Διογκώνεται η ψηφιακή πειρατεία στην Ευρώπη – Πρωταθλήτρια η Ελλάδα… Της Νατάσας Φραγκούλη

417

Της Νατάσας Φραγκούλη

Εύφορο για την ψηφιακή πειρατεία παραμένει το ευρωπαϊκό έδαφος, με την κατανάλωση πειρατικού περιεχομένου να διογκώνεται στην Ευρώπη και την Ελλάδα να μην αποτελεί εξαίρεση σε αυτήν την τάση. Η πτωτική τάση της πειρατείας, που καταγράφηκε τα προηγούμενα χρόνια, έχει πλέον αντιστραφεί, ενώ, την ίδια στιγμή, η Ελλάδα παραμένει πρωταθλήτρια στην κατανάλωση πειρατικού περιεχομένου, ειδικά στο πεδίο των ζωντανών αθλητικών διοργανώσεων.

Συνολικά, το 2022 η χρήση ψηφιακού πειρατικού περιεχομένου αυξήθηκε κατά 3,3%, με το τηλεοπτικό περιεχόμενο να είναι το δημοφιλέστερο μεταξύ αυτών, καθώς αντιστοιχεί σχεδόν στο ήμισυ του συνόλου της πειρατείας. Η δε πειρατεία ζωντανών εκδηλώσεων, όπως η μετάδοση συνεχούς ροής (streaming) αθλητικών αγώνων, σημειώνει επίσης ανοδική τάση.

Μάλιστα, στην Ελλάδα καταγράφεται ένα από τα υψηλότερα ποσοστά πειρατείας ζωντανών αθλητικών διοργανώσεων, πολύ πάνω από τον μέσο όρο της Ε.Ε., αμέσως μετά την Κύπρο και την Πορτογαλία, ενώ την αμέσως χειρότερη επίδοση μετά τη χώρα μας έχει η Μάλτα.  

Σύμφωνα με έκθεση, που δημοσίευσε χθες το Γραφείο Διανοητικής Ιδιοκτησίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης (EUIPO), η πειρατεία, όπως υπολογίζεται με βάση τον αριθμό των μηνιαίων επισκέψεων σε παράνομο περιεχόμενο ανά χρήστη του διαδικτύου, μειωνόταν με αργούς ρυθμούς τα προηγούμενα έτη έως το 2021, όταν αυτή η τάση αντιστράφηκε.

piracy1

Στο στόχαστρο τα τηλεοπτικά προγράμματα

Αυτή η αλλαγή της τάσης οφείλεται, κυρίως, στην αύξηση της πειρατείας τηλεοπτικών προγραμμάτων, η οποία αντιστοιχούσε σχεδόν στο ήμισυ (48 %) του συνόλου των επισκέψεων σε παράνομους ιστοτόπους, οι οποίες καταγράφηκαν στην Ε.Ε. το 2022. Άλλα είδη πειρατικού περιεχομένου περιλαμβάνουν εκδόσεις (28%), ταινίες (11%), λογισμικό (7%) και μουσική (6%).

Το πειρατικό τηλεοπτικό περιεχόμενο σημείωσε αύξηση 15% το 2022, με τα δημοφιλέστερα πειρατικά είδη να είναι οι τηλεοπτικές εκπομπές, οι σειρές και οι ταινίες on-demand. Ακολουθούν οι παραγωγές κινουμένων σχεδίων anime (σειρές και ταινίες), ζωντανές μεταδόσεις αθλητικών διοργανώσεων και ειδικά αθλητικά κανάλια.

Η παράνομη πρόσβαση σε εκδόσεις, που αποτελούν τη δεύτερη σημαντικότερη πηγή πειρατείας μετά την τηλεόραση, έχει επίσης αυξηθεί από τον Ιανουάριο του 2021, με κορυφαίο είδος σε αυτήν την κατηγορία τα κόμικ manga, ενώ ακολουθούν σε κάποια απόσταση τα ηχητικά βιβλία (audio books) και τα ηλεκτρονικά βιβλία (e-books).

piracy_3

Πειρατεία λογισμικού

Σταδιακά αυξάνεται επίσης και η πειρατεία λογισμικού, όπως παιχνίδια και λογισμικό για κινητές συσκευές, αν και με πιο αργό ρυθμό. Παρότι το περασμένο έτος καταγράφηκε αύξηση σε όλες τις κατηγορίες, η πειρατεία στη μουσική μειώθηκε και παραμένει σε χαμηλά επίπεδα.

Κατά μέσο όρο, κάθε χρήστης του διαδικτύου στην Ε.Ε. επισκέφθηκε ιστοτόπους που προσφέρουν περιεχόμενο, που παραβιάζει δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας, περίπου 10 φορές τον μήνα στα τέλη του 2022.

Υπάρχουν σημαντικές αποκλίσεις μεταξύ των κρατών-μελών. Οι χώρες με τα υψηλότερα ποσοστά πειρατείας είναι η Εσθονία και η Λετονία, με σχεδόν 25 επισκέψεις ανά χρήστη μηνιαίως, ενώ τα χαμηλότερα ποσοστά παρατηρούνται στη Γερμανία, την Ιταλία και την Πολωνία με περίπου 7,5 επισκέψεις τον μήνα.

Ανοδική τάση

Ανοδική τάση σημειώνεται στην πειρατεία των ζωντανών αθλητικών διοργανώσεων και της μετάδοσης συνεχούς ροής. Σύμφωνα με τη μελέτη, η μετάδοση συνεχούς ροής έχει γίνει η δημοφιλέστερη μέθοδος πρόσβασης σε παράνομο τηλεοπτικό περιεχόμενο. Το 58% της πειρατείας στην Ε.Ε. πραγματοποιείται μέσω μετάδοσης συνεχούς ροής και το 32% μέσω τηλεφόρτωσης.

Η μελέτη αναλύει, επίσης, για πρώτη φορά, την παράνομη πρόσβαση σε ζωντανές αθλητικές διοργανώσεις. Αυτό το είδος πειρατείας παρουσιάζει ανοδική τάση το 2021 και το 2022, με αύξηση της τάξης του 30% σε μόλις ένα έτος. Σε ορισμένες χώρες, όπως η Γαλλία και η Ισπανία, αυτό το είδος περιεχομένου αντιστοιχεί σε περισσότερο από το ένα τρίτο (34 %) των συνολικών παράνομων προσβάσεων.

Επιπλέον, η πειρατεία ζωντανών εκδηλώσεων παρουσιάζει έντονη αύξηση τον Απρίλιο και τον Σεπτέμβριο-Οκτώβριο, καθώς και ελάχιστες τιμές τον Ιούνιο και τον Ιούλιο κάθε έτους, γεγονός που ενδεχομένως αντικατοπτρίζει τις ενεργές περιόδους και τις θερινές διακοπές των σημαντικότερων ευρωπαϊκών πρωταθλημάτων ποδοσφαίρου.

Πηγή: sepe.gr