Τα «μυστικά» του ψηφιακού marketing για μικρομεσαίες και startups

254

Με τον Έλληνα να βρίσκεται κατά μέσο όρο πάνω από έξι ώρες την ημέρα σε κατάσταση online, το ψηφιακό marketing αποκτά ολοένα και μεγαλύτερη βαρύτητα.

Το μεγάλο ζητούμενο πλέον είναι το πώς θα μπορούσαν να το χρησιμοποιήσουν αποτελεσματικά και με λογικό κόστος οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις και οι start up εταιρείες της χώρας.

Οι συνιδρυτές της VALUE -στους πελάτες της οποίας περιλαμβάνονται το ίδρυμα του Λιονέλ Μέσι, ο Άκης Πετρετζίκης και γνωστοί ελληνικοί όμιλοι- Κωνσταντίνος Κωτσιγιάννης και Ιωάννα Αναστασάκη μιλούν στο Euro2day.gr για το καυτό αυτό θέμα που αφορά το σύνολο των ελληνικών επιχειρήσεων.

Περιγράφουν την τρέχουσα κατάσταση, δίνουν παραδείγματα ενδεικτικών λύσεων και μιλούν για προσεκτικά επιλεγμένες μεθόδους προκειμένου οι μικρού μεγέθους επιχειρήσεις να μπορέσουν να «σηκώσουν» το απαιτούμενο budget.

Πώς θα μπορούσατε περιληπτικά να περιγράφετε τον όρο ψηφιακό marketing;

Σε πρώτο επίπεδο το ψηφιακό marketing είναι η αξιοποίηση μέσων όπως Social Media, μηχανές αναζήτησης, blogs, information sharing communities για την επικοινωνία των brands. Στην ουσία του, το marketing παραμένει marketing.

Αυτό που έχει αλλάξει δραματικά είναι ο προσανατολισμός της προσοχής του χρήστη. Στην Ελλάδα κατά μέσο όρο περνάμε έξι ώρες και έξι λεπτά την ημέρα online. Από τις συνταγές που θα μαγειρέψουμε, τα νέα που θα διαβάσουμε, το notification του μηνύματος των φίλων μας μέχρι την προτιμητέα επιλογή μας για ψυχαγωγία, είμαστε συνεχώς συνδεδεμένοι. Φυσικά “καταναλώνουμε” την πληροφορία κατακερματισμένη και εκεί βρίσκεται η πρόσκληση για τους διαφημιζόμενους. Υπάρχει ένα πολύ μικρό χρονικό περιθώριο για να προσελκύσουμε την προσοχή του χρήστη. Έτσι η επικοινωνία πρέπει να είναι πρωτότυπη και στοχευμένη.

Σε αυτό βοηθά πολύ το τεχνολογικό στοιχείο του ψηφιακού marketing που στα παραδοσιακά μέσα δεν ήταν διαθέσιμο. Μπορούμε να γίνουμε πολύ συγκεκριμένοι. Μπορούμε για παράδειγμα να στοχεύσουμε του οδοντιάτρους που ζουν στη Νέα Υόρκη και τους αρέσουν τα OREO. Αντίστοιχα βλέποντας τι κοινό ανταποκρίνεται καλύτερα σε τι είδους επικοινωνία, μπορούμε να βελτιστοποιήσουμε τόσο το budget που επενδύουμε σε αυτό το κοινό, όσο και το περιεχόμενο.

Επηρεάζεται σήμερα το ελληνικό κοινό -και πόσο- από το ψηφιακό marketing, ή μήπως επιλέγει ακόμη παλαιότερες λύσεις επικοινωνίας;

Ολα τα μέσα επικοινωνίας έχουν την θέση τους στο ταξίδι του καταναλωτή. Δεν υπάρχει “σωστό ή λάθος” αλλά “περισσότερο αποδοτικό” και “κατάλληλο” αναλόγως με το στάδιο ωριμότητας των brands και το στόχο του marketing. Γινόμαστε όλοι λήπτες των μηνυμάτων του ψηφιακού marketing είτε το αντιλαμβανόμαστε, είτε όχι. Βεβαίως αυτό μπορεί να είναι και πολύ χρήσιμο, διότι η εξατομίκευση της πληροφορίας, μας βοηθά να ανακαλύψουμε νέες υπηρεσίες που μας είναι πολύ χρήσιμες, νέες εμπειρίες που ταιριάζουν στα ενδιαφέροντα μας, νέα προϊόντα που δεν γνωρίζαμε ότι υπάρχουν και τα χρειαζόμαστε. Πρέπει όμως να γίνεται ορθή χρήση.

Το ελληνικό κοινό όπως και ο παγκόσμιος χρήστης, χρησιμοποιεί τα ψηφιακά μέσα, οπότε δέχεται και την επικοινωνία των brands που προβάλλονται σε αυτά. Αυτό που διαπιστώνουμε είναι ότι πολλά brands ακόμη δεν έχουν ολοκληρώσει την μετάβασή τους στο ψηφιακό marketing. Πιο συγκεκριμένα είναι αρκετά συνηθισμένο να βλέπουμε μία πιο “παραδοσιακή” TVC προβολή και την προσαρμογή αυτού του σποτ στο YouTube για περιορισμένη χρονική διάρκεια. Αυτό δεν είναι αποδοτικό καθώς ο χρήστης αφιερώνει μικρό χρόνο στο digital, πολλές φορές μέσα στην μέρα. Έτσι πρέπει να είναι και το περιεχόμενο που δείχνουμε. Μοναδικό, πρωτότυπο και σε μικρές “δόσεις” πληροφορίας την κάθε φορά. Ένα σποτ που παίζει για μεγάλο χρονικό διάστημα και δεν “σπάει” σε περισσότερες – μικρότερες επικοινωνίες, δεν λειτουργεί!

Μπορούν οι μικρομεσαίες και οι start up εταιρείες να σηκώσουν το κόστος του ψηφιακού marketing; Ποια είναι η μέχρι τώρα εμπειρία σας;

Η απόδοση του ψηφιακού marketing ακολουθεί διάγραμμα κανονικής κατανομής. Πολύ μικρό διαφημιστικό budget δεν θα φέρει αποτελέσματα. Πολύ μεγάλο διαφημιστικό budget θα φέρει τα ίδια αποτελέσματα με το αμέσως προηγούμενο σημείο, καθώς το κοινό είναι πεπερασμένο και έτσι η συνεχής αύξηση του budget δεν σημαίνει συνεχή βελτίωση των αποτελεσμάτων. Οι προσδοκίες όταν ξεκινά μια start-up την ψηφιακή προβολή πρέπει να είναι ρεαλιστικές και η μέθοδος προσεκτικά επιλεγμένη, ώστε η ανάπτυξη του κύκλου εργασιών που θα έρθει να τροφοδοτήσει την ενίσχυση της ψηφιακής προβολής προκειμένου να φτάσει η εταιρεία πιο κοντά στο βέλτιστο σημείο σχέσης budget και απόδοσης.

Εφόσον υπάρχουν τα παραπάνω και εφόσον το προϊόν ή υπηρεσία μπορεί να κερδίσει την αγορά (product-market fit), μπορούμε να πετύχουμε scale-up (ανοδική κλιμάκωση), όπως έχουμε δει πολλές φορές να συμβαίνει με brands. Η σχέση κόστους-οφέλους της διαφημιστικής δαπάνης με τον κύκλο εργασιών είναι ακόμη πολύ καλή στην Ελλάδα, ακόμη περισσότερο απ’ ό,τι στο εξωτερικό, καθώς μεγαλύτερες εταιρείες (leaders του κλάδου) δεν έχουν κάνει ακόμη την πλήρη μετάβασή τους.

Ταυτόχρονα, πάντα υπάρχουν οι νεότερες θέσεις διαφήμισης (placements) π.χ. Instagram Reels, που είναι υποτιμημένες (underpriced) σε σχέση με τις παλαιότερες π.χ. feed, καθώς οι ίδιες οι πλατφόρμες προωθούν το περιεχόμενο σε αυτές οργανικά, αλλά και με πολύ χαμηλότερο διαφημιστικό κόστος σε σχέση με το αποτέλεσμα.

Θέλετε να μας αναφέρετε συγκεκριμένες πρακτικές εφαρμογές ψηφιακού marketing που θα μπορούσαν να βοηθήσουν μικρομεσαίες επιχειρήσεις και start ups;

Η δημιουργία σχέσης εμπιστοσύνης με τους καταναλωτές από την αρχή είναι πολύ σημαντικός παράγοντας για να έρθουν οι πρώτες πωλήσεις είτε αυτές απευθύνονται σε B2B, είτε σε B2C κοινό. Οι κριτικές άλλων ικανοποιημένων πελατών είναι καθοριστικές στην δημιουργία αυτής της σχέσης. Ένας έξυπνος και χαμηλού κόστους τρόπος είναι να δημιουργηθεί ένα scan-code που εύκολα σκανάρει ο χρήστης και αφήνει την κριτική του είτε στο Google My Business, είτε στο Facebook. Αν η εταιρεία συνδυάσει offline με online touchpoints, τοποθετώντας τα σε micro-moments κατά τα οποία είναι υψηλή η ικανοποίηση του χρήστη (όπως η στιγμή ολοκλήρωσης μίας ιατρικής υπηρεσίας, ή η παραλαβή δέματος από ένα e-shop) τότε κερδίζει περισσότερες θετικές κριτικές τις οποίες μεταφέρει από τον φυσικό κόσμο στον ψηφιακό και άρα αυξάνει την εμπιστοσύνη στους δυνητικούς πελάτες της.

Ποιο είναι ακριβώς το αντικείμενο δραστηριότητας της VALUE, οι μέχρι τώρα επιδόσεις και οι στόχοι της;

Η VALUE είναι ένα 360° digital agency με έδρα την Αθήνα. Η ομάδα της απαρτίζεται από εξειδικευμένους strategists, designers, web-developers και marketing specialists που συνεργάζονται στενά με τους πελάτες της για να αναπτύξουν εξατομικευμένες στρατηγικές και πλάνα digital marketing, οδηγώντας την επίγνωση, την αλληλεπίδραση και τις πωλήσεις.

Τα έργα της έχουν βραβευθεί πολλαπλά σε διαγωνισμούς στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό, με μερικούς από τους πελάτες της να είναι ο Άκης Πετρετζίκης, ο μη κερδοσκοπικός οργανισμός Messi Foundation του γνωστού ποδοσφαιριστή Messi, Gerolymatos Group, ΕΛΠEΝ, Delphi Partners αλλά και Coco-Mat.

Ανανεώνει συνεχώς τις υπηρεσίες της και παρέχει στοχευμένες προτάσεις σύμφωνα με τις νέες τάσεις και τις τεχνολογικές εξελίξεις. Αναλαμβάνει εξ’ ολοκλήρου την ψηφιακή παρουσία των brands παρέχοντας end-to-end υπηρεσίες, από την ανάλυση αγοράς, τον στρατηγικό σχεδιασμό, media planning, παραγωγή περιεχομένου, real-time reporting με βάση την διαφάνεια και την εμπιστοσύνη.

Πηγή: euro2day.gr