Πώς μια επιχείρηση μπορεί να γίνει διαφορετική σ’ έναν κόσμο όπου κυριαρχούν οι αντιγραφές.
Του Αθαν. Χ. Παπανδρόπουλου
Η ταχύτητα με την οποίαν αλλάζουν συνήθειες, συμπεριφορές, πρακτικές και αντιλήψεις είναι πρωτοφανής. Και όποιος καταλαβαίνει πιο γρήγορα τι συμβαίνει, πως και γιατί, κρατά κλειδί επιτυχίας. Οι άλλοι, εξαρτάται από το πόσο πιο γρήγορα αντιγράφουν πετυχημένες δράσεις και με ποιο τρόπο το κάνουν.
Στο πλαίσιο αυτό, τα βιβλία που συνέγραφαν δυο διάσημοι Σουηδοί γκουρού του μάνατζμεντ και της στρατηγικής επιχειρήσεων στην ψηφιακή εποχή, οι Kjeff Nordstrom και Jonas Ridderstralle, με τίτλο “Funcky Business” και “Karaoke Capitalism”, προκαλούν εκκολαπτόμενους επιχειρηματίες και επιχειρήσεις να δημιουργήσουν πρωτότυπα και όχι κόπιες….
«Η θλιβερή αλήθεια είναι ότι οι σχολές διοίκησης επιχειρήσεων και οι αποκαλούμενες κοινές βέλτιστες πρακτικές που κατά κόρον κάποιες επιχειρήσεις εφαρμόζουν, έχουν δημιουργήσει υπερομάδες αντιγραφής παρά πρωτότυπης δημιουργίας», τονίζει ο Kjeff Nordstrom, που στη χώρα του θεωρείται «πάπας της καινοτομίας».
«Δανειστείτε μια φράση και θα σας πουν λογοκλόπο, εφαρμόστε πλήρως την ίδια κάποιου άλλου και θα θεωρείτε ερευνητής», υπογραμμίζει ο Jonas Riderstralle, που κατέχει την ενάτη θέση στην διεθνή κατάταξη των μεγάλων στοχαστών του μάνατζμεντ. Τα δύο βιβλία των Σουηδών έχουν μεταφραστεί σε 25 γλώσσες και θεωρούνται προκλητικά ευαγγέλια της νέας επιχειρηματικής σκέψης.
Στο “Funky Business”. οι συγγραφείς υποστηρίζουν ότι το ταλέντο των ανθρώπων της επιχείρησης βρίσκεται στην καρδιά μιας πετυχημένης δράσης και πορείας.. Καραόκε καπιταλισμός είναι ένα είδος απογραφής του τρέχοντος επιχειρηματικού κόσμου: εταιρείες, μάρκες και ιδιώτες αντιγράφουν μάρκες, διαδικασίες και τεχνικές χωρίς καμία απόδειξη γνησιότητας, λίγο σαν καραόκε. «Σε έναν κόσμο καπιταλισμού καραόκε, όπου αφθονούν τα χλωμά αντίγραφα, υπάρχει μόνο ένας τρόπος για να πετύχεις: πρέπει να είσαι 100% πιστός στον εαυτό σου», λέει ο Jonas Riderstralle, ο οποίος αποφεύγει τα συντηρητικά κοστούμια υπέρ των μοντέρνων μαύρων ρούχων της Armani. Το κεφάλι του είναι ξυρισμένο σαν αυγό και φοράει γυαλιά με σίδηρο και ασημένια δαχτυλίδια.
Στο “Karaoke Capitalism”, οι συγγραφείς εξετάζουν μια Ολόκληρη δέσμη μέσων μαζικής επικοινωνίας (Fast Company, Fortune, Business Week, Science, The Industry Standard και πολλά άλλα… ) για να πείσουν τους αναγνώστες τους ότι τα πράγματα είναι δεν είναι ακριβώς αυτό που φαίνονται στον σημερινό επιχειρηματικό κόσμο. Το μήνυμά τους: για να πετύχεις σήμερα, πρέπει να τολμήσεις να είσαι διαφορετικός.
Καλύπτοντας ένα τεράστιο έδαφος – από τον αντίκτυπο της υψηλής τεχνολογίας μέχρι τα διαρκώς διευρυνόμενα χάσματα μεταξύ των εχόντων και των μη εχόντων, και με αναφορές από τον Άνταμ Σμιθ στην Τζάνις Τζόπλιν – οι συγγραφείς φέρνουν στο επίκεντρο τις προκλήσεις της επιχειρηματικής ηγεσίας σε έναν κόσμο που όλο και περισσότερο ορίζεται από τον ατομικισμό. Ο καπιταλισμός καραόκε αναφέρεται στη φιλοσοφία της μίμησης, που είναι ριζωμένη στην εταιρική νοοτροπία από δημοφιλείς έννοιες όπως η συγκριτική αξιολόγηση και η βέλτιστη πρακτική. Για τους Ridderstralle και Nordstrom, ο μόνος τρόπος να επιβιώσουνκαι και να πάνε μπροστά εταιρίες και ηγεσίες τους, είναι να αποκλείσουν τη σύμβαση, να αγκαλιάσουν την ατομική προσωπικότητα της εταιρείας και να την προωθήσουν μέσα από ό,τι κάνουν, ακονίζοντας συνεχώς ό,τι λειτουργεί και εγκαταλείποντας ό,τι δεν λειτουργεί. Τελικά, οι συγγραφείς υποστηρίζουν ότι οπλισμένοι με φαντασία είναι δυνατό να συντηρηθούν κερδοφόρες επιχειρήσεις συμβάλλοντας παράλληλα στην ευημερία των πελατών, των κοινοτήτων, και των χωρών στις οποίες δραστηριοποιούντα γενικότερα. {Επισκεφθείτε τις ιστοσελίδες των συγγραφέων στις www.karaokecapitalism.com και www.funkvbusiness.com.}Πιθανότατα δε, μετά την επίσκεψη στους ιστότοπους των δύο γκουρού, θα αρχίσετε να καταλαβαίνετε ότι στο υπόλοιπο του 21ου αιώνα, δεν θα πετυχαίνουν τόσο οι «οικονομικές φούσκες» όσο οι πρωτοβουλίες για διαφορετικότητα, πηγή έμπνευσης της καινοτομίας και σύλληψης νέων ιδεών σε έναν ψηφιακό ωκεανό γνώσεων.