνω στοιχεία προέρχονται από πρόσφατη μελέτη του Euromonitor (Μάρτιος 2020) και επισήμως περιλήφθηκαν στην αίτηση έγκρισης της εξαγοράς της Skroutz από το CVC Capital fund προς την Επιτροπή Ανταγωνισμού.
Η αντεπίθεση των εγχώριων επιχειρήσεων στη δημιουργία πλατφορμών, στις οποίες εντάσσονται τρίτες επιχειρήσεις, ώστε να αποκτήσουν πρόσβαση στο ηλεκτρονικό κανάλι, είναι πολύ πρόσφατη, καθώς το μεν marketplace της Public ιδρύθηκε το 2018 ενώ της Skroutz συμπλήρωσε μόλις ένα χρόνο λειτουργίας.
Δεδομένου, αφενός, ότι η διείσδυση του ηλεκτρονικού εμπορίου στη χώρα υπολογίζεται μόλις σε 7% το 2019, και αφετέρου, της πανδημίας που αναδιάταξε την αγορά, η ανάπτυξη των εγχώριων πρωτοβουλιών έχει σημαντικές προοπτικές. Σημειώνεται ότι στο μεγαλύτερο ευρωπαϊκό marketplace -το πολωνικό Allegro- οι συνεργαζόμενες επιχειρήσεις ανέρχονται σε 117.000.
Ειδικότερα, στο Skroutz Marketplace έχουν εγγραφεί 2.500 καταστήματα από 52 περιφερειακές ενότητες της Ελλάδας και απευθύνεται σε κάθε επιχείρηση λιανικής που δεν διαθέτει τεχνική υποδομή για ηλεκτρονική διάθεση των προϊόντων της. Υπενθυμίζεται ότι ως πλατφόρμα αναζήτησης και σύγκρισης προϊόντων και τιμών, στo Skroutz προβάλλονται περισσότερα από 10 εκατ. προϊόντα σε πάνω από 6.000 ηλεκτρονικά καταστήματα, ενώ σε μηνιαία βάση υποδέχεται 8,5 εκατ. μοναδικές επισκέψεις.
Αντιστοίχως η Public επενδύει με στόχο την ταχύτερη διείσδυσή της στο ηλεκτρονικό εμπόριο, τόσο μέσω των δικών της e-shops (Public.gr και MediaMarkt.gr) όσο και μέσω του marketplace, στο οποίο έχουν ενταχθεί 504 μικρές επιχειρήσεις λιανικής έως τον περασμένο Ιούνιο ενώ έως το τέλος του 2020 εκτιμάται ότι θα ενταχθούν ακόμη 2.000 ελληνικά καταστήματα. Μάλιστα έως το τέλος του έτους, οι επιχειρήσεις που εντάσσονται στη συγκεκριμένη πλατφόρμα λειτουργούν χωρίς ετήσια συνδρομή και αποδίδουν προμήθειες μόνον εφόσον πραγματοποιούν πωλήσεις. Υπενθυμίζεται ότι ο όμιλος Public προγραμματίζει επενδύσεις 26 εκατ. ευρώ στη διετία 2020-2021, για τη στελέχωση του τομέα e-commerce με εξειδικευμένα στελέχη, την απόκτηση νέων ΙΤ συστημάτων αλλά και τη δημιουργία νέου logistics center.
Τo μέγεθος της ελληνικής αγοράς e-commerce
Σύμφωνα με την πρόεδρο του GRECA δρ. Κατερίνα Φραϊδάκη, ήδη προ πανδημίας αναπτυσσόταν η ανεξάρτητη τάση στροφής των καταναλωτών σε εγχώρια ηλεκτρονικά καταστήματα. Το 2015, μόλις το 50% των χρηστών επέλεγε ελληνικά e-shops ενώ το 2020, το 90% των χρηστών πραγματοποιεί αγορές και από ελληνικές ηλεκτρονικές επιχειρήσεις.
Σύμφωνα δε με εκτιμήσεις του Συνδέσμου, ο τζίρος των εγχώριων e-shops για αγορές αγαθών μόνο (πέραν των υπηρεσιών ή των εισιτηρίων) το 2019 άγγιξε τα 7,5 δισ. ευρώ ενώ προ επέλασης της πανδημίας, οι εκτιμήσεις έκαναν λόγο για τζίρο 11-12 δισ. ευρώ μέσα στο 2020.
Έως τη 18η εβδομάδα του 2020 -σύμφωνα με τα στοιχεία του GRECA-, η ζήτηση αυξήθηκε κατά 171%, ενώ ακόμη και οι νέοι χρήστες ηλεκτρονικών αγορών δείχνουν την τάση παραμονής στο συγκεκριμένο κανάλι, γεγονός που προοιωνίζεται σημαντική ανάπτυξη πωλήσεων την τρέχουσα χρονιά. Μάλιστα, ο GRECA πραγματοποιεί νέα έρευνα, η οποία επιχειρεί να χαρτογραφήσει την εξέλιξη της αγοράς στο σύνολο του έτους, την οποία θα παρουσιάσει μέσα στον Δεκέμβριο.
Πηγή: euractiv.gr