Γιώργος Ζαννιάς: Αντίο σε μια εμβληματική φυσιογνωμία της ελληνικής διαφήμισης

526

Μια από τις πιο εμβληματικές φυσιογνωμίες του χώρου της διαφήμισης στην Ελλάδα δεν είναι πια μαζί μας. Ο Γιώργος Ζαννιάς, ο άνθρωπος που δημιούργησε και έστησε το BBDO Group στην Ελλάδα, «έφυγε» λίγο πριν τα Χριστούγεννα σε ηλικία 81 ετών.

Ξεκίνησε την πορεία του στην ελληνική διαφήμιση το 1962, έχοντας σπουδάσει γραφίστας. Όπως είχε αναφέρει αυτό που τον γοήτευσε στην διαφήμιση ήταν η εγκεφαλικότητά της, ιδιαίτερα αφού εκτέθηκε σε διαφημίσεις των Bill Bernbach, George Lois και της βρετανικής εταιρίας Colett Dickenson Pears.

Το 1971 ανέλαβε General Manager και creative Head της Interad, ρόλο που διατήρησε μέχρι τον Αύγουστο του 1974.

Τον Οκτώβριο εκείνης της χρονιάς ίδρυσε την Ikon μαζί με τον Λάμπρο Δούκα, o οποίος αποχώρησε τρία χρόνια αργότερα. Το 1983 ξεκίνησε η συνεργασία με την ΒBDO, στο πλαίσιο της οποίας δημιουργήθηκε ο πρώτος και μεγαλύτερος εκείνη την εποχή όμιλος επικοινωνίας στην Ελλάδα, με 400 εργαζόμενους στις 9 θυγατρικές του. 
 
16 χρόνια αργότερα, το 1999 ο Γιώργος Ζανιάς πούλησε τις μετοχές του στην BBDO Worldwide και παρέμεινε επίτιμος πρόεδρος του BBDO GROUP Greece μέχρι το 2004. Tην τριετία 2004-2007 υπήρξε Πρόεδρος του ΔΣ της Olympic DDB ενώ από το 2008 είχε ιδρύσει την εταιρεία ZBI για προσωπικά του εγχειρήματα.
 
Διετέλεσε πρόεδρος της ΕΔΕΕ από τον Ιούνιο του 1994 έως τον Αύγουστο του 1995, έχοντας δηλώσει σε συνέντευξή του τότε στο περιοδικό adbusiness, που άφησε εποχή, πως «παραιτήθηκε λόγω Λαμπράκη». Στην συγκεκριμένη συνέντευξη είχε αναφέρει , πως ο περίφημος νόμος Βενιζέλου ήταν επιθυμία των μεγάλων οργανισμών ΜΜΕ.
 
Τον Φεβρουάριο του 2013 η ΕΔΕΕ τον αναγόρευσε σε επίτιμο μέλος της μαζί με τον Τάκη Κιουσόπουλο και την Κατερίνα Τσεμπερλίδου, θέλοντας να τιμήσει στελέχη που έχουν συμβάλλει σε μεγάλο βαθμό με το έργο τους την ανάπτυξη του χώρου και του επαγγέλματος της Επικοινωνίας στην Ελλάδα.
 
«Να αισθάνεσαι σπουδαία στην δουλειά σου»

Ο Γιώργος Ζαννιάς θεωρούσε την δεκαετία του 1970 την δική του διαφημιστική γενιά καθώς τότε γεννήθηκαν οι Spot Thompson, Bold, Euro (μετέπειτα Leo Burnett) και η δική του Ikon (στη συνέχεια Ikon/BBDO και BBDO GROUP). «Τότε δεν υπήρχε το χρήμα των επόμενων δεκαετιών στην διαφήμιση. Στην συγκεκριμένη δεκαετία, η πρώτιστη φιλοδοξία των εταιριών ήταν η παραγωγή υπερηφάνειας για την ίδια την εταιρία και τα στελέχη της, βασισμένη κύρια στο δημιουργικό της προϊόν. Το θέμα ήταν να αισθάνεσαι σπουδαία στην δουλειά σου. Σήμερα υπάρχουν αρκετά στελέχη που αισθάνονται σπουδαίοι οι ίδιοι –πολλές φορές χωρίς λόγο- ενώ το σημερινό διαφημιστικό-εργασιακό περιβάλλον δεν τους αφήνει να αισθάνονται σπουδαία!» είχε αναφέρει σε συνέντευξη του το 2014. «Σήμερα, οι διαφημιστικοί οργανισμοί είναι μηχανισμοί διαχείρισης χρήματος. Τότε ήσαν βιοτεχνίες παραγωγής αποτελεσματικής δημιουργικότητας. Αν π.χ. η επικοινωνία που παρήγαγες δεν είχε απτό αποτέλεσμα, ο ιδιοκτήτης της διαφημιζόμενης εταιρίας (γιατί μ’ αυτούς μιλάγαμε τότε) δεν ήθελε να σε ξαναδεί. Αντίθετα, αν ο συμβουλευτικός σου ρόλος και το δημιουργικό σου προϊόν ήταν αποτελεσματικό, γινόσουν ο πολυτιμότερος συνεργάτης του διαφημιζομένου και κανένα νέο στέλεχος του διαφημιζομένου δεν μπορούσε να επηρεάσει τη σχέση σου με το «μεγάλο αφεντικό»» πρόσθετε στην ίδια συνέντευξη.

Έρωτας με την επικοινωνία
Στο ίδιο μήκος κύματος σε συνέντευξη που παραχώρησε στο adbusiness το 2013 με την αφορμή της αναγόρευσης του σε επίτιμο μέλος της ΕΔΕΕ είχε αναφερθεί στον «έρωτα» που είχε με την επικοινωνία. Το σχετικό απόσπασμα είναι χαρακτηριστικό:

adb: Την βραδιά της απονομής της διάκρισης αναφέρατε πως η διαφήμιση για εσάς ήταν ένας από τους δύο μεγάλους σας έρωτες. Αυτή η στάση -ο έρωτάς σας για την επικοινωνία-θεωρείτε πως ήταν η «αιτία» για την επιτυχημένη πορεία σας στο χώρο;

Γ.Ζ: Αναμφισβήτητα! Η αγάπη κάποιου για τη δουλειά του, όπου αυτή μετατρέπεται από δουλειά σε κέφι, διασκέδαση, έρωτα, τον βοηθά στην επαγγελματική του προαγωγή, είτε αυτός είναι διαφημιστής, τσαγκάρης ή γιατρός, γιατί εκτός από την άοκνη εργασία προσθέτει στο επαγγελματικό του έργο και τη διάσταση της ευσυνειδησίας και του επαγγελματικού ήθους. Όπου αντικειμενικός σκοπός ήταν το χρήμα και μόνον αυτό, εκεί – μην τρελαθούμε -δεν χώρεσαν ποτέ οι έρωτες…
 
 

«Λίγοι οι ολοκληρωμένοι διαφημιστές»

Όσον αφορά τα χαρίσματα που πρέπει να έχει ένας διαφημιστής ήταν σαφής: «Καλός, ολοκληρωμένος διαφημιστής (με έμφαση στο ολοκληρωμένος) είναι αυτός που έχει ισοσκελή, φυσική ικανότητα (ταλέντο) ανάλυσης και σύνθεσης. Δηλαδή ανάλυσης δεδομένων πληροφοριών (αγοράς, ανταγωνισμού, προϊοντικών πλεονεκτημάτων, αξιολόγησης διανομών, ψυχογραφίας των prime prospects κ.λ.π), ώστε να έχει αίσθηση στρατηγικής και τελικά σύνθεσης που θα τον βοηθήσει να δημιουργήσει το τελικό προϊόν στρατηγικής και δημιουργικού. Τέτοιοι διαφημιστές υπάρχουν ένας, δύο ή πολλές φορές κανένας σε μια διαφημιστική εταιρία. Όλοι οι άλλοι – ας μη γελιόμαστε- δεν είναι διαφημιστές, αλλά εργαζόμενοι σε διαφημιστική εταιρία. Όπως π.χ. οι μπετατζήδες, ψυκτικοί, ηλεκτρολόγοι κ.λ.π. είναι μεν απαραίτητοι για την κατασκευή ενός κτιρίου, αλλά δεν λέγονται αρχιτέκτονες» είχε αναφέρει σε άλλη συνέντευξη του.
 
H καύση του θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη 28 Δεκεμβρίου στο Αποτεφρωτήριο της Ριτσώνας
 
Πηγή: advertising.gr