Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ξεπερνούν την τηλεόραση ως πηγή ενημέρωσης… Της Νατάσας Φραγκούλη

45

Της Νατάσας Φραγκούλη

Ως η κύρια πηγή ενημέρωσης για τους νέους στην Ευρωπαϊκή Ένωση αναδεικνύονται, πλέον, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα, το 42% των ατόμων ηλικίας 16-30 ετών προτιμά να ενημερώνεται μέσω των κοινωνικών δικτύων, ενώ η τηλεόραση έρχεται στη δεύτερη θέση με ποσοστό 39%.

Η τάση αυτή διαφοροποιείται ανά ηλικιακή ομάδα. Οι νεότεροι συμμετέχοντες (16-18 ετών) βασίζονται ακόμη περισσότερο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (45%), ενώ τα άτομα ηλικίας 25-30 ετών προτιμούν περισσότερο την τηλεόραση και τις διαδικτυακές πλατφόρμες ειδήσεων. Παράλληλα, οι νεότεροι τείνουν να εμπιστεύονται περισσότερο φίλους, οικογένεια και συναδέλφους για την ενημέρωσή τους (29% έναντι 23%).

Το 42% των ατόμων ηλικίας 16-30 ετών στην ΕΕ προτιμά να ενημερώνεται μέσω των κοινωνικών δικτύων

Η μετατόπιση της ενημέρωσης προς τις ψηφιακές πλατφόρμες φέρνει προκλήσεις για την αξιοπιστία των πληροφοριών. Η Πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, Roberta Metsola, τόνισε: “Το τοπίο της ενημέρωσης αλλάζει ραγδαία”, προσθέτοντας πως τόσο οι πολιτικοί, όσο και οι ίδιες οι πλατφόρμες, έχουν ευθύνη να καταπολεμήσουν την παραπληροφόρηση.

Παρά την κυριαρχία των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, η τηλεόραση εξακολουθεί να αποτελεί βασική πηγή πληροφόρησης σε χώρες, όπως η Πορτογαλία (53%), η Ιταλία (52%), η Σλοβενία (45%) και η Γαλλία (43%). Οι ειδησεογραφικές διαδικτυακές πλατφόρμες και το ραδιόφωνο παραμένουν εναλλακτικές επιλογές, συγκεντρώνοντας 26% και 16% αντίστοιχα.

Η κατάσταση σε Ελλάδα και Κύπρο

Στην Ελλάδα, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης κυριαρχούν με 48%, ενώ ακολουθούν οι δημοσιογραφικές ηλεκτρονικές πλατφόρμες (34%). Την τρίτη θέση μοιράζονται οι πλατφόρμες βίντεο και η τηλεόραση (31%).

Στην Κύπρο, το 44% των νέων ενημερώνεται, κυρίως, από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ενώ το 31% προτιμά τις πλατφόρμες βίντεο και το 27% την τηλεόραση. Το ραδιόφωνο καταγράφει ιδιαίτερα χαμηλά ποσοστά, μόλις 7% στην Ελλάδα και 8% στην Κύπρο.

Ανάμεσα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, το Instagram (47%) και το TikTok (39%) είναι οι πιο δημοφιλείς πλατφόρμες ενημέρωσης για τους νέους σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Το X (πρώην Twitter) χρησιμοποιείται από μόλις 21% των νέων.

Στην Ελλάδα, το Instagram είναι η κυρίαρχη πλατφόρμα ενημέρωσης (52%), ενώ το YouTube και το TikTok ακολουθούν με 41%. Στην Κύπρο, όμως, το Facebook διατηρεί την πρωτοκαθεδρία (52%), με το YouTube (43%) και το Instagram (31%) να ακολουθούν.

Το X εμφανίζεται με ακόμη χαμηλότερη διείσδυση, μόλις 18% στην Ελλάδα και 20% στην Κύπρο.

“Η μετατόπιση της ενημέρωσης προς τις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης αποτελεί μια σαφή ένδειξη των αλλαγών στις συνήθειες κατανάλωσης ειδήσεων, γεγονός που εγείρει νέες προκλήσεις για την αξιοπιστία της πληροφόρησης και την καταπολέμηση της παραπληροφόρησης”, αναφέρει η Επιτροπή.

Πηγή: sepe.gr