Του ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ Χ. ΠΑΠΑΝΔΡΟΠΟΥΛΟΥ
Αν η παραγωγική Ελλάδα μπορεί να ανασυγκροτηθεί, αυτό μπορεί να γίνει μόνον με ατμομηχανή την βιομηχανία ειδών διατροφής….
Πάντα χαμογελαστή και ευγενέστατη, η κυρία Βάσω Παπαδημητρίου, γενική διευθύντρια του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων (ΣΕΒΤ) μάς εξηγεί πώς, παρά την κρίση, ο κλάδος όχι μόνον συμμετέχει ενεργά σε σημαντικά ευρωπαϊκά προγράμματα καινοτομίας, ασφάλειας προϊόντων και εξωστρέφειας, αλλά και αισιοδοξεί.
«Η βιομηχανία ειδών διατροφής έχει πολλές δυνατότητες, συνδέεται άμεσα με την πρωτογενή παραγωγή και αφιερώνει χρόνο και χρήμα σε έρευνα και ανάπτυξη γιατί αυτό είναι το μέλλον», μάς λέει «Το 2015 υπήρξε μία ιδιαιτέρως δύσκολη και αντιφατική χρονιά, αλλά παρόλα αυτά η βιομηχανία ειδών διατροφής και την απασχόληση κράτησε και τις τιμές χαμήλωσε σε ζωτικά είδη», προσθέτει.
«Εξέχουσα θέση για την αντιμετώπιση των προκλήσεων του αύριο σε επίπεδο οικονομίας και κοινωνίας κατέχουν οι θέσεις μας που παρουσιάζονται στο υπόμνημά μας Ο Δρόμος Για Την Ανάπτυξη 2015-2018. Πρόκειται για μία προοπτική θεώρηση, η οποία έγινε μετά από διαβούλευση με τα μέλη και υποβλήθηκε στην πολιτική ηγεσία. Επιπλέον, την χρονιά που πέρασε υποστηρίξαμε την άσκηση μιας ρεαλιστικής και αποτελεσματικής βιομηχανικής πολιτικής στον κλάδο, ενώ σημαντικός σταθμός ήταν και η θεσμική συμμετοχή μας στην Επιτροπή Παρακολούθησης και Επιχειρησιακού Προγράμματος Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία (ΕΠΑνΕΚ) του ΕΣΠΑ 2014-2020», μάς λέει η κυρία Βάσω Παπαδημητρίου.
Ας σημειωθεί επίσης ότι το 2015, σε ευρωπαϊκό επίπεδο, ο ΣΕΒΤ ενίσχυσε την παρουσία του στο ευρωπαϊκό θεσμικό όργανο του κλάδου, με τον πρόεδρό του κ. Ευάγγελο Καλούση να εκλέγεται μέλος στο νέο ΔΣ της FoodDrinkEurope (FDE). «Πρόκειται για μία σημαντική παρουσία, που βοηθά την εξωστρέφεια και ενισχύει το κύρος του ελληνικού κλάδου», τονίζει η γενική διευθύντρια του ΣΕΒΤ.
Από την πλευρά του, ο κ. Βασίλης Ζαφείρης, εντεταλμένος σύμβουλος του Συνδέσμου, τονίζει ότι το 2015 είδε τον ρόλο και την παρουσία της ελληνικής βιομηχανίας τροφίμων να ισχυροποιούνται στο πλαίσιο της Ελληνικής Τεχνολογικής Πλατφόρμας, διευρύνοντας την συνεργασία και την σύνδεση της βιομηχανίας με την έρευνα για την καλύτερη διαμόρφωση της πολιτικής καινοτομίας μέσω του Δικτύου Πράξη. «Μέσω του Δικτύου αυτού ενισχύονται οι δυνατότητες συμμετοχής των επιχειρήσεων τροφίμων σε χρηματοδοτούμενες δράσεις, προωθητικές νέων προϊόντων και διαδικασιών», τονίζει ο κ. Β.Ζαφείρης.
Αξίζει να σημειώσουμε στο σημείο αυτό ότι, την χρονιά που πέρασε, ο ΣΕΒΤ διοργάνωσε για 5η φορά τον εθνικό διαγωνισμό καινοτόμων προϊόντων Ecotrophelia, στον οποίο υπήρξε αυξημένη συμμετοχή, ενώ πήρε μέρος και στο 2ο Brokerage Event, με στόχο την συστηματική συνεργασία, ενημέρωση και αλληλοτροφοδότηση των επιχειρήσεων τροφίμων με την ερευνητική κοινότητα, για οικονομική ανάπτυξη, ανταγωνιστικότητα και αύξηση της απασχόλησης.
«Η αύξηση της απασχόλησης είναι, μεταξύ άλλων, μέγα ζητούμενο για τον κλάδο», μάς λέει ο γενικός διευθυντής του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ), καθηγητής κ. Νίκος Βέττας. Αναφερόμενος δε στην τελευταία μελέτη του Ιδρύματος για το κλάδο, υπογραμμίζει ότι ο ρόλος του είναι θεμελιώδης για τον εγχώριο παραγωγικό ιστό και ευρύτερα για την ελληνική οικονομία. «Πρόκειται για έναν από τους σημαντικότερους τομείς του δευτερογενούς τομέα της εγχώριας οικονομίας και μία από τις κινητήριες δυνάμεις της ελληνικής μεταποίησης, με τις εξελίξεις γύρω από αυτήν να επηρεάζουν σημαντικά και το σύνολο της ελληνικής παραγωγής.
Η ελληνική βιομηχανία τροφίμων και ποτών είναι μία δυναμική, ανταγωνιστική και εξωστρεφής βιομηχανία, με σημαντικές επενδύσεις και επιχειρηματική δραστηριότητα στην Ελλάδα, τα Βαλκάνια και σε όλη την Ευρώπη. Όλα αυτά τα χρόνια, ακόμη και στην παρατεταμένη περίοδο ύφεσης για την ελληνική οικονομία, διατηρεί τον θεμελιώδη ρόλο της, έχοντας αποδείξει ότι διαθέτει τις προϋποθέσεις για να παραμείνει βασικός μοχλός ανάπτυξης», τονίζει ο κ. Ν.Βέττας.
Στο πλαίσιο αυτό, η μελέτη του ΙΟΒΕ επισημαίνει ότι τα κύρια θέματα γύρω από τον ρόλο της εγχώριας βιομηχανίας τροφίμων και ποτών κινούνται στην κατεύθυνση της εξωστρέφειας, της ελληνικής ποιότητας του προϊόντος, του ελληνικού brand name και της οργανωμένης προώθησης των ελληνικών τροφίμων. Ο αποτελεσματικότερος συντονισμός και η στενότερη συνεργασία των εκπροσώπων του κλάδου μπορούν να συμβάλουν στην βελτίωση της αποδοτικότητας και αποτελεσματικότητας της προσπάθειας προβολής των ελληνικών προϊόντων, στην διασφάλιση επιλογής της σωστής στρατηγικής και στην σταθερότητα υλοποίησης του μακροχρόνιου σχεδιασμού της.
Η δημιουργία προστιθέμενης αξίας και η ενίσχυση της εξωστρέφειας του κλάδου εναπόκεινται σε μεγάλο βαθμό και στην προβολή του ελληνικού προϊόντος, μέσα από τα κατάλληλα σχεδιασμένα δίκτυα διανομής, στην ποιότητα και την διαφοροποίηση, και στην ενίσχυση του προτύπου της ελληνικής/μεσογειακής κουζίνας.
Η σύνδεση της μεταποίησης τροφίμων με τον πρωτογενή τομέα της αγροτικής παραγωγής, αλλά και με τον τριτογενή τομέα υπηρεσιών (όπως εστιατόρια, ξενοδοχεία και εν γένει τον τουρισμό), σε συνδυασμό με τις συνέργειες που αναπτύσσονται στον χώρο των τροφίμων, αποτελούν βασικό μέσο για την ανάδειξη των ελληνικών προϊόντων, προσθέτοντας σε αυτά αξία και εξαγωγική δύναμη.
Η βελτίωση της ανταγωνιστικότητας των ελληνικών προϊόντων τροφίμων επαφίεται όμως και στην ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού, των προσόντων που ενσωματώνει, των γνώσεων, της εμπειρίας, των δεξιοτήτων, του αντικειμένου και του βαθμού εξειδίκευσης. Η δυναμική του ανθρώπινου κεφαλαίου και η εξειδίκευση της απασχόλησης περιλαμβάνουν μία ευρύτατη γκάμα ειδικοτήτων και αντικειμένων στον τομέα της μεταποίησης και όχι μόνον.
Μέσα, λοιπόν, σε αυτό το περιβάλλον, κορυφαίο πρόβλημα του κλάδου είναι αυτό των σχέσεών του με την εγχώρια γραφειοκρατία –για την οποία τα όσα προηγούνται δεν εντάσσονται πάντα στα κύρια μελήματά της…