Το επόμενο κόλπο στη βιομηχανία παράδοσης φαγητού

253

Έναντι μηνιαίας συνδρομής, τα σούπερ μάρκετ ή άλλοι έμποροι λιανικής μπορούν να χρησιμοποιούνν την τεχνογνωσία των εταιριών delivery για να παρακολουθούν τις τιμές και τους οδηγούς

Η ζάχαρη είναι μια γρήγορη λύση για την εξισορρόπηση αλμυρής ή ξινής γεύσης. Έτσι και οι εταιρείες διανομής τροφίμων αναζητούν παρόμοιους τρόπους να συνδυάσουν την ανάγκη για αύξηση της πελατείας τους με την επιδίωξη των επενδυτών τους για υψηλότερα κέρδη. Η μυστική συνταγή που ψάχνουν θα μπορούσε να είναι η πώληση της τεχνολογίας παράδοσης ως υπηρεσίας σε λιανοπωλητές.

Η DoorDash, η Uber Technologies και η Grubhub, ιδιοκτήτρια του Just Eat Takeaway, προσαρμόζονται γρήγορα στην πραγματικότητα μετά την πανδημία: λιγότεροι νέοι πελάτες παραγγέλνουν, ενώ οι επενδυτές διψούν όλο και περισσότερο για μεγαλύτερα κέρδη. Η επανάληψη της ταχείας επέκτασης των δύο τελευταίων ετών ήταν πάντα μια μεγάλη πρόκληση. Τους τρεις μήνες έως τον Ιούνιο, η αύξηση των εσόδων της DoorDash, με επικεφαλής τον Τόνι Σου, στα 28 δισεκατομμύρια δολάρια ήταν 30% από έτος σε έτος έναντι 83% για την ίδια περίοδο πέρυσι. Το μικτό περιθώριο κέρδους της συρρικνώθηκε στο 43% από 53% που ήταν ένα χρόνο νωρίτερα.

Ο περιορισμός των δαπανών για μάρκετινγκ ή προσλήψεις είναι ένα βήμα προς την κερδοφορία. Η εύρεση νέων πηγών εσόδων, για παράδειγμα το να αφήνεις εστιατόρια να διαφημίζονται σε πλατφόρμες, είναι ένα ακόμη βήμα. Το αφεντικό της Uber, Ντάρα Κοσροβσάχι, ελπίζει να επταπλασιάσει τα διαφημιστικά έσοδα στο τμήμα παραδόσεων του σε 1 δισεκατομμύριο δολάρια, έως το 2024.

Ωστόσο, η εξεύρεση περισσότερων πελατών είναι ζωτικής σημασίας για τη μείωση του κόστους ανά παραγγελία και τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας. Μια επιλογή είναι για εταιρίες όπως η DoorDash να προσφέρουν δυνατότητες ταχείας παράδοσης ως υπηρεσία. Έναντι μηνιαίας συνδρομής, τα σούπερ μάρκετ ή άλλοι έμποροι λιανικής μπορούν να χρησιμοποιήσουν την τεχνογνωσία των εταιριών delivery για να παρακολουθούν τις τιμές και τους οδηγούς. Οι πάροχοι τεχνολογίας ενδέχεται επίσης να λάβουν τμήμα του τιμήματος της παραγγελίας. Πάνω από 100 έμποροι λιανικής, συμπεριλαμβανομένων των Apple και Walmart, έχουν ήδη μια τέτοια σχέση με την Uber. Η DoorDash κατασκευάζει αποθήκες και παρέχει οδηγούς για την Loblaw, το μεγαλύτερο παντοπωλείο του Καναδά.

Δεδομένου ότι η τεχνολογία υπάρχει ήδη, αυτή η «παράκαμψη» (από τις συνήθεις δραστηριότητες) θα πρέπει να αποφέρει πιο ελκυστικά περιθώρια κέρδους. Οι γίγαντες του συνδρομιτικού λογισμικού από τη Salesforce έως τη SAP έχουν περίπου 70% μικτά περιθώρια κέρδους, έναντι 40% για εταιρείες παράδοσης όπως η Deliveroo, που υποστηρίζεται από την Amazon. Αυτό μεταφράζεται σε καλύτερες αξιολογήσεις από τους επενδυτές – κατά μέσο όρο, οι εταιρείες λογισμικού διαπραγματεύονται σχεδόν 7 φορές τα έσοδα του 2024.

Εάν η Uber, για παράδειγμα, μπορούσε να δημιουργήσει το 5% των αναμενόμενων εσόδων της από τις παραδόσεις το 2024 μέσω  εξωτερικής ανάθεσης για την τεχνολογία της, τα έσοδα της θα αυξανόταν κατά περισσότερα από 700 εκατομμύρια δολάρια, με βάση τις εκτιμήσεις των αναλυτών που συνέταξε η Refinitv. Η αποτίμηση με ένα πολλαπλάσιο διαπραγμάτευσης όπως αυτό των εταιριών λογισμικού, αξίζει περίπου 5 δισεκατομμύρια δολάρια σε σημερινά χρήματα, σχεδόν το ένα δέκατο της τρέχουσας αξίας της Uber.

Το παράδειγμα της εισηγμένης στο Λονδίνο εταιρίας παράδοσης ειδών παντοπωλείου Ocado συνιστά λόγο να είμαστε επιφυλακτικοί. Έχει αναθέσει σε εξωτερικούς συνεργάτες την δημιουργία ρομποτικής αποθήκης εδώ και χρόνια, αλλά δεν έχει ακόμη δει λειτουργικά κέρδη. Για να αποφέρει η «μυστική συνταγή» το επιθυμητό αποτέλεσμα, οι λιανοπωλητές θα πρέπει να πετυχαίνουν καλύτερα αποτελέσματα με αυτόν τον νέο τρόπο παραδόσεων.

REUTERS BREAKINGVIEWS

Πηγή: ΟΤ, in.gr