Συνέντευξη του Άγγελου Δαμουλιάνου, ιδρυτή του botilia.gr

341

Το 2020 ξεκίνησε με τις καλύτερες δυνατόν προοπτικές για την αγορά του κρασιού και ξαφνικά ήρθε ο κορωνοϊός. Θα περιγράφατε ως εντελώς καθοδική την πορεία των πωλήσεων από τις αρχές Μαρτίου μέχρι σήμερα ή μήπως υπήρξαν κάποια σκαμπανεβάσματα;

Σίγουρα, στον τομέα της χονδρικής πώλησης σε επιχειρήσεις Horeca η κατάσταση ήταν δύσκολη, αν και το καλοκαίρι αποδείχτηκε σχετικά καλό αφού η μείωση των πωλήσεων στις συνεργασίες μας με εστιατόρια, bar και ξενοδοχεία περιόρισε τις απώλειες στην τάξη του μείον 20%.

Ωστόσο, ο κορωνοϊός σηματοδότησε την έναρξη μιας νέας εποχής. Αυτής της κατανάλωσης κρασιού στο σπίτι. Έδωσε την (αναγκαστική) ευκαιρία σε αρκετούς να δοκιμάσουν τις ηλεκτρονικές υπηρεσίες και να ανακαλύψουν την ευκολία τους. Μηδενικός κίνδυνος, αφού παραδίδουμε ανέπαφα, μηδενικό κουβάλημα, αφού τα πάμε στην πόρτα του καταναλωτή και εκατοντάδες επιλογές με εκτενή πληροφόρηση για κάθε κρασί. Μάλιστα, δικό μας δυνατό σημείο είναι ότι κάθε πελάτης έχει τον προσωπικό του οινικό σύμβουλο, που μπορεί να τον βοηθήσει να διαλέξει ό,τι χρειάζεται για κάθε περίσταση.

Έτσι, ακόμη και μετά την περίοδο του lockdown παρατηρήσαμε τόσο τη συνέχιση των online αγορών από όσους τη χρησιμοποίησαν για πρώτη φορά κατά τη διάρκειά του, όσο και την προσέλκυση σε πολύ υψηλότερους ρυθμούς νέων πελατών.

Έχετε δει μέσα από τις πωλήσεις σας να ευνοείται κάποια συγκεκριμένη κατηγορία οίνων; Έχει, πιστεύετε, νόημα να προσπαθήσουν και άλλοι οινοποιοί να παίξουν σε αυτό το γήπεδο, αν υπάρχει, ή πρόκειται για παροδικό φαινόμενο;

Οι ανοιξιάτικοι και οι καλοκαιρινοί μήνες ανέδειξαν ξεκάθαρο νικητή τα ροζέ κρασιά. Από εκεί και πέρα, παρατηρούμε μεγαλύτερο ενδιαφέρον για κρασιά με ξεχωριστό χαρακτήρα. Δηλαδή κρασιά ιδιαίτερης οινοποίησης, προέλευσης αλλά και άγνωστων ποικιλιών. Το κοινό δείχνει να ενδιαφέρεται περισσότερο απ’ ότι στο παρελθόν για τα κρασιά που αγοράζει και έχει την τάση να δοκιμάζει πολλά διαφορετικά στυλ και ποικιλίες. Συνεπώς, καλό θα ήταν οι παραγωγοί να πειραματιστούν και σίγουρα να ρισκάρουν με άγνωστες ελληνικές ποικιλίες.

Ποιες στρατηγικές πώλησης θα συμβουλεύατε τους οινοποιούς να υιοθετήσουν για να ξεπεράσουν αυτήν την κρίση και ποιες τους καταναλωτές; Υπάρχουν ευκαιρίες για τους δεύτερους;

Το κρασί ήταν και εξακολουθεί να είναι ένα έντονα συναισθηματικό αγαθό, τόσο για τον παραγωγό, όσο και για τον καταναλωτή που θα το αγοράσει. Ο μεν πρώτος  θέλει να πει την ιστορία του κρασιού του, του αμπελιού και της προσωπικής του ενασχόλησης με το κρασί, ενώ ο δεύτερος αναζητά και είναι έτοιμος να καταβροχθίσει όλη αυτή την πληροφορία. Όχι μόνο από απλό ενδιαφέρον ή φιλομάθεια, αλλά γιατί πραγματικά, τα στοιχεία αυτά είναι ικανά να κάνουν το κρασί που έχει στο ποτήρι του πιο νόστιμο και πιο απολαυστικό.

Η συμβουλή μου στους παραγωγούς είναι να πουν την ιστορία τους. Εναλλακτικά, να ψάξουν αυτούς που μπορούν να την πουν για λογαριασμό τους και από την πλευρά μας, πολύ ευχαρίστως θα τους βοηθήσουμε.

Όσο για τους καταναλωτές, η περίοδος είναι μια μεγάλη ευκαιρία να επενδύσουν στη δοκιμή νέων κρασιών. Να γνωρίσουν και να απολαύσουν στο σπίτι κρασιά που δύσκολα θα έβρισκαν ή θα επέλεγαν (λόγω κόστους) σε ένα εστιατόριο. Πραγματικά αξίζει τον κόπο.

Εσείς ως εταιρεία κάνατε κάποιες συγκεκριμένες ενέργειες πέρα από τα αυτονόητα για να αντιμετωπίσετε την κρίση;

Αν με τον όρο «αυτονόητα» εννοείτε περικοπές προσωπικού και αναστολές, δεν κάναμε τίποτα από αυτά. Αντιθέτως, στο www.botilia.gr ενισχύσαμε την ομάδα διανομής, επενδύσαμε σε περισσότερο περιεχόμενο και προσθέσαμε πολλές νέες δυνατότητες.

Ποιο είναι κατά τη γνώμη σας το πιο σοβαρό εμπόδιο στην ανάπτυξη των ηλεκτρονικών πωλήσεων κρασιού στην Ελλάδα;

Σίγουρα είναι τα έξοδα μεταφοράς. Η Ελλάδα, δυστυχώς, έχει από τα ακριβότερα έξοδα αποστολής εντός χώρας σε όλη την Ευρώπη. Εμείς έχουμε πετύχει μέσω ειδικών συμφωνιών τα χαμηλότερα κόστη αποστολής της αγοράς και, επιπλέον, προκειμένου να δώσουμε την ευκαιρία σε καταναλωτές από όλη τη χώρα να παραγγείλουν στο botilia.gr, απορροφάμε ένα πολύ μεγάλο μέρος ή και το σύνολό τους.

Όσο για τα έξοδα αποστολής προς το εξωτερικό, η Ελλάδα είναι και πάλι ανάμεσα στις χώρες με τις υψηλότερες τιμές για αποστολή εκεί, σε σημείο που σε κάποιες περιπτώσεις αυτές ξεπερνούν την αξία των κρασιών.

Ο Άγγελος Δαμουλιάνος είναι ο ιδρυτής του botilia.gr, της ηλεκτρονικής πλατφόρμας που, στηριζόμενη στην τεχνολογία, βοηθά τους χρήστες να ανακαλύψουν τα καλύτερα, αυστηρά επιλεγμένα, κρασιά από boutique παραγωγούς και να τα αγοράσουν εύκολα, σε μεγάλες προσφορές. Έχει πολύχρονη digital εμπειρία ως project manager σε μεγάλες επιχειρήσεις πληροφορικής και τράπεζες, ενώ τα τελευταία χρόνια ηγείται της Umobit – Digital Development & Performance Agency, με πελάτες μερικές από τις μεγαλύτερες ελληνικές επιχειρήσεις. Έχει σπουδάσει Επιστήμη Υπολογιστών στο Πανεπιστήμιο Κρήτης και Χρηματοοικονομική και Τραπεζική Διοικητική στο Πανεπιστήμιο Πειραιά. Η σχέση του με το κρασί ξεκίνησε πριν από 17 χρόνια και περιλαμβάνει οινικά ταξίδια σε όλο τον κόσμο και σεμινάρια οινογνωσίας. Τέλος, είναι κάτοχος τίτλων του Wine and Spirit Education Trust (WSET).

Πηγή: savevintage2019.gr