Αν δεν μας τρελάνουν τελείως δεν θα ησυχάσουν!

108

Τον Ιούνιο δημοσιεύθηκε η παρακάτω εγκύκλιος των Δασικών αρχών. Παρακαλούμε διαβάστε την με προσοχή, καθώς για λίγο δεν προφθάσαμε να την δημοσιεύσουμε στο φύλλο Ιουλίου. (Εκτός, πάντως από το περιεχόμενο εκδόθηκε και …έγκαιρα). Αντιγράφουμε από σχετική ανάρτηση του κ. Δημάρχου.

«ΑΠΑΓΟΡΕΥΟΥΜΕ:
Την υλοτομία, κλάδευση ή εκρίζωση κάθε δασικού δένδρου, θάμνου, φρύγανου και χόρτου για λόγους προστατευτικούς, δασοπονικούς, αισθητικούς, τουριστικούς και γενικά για λόγους κοινής ωφελείας, που φύονται μέσα σε γεωργικές ή δενδροκομικά καλλιεργούμενες εκτάσεις, σε δάση, δασικές εκτάσεις, φρυγανώδεις ή χορτολιβαδικές εκτάσεις, βραχώδεις εξάρσεις και γενικά ακάλυπτους χώρους, Δημόσιους ή μη, πάρκα, άλση και κοινόχρηστους χώρους χωρίς άλλο ιδιαίτερο χαρακτηρισμό οι οποίοι έχουν αποκτήσει εν τοις πράγμασι χαρακτήρα πάρκου ή άλσους εντός εγκεκριμένου σχεδίου πόλης, καθώς και τους κοινόχρηστους χώρους πρασίνου που περιβάλλονται από τον οικιστικό ιστό χωρίς να έχουν ενταχθεί σε σχέδιο πόλης. Τυχόν υλοτομία των παραπάνω μπορεί να γίνει μόνον κατόπιν αδείας της Δασικής Αρχής».

Πριν λίγο καιρό ο Δήμος είχε εκδώσει δική του απόφαση, ασφαλώς σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις, με την οποία απειλούσε όσους δεν καθάριζαν τα οικόπεδά τους με πρόστιμα και άλλα. Τελικά, πολύ θα θέλαμε να μας ξεκαθαρίσουν, τόσο από το Δασαρχείο, όσο και από το Δήμο, τι να κάνουμε. Γιατί, αν μεν ακολουθήσουμε την χρονικά πρότερη προτροπή του Δήμου, θα φάμε μήνυση από το Δασαρχείο, εκτός και τρέχουμε να βγάλουμε άδεια (Σ.Σ. Κάτσε Μάη μου. Θα απαντήσουν σε κάτι χρόνια…). Αν ακολουθήσουμε το Δασαρχείο θα φάμε πρόστιμο από το Δήμο!

Βέβαια, εδώ στο Ελλάδα είμαστε, μερικές υπηρεσίες απλά βγάζουν τις οδηγίες τους γνωρίζοντας ότι ουδείς τις εφαρμόζει, όπως και οι ίδιες βεβαίως δεν εφαρμόζουν τις απειλούμενες ποινές κ.ο.κ. Απλά, έτσι, για τα μάτια ή, αν γίνει καμία πυρκαγιά ας πούμε, να έχουν όλοι να λένε ότι έχουν πράξει το καθήκον τους. Για να εξηγούμεθα. Και τα δύο υπό όρους σωστά είναι. Ας αποσαφηνίσουν όμως τι πρέπει να κάνει ο κόσμος. Γιατί, π.χ. αν το οικόπεδο του Χ έχει φρύγανα, θα πληρώσει πρόστιμο αν τα καθαρίσει και αν του Ψ στο διπλανό δεν τα καθαρίσει θα πληρώσει πρόστιμα στο Δήμο; Για το τραγελαφικό του πράγματος να πούμε ότι και οι δύο προαναφερόμενες αποφάσεις βασίζονται σε νομοθεσία και εγκυκλίους του ίδιου υπουργείου, αυτού της Αγροτικής Ανάπτυξης ή του Περιβάλλοντος, (έχουμε χάσει το λογαριασμό με τις συχνές αλλαγές αρμοδιοτήτων!)»

Στην αναφερόμενη διαταγή του Δασαρχείου Πειραιά, την οποία μπορείτε να διαβάσετε παρακάτω, αντέδρασε ο Δήμαρχος με την παρακάτω επιστολή του:

 

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ

ΔΗΜΟΣ ΚΥΘΗΡΩΝ           

ΔΗΜΑΡΧΟΣ

Κύθηρα, 02-10-2018

Αρ. Πρωτ.: 2452                

Προς: Δασαρχείο Πειραιά

 

Κοιν.: 1. κ.κ. Βουλευτές Ά Πειραιά και Νήσων

  1. κ.κ. Δημάρχους Π.Ε. Νήσων
  2. κα. Περιφερειάρχη Αττικής
  3. κ. Αντιπεριφερειάρχη Νήσων
  4. κ. Γ.Γ. Αποκ/νης Δ/σης Αττικής
  5. Γενική Διεύθυνση Δασών

και Αγροτικών Υποθέσεων Αποκ. Διοίκησης Αττικής

  1. ΚΕΔΕ
  2. ΠΕΔ Αττικής

 Θέμα: Δασική Αστυνομική Διάταξη 3/2018.

Προσφάτως κοινοποιήθηκε στο Δήμο μας η με αριθμό 3/14.06.2018 (αρ. πρωτ. 49611/1665 – ΑΔΑ: ΩΧΨΡΟΡ1Κ-4ΔΤ) Δασική Αστυνομική Διάταξη, σύμφωνα με την οποία, απαγορεύθηκε σε ολόκληρη την περιοχή αρμοδιότητας του Δασαρχείου Πειραιά για δέκα χρόνια, η υλοτομία, κλάδευση ή εκρίζωση κάθε δασικού δένδρου, θάμνου, φρύγανου και χόρτου για λόγους προστατευτικούς, δασοπονικούς, αισθητικούς, τουριστικούς και γενικά για λόγους κοινής ωφελείας, που φύονται μέσα σε γεωργικές ή δενδροκομικά καλλιεργούμενες εκτάσεις, σε δάση, δασικές εκτάσεις, φρυγανώδεις ή χορτολιβαδικές εκτάσεις, βραχώδεις εξάρσεις και γενικά ακάλυπτους χώρους, Δημόσιους ή μη, πάρκα, άλση και κοινόχρηστους χώρους χωρίς άλλο ιδιαίτερο χαρακτηρισμό οι οποίοι έχουν αποκτήσει εν τοις πράγμασι χαρακτήρα πάρκου ή άλσους εντός εγκεκριμένου σχεδίου πόλης, καθώς και τους κοινόχρηστους χώρους πρασίνου που περιβάλλονται από τον οικιστικό ιστό χωρίς να έχουν ενταχθεί σε σχέδιο πόλης. Τυχόν υλοτομία των παραπάνω μπορεί να γίνει μόνον κατόπιν αδείας της Δασικής Αρχής.

Τω όντι, στο άρθρο 66 του Ν.Δ. 86/1969 προβλέπεται ότι: «1. Δασικαί αστυνομικαί διατάξεις των δασαρχών, εκδιδόμεναι εγκρίσει του νομάρχου μετά γνώμην του περιφερειακού διευθυντού δασών, δύνανται δια λόγους δασοπονικούς, προστατευτικούς, τουριστικούς, αισθητικούς και εν γένει κοινής ωφελείας να ρυθμίσουν ή περιορίσουν μέχρι πλήρους απαγορεύσεως κατά χώρον, χρόνον και τρόπον ως και κατά ξυλευόμενα χωρίακωμοπόλεις και πόλεις πάσαν άνευ αδείας υλοτομίαν, συλλογήν ή κατασκευήν δασικών προϊόντων κατά τας διατάξεις των άρθρ. 177 και 178 ως και την υλοτομίαν, κλάδευσιν ή εκρίζωσιν παντός δένδρου, θάμνου, φρυγάνου και χόρτου φυομένων εντός γεωργικώς ή δενδροκομικώς καλλιεργουμένων εκτάσεων, χορτολιβαδίων, μερικώς δασοσκεπών εκτάσεων και δασών δημοσίων ή μη. Αι ως άνω υλοτομίαι και κλαδεύσεις δύνανται να αφορούν και εις δένδρα δενδροστοιχιών, δημοσίων ή μη».

Βεβαίως, για την ορθή εφαρμογή της εν λόγω διάταξης και την εξυπηρέτηση της σκοπούμενης από το νομοθέτη προστασίας των εννόμων αγαθών που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής της, θα ανέμενε κανείς, κατά νομική και λογική ακολουθία, η ενεργοποίηση της δυνατότητας αυτής που παρέχεται από το νόμο, να έχει μία συγκεκριμένη στόχευση, δηλαδή να εξυπηρετεί συγκεκριμένη ανάγκη και, εν όψει αυτής, να θεσπίζονται συγκεκριμένα μέτρα  και απαγορεύσεις.

Αντ’ αυτού, αλγεινή εντύπωση και μεγάλα ερωτηματικά προκαλεί, το γεγονός ότι, η ανωτέρω, προσφάτως εκδοθείσα, Δασική Αστυνομική Διάταξη, εξαντλείται στην απλή επανάληψη της γενικής διατύπωσης του νόμου (άρθρο 66 Ν.Δ. 86/69), χωρίς να εξειδικεύει τους λόγους που επέβαλαν την ανάγκη θέσπισής τηςκαι χωρίς να διαλαμβάνει συγκεκριμένα μέτρα, η λήψη των οποίων θα κατατείνει στην αντιμετώπιση των προβλημάτων.

Είναι δε χαρακτηριστικό ότι, αντί να επιβάλλονται συγκεκριμένες απαγορεύσεις, κατά τρόπο, χρόνο, χώρο ή και κατά περιοχές, πόλεις ή χωριά, όπως σαφέστατα και ξεκάθαρα ο νόμος ορίζει, με γνώμονα την αντιμετώπιση συγκεκριμένων και σαφώς οριζόμενων κινδύνων και προβλημάτων, παραθέτοντας μάλιστα την αναγκαία προς τούτο αιτιολογία, με την ως άνω Δασική Αστυνομική Διάταξη θεσπίζεται μία γενική απαγόρευση κάθε δραστηριότητας, σε όλες τις περιοχές αρμοδιότητας του Δασαρχείου Πειραιά. Το γεγονός αυτό, από μόνο του καταδεικνύει ότι η εν λόγω Διάταξη στερείται στόχευσης και βεβαίως ότι δι’ αυτής ουδόλως εξυπηρετείται ο σκοπός για τον οποίο ο νομοθέτης προέβλεψε τη συγκεκριμένη δυνατότητα, είναι δε καταπιπτέα ενώπιον των Διοικητικών Δικαστηρίων.

Προφανώς, η θεσπισθείσα με την άνω διάταξη απαγόρευση της εκρίζωσης χόρτων που φύονται σε γεωργικές ή δεντροκομικά καλλιεργούμενες εκτάσεις, ουδένα σκοπό εξυπηρετεί και μόνο τη θυμηδία μας προκαλεί, αν όχι κάτι άλλο. Πολύ δε περισσότερο, όταν η απαγόρευση αυτή επιβάλλεται σε μια γεωργική περιοχή όπως τα Κύθηρα, είναι βέβαιο ότι σε σύντομο χρονικό διάστημα θα οδηγήσει στα αντίθετα αποτελέσματα. Κάθε τιθέμενο εμπόδιο στην εκμετάλλευση και καλλιέργεια της αγροτικής και χορτολιβαδικής γης, το θεωρούμε εθνικά επιζήμιο, όταν αφορά ευαίσθητες νησιωτικές περιοχές που υποφέρουν πληθυσμιακά και των οποίων ο αγροτικός πληθυσμός διαρκώς μειώνεται, αντί να ενθαρρύνεται από τις αρμόδιες αρχές να ασχοληθεί με την γη και τον πρωτογενή τομέα. Αλήθεια, με ποια λογική απαγορεύετε π.χ. στους 20 εναπομείναντες κατοίκους των ακριτικών προς νότο Αντικυθήρων την κοπή χόρτων (!), τη στιγμή μάλιστα που την περίοδο αυτή καταβάλλεται μια τεράστια προσπάθεια από το Δήμο, τη Μητρόπολη και άλλους κοινωνικούς φορείς για τον ήπιο εποικισμό του νησιού προς αποτροπήν της πληθυσμιακής του ερήμωσης; Οι πολύτεκνες οικογένειες που θα αποφασίσουν να μείνουν μόνιμα στα Αντικύθηρα, θα καλλιεργήσουν τη γη, την ίδια γη που επί αιώνες καλλιεργούσαν οι Αντικυθήριοι μέχρι και πρόσφατα (δεκαετία 1970-80), και για να το πράξουν αυτό θα κόψουν χόρτα, φρύγανα και θάμνους, προκειμένου να την καταστήσουν εκ νέου καλλιεργήσιμη. Θα τους το απαγορεύσετε; Θα αναλάβετε τέτοια ευθύνη; Αν ναι, τεκμηριώστε την απόφασή σας νομικά και αιτιολογήστε την με βάση συγκεκριμένο στόχο και σκοπό, όχι απλώς επαναλαμβάνοντας μια γενική διατύπωση του νόμου η οποία μας είναι γνωστή και χωρίς την συγκεκριμένη Δ.Α.Δ.

Η πρόσφατη εμπειρία από τη φωτιά του 2017 στο νησί των Κυθήρων κατέδειξε με τον πλέον σαφή τρόπο  ότι κάθε εμπόδιο στην καλλιέργεια της αγροτικής γης, όχι μόνο δεν προστατεύει τα δάση, αλλά αντιθέτως συμβάλει στην ολοκληρωτική καταστροφή τους. Η τραγική μείωση των καλλιεργειών και των αγροτικών εκμεταλλεύσεων έχει μετατρέψει το νησί σε μια ωρολογιακή βόμβα, έτοιμη να εκραγεί ανά πάσα στιγμή, με εξαιρετικά εύφλεκτη καύσιμη ύλη. Εάν επικρατήσουν απαγορεύσεις τέτοιου είδους (νομότυπες ή όχι), τότε οι ευθύνες για την περιβαλλοντική καταστροφή των νησιών μας θα είναι τεράστιες και να είστε βέβαιοι ότι θα αποδοθούν τόσο ηθικά όσο και νομικά.

Η εφαρμογή της ως άνω διάταξης, επί της ουσίας συνεπάγεται την απαγόρευση κάθε καλλιέργειας στο νησί και κάθε αγροτικής και καλλιεργητικής δραστηριότητας, αφού ακόμα και η εκρίζωση χόρτων από τις γεωργικές και δεντροκομικά καλλιεργούμενες εκτάσεις καθίσταται πράξη απαγορευμένη και κολάσιμη, ενώ ακόμα και για να μαζέψει κάποιος βρώσιμα χόρτα από τη φύση θα πρέπει να κάνει αίτηση στην οικεία Δασική Αρχή! Μόνο ως αστειότητα εκλαμβάνουμε κάτι τέτοιο!.

Καμία απολύτως αναγκαιότητα δεν επιβάλει τη λήψη ενός τέτοιου μέτρου. Αντιθέτως, είναι απολύτως σαφές ότι η εφαρμογή του θα οδηγήσει αφενός σε μαρασμό την αγροτική οικονομία του νησιού και αφετέρου στο να καταστήσει ευάλωτες τις εναπομείνασες δασικές εκτάσεις.

 

Κατόπιν τούτων, λαμβάνοντας υπόψη τα ανωτέρω:

  1. Εκφράζουμε την πλήρη αντίθεσή μας στην γενικότητα της άνω διάταξης, που δεν εξυπηρετεί το σκοπό του νομοθέτη και δημιουργεί τεράστια προβλήματα στον αγροτικό τομέα και στους ασχολούμενους με την πρωτογενή παραγωγή.
  2. Αξιώνουμε την εξαίρεση από τις σχετικές απαγορεύσεις, όλων των γεωργικών και των δεντροκομικών καλλιεργούμενων εκτάσεων, του συνόλου της αγροτικής, καλλιεργήσιμης και καλλιεργητέας γης των Κυθήρων και των Αντικυθήρων, την αφαίρεση κάθε παράλογης απαγόρευσης όπως το κόψιμο των χόρτων (!) και συνολικά την επανεξέταση και τον επαναπροσδιορισμό τόσο των επιδιωκόμενων συγκεκριμένων και σαφώς ορισμένων σκοπών, όσο και των μέτρων υλοποίησης αυτών.
  3. Ο Δήμος μας ως κατά το νόμο κύριος και ιδιοκτήτης όλων των δασικών και χορτολιβαδικών εκτάσεων στο νησί και η Επιτροπή Εγχωρίου Περιουσίας Κυθήρων και Αντικυθήρων (ΝΠΔΔ) ως αποκλειστικός εκ του νόμου διαχειριστής τους, θα προσβάλουν την εν λόγω Δ.Α.Δ. ενώπιον των Διοικητικών Δικαστηρίων της Χώρας, εάν άμεσα δεν προβείτε στις αιτούμενες διορθώσεις και εξαιρέσεις, προτάσσοντας την κοινή λογική έναντι της άκρατης και παράλογης τυπολατρίας.

 Με Τιμή,

Ο ΔΗΜΑΡΧΟΣ

ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΘ. ΧΑΡΧΑΛΑΚΗΣ

 Ολόκληρη η απόφαση του Δασαρχείου, όπως εστάλη στο Δήμο Κυθήρων και κοινοποιήθηκε από το Δήμαρχο παρατίθεται φωτογραφικά στη συνέχεια και το μόνο που μπορούμε να ευχηθούμε για όλους μας, αλλά και στον κ. Δήμαρχο, είναι: ΚΑΛΑ ΞΕΜΠΕΡΔΕΜΑΤΑ. Δύσκολα έως αδύνατον να βγάλει άκρη κανείς με την αρτιοσκληρωτική Ελληνική Δημόσια Διοίκηση.

Ένα πραγματικό δάσος στο Γερακάρι. Πόσο πράγματι προστατεύεται;