Το άγριο θεριό της λόχμης … Του Βασίλειου Γρ. Παπαδάκη

367

Του Βασίλειου Γρ. Παπαδάκη

Αρκεί να ξύσεις λίγο την αστραφτερή επιφάνεια των σύγχρονων πολεμοκάπηλων για ν’ αναδυθεί η παγερή μορφή του άγριου θεριού της λόχμης, (ένοπλη σύρραξη). Οι έμποροι του πολέμου, κρύβουν υποκριτικά, πίσω από τη μάσκα του ειρηνοποιού, την αμείλικτη συνδιαλλαγή, την άτεγκτη ροπή προς την καταστροφή, λεηλασία και εξόντωση αθώων πολιτών.

Ο Βολταίρος (1694-1778), Γάλλος φιλόσοφος – συγγραφέας στον «Καντίντ» καταγγέλλει την υποκρισία και μοχθηρία των ανθρώπων.
Ο πόλεμος είναι πληγή για την ανθρωπότητα. Φθείρει έμψυχο και άψυχο υλικό, καταστρέφει τ’ αγαθά του πολιτισμού κι’ ό,τι δημιουργεί ο άνθρωπος σε περίοδο ειρήνης. Κατά Πλάτωνα (427-347 π.Χ.) ο πόλεμος είναι προϊόν των ανθρώπινων παθών. Ο Φρίντριχ Νίτσε (1844-1900), επηρεασμένος από φιλοπόλεμο πνεύμα, τον θεωρεί βιολογική οντότητα.

Ο Γερμανός φιλόσοφος Ιμμάνουελ Καντ (1724-1804) στο κλασσικό έργο: «Δια την Ειρήνη», 1795, προχωρεί σε ιδέες επαναστατικές: «Οι μόνιμοι στρατοί πρέπει με τον καιρό να καταργηθούν. Τα κράτη παρασύρονται σ΄ έναν εξοπλιστικό ανταγωνισμό δίχως αρχή και τέλος». Οι υπέρογκες δαπάνες των σύγχρονων οπλικών συστημάτων οδηγούν τους ισχυρούς σ’ επιθετικούς ή κατακτητικούς πολέμους για ν’ αναλώσουν το πολεμικό υλικό στην κεφαλή των αδυνάτων.

Μόνο όσοι πάσχουν από αμβλύνοια (ηλιθιότητα) προτιμούν τον πόλεμο από την ειρήνη για να παραφράσω τον Ηρόδοτο (484-410 π.Χ.), πατέρα της ιστορίας. Αντίθετη λέξη της αμβλύνοιας είναι η αγχίνοια.

Ο Πλάτων (όροι, 412Ε) χαρακτηρίζει την αγχίνοια, ευφυία ψυχής και οξύτητα νου. Η αγχίνοια είναι γνώρισμα ευφυών ανθρώπων με ανώτερο βαθμό νοημοσύνης, μεγάλη αντίληψη και ετοιμότητα πνεύματος, η οποία επιτρέπει τη διασάφηση και ερμηνεία δυσνόητων λέξεων και νοημάτων. Η αγχίνοια σχετίζεται με τη βαθύνοια και οξύνοια. Η βαθύνοια ανευρίσκει τα βαθύτερα αίτια των νοημάτων και η οξύνοια τις λεπτές διαφορές σε όμοιες παραστάσεις. Ο Έρασμος (1466-1536), Ολλανδός θεολόγος, ανθρωπιστής, έγραψε το βιβλίο: «Μωρίας Εγκώμιον». Υπήρξε μαθητής του Έλληνα λόγιου Μάρκου Μουσούρου (1470 – 1517), (Χάνδακας) Ηράκλειο Κρήτης.

Επομένως γιατί να μη γραφεί και της «Μακαριάς Εγκώμιον» (ψωμάκι που μοιράζεται μετά την κηδεία) για τους απανταχού πολεμομανείς.

Η Αριστερά ως κυβέρνηση και σήμερα αντιπολίτευση, άφησε την κηλίδα της αμβλύνοιας και λεξιπενίας (φτώχια στη χρήση λέξεων). Όπως στην περίπτωση της λέξεως «επιδειξίας» η οποία έχει διπλή έννοια, καθ΄ ότι αναφέρεται και σε άτομα με σοβαρή ανωμαλία.

Ο πολιτικάντης της «Προοδευτικής Συμμαχίας» εξακολουθεί να πολιτικολογεί αντί να πολιτεύεται σε μία κρίσιμη περίοδο για τη χώρα. Με χωλή αντιπολίτευση η δημοκρατία δυσλειτουργεί. Στην αρχαία Ελλάδα φιλοσοφήθηκε, όσο πουθενά αλλού, το πολίτευμα. Τέθηκαν οι βάσεις αυτού του θαυμαστού επιτεύγματος που ονομάζουμε δημοκρατία.

Επίλογος: Αξίζει να γραφεί και το «Εγκώμιο της συριζαϊκής χυδαιολογίας και ημιμάθειας».