Οι πίνακες Πικάσο και Μοντριάν επιστρέφουν και πάλι στην Εθνική Πινακοθήκη

230

Τον 49χρονο ληστή που τον Ιανουάριο του 2012 μπήκε στην Εθνική Πινακοθήκη και έκλεψε δύο πίνακες, έναν του Πικάσο και έναν του Μοντριάν, και ένα σχέδιο που καταστράφηκε την ίδια νύχτα, αποκάλυψαν οι αξιωματικοί της ΕΛ.ΑΣ. κατά τη συνέντευξη Τύπου που έδωσαν.

Συγχαρητήρια για την επιτυχία της αστυνομίας να φτάσει στους δύο κλεμμένους πίνακες του Πικάσο και του Μοντριάν που είχαν κλαπεί από την Εθνική Πινακοθήκη το 2012 έδωσε ο Μιχάλης Χρυσοχοΐδης κατά τη διάρκεια της επίσημης ενημέρωσης στο υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, ενώ η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη έκανε λόγο για «ημέρα μεγάλης χαράς», καθώς, όπως είπε, «η Εθνική Πινακοθήκη επουλώνει το μέγιστο τραύμα της».

«Βρέθηκε Έλληνας να τον στερήσει, βρέθηκαν Έλληνες να τον φέρουν πίσω», σχολίασε ο κ. Χρυσοχοΐδης αναφερόμενος στο έργο του Πικάσο, το οποίο φέρει στο πίσω μέρος και χειρόγραφη αφιέρωση του καλλιτέχνη η οποία αναφέρει: «Pour le Peuple Grec, Hommage de Picasso» («Για τον ελληνικό λαό, φόρος τιμής από τον Πικάσο»).

Η ελληνική αστυνομία παρουσίασε σήμερα τους κλεμμένους πίνακες της Πινακοθήκης
Οπως αποκαλύφθηκε σήμερα, ο 49χρονος που συνελήφθη χθες για τη ληστεία του αιώνα από το Τμήμα Διαρρηκτών της Ασφάλειας Αττικής για την υπόθεση της κλοπής των πινάκων ήταν και ο μόνος δράστης της κλοπής των πινάκων από την Εθνική Πινακοθήκη το 2012.

Στην έναρξη της παρουσίασης η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη τόνισε ότι η ανάκτηση του πίνακα του Πικάσο μαζί με το έργο του Μοντριάν έρχεται σε μια ξεχωριστή στιγμή για τη χώρα που γιορτάζουμε τα 200 χρόνια από το 1821. Ο πίνακας έχει μια ιδιαίτερη αξία για τον ελληνικό λαό γιατί τον αφιέρωσε ο ίδιος ο ζωγράφος, σημείωσε και επεσήμανε ότι ήταν προϊόν κλοπής από την Εθνική Πινακοθήκη.

Οι δύο κλεμμένοι πίνακες αποκαλύφθηκαν σήμερα στο κοινό
Ποιος είναι ο 49χρονος οικοδόμος που έκανε την… τέλεια ληστεία
Στη συνέντευξη Τύπου ειπώθηκε ότι ο 49χρονος ήταν και ο μοναδικός κλέφτης, τονίζοντας ότι «δεν προκύπτει δεύτερο άτομο για την κλοπή». «Κατά καιρούς είχαμε πληροφορίες. Ερευνήθηκαν μέχρι την τελευταία που είχαμε αποτέλεσμα. Ηταν χρέος τιμής να επιστρέψει στη θέση του», αναφέρθηκε στην αρχή της συνέντευξης και ακολούθως αποκαλύφθηκε το προφίλ του 49χρονου που έκανε τη ληστεία του αιώνα.

Συγκεκριμένα, πρόκειται για 49χρονο ελαιοχρωματιστή, με γνώσεις οικοδομής και μεγάλο πάθος για την τέχνη, όπως ο ίδιος ισχυρίστηκε, ο οποίος παρακολουθούσε επί έξι μήνες την Εθνική Πινακοθήκη για να ανακαλύψει τα τρωτά σημεία, πριν επιχειρήσει εκείνο το βράδυ να εισβάλει και να κλέψει τους πίνακες.

Τους τελευταίους δύο μήνες ο 49χρονος τους είχε μεταφέρει στην Κερατέα, όπου βρέθηκαν, γιατί φοβήθηκε ότι θα συλληφθεί. Οι πίνακες ήταν καλά φυλαγμένοι, προσεκτικά τοποθετημένοι.

Είχε παρατηρήσει πότε πηγαίνουν για κάπνισμα οι φύλακες, για να μπορέσει να εισβάλει και αυτό ήταν ένα σημείο-κλειδί στην κλοπή. Σημαντικό στοιχείο ήταν ότι είχε παρατηρήσει πως υπάρχουν γυψοσανίδες στην Πινακοθήκη (καθώς κρυβόταν ανάμεσα στις γυψοσανίδες). Ο 49χρονος δεν ήταν συλλέκτης, είχε όμως φίλους που ήταν στον χώρο της τέχνης, ενώ έκανε συχνά ταξίδια στην Αγγλία και στην Ολλανδία. Πρόθεσή του, όπως ο ίδιος είπε, ήταν να έχει ένα ωραίο έργο τέχνης και ότι δεν είχε πρόθεση να τους πουλήσει και ουδέποτε το επιχείρησε.

Οι πίνακες μέχρι πριν από δύο μήνες βρίσκονταν στο σπίτι του 49χρονου, σύμφωνα με πληροφορίες από ανώτατο αξιωματικό της αστυνομίας, σε μια κρύπτη στο μπάνιο του.

Ωστόσο, δύο μήνες πριν, θορυβημένος από τα δημοσιεύματα ότι η ΕΛ.ΑΣ. είναι κοντά στην ανεύρεσή τους, τους μετέφερε.

Κατά τη συνέντευξη Τύπου της αστυνομίας, αναφέρθηκε ότι κατά καιρούς υπήρχαν πληροφορίες για τους πίνακες και ερευνούνταν όλες μέχρι που ήρθε το αποτέλεσμα. Ηταν χρέος τιμής να επιστρέψει στη θέση του, ανέφεραν. Ηταν ξεκάθαροι, ακόμη, ότι δεν προκύπτει δεύτερο άτομο για την κλοπή.

Ο 49χρονος είναι χωρισμένος, με δύο παιδιά, και σε νεαρή ηλικία είχε κατηγορηθεί για κλοπή.

Σε ό,τι αφορά τον τρίτο πίνακα, ένα σχέδιο, κατέληξε στην τουαλέτα. Κατά την κλοπή το σχέδιο υπέστη φθορά, ο 49χρονος είδε ότι καταστράφηκε και το πέταξε στην τουαλέτα.

Οι πίνακες θα επιστρέψουν άμεσα στην Πινακοθήκη και αφού γίνει ο έλεγχος και η συντήρηση θα εκτεθούν το συντομότερο δυνατόν.

Η «ληστεία του αιώνα» έγινε από 49χρονο ελαιοχρωματιστή
Πώς έκανε την κλοπή

Χαρακτηριστικά του πόσο καλά είχε στήσει την κλοπή ο 49χρονος είναι τα λόγια ανώτερου αξιωματικού της αστυνομίας στο iefimerida: «Καλύτερη κλοπή δεν έχω ξαναδεί».

Ο 49χρονος μπήκε στην Εθνική Πινακοθήκη από ένα μπαλκόνι, ανοίγοντας απλά την μπαλκονόπορτα. Αμέσως βρέθηκε πίσω από μια γυψοσανίδα και άρχισε να χτυπά ο συναγερμός, τον οποίο λίγο αργότερα ο φύλακας απενεργοποίησε πιστεύοντας ότι υπήρχε κάποιο τεχνικό πρόβλημα.

Οπως έλεγε ανώτερος αξιωματούχος της ΕΛ.ΑΣ. στο iefimerida, ο 49χρονος ήταν μέσα στην Εθνική Πινακοθήκη 3 με 4 ώρες και κυκλοφορούσε πίσω από τις γυψοσανίδες. Σε κάποια στιγμή κατέβηκε στο ισόγειο και πήρε τους τρεις πρώτους πίνακες που βρήκε μπροστά του.

Πήγε και έφυγε με το μετρό
Να σημειωθεί ότι ο 49χρονος έφθασε και έφυγε από την Εθνική Πινακοθήκη με το μετρό. Μετά την κλοπή είχε βάλει τους πίνακες σε ένα σακίδιο πλάτης και μπήκε κανονικά στο μετρό σαν να μη συμβαίνει τίποτα.

Πού είχε κρύψει τον πίνακα του Πικάσο

Όπως προαναφέρθηκε, ο 49χρονος είχε τους δύο πίνακες στο σπίτι του μέχρι πριν από λίγο καιρό. Αποφάσισε να τους κρύψει εκτός του σπιτιού του, θορυβημένος από τα δημοσιεύματα, λίγο πριν από τα εγκαίνια της Πινακοθήκης, ότι οι Αρχές είναι πολύ κοντά στην εξιχνίαση της υπόθεσης.

Ετσι, τότε, πήρε τους πίνακες, που μέχρι τότε έκρυβε σε μια κρύπτη στο μπάνιο του, και τους έκρυψε στο εξής σημείο: Στην επαρχιακή οδό Κουβαρά-Κερατέας, μετά το Πόρτο Ράφτη, δεξιά προς Κουβαρά, στο πρώτο παγκάκι δεξιά, στο πλάτωμα, μετά από περπάτημα 300 μέτρων σε ένα ρέμα.

Πηγή: iefimerida.gr