Ξένια Κούρτογλου (Focus Bari): Ο επικεφαλής μιας εταιρείας πρέπει να δημιουργεί όραμα για την επιχείρηση

440

“Ο επικεφαλής μιας εταιρείας είναι εκείνος που καλείται να δημιουργεί ένα όραμα για την επιχείρηση, να το επικοινωνεί με ενθουσιασμό εμπνέοντας τις ομάδες του και —αποτελώντας πρότυπο— να παρακινεί τους ανθρώπους του προς την κοινή αποστολή” αναφέρει η Ξένια Κούρτογλου, MSc, Ιδρύτρια Focus Bari, Σύμβουλος Προσωπικής & Επιχειρηματικής Ανάπτυξης, Resilience Expert, Συγγραφέας. Παράλληλα, η κα Κούρτογλου εξηγεί για ποιο λόγο μεγάλος αριθμός εταιρειών έχει υιοθετήσει ένα υβριδικό μοντέλο εργασίας. 

– Κατά πόσο έχει πλέον κυρίαρχη σημασία η ανθρώπινη επικοινωνία και η δια ζώσης διάδραση σε επίπεδο ηγεσίας και υφισταμένων και στον τομέα της συνεργασίας μεταξύ των ανθρώπων μίας εταιρείας ή οντότητας, τη στιγμή που πλέον η εύκολη λύση βρίσκεται στην οθόνη ενός υπολογιστή, με αποτέλεσμα πολλά από αυτά που κάποτε κάναμε από κοντά να τα κάνουμε εξ αποστάσεως και ηλεκτρονικά;

Πιστεύω πως οι συνθήκες της πανδημίας/lockdowns έφεραν πιο γρήγορα μια τάση που είχε ήδη ξεκινήσει από τους millennials, οι οποίοι θέτουν ως σημαντική αξία την ευελιξία/ελευθερία να εργάζονται από όποιο μέρος κι αν βρίσκονται, ειδικά στους κλάδους της digital επικοινωνίας/marketing/ e-commerce.

Υιοθετώντας μια φιλοσοφία συνεργασίας που εστιάζεται περισσότερο στα παραδοτέα εντός συγκεκριμένων χρονικών ορίων και όχι τόσο στα οριοθετημένα ωράρια, η εργασία από απόσταση παρουσιάζει αρκετά πλεονεκτήματα τόσο για τους εργαζόμενους, όσο και για τους εργοδότες. Bεβαίως, η από κοντά ανθρώπινη επαφή παραμένει ουσιαστικής σημασίας για τη σύνδεση, την τόνωση του εσωτερικού κλίματος ενός οργανισμού και το “δέσιμο”/engagement των εργαζομένων με την εταιρεία τους.  Γι’ αυτό εξ άλλου, είναι μεγάλος ο αριθμός των εταιριών που έχουν υιοθετήσει ένα υβριδικό μοντέλο και σίγουρα, οι εταιρικές συναντήσεις και δράσεις που περιλαμβάνουν όλο το προσωπικό μιας εταιρείας γίνονται συχνότερες. 

– Τι συναισθήματα προκαλεί η ίδια η θέση του/της CEO και πώς τα διαχειρίζεστε;

Ο επικεφαλής μιας εταιρείας είναι εκείνος που καλείται να δημιουργεί ένα όραμα για την επιχείρηση, να το επικοινωνεί με ενθουσιασμό εμπνέοντας τις ομάδες του και —αποτελώντας πρότυπο— να παρακινεί τους ανθρώπους του προς την κοινή αποστολή.  Είναι εκείνος που πρώτος θα “κολυμπήσει στα βαθιά”, θα ενθαρρύνει, θα εμψυχώσει, θα στηρίξει τις ομάδες του να δώσουν τον καλύτερό τους εαυτό και να προχωρούν ταυτόχρονα προς τη δική τους ατομική, αλλά και τη συνολική εξέλιξη του οργανισμού.  Το βασικό συναίσθημα-πόρος για τον επικεφαλής είναι το κουράγιο, είναι εκείνες οι ψυχικές αντοχές που εμπνέουν και ξεσηκώνουν όλους τους εργαζόμενους, είναι ο ενθουσιασμός, η μαχητικότητα και η επιμονή στο όραμα.   Ασφαλώς, σαν άνθρωπος που είναι, περνάει και εκείνος δύσκολες στιγμές όταν οι πιέσεις είναι μεγάλες και έρχονται από πολλές πλευρές:  θα βιώσει συναισθήματα αδικίας, εγκλωβισμού έως και απόγνωσης και τότε, το κουράγιο θα το αντλήσει από τους ανθρώπους του, ενεργοποιώντας την ομαδική, συλλογική οπτική.

– Πόσο σημαντική θεωρείτε τη φήμη του/της CEO σε ό,τι αφορά την αξία και στο μέλλον της εταιρείας του/της;

Αδιαμφισβήτητα, η φήμη ενός προσώπου επικεφαλής ενός οργανισμού συνδέεται, επηρεάζει και αλληλεπιδρά με τη συνολική εικόνα του τόσο εξωτερικά, όσο και εσωτερικά.  Από εκεί και πέρα, εξαρτάται από το πόσο “προσωποπαγής” είναι μια εταιρεία, πόσα χρόνια δραστηριοποιείται, και ποιο “αποτύπωμα” έχει στην αγορά.  Εδώ θα ήθελα να διαφοροποιήσω μεταξύ ενός επιχειρηματία και ενός CEO: στην πρώτη περίπτωση, είναι πολύ πιο έντονη η συσχέτιση και η επιρροή της εικόνας του ιδρυτή/ιδιοκτήτη, παρά στη δεύτερη, όπου για παράδειγμα, σε μια πολυεθνική εταιρεία που υπάρχει πολλά χρόνια, το πρόσωπο του CEO αλλάζει.  Παρ’ όλα αυτά, αν υπάρξει ένα σκάνδαλο που κλονίζει την φήμη του επικεφαλής ενός οργανισμού, είναι επόμενο ότι θα επηρεάσει και την αξία και το μέλλον του, καθώς εκείνος είναι που “δίνει τον τόνο” τόσο προς τα έξω, όσο και προς το εσωτερικό της εταιρείας. 

– Πώς εκπαιδεύεται, ενημερώνεται και ανταλλάσσει απόψεις και καλές πρακτικές ένας/μία CEO σήμερα;

Πιστεύω πως η “δια βίου μάθηση” είναι μια πρακτική που αφορά όλους τους επαγγελματίες διαχρονικά.  Αδιαμφισβήτητα, οι αλλαγές και οι εξελίξεις στη σημερινή εποχή είναι πολύ πιο γρήγορες, οπότε χρειάζεται αντίστοιχα και οι ηγέτες να εκπαιδεύονται ανάλογα, να ενημερώνονται, και να αποκτούν νέες δεξιότητες και ποιότητες, κυρίως σε ανθρώπινο επίπεδο.  Κατά την άποψή μου, ο επικεφαλής μιας εταιρείας δεν είναι εκείνος που θα εξασκήσει το “τεχνικό μέρος” της λειτουργίας της, αλλά εκείνος που θα φροντίσει να υπάρχουν οι συνθήκες εκείνες που θα επιτρέψουν στις ομάδες τους να κάνουν εύρυθμα τη δουλειά τους, και να εξυπηρετούν τους πελάτες, την αγορά, την κοινωνία.  Με αυτή την έννοια, ο κάθε ηγέτης καλείται να εξελίσσεται συνεχώς ως άνθρωπος ο ίδιος και αυτό μπορεί να το κάνει μέσα από την αυτογνωσία, την εκπαίδευση πάνω στα “human skills”, τη μελέτη καλών πρακτικών/case studies, την έμπνευση από τα σύγχρονα μοντέλα ηγεσίας.  Όπως λέει ο Simon Sinek, “Οι επιχειρήσεις είναι άνθρωποι και αν δε γνωρίζεις από ανθρώπους, δε γνωρίζεις από επιχειρήσεις”.

– Ποιος είναι ο ρόλος του/της CEO στη διατήρηση και ανάπτυξη των στελεχών του/της και ποιος στην προσέλκυση νέων στελεχών από την αγορά;

Καθώς σήμερα μέσα στους οργανισμούς συνυπάρχουν τέσσερις διαφορετικές γενιές—Ζ, millennials, X, Boomers—το πρώτο πράγμα που καλείται ο επικεφαλής να φροντίσει είναι αφενός ο ίδιος να αναπτύσσει ενσυναίσθηση και να αντιλαμβάνεται τη διαφορετική νοοτροπία, τα ζητούμενα και το αξιακό σύστημα που χαρακτηρίζει την κάθε γενιά και αφετέρου, να καλλιεργήσει ένα τέτοιο κλίμα επικοινωνίας και συνεργασίας μεταξύ των διαφορετικών γενιών, ώστε να γεφυρωθούν οι όποιες διαφορές και να αξιοποιούνται οι ικανότητες, τα ταλέντα, οι γνώσεις και η εμπειρία όλων, στον κοινό σκοπό, στην κοινή αποστολή.

Χρειάζεται να ενστερνιστεί ο ίδιος τη συλλογική οπτική, να προσφέρει ευκαιρίες εξέλιξης σε όλους, να υιοθετεί έμπρακτα συμπεριφορές που τιμούν κάθε εργαζόμενο, ανεξαρτήτως βαθμίδας και να επιλέξει πολιτικές που εξασφαλίζουν κλίμα σιγουριάς, προόδου και ευημερίας.  Ένας τέτοιος οργανισμός, σίγουρα γίνεται πόλος έλξης και διατήρησης ταλέντου.

–  Ένα νέο στέλεχος που έχει τη φιλοδοξία να γίνει CEO, τι θα το συμβουλεύατε;

Αρχικά, θα εξέταζα το δικό του “γιατί” θέλει να γίνει CEO και πόσο σημαντική είναι η προσωπική φιλοδοξία έναντι της συλλογικής προσφοράς.Η αυθεντικότητα και η ποιότητα της πρόθεσης είναι καθοριστική για την καταλληλότητά του.  Από εκεί και πέρα, θα συμβούλευα την αξιοπιστία και τη συνέπεια στη δουλειά του, την καλλιέργεια πνεύματος ομαδικότητας, την υιοθέτηση ενός “growth mindset” με ότι αυτό συνεπάγεται, την ενσυναίσθηση, τις επικοινωνιακές δεξιότητες, τη μαχητικότητα, το κουράγιο, την τόλμη, την έμπνευση, την ενθάρρυνση. 

– Η προσωπική ενασχόληση ενός CEO με τα θέματα που απασχολούν την κοινωνία είναι μέρος του ρόλου του/της;

Ασφαλώς!  Μια εταιρεία λειτουργεί μέσα στην κοινωνία και δεν μπορεί να είναι αποκομμένη από θέματα που την απασχολούν.  Σε εποχές κρίσης όπου οι περισσότεροι παραδοσιακοί θεσμοί καταρρίπτονται, το κοινό έχει ανάγκη να στηριχθεί σε γερούς πυλώνες που μπορεί να εμπιστευθεί, και οι μεγάλοι οργανισμοί κάλλιστα αποτελούν τέτοιους πυλώνες.  

* Η κα Ξένια Κούρτογλου είναι μέλος του CEO Clubs Greece

Πηγή: capital.gr